Hastighetsmätaren fungerar inte under 50km/h Volvo 740

volvo-93
21 juni 2014 · 625 Inlägg

Tjena har problem med min Volvo 740, det är så att hastighetsmätaren hoppar ner till botten när jag kör under 50km/h men över det är det inga problem. Någon som vet vad felet kan vara? jag har testat byta givaren i bakaxeln men det hjälpte inte.

Henkix
21 juni 2014 · 6 737 Inlägg

prova byt mätaren då wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mido__
21 juni 2014 · 276 Inlägg

skulle också tippa på själva mätaren. antaglugen nå kugghjul eller nåt sånt som är kajko. hade det varit givaren så hade det inte funkar över 50 heller.

Volvo 360 GL "Douchebag" (1987)
DNSFY Volvonörd
21 juni 2014 · 121 Inlägg

Fungerar trippmätaren under 50?

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
Bamzefan Bondmeckare
21 juni 2014 · 246 Inlägg

Oftast elektrolydkondensatorerna i hastighetsmätaren som åldras och gör att hastighetsmätaren får ett eget liv. Kostar inte många kronor att byta om man kan hantera en lödkolv

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
DNSFY Volvonörd
21 juni 2014 · 121 Inlägg

volvo-93 skrev:
Trippmätaren fungerar inte när nålen hamnar i botten

Då är det antingen fel på hela mätaren eller något med kransen/givaren i bakaxeln. När min hastighetsmätare inte fungerade så fungerade fortfarande trippmätaren konstigt nog. Då var det säkert något kugghjul i mätaren som var pajj. Men jag vet inte riktigt hur mätaren är uppbyggd. Men som sagt, fungerar inte trippen då så är det säkert något med hela mätaren då.

Nu är detta bara fakta från min egen erfarenhet. Men prova att bytlåna instrumenthus med någon polares 740. Sitter ju bara med två skruv. Var försiktg med hastoghetsmätarens konstaktstycke då det sitter en plastbygel över kontaktstycket som brukar pajja om man inte är försiktig.

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
volvo-93
27 juni 2014 · 625 Inlägg

Nu är det något riktigt konstigt när väl mätaren slutar fungera så måste jag köra upp till 120km/h så fungerar den igen i några mil sen får jag göra samma sak igen när den slutar fungera. Är det dåliga lödningar då eller?

Senast redigerat av volvo-93 (27 juni 2014)

DNSFY Volvonörd
28 juni 2014 · 121 Inlägg

Kan du inte prova med att låna ett instrumenthus ifrån en annan 740? Säker på att det inte är givaren eller givarkransen på diffen som är deffekt?

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
volvo-93
28 juni 2014 · 625 Inlägg

Jag har testat en annan givare i axeln, men jag fål väl försöka hitta felet i mätarhuset. Jag har ett annat från en 740 88 där man kan välja mellan 3 och 4 stift till hastighetsmätaren.

DNSFY Volvonörd
28 juni 2014 · 121 Inlägg

volvo-93 skrev:
Plockade bort mätarhuset nu men jag har visst 4 stift till hastighetsmätaren ska det inte vara 3 på en 1990?

Kommer inte ihåg riktigt. Se till att låna ett annat hus så du kan prova med det. Lättaste sättet att felsöka just nu enligt mig.

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
240bns
28 juni 2014 · 1 008 Inlägg

4 stift på 88b >

Henkix
28 juni 2014 · 6 737 Inlägg

3-stift mätarhus sitter på 740 till 88A

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang