Törs man köpa en Passat 1,4 ecofuel med DSG?

caromania Forummoderator
25 december 2016 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:
Återigen, det handlar om koldioxidutsläpp. Hur mycket koldioxidutsläpp kommer från kärnkraft? Sverige har minskat sitt koldioxidutsläpp och det finns flera orsaker, men en viktig är att vi kör mer bränslesnåla bilar. Eftersom Kina ligger i topp (och ökar!) med typ 25% av hela världens koldioxidutsläpp så vore det väl trevligt om de övergick till mer kärnkraft och började bygga elbilar?

Jag är inte emot idén att man ska "återanvända" saker, dvs undvika att skrota för att ersätta med nytt, men när bilparken trots allt ökar lavinartat, framförallt i Asien, så är det ju rimligt att tänka att det är lämpligt att dessa nytillverkade bilar (som uppenbarligen behövs då det finns en astronomisk marknad) är sådana som släpper ut minimalt med koldioxid, dvs elbilar/hybridbilar/bilar som drivs av alternativa bränslen etc. Med logiken ovan så vore det bättre om vi skeppade över alla gamla bilar från hela världen som blir över/ska skrotas till Kina och Indien (eftersom efterfrågan på bilar är störst där) så de får åka runt med dem? Det vore väl härligt om 2 miljarder kineser och indier åkte runt i återvunna 30år gamla fordon? Vore asnajs för miljön..?

Äpplen, päron och bananer i samma korg, helt utan ambition att göra fruktsallad. Om sedan någon vill åka runt i en 30 gammal bil och leva i fantasivärlden att denne gör en välgärning för miljön så tycker jag det är helt okej. Däremot ska denne samme komma ihåg att det verkligen inte bidrar till en bättre närmiljö att åka runt i en gammal bil. Vill man bidra till miljön på ett globalt perspektiv kan man göra det genom att sälja sin bil och gå eller cykla, men att åka runt i en gammal bil av den anledningen är endast hyckleri.

Vinsten i resonemanget är ungefär som att inte spola i toaletten efter sig för att spara på vatten, dvs det leder endast till att de egna monetära utgifterna blir lägre.

Du utläser något som inte jag har skrivit. Jag säger inte att en miljöbil inte kan vara ren eller renare än en gammal förbränningsmotor, men dom exemplen som tagits är inte något som totalt verkar för god miljö, här spelas det bara för galleriet och det köps med hull och hår.

Nej du har totalt fel det handlar inte om koldioxidutsläpp det handlar om att man inte ska urlaka och kontaminera både långsiktigt och kortsiktigt med ämnen som förändrar cykler och påverka natur negativt. Politiken däremot kring miljön handlar om koldioxidutsläpp.

Ska en miljöbil verka för miljön är det på sin plats att den är återvunnen till 100%, framställd med endast 100% av grön el och att den endast skulle få framföras på sådan med. Hur många uppfyller dom lätta kriterierna?

Sen på frågan hur mycket koldioxidutsläpp kärnkraft genererar?
Ja du lär ha en hel gruvindustri för att utvinna uran, du lär ha arbetare som åker till och från jobbet och sköter anläggningen sen ska någon sköta kärnkraftverken med. Ja är en omöjlighet att svara på men som med allt det genererar koldioxidutsläpp. Sen som sagt har du det farliga i att ha kärnkraft och det utbrända bränslet.

Nej, nej, nej. Du har totalt fel. Det handlar bara om utsläpp av koldioxid (och andra växthusgaser.) Eller är det bara en konspirationsteori..?

Du har goda resonemang överlag och pekar på att man inte borde ha bil alls. Det köper jag. Men att därifrån påstå att en 30år gammal bil är bättre i miljösynpunkt, månne global eller lokal är bara nonsens.

Ang kärnkraft så är det bara att konstatera att miljöpåverkan vad gäller växthusgaser (som faktiskt är det enda intressanta) är minimal jämfört med andra typer av eltillverkning. Förvisso inte lika liten som vind-, sol- eller vågkraft och andra energikällor som är mer eller mindre i experimentfasen men i paritet med kol så är kärnkraften ren som en nybadad babystjärt.

Jag saluterar ditt engagemang för en bilfri värld och jag hoppas/tar för givet att du lever som du lär, dvs helt utan bil i någon form. Själv är jag inte lika stor utan jag försöker endast få min vardag att gå runt i villfarelsen att mitt lilla Svensson-liv inte påverkar det hela ett smack, samtidigt som jag hoppas att den tekniska "exploateringen" av de asiatiska jättemarknaderna styrs in på miljövänliga alternativ.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
25 december 2016 · 7 238 Inlägg

Mycket intressant tråd.
Men vad ska vi råda AIK-1891?
Jag och "Elake Dan" m fl avråder.
Hur gick det?
Berätta.

M123
25 december 2016 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

caromania skrev:
Återigen, det handlar om koldioxidutsläpp. Hur mycket koldioxidutsläpp kommer från kärnkraft? Sverige har minskat sitt koldioxidutsläpp och det finns flera orsaker, men en viktig är att vi kör mer bränslesnåla bilar. Eftersom Kina ligger i topp (och ökar!) med typ 25% av hela världens koldioxidutsläpp så vore det väl trevligt om de övergick till mer kärnkraft och började bygga elbilar?

Jag är inte emot idén att man ska "återanvända" saker, dvs undvika att skrota för att ersätta med nytt, men när bilparken trots allt ökar lavinartat, framförallt i Asien, så är det ju rimligt att tänka att det är lämpligt att dessa nytillverkade bilar (som uppenbarligen behövs då det finns en astronomisk marknad) är sådana som släpper ut minimalt med koldioxid, dvs elbilar/hybridbilar/bilar som drivs av alternativa bränslen etc. Med logiken ovan så vore det bättre om vi skeppade över alla gamla bilar från hela världen som blir över/ska skrotas till Kina och Indien (eftersom efterfrågan på bilar är störst där) så de får åka runt med dem? Det vore väl härligt om 2 miljarder kineser och indier åkte runt i återvunna 30år gamla fordon? Vore asnajs för miljön..?

Äpplen, päron och bananer i samma korg, helt utan ambition att göra fruktsallad. Om sedan någon vill åka runt i en 30 gammal bil och leva i fantasivärlden att denne gör en välgärning för miljön så tycker jag det är helt okej. Däremot ska denne samme komma ihåg att det verkligen inte bidrar till en bättre närmiljö att åka runt i en gammal bil. Vill man bidra till miljön på ett globalt perspektiv kan man göra det genom att sälja sin bil och gå eller cykla, men att åka runt i en gammal bil av den anledningen är endast hyckleri.

Vinsten i resonemanget är ungefär som att inte spola i toaletten efter sig för att spara på vatten, dvs det leder endast till att de egna monetära utgifterna blir lägre.

Du utläser något som inte jag har skrivit. Jag säger inte att en miljöbil inte kan vara ren eller renare än en gammal förbränningsmotor, men dom exemplen som tagits är inte något som totalt verkar för god miljö, här spelas det bara för galleriet och det köps med hull och hår.

Nej du har totalt fel det handlar inte om koldioxidutsläpp det handlar om att man inte ska urlaka och kontaminera både långsiktigt och kortsiktigt med ämnen som förändrar cykler och påverka natur negativt. Politiken däremot kring miljön handlar om koldioxidutsläpp.

Ska en miljöbil verka för miljön är det på sin plats att den är återvunnen till 100%, framställd med endast 100% av grön el och att den endast skulle få framföras på sådan med. Hur många uppfyller dom lätta kriterierna?

Sen på frågan hur mycket koldioxidutsläpp kärnkraft genererar?
Ja du lär ha en hel gruvindustri för att utvinna uran, du lär ha arbetare som åker till och från jobbet och sköter anläggningen sen ska någon sköta kärnkraftverken med. Ja är en omöjlighet att svara på men som med allt det genererar koldioxidutsläpp. Sen som sagt har du det farliga i att ha kärnkraft och det utbrända bränslet.

Nej, nej, nej. Du har totalt fel. Det handlar bara om utsläpp av koldioxid (och andra växthusgaser.) Eller är det bara en konspirationsteori..?

Du har goda resonemang överlag och pekar på att man inte borde ha bil alls. Det köper jag. Men att därifrån påstå att en 30år gammal bil är bättre i miljösynpunkt, månne global eller lokal är bara nonsens.

Ang kärnkraft så är det bara att konstatera att miljöpåverkan vad gäller växthusgaser (som faktiskt är det enda intressanta) är minimal jämfört med andra typer av eltillverkning. Förvisso inte lika liten som vind-, sol- eller vågkraft och andra energikällor som är mer eller mindre i experimentfasen men i paritet med kol så är kärnkraften ren som en nybadad babystjärt.

Jag saluterar ditt engagemang för en bilfri värld och jag hoppas/tar för givet att du lever som du lär, dvs helt utan bil i någon form. Själv är jag inte lika stor utan jag försöker endast få min vardag att gå runt i villfarelsen att mitt lilla Svensson-liv inte påverkar det hela ett smack, samtidigt som jag hoppas att den tekniska "exploateringen" av de asiatiska jättemarknaderna styrs in på miljövänliga alternativ.

Haha du tar priset min herre. big_smile

Tråkigt att du förvanskar det jag skriver till någon helt egen verklighet som är enormt långt bort från det budskapet jag avhandlar.

Men det blir nog bra bara julen är över. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
25 december 2016 · 962 Inlägg

caromania skrev:
Åh nej...


https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 … a41f8e.jpg


Ett troll till.

http://monteneyelearning.org/staffblogs … 485898.jpg

All respekt mot dig som skribent försvann med det där larvet.

Har inte många gånger hållit med dig men idag vet jag inte vad som flugit i dig?

Lågt och förkastligt, rent av förtal!

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
25 december 2016 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:
...förtal!

Oj. Förlåt.
Kram

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
chrizz Administratör
26 december 2016 · 11 783 Inlägg

Skärp er nu, alla inblandade. Det är jul och luvan är på = alla är snälla!

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Soulman
26 december 2016 · 1 271 Inlägg

Högst ovetenskapligt kan jag känna mig hemma i alla läger.

En gammal bil bör brukas tills den rasar ihop. De delar som återstår kan återvinnas. Nackdelen är att förbränningen av fossilt bränsle ger mer utsläpp än en modern bil. En gammal bil är också betydligt sämre skydd vid olyckor, det har kanske också ett värde. Även om var och en av oss naturligtvis vet hur man bäst framför sitt fordon är det så att många blir påkörda utan att själva vara delaktiga i situationen. Därför ser jag till att jag och familjen sitter i bästa tänkbara bil för bästa skydd. Då går småbilar och gamla rostiga bilar bort.

En ny bil ger lägre utsläpp vid användning men har kostat på miljön vid tillverkningen naturligtvis.

En ny "supermiljöbil" eller hybrid/vätgas/batteridriven bil ger naturligtvis samma avtryck i naturen som en "vanlig" bil om inte större, eftersom batterier eller vätgastekniken innehåller ädla metaller som är dyra att utvinna och inte heller finns i obegränsad mängd.

Generellt tycker jag rent ovetenskapligt att produkter och prylar ska brukas tills de är uttjänta eller går sönder så att det inte är försvarbart att reparera. Ett gigantiskt problem idag i västvärlden är att prylar slängs och skrotas för att de är "omoderna" men fullt fungerande. Det är verkligen slöseri med jordens resurser. Elektronikprodukter är väl överrepresenterade här som dessutom innehåller ädla metaller som är dyra att utvinna och inte heller finns i obegränsad mängd.

Sensmoralen i detta är att alla har möjligheten och skyldigheten att göra aktiva val i detta. Det är inte "någon annans" ansvar. Det är ditt och mitt. För egen del har jag snart leverans på en ny bil, med en 240hk diesel. Helt kontroversiellt omotiverat. För att miljökompensera mitt val av en bil som drivs av fossilt bränsle reser jag till och från arbete varje dag året runt (cirka 6mil ToR samt 25min promenad) med kommunala färdmedel, ett eldrivet pendeltåg. Jag skulle spara 30 minuter varje dag på att välja bilen men jag har aktivt valt bort det.

Senast redigerat av Soulman (26 december 2016)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
26 december 2016 · 9 296 Inlägg

chrizz skrev:
Skärp er nu, alla inblandade. Det är jul och luvan är på = alla är snälla!

Men att anklaga folk till höger och vänster för förtal är okej? Nåja.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
chrizz Administratör
26 december 2016 · 11 783 Inlägg

Rensat på trams. Igen...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2016 · 17 478 Inlägg

chrizz skrev:
Rensat på trams. Igen...

Håller med. Utsläpp hit & dit. Frågan gäller motor/växellåda/bil.

Så: Skärpning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
26 december 2016 ·

chrizz skrev:
Rensat på trams. Igen...

Hybridsmurfen skrev:

chrizz skrev:
Rensat på trams. Igen...

Håller med. Utsläpp hit & dit. Frågan gäller motor/växellåda/bil.

Så: Skärpning.

Ni har så rätt gubbar!
Åter till topic vilket är Gaswagen.
En Passat i sig är redan från grunden ett rullande katastrofområde så att förse den med en automatlåda fungerande sämre och mer sällan än SAABs sensonic och en motor opålitligare än Italienska styrkorna under 2a världskriget är förmodligen det sämsta valet man som Passatspekulant kan göra.
Den bästa Passaten är kort och gott den man inte köper.

torsen
27 december 2016 · 7 238 Inlägg

Evildan skrev:
Den bästa Passaten är kort och gott den man inte köper.

Basta Cosi.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang