Saab, blårök!

mrsavage
5 juni 2014 · 30 Inlägg

Jag har en Saab 9-5, 2.0t, det är en 04:a, som har gått 13200mil.
Den har gått som en klocka.
Men, jag bytte olja och filter för ett par dagar sedan, och efter det så har den börjat att ryka blått vid kallstart.
Det gjorde den ALDRIG innan olje bytet.
Jag hällde i en 5-w40 olja.
Vad fasen kan det vara för knas??

Micoway
5 juni 2014 · 296 Inlägg

5-40 olja är extra tunn när den är kall. Så lite blårök får du nog vänja dig vid trots allt.
Men blir det lagerknack nu på sommaren så får du byta till 15-40 och spara den andra till vintern.

mrsavage
5 juni 2014 · 30 Inlägg

Micoway skrev:
5-40 olja är extra tunn när den är kall. Så lite blårök får du nog vänja dig vid trots allt.
Men blir det lagerknack nu på sommaren så får du byta till 15-40 och spara den andra till vintern.

Ok!
Misstänkte att det var en för "blaskig" olja.
Funderar på att byta till 10-w40.
Tack för hjälpen.

jaka54
5 juni 2014 · 5 752 Inlägg

Hej!
Stopp och belägg!!!!
5Wx40 helsyntetolja är inte alls för "blaskig" (tunn), det är en alldeles utmärkt oljekvalitet om det nu är helsyntetolja du valt? "Gammal" mineralolja kan man köra i gräsklippare men inte i moderna bilmotorer!
Ju högre siffra för W desto tjockare är oljan (högre viskositet) och desto svårare får motorn att nå arbetstemperartur, vilket betyder att motorn slits mer.

Att din bil "ryker svart" beror inte alls på att oljan skulle vara för tunn utan det beror antingen på att motorn får för mycket soppa, fel tändinställning, slitna tändningskomponenter som rotor och fördelarlock, skitig insugsfilter, slitna ventilstyrningar eller slitna kolvringar eller en kombination av ovanstående.

Hur ofta byter du t.ex olja och filter? Olja och filter ska/bör bytas varje år eller vart 1000mil om du är mån om din motor och det är helsyntetolja du ska ha, helst 5Wx40 olja eller 5Wx50.

mrsavage
5 juni 2014 · 30 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Stopp och belägg!!!!
5Wx40 helsyntetolja är inte alls för "blaskig" (tunn), det är en alldeles utmärkt oljekvalitet om det nu är helsyntetolja du valt? "Gammal" mineralolja kan man köra i gräsklippare men inte i moderna bilmotorer!
Ju högre siffra för W desto tjockare är oljan (högre viskositet) och desto svårare får motorn att nå arbetstemperartur, vilket betyder att motorn slits mer.

Att din bil "ryker svart" beror inte alls på att oljan skulle vara för tunn utan det beror antingen på att motorn får för mycket soppa, fel tändinställning, slitna tändningskomponenter som rotor och fördelarlock, skitig insugsfilter, slitna ventilstyrningar eller slitna kolvringar eller en kombination av ovanstående.

Hur ofta byter du t.ex olja och filter? Olja och filter ska/bör bytas varje år eller vart 1000mil om du är mån om din motor och det är helsyntetolja du ska ha, helst 5Wx40 olja eller 5Wx50.

Olja och filter är bytta varje 1000mil.
Och det rök ingenting innan oljebytet, det är det som jag tycker är konstigt.
Och, ja, det är helsyntetisk olja.

jaka54
6 juni 2014 · 5 752 Inlägg

Hej!
Har motorn tidigare bara körts på mineralolja så märks alla fel /slitskador mycket tydligare när du går över till syntetolja.

Micoway
9 juni 2014 · 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har motorn tidigare bara körts på mineralolja så märks alla fel /slitskador mycket tydligare när du går över till syntetolja.

Det är livsfarligt att byta från mineralolja till helsyntet på en sliten motor.
Detta gjorde vi på en trimmad VR6:a och snart var ventilstyrningarna glappa.

dawwe ...has left the building...
9 juni 2014 · 4 474 Inlägg

Oj då...Kort om oljor i viskositet. Första talet anger viskoklassen "kall", i detta fall 5. Det andra talet talar om vilken "viskoklass" oljan uppför sig som varm, dvs 40. Så enkelt förklarat 5W40 är lika tjock/tunn som 10W40 "varm". Vill du ha tjockare olja varm så byt till en 10W60, till exempel Castrol Edge FST. En syntet smörjer alltid bättre än en mineral, sen är det skillnad på syntet och syntet, men det är en helt annan historia...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Funkiee Saab älskare!
9 juni 2014 · 4 597 Inlägg

saab rekomenderar 5/40 eller 10/40, jag skulle dock köra på 10/40 på din bil!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
kwansa Hmm, vet inte?
9 juni 2014 · 1 775 Inlägg

Blev rekommenderad att välja Mobil1 Newlife 0w40 till mina saabar...därför att 0w oljan är tillverkad på bästa basoljan, med färre vaxer och tillsatser.
Om man får blårök av att byta olja, då känns det som att man har problem runt hörnet!

Viktigast är dock att den uppfyller GM-LL-A-025

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
k-tuning
9 juni 2014 · 117 Inlägg

Funkiee skrev:
saab rekomenderar 5/40 eller 10/40, jag skulle dock köra på 10/40 på din bil!

Gör du service på en riktig Saab verkstad auktoriserad alltså, så kommer dom hälla i 5w-30

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
mrsavage
9 juni 2014 · 30 Inlägg

k-tuning skrev:

Funkiee skrev:
saab rekomenderar 5/40 eller 10/40, jag skulle dock köra på 10/40 på din bil!

Gör du service på en riktig Saab verkstad auktoriserad alltså, så kommer dom hälla i 5w-30

Skall byta oljan till 5-w30, så får vi se om det ger sig.
Tack för hjälpen allihop.

dawwe ...has left the building...
9 juni 2014 · 4 474 Inlägg

5W30 e ju TUNNARE olja varm....Själv kör jag med en äkta syntet (PAO) 0W40 i min bruxis (Passat -96), drar inte märkbart med olja mellan byten:), dvs man behöver inte fylla på.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
mrsavage
10 juni 2014 · 30 Inlägg

Har nu bytt slangen till vevhusventilationen, den där det sitter en vit backventil.
Backventilen var helt slut, det  gick att blåsa åt bägge hållen, utan några som helst problem.
Får hoppas att problemet är löst nu.

Funkiee Saab älskare!
10 juni 2014 · 4 597 Inlägg

Hoppas!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
mrsavage
13 juni 2014 · 30 Inlägg

Trots byte av backventil så ryker det som fasen vid kallstart.
Ska byta olja i helgen, får se om det gör någon skillnad.
Annars så vete fan vad det kan vara för fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang