Törs man köpa en Passat 1,4 ecofuel med DSG?

AIK-1891
8 juli 2014 · 43 Inlägg

Vi var å provkörde en igår. Rymlig och lagom pigg trotts mopedmotorn.

Motorn och växellådan (dsg) bytt på garanti för 6 månader sedan.

hur dålig är den bilen egentligen?

Bara dsg som brukar vara problem på dessa bilar eller är motorn oxå ett oros moment?

Gäller en Årsm 2011.

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst
ascona-tic
8 juli 2014 · 1 496 Inlägg

1.4 tsi är ganska okända för sina taskiga kamkjedior. Googla och läs.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
ssmon
8 juli 2014 · 80 Inlägg

Ja kamkedjorna har varit ett problem på dessa men VW har tagit fram en förstärkt kedja som dem allra flesta bilarna med denna motor fick bytta på goodwill/garanti. Så kolla om det sitter är förstärkt kedja på bilen då ska det inte vara några problem har inte hört om någon sträckning av kedjan eller liknande på dem förstärkta. DSG brukar inte vara något problem för vanliga personbilar utan snarare för taxi eller och bilen har gått långt. Men är kedja bytt behöver du inte tänka på det och utöver det är det en bra motor.

Cupra_
8 juli 2014 ·

Sträckta kedjor förekommer fortfarande, speciellt på den mindre 1,2TSI.
Min 1,4 TSI slukade även rejäla mängder motorolja.. 1 liter efter 3-4 tankar. "Normalt" enligt märkesverkstaden..

Kopplingen började slira när bilen gått 3000 mil, plus diverse skrammel vid växelbyte.

Min firmabil har nu gått 12000 mil. Det är en 1,9TDI med DSG-7. Den är inne på sin andra växellåda och tredje mekatronikenhet.

Så nej, jag hade aldrig köpt en bil med DSG-7 igen. Det funkar oftast när man har garanti, men sen kan det bli dyrt..

AIK-1891
8 juli 2014 · 43 Inlägg

Har dom inte lyckats med någon form av uppgradering på motor och växellådan?

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst
Evildan
8 juli 2014 ·

Jag skulle avstå.

Jag har väldigt dålig erfarenhet av DSG7 när dom rullat uppåt så höga miltal som 5000mil i mer än en bil, då händer de mest märkliga ting, att beskriva alla fel ids jag inte då inlägget skulle bli för långt. Det mesta som du hittar när du söker DSG fel å google är tyvärr sant och även hur VAG hanterar felen och de långa verkstadstiderna.
1.4 gaswagen motorn är likaså ingen trotjänare, av fem bilar har två motorer helt sonika bara bytts ut innan 20000mil, trots fullt serviceprogram hos VW.

Vidare är det ofta sportstolar i Ecofuel, efter några mil är de hårda sidostöden i sitsen inte alls så sportiga utan mera som vassa kanter pressandes emot låren när man försöker sära lite på benen för att lufta, jaduvet vad, som blir varmt när man kör bil en längre sträcka.
Sidotöden blir även nötta med tidens tand och den lilla fyllning som fanns kvar upp till 7000mil eller så är då borta och kanten känns ständigt vass och obekväm.

Annars är väl inte Passat i sig en dålig bil förutom den vintertid krånglande elektroniska parkeringsbromsen som väldigt idogt ofta gör sitt jobb trots förarens önskan om att få åka.
Rymlig bil som levererar enligt mig 0 glädje utan enbart en mörk och dyster funktion av A-B transport för större belopp än sina egentliga konkurrenter.

AIK-1891
8 juli 2014 · 43 Inlägg

Låter inte som det mest självklara köpet tyvärr.

Jag tycker ju att man borde ha kommit fram till en lösning på alla problem.
Vet inte hur länge det varit kännt iof.

Säljs den fortfarande föresten?

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst
AIK-1891
8 juli 2014 · 43 Inlägg

Ska föresten ringa vw o fråga om det ät nån garanti på motor och låda. Från de datumet det byttes alltså.

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst
Evildan
8 juli 2014 ·

AIK-1891 skrev:
Låter inte som det mest självklara köpet tyvärr.

Jag tycker ju att man borde ha kommit fram till en lösning på alla problem.
Vet inte hur länge det varit kännt iof.

Säljs den fortfarande föresten?

Dom säljs fortfarande men inte till Polis eller för Taxinäring, förmodligen för att bilarna hinner haverera inom garantitiden som tecknas vid köp och då blir det en dyr och ofta återkommande affär för VW.
Finns det någon annan verifierbar anledning får denne som vet gärna fylla på eller rasera min teori.

Köp en spritt ny, då har du garantier i några år och blir åtminstone inte ekonomiskt utsatt, förutom då behovet av att ha ytterligare en bil att bruka när folkvagnen står på verkstaden för byte av växellåda eller motor. wink

AIK-1891
8 juli 2014 · 43 Inlägg

Men borde inte vw lämna garanti på motorn och växellådan?

(har inte ringt)

Senast redigerat av AIK-1891 (8 juli 2014)

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst
Evildan
8 juli 2014 ·

AIK-1891 skrev:
Men borde inte vw lämna garanti på motorn och växellådan?

(har inte ringt)

Någon garanti lämnas det säkerligen, hur lång vet jag inte.

Hör efter som du tänkt med VW direkt.

Skönt att köra DSG, när dom fungerar som dom ska.

Om du nu är sugen på just en VAG produkt med automatlåda tipsar jag om AUDI A6 med multitronic, en skön steglös låda.

ascona-tic
8 juli 2014 · 1 496 Inlägg

Har inte dom nyare vw gått över till rem igen?

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Evildan
8 juli 2014 ·

ascona-tic skrev:
Har inte dom nyare vw gått över till rem igen?

Kamdrivning via kedja byts ut på fler motorer till ett hopprep av gummi istället, om det var kamremmen du åsyftade.

AIK-1891
8 juli 2014 · 43 Inlägg

Evildan skrev:

AIK-1891 skrev:
Men borde inte vw lämna garanti på motorn och växellådan?

(har inte ringt)

Någon garanti lämnas det säkerligen, hur lång vet jag inte.

Hör efter som du tänkt med VW direkt.

Skönt att köra DSG, när dom fungerar som dom ska.

Om du nu är sugen på just en VAG produkt med automatlåda tipsar jag om AUDI A6 med multitronic, en skön steglös låda.

Är väl egentligen inte sugen på just en VAG bil. Blev bara intresserad av just den bilen jag provkörde. smile

Är saabnörd så det är inte lätt att ha koll på alla bilar och olika motorer.

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst
Loven
29 mars 2015 · 16 Inlägg

*Bump*

Hur är det med de snudd på nya tsi-motorerna? Till exempel en TSI160 årsmodell 2014, hur är dessa motorer jämfört med de tidiga, livsfarliga tsi-motorerna?

Något måste ju VW ha lärt sig, eller?

Det finns några extremt billiga Passat MY2014 av dessa på Blocket som har gått mindre än 3000 mil. De kan ju bli extremt intressanta om man vågar köpa.

Om jag har fattat rätt går dessa att köra på E85 också?

Evildan
16 december 2016 ·

Hahaha vad köpte jag själv trots mina påståenden?
Men faktum kvarstår, det är en rysk roulette fast med fem patroner. ^^

torsen
23 december 2016 · 7 198 Inlägg

Varför chansa och köpa en VAG-bil när det är allom bekant med deras kvalitetsbrister?
Främst DSG-lådorna och kamkedjorna.

Evildan
23 december 2016 ·

torsen skrev:
Varför chansa och köpa en VAG-bil när det är allom bekant med deras kvalitetsbrister?
Främst DSG-lådorna och kamkedjorna.

Min var förbaskat billig i inköp men totalkostnaden återstår att se vad det blir.
En moralisk fördel är att biogasen är 70% mindre miljöpåverkande än fossilbränslet.

M123
23 december 2016 · 962 Inlägg

Evildan skrev:

torsen skrev:
Varför chansa och köpa en VAG-bil när det är allom bekant med deras kvalitetsbrister?
Främst DSG-lådorna och kamkedjorna.

Min var förbaskat billig i inköp men totalkostnaden återstår att se vad det blir.
En moralisk fördel är att biogasen är 70% mindre miljöpåverkande än fossilbränslet.

Är det där sant egentligen på riktigt?
Även fast det heter miljöbil så kräver processer i framställningen av en bil energi och den energin går förlorad totalt varenda gång en ny bil ser dagens ljus.
Den totala miljöpåverkan är väl det intressanta om man ska snacka miljöpåverkan och inte vara den kortsiktiga som i med bränslet.

Möter påståendet med verklig skepsis faktiskt. 70% ja och i den siffran ska verkningsgrad också räknas in, framställning av bil, bränsle, sen framkörning av bränsle till mack. 

Sen är det säkert som med etanolet. 2L diesel på en Liter Etanol.
Bara att ingen kommit på det än. wink

Så ha inte för gott samvete. big_smile

Senast redigerat av M123 (23 december 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Evildan
23 december 2016 ·

M123 skrev:

Evildan skrev:

torsen skrev:
Varför chansa och köpa en VAG-bil när det är allom bekant med deras kvalitetsbrister?
Främst DSG-lådorna och kamkedjorna.

Min var förbaskat billig i inköp men totalkostnaden återstår att se vad det blir.
En moralisk fördel är att biogasen är 70% mindre miljöpåverkande än fossilbränslet.

Är det där sant egentligen på riktigt?
Även fast det heter miljöbil så kräver processer i framställningen av en bil energi och den energin går förlorad totalt varenda gång en ny bil ser dagens ljus.
Den totala miljöpåverkan är väl det intressanta om man ska snacka miljöpåverkan och inte vara den kortsiktiga som i med bränslet.

Möter påståendet med verklig skepsis faktiskt. 70% ja och i den siffran ska verkningsgrad också räknas in, framställning av bil, bränsle, sen framkörning av bränsle till mack. 

Sen är det säkert som med etanolet. 2L diesel på en Liter Etanol.
Bara att ingen kommit på det än. wink

Så ha inte för gott samvete. big_smile

Saknas kunskaper brukar folk i regel vara skeptiska.

Den här länken ger dig en mängd matnyttig information.

http://www.gasbilen.se/Att-tanka-pa-mil … lappsvarde

Fippla gärna runt och läs resten.
Den biogas jag kör på är närproducerad och mig veterligen har vi inte några oljekällor i vårat avlånga land så transportargumentet föll platt.
Energiåtgången är lägre vid framställningen av gas gentemot bensin/diesel.
1kg gas innehåller 13kWh.
1kg bensin innehåller 12kWh.
Gasen är alltså mer energirik.
Bygga en gasbil är givetvis lite mer smutsigt då några trycktankar och rör samt ventiler krävs. Den renare driften gör å andra sidan att det tjänas in väldigt snabbt.

Skillnafer i siffror på bilarna:
2010 Gaspassat DSG väger1652kg.
Förbrukar på bensin 6.8l/100km.
På gas 5.4kg/100km. 1kg kostar ca 17kr.
Utsläpp CO2
Bensin 158g/100km.
Biogas 121g/100km.
Ljud 70db vid körning.
Årsskatt 470kr.

2010 2.0tfsi DSG väger 1566kg.
Förbrukar 8.1l/100km.
Utsläpp CO2 187g/km.
Ljud 72db vid körning.
Årsskatt 2032kr.

Frågor? ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang