Bmw E38 Airbag lampa alternativa lösningar?

744-AL
23 juli 2014 · 191 Inlägg

Airbag lampan lyser på min E38 730iAL från 1994.    Givetvis har jag besiktnings period nu:/
Den är felsökt och följande 2 fel finns: Krutladdning förarbälte defekt. Sitt sensor passagerar stol defekt

Pga hög material kostnad och omfattande jobb så kostar det 7700kr på Bmw autoriserad verkstad
Bmw Malmö tar hela 13000kr för jobbet.

Kalla mig snål men jag skulle vilja lösa detta altenativt sålänge och bessa bilen så får jag ta seriös lagning när de är fetare på kontot.

Har nån haft samma bekymmer o löst det enkelt och "billigt"??
Löda om lampan till annan lampa skall visst inte gå på dessa bilar har jag fått besked på, men om de stämmer vet jag ej.

Tacksam för alla råd, tankar och ideer

MVH

Eliasson93
23 juli 2014 · 91 Inlägg

fan vad surt. är de seperatlampa eller är de text i displayn? för att bygla lampan borde ju inte vara nån problem om du bara får ut mätarhuset. fick göra det på både abs o airbaglampan på 850in

Skoda Octavia scout "Adventure edition" (2019)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Eliasson93 skrev:
fan vad surt. är de seperatlampa eller är de text i displayn? för att bygla lampan borde ju inte vara nån problem om du bara får ut mätarhuset. fick göra det på både abs o airbaglampan på 850in

Airbaglampan ska lysa lite längre än övriga lampor vid start av motorn. Detta vet de flesta besgubbar. Därför kan man ej va säker på att det går igenom med bygling. Jag har iofs alltid plockat ur lysande lampor och klarat mig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
kjell-gbg
24 juli 2014 · 85 Inlägg

det kan vara sönderskavda kabelstammar till sätena / bälten eller "det som larmar"
så systemet får tex "jord" från golvet eller stolen

Mack Forum- och sitemoderator
24 juli 2014 · 26 111 Inlägg

Annars går det ju ställa av bilen, ordna grejerna och sedan besiktiga så fort bilen åter är påställd igen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juli 2014 · 13 669 Inlägg

ett tidrelä på lampan som hålller spänningen 7sec eller vad bmw har på airbaglampan orginal.
efter att tändningen slagits på

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
N_W V8 de bästa som finns!
24 juli 2014 · 1 092 Inlägg

För sittsensorn finns så kan du klicka i en sån som jag länkar till, den simulerar egentligen bara det motstånd som en fungerande sittsensor skulle ha haft. Väldigt smidigt iaf, använde det till en bil jag haft.
http://www.ebay.de/itm/AIRBAG-Sensor-Mo … 3f25dbc27f

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Ford Mustang "GT370" (2007)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
AnesN Bilmekaniker
24 juli 2014 · 805 Inlägg

Motstånd.

744-AL
24 juli 2014 · 191 Inlägg

Köpte rep-sats till krutladdningen idag på BMW och de fanns till sittsensorn med men dom sa att dom felkoderna kan trigga varandra så jag skulle börja med krutladdningen. Men dom ville inte erkänna att rep satserna fanns sist jag va där.. jävla typer som vill råna en med en onödigt avancerad lagning:)

Ulf_W bilder.ulfw.se
25 juli 2014 · 1 103 Inlägg
"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang