Hur mycket jänk har vi i Sverige?

Germax
13 juli 2014 · 12 086 Inlägg

Vi har snart 6 miljoner bilar registrerade i Sverige. Någon som har en uppfattning om hur många äldre amerikanska bilar, säg innan 1980, vi har i detta land? Jag börjar tro att siffran är ganska hög.

mb_pucken
13 juli 2014 · 5 087 Inlägg

Får den känslan jag med. Tråkigt för det är fina bilar men man har tröttnat på dom tyvärr. Hajar till betydligt mer om det kommer en gammal tysk eller varför inte en engelsk bil :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
andreas1
14 juli 2014 · 1 020 Inlägg

När man kolla på varbergs weels and wing så inser man att det är sjukt många fler än man trott.
Håller med om att man tröttnat, finns så många andra bilar som försvann över en natt som man ej tänker på förrän nån kommer körande. Tex 80 tals passat

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Marcus_89 Biltokig elektriker
14 juli 2014 · 3 352 Inlägg

Tror siffran ligger på några hundra tusen, svårt att säga. Men älskar de äldre muskelbilarna smile

OpelP1
15 juli 2014 · 1 412 Inlägg

Jag har också tröttnat på dom, och även v8:or i allmänhet.
Har visserligen kvar min Pontiac -34 (rak sidåtta) och Suburban -69:an (rak sexa) för att dom är lite udda.
Men den typiska jänkaren med v8 fick gå iväg till nästa köpare för ett par veckor sedan.

Jag tycker det är mycket roligare med Kapitän, Rekord, Taunus, Anglia, Duett, 96 V4 och sånt.  smile

Senast redigerat av OpelP1 (15 juli 2014)

volvo-93
15 juli 2014 · 625 Inlägg

Jag hoppas det finns många jänkare kvar v8 motorn är ju det bästa ljudet man kan lyssna på smile

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
9 augusti 2014 · 1 899 Inlägg

Jo, nog finns det en del av dem alltid. Men inte vet jag om jag tröttnat på dem ändå. Uppvuxen med dem, och måste säga att min erfarenhet rent generellt av de som äger jänkare i stort sett bara kör dem när de ska på något event. I Öviks trakten finns det en hel uppsjö men de syns ytterst sällan till.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
KennethL
11 augusti 2014 · 412 Inlägg

Fina jänkare körs till crusing, konservburkarna körs hela helgen.

Så länge det är fräscha bilar så är det ok - men tyvärr så är flertalet av det man ser gamla knöliga konservburkar med 4000 klistermärken och 16 olika färger, de kör gärna 35 på 50 väg och pumpar Eddie Medusa och blir bara irriterande om man ligger bakom.

Är det en bil i fint skick så uppskattar iaf jag det lite mera, det gör inte så mycket om man tvingas köra sakta ett par kilometer bakom en fin bil jänkare men hur ofta händer det?

135
├┼┼
24 R
volvo-93
11 augusti 2014 · 625 Inlägg

Håller med dig KennethL, det ska vara fina jänkare och inte en massa klistermärken och olika färger smile

Majk_ Öhh
11 augusti 2014 · 272 Inlägg

Jag tycker det har blivit otroligt mkt fler "finåk" på senare år. Backar man 5-10 år så var det mer "skräp" ute efter vägarna. Nån mer som har reflekterat över detta?

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
Tynnerstroem
11 augusti 2014 · 345 Inlägg

Den typiska jänkaren här i Sverige (läs Pontiac Bonneville 1965-66, Chevrolet Chevelle, Malibu 1968-72, Dodge Charger & Challenger runt 1970) har ju blivit förbaskat uttjatad på varenda träff och i varenda Bilsport/Bilsport Classic/Wheels/Power och det gör ju att man knappt kollar upp när man möter en.
Då är ju "udda" (fyrdörrars stolpe, pickups, wagons, vanar) tio gånger roligare att se ute på vägen eller på en träff.

Richard-R
13 augusti 2014 · 340 Inlägg

undrar hur många 65er impala det finns egentligen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang