1840
Sök

Rosthål i golvet

Envis optimist
454 Inlägg
20 juni 2005
Trådstartare
Har en gammal "skitbil" som jag håller på att fixa.

Det visade sig, inte helt förvånande, att det är rosthål i golvet. Ca 5 cm i diameter men mkt mjuk plåt runt om. Hur bör jag göra för att lättast fixa detta?

Tänker tanken att sga bort en rejäl bit av golvet och sätta en ny plåt över. Såg på tv å där skruvade(?) de bara fast den. Räcker det eller bör man svetsa. Underlättar ju att bara skruva då jag varken kan svetsa eller har en svets. Visst bör man sätta en plåt på undersidan också?

Någon som gjort liknande och kan berätta hur det gjort och vad resultatet blev?

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
20 juni 2005
Du bör ta bort allt eller så mycket som mylligt utav den skadade plåten runt om med en vinkelslip tex. Sen så får du ta bort lite utav ljuddämpningsmattan runt hållet. Sen så fixar du en plåt bit som passar. Sen få finns det två valalternativ att stansa ut småhåll ganska så tätt runt om hela plåten. I de hållen punktar du fast plåten. Eller så lägger du en svetssträng runt hela. Om du väljer att punkta fast plåten så måste du lägga karosserikitt i skarven underifrån bilen och i bilen. Sen så kan du tex målla insidan utav plåten med hammarlack. Och över det så lägger du en ny ljuddämpnings matta. Undersidan kan du måla med tectyl.

Envis optimist
454 Inlägg
20 juni 2005
Trådstartare
Tack för svaret! Då blir det ut å jobba då...

Evolution
1 627 Inlägg
20 juni 2005
hela mitt golv bestod av hål jag skar ut så stor bit som brhövdes och svettsa kant i kant hela vägen runt

Fäll ner pungen och landa

Envis optimist
454 Inlägg
20 juni 2005
Trådstartare
Alltså du la inget överlappande så att säga? Du har en lika stor plåt som hålet och inget extra lr?

Sök