Konstigt slitage bromskiva

andreas1
8 juni 2014 · 1 020 Inlägg

Ja är kolvarna tröga o få in så ja då är det dags med nya tätningar
Vet inte hur dina dammskydd sitte fast antingen inpressade el med en låsring
Är dom inpressade kan det vara hylsan som håller dom som rostat oxå
Jag hade försökt hitta renoveringssats brukar kosta nån hundring o bytat det själv.
Är kolvar mm så fina som du beskrev är det onödigt o betala för ett helt ok.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
AEN
8 juni 2014 · 686 Inlägg

Fast kolvarna går ju inte direkt trögt..
Kolvarna på vänstra oket som är original ok (det högra är bytt innan vid 5500mil) går in med mer motstånd och den sidan ligger ej an på något sätt..

andreas1
8 juni 2014 · 1 020 Inlägg

Du har inte handbromsen på oket? Tänkte om det är den som kärvar .
Är okhållaren rengjord där klossarna löper osv ?
I övrigt är mina ideer slut på vad som skulle orsaka att dom ligger emot

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
AEN
8 juni 2014 · 686 Inlägg

Nej de är på bakbromsen.
Ja själva beläggen glider fint och jag har monterat nya hållare (monteringssats).
Slipat kanterna på beläggen och smort så dom glider som aldrig förr...

andreas1
9 juni 2014 · 1 020 Inlägg

Då ska dom ej gå varma heller.
Tror du motionerat dom så dom går lätt för stunden o om du plockar dom igen nu går det trögt.
Hänt mig många ggr ..
Annars är det märjligt fel typ bromsslang el annat .
Mer kan det ej vara

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
AEN
9 juni 2014 · 686 Inlägg

Mja... hatar sådan här fel som man inte bara kan peka ut direkt....
ABS styrenheten nämndes tidigare men jag vet inte... väldigt ovanligt, bör väl generera en ABS lampa och borde väl i så fall också vara konstant ... dvs att den låg på konstant om det vore en av ABS ventilerna eller vad man ska kalla dem som inte fungerade som den skulle
Och besiktningen bör väl isåfall även sätt det vid besiktning om det fanns en felkod.
Bromsarna låg ju som sagt inte på så mycket att bromsarna blev varma innan bytet av skivor och belägg, men den måste legat på lite lite och skapat vibrationerna i ratten i fart.
Skulle ju kunna testa att rycka säkringen till ABS.. för det lär väl inte ställa till något dumt utöver att jag tappar ABS och fyrhjulsdriften under den tiden.
Kan man "Nolla" ABSen annars genom att göra den strömlös en tid?

Ska till att börja med byta höger fram bromsok, var inte så dyrt på Skruvat samt att pumpa igenom en del ny bromsvätska och börja där.. sen bromsslang om det inte hjälper... annars vete fan vad man ska göra... börjar bli både dyrt och tidskrävande annars... Huvudbromscylinder lär det ju inte vara då det endast är ena bromsen... bör ju påverka alla ifall det är den som felar på något sätt... då tror jag till och med mer på ABS enheten.

AEN
12 juni 2014 · 686 Inlägg

Nu bytt höger bromsok... och problemet kvarstår... först åkte jag ut på motorvägen och inga vibrationer... sen så bromsade jag in och vände på en avfart och åkte tillbaka... jag hörde då att det började skrapa höger fram igen och vibrationerna kom tillbaka... åkte en bit och sedan  svängde jag av och körde lite landsväg.  I den hastigheten är det inga vibrationer alls men det skrapade höger fram.
Körde hem och stannade.
Åkte sedan en sväng igen lite senare och nu var det vibrationer hela tiden fast lite mjukare samt att det inte skrapade längre även fast jag bromsade hårt och mjukt.
Det lustiga är att vibrationerna kommer och går lite... helt plötsligt kan de blir lite "kraftigare" vibrationer i ratten utan att man bromsat och sedan blir de lite mjukare igen... i 130kmh är de nästan borta eller snarare det rycker väl så fort i ratten att man inte känner

Fälgen blir inte heller lika varm längre även då den skrapade lite.

Jag blir tokig snart iallafall!!

AEN
13 juni 2014 · 686 Inlägg

Pinsamt pinsamt....
Plockade ned vänster ok i dag och det såg jättefint ut i början av kolvarna och en cm in... tänkte att jag tar det säkra före det osäkra och pumpar ut kolvarna så långt det går...
Efter ca en cm in så började rosten på övre kolven...
Pressade in bromcylinderfett under damasken och motionerade kolvarna. .. nu är vibrationerna nästan helt borta. .
Så beställer ett nytt ok där och hoppas att det inte är något annat nu..

Stort tack för all hjälp!!

Senast redigerat av AEN (13 juni 2014)

AEN
22 juni 2014 · 686 Inlägg

Bytt båda oken och även bockat ut höger bromssköld en aning och alla vibrationer och missljud är borta...
Som sagt tackar för all hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang