Behöver hjälp med kablaget till nya bilstereon

Be_Em_We
2 augusti 2014 · 37 Inlägg

Hej. Har skaffat stereo, monteringsram, antennadapter och ISO kablar. Allting gick att koppla in, problemet är att bilstereon inte vill starta. Kablarnas färger hör ihop med varandra (dvs gul med gul, röd med röd osv), kan detta vara felet kanske? Och hur ska det se ut egentligen?

Här är bild på ISO-kablarna som jag kopplat ihop med kablarna jag fick med från bilstereon. Nu är det extremt svårt att koppla loss dom från varandra men jag antar att problemet ligger i färgerna på kablarna som jag inte har någon aning om.

http://postimg.org/image/big8wa2p9/

Vad behöver ändras?

Mack Forum- och sitemoderator
2 augusti 2014 · 26 134 Inlägg

Blir det någon skillnad om du skiftar på gul och röd?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Be_Em_We
2 augusti 2014 · 37 Inlägg

Mack skrev:
Blir det någon skillnad om du skiftar på gul och röd?

Jag har också funderat på det. I manualen står det att man ska prova använda röd på gul och gul på röd. Det verkar dock som att gul sitter ihop med gul och röd med röd. Det är nåt gummi som sitter över dessa kablar och de ser ihopsvetsade ut. Frågan är hur man får loss dom?

Så här står det i manualen:

"Funktionerna för 3 och 5 kan vara olika beroende på typ av fordon. Se i så fall till att ansluta 4 till 5 och 6 till 3."

3 = Gul (reserv eller tillbehör)
4 = Gul (Anslut till den konstanta 12 V-strömkontakten)

5 = Röd (tillbehör eller reserv)
6 = Röd (Anslut till den kontakt som styrs av tändningslåset (12 V DC))

Senast redigerat av Be_Em_We (2 augusti 2014)

Lindmark_89
2 augusti 2014 · 243 Inlägg

Kanske en dum fråga men har du vridit på tändningen när du provstartat stereon? tongue

Gula samt röda kablarna är bara att dra isär vid gummit wink

Senast redigerat av Lindmark_89 (2 augusti 2014)

Friskt satsat, hälften vunnet;)
Be_Em_We
2 augusti 2014 · 37 Inlägg

Lindmark_89 skrev:
Kanske en dum fråga men har du vridit på tändningen när du provstartat stereon? tongue

Haha ja flera gånger. Nu vet jag dock att det är kablarna som ska skiftas men hur gör man det när skiten är ihopsvetsad. Detta är sjukt frustrerande och har bokstavligen förstört min dag. Har gått in och ut hos biltema tre gånger idag bara för att hitta rätt antennadapter, hängt utanför mekonomen i säkert minst 1,5 timme och svettats som in i helvete för att försöka fixa iso-kablaget och stereoskiten, tagit loss originala bilstereon säkert minst fem gånger.. så all hjälp uppskattas som fan...

Lindmark_89
2 augusti 2014 · 243 Inlägg

kablarna är hona och hane o ska bara vara att dra isär dom wink

Friskt satsat, hälften vunnet;)
Be_Em_We
2 augusti 2014 · 37 Inlägg

Lindmark_89 skrev:
kablarna är hona och hane o ska bara vara att dra isär dom wink

http://postimg.org/image/dsrfkx0lt/

Där är ett foto på hur det ser ut. Det är precis samma även hos de röda kablarna. Går ej och dra isär dom...

Lindmark_89
2 augusti 2014 · 243 Inlägg

Om du kollar samma bild så ser du på den blåa kabeln, det är samma kontakt där ( honan ). Så jo, dem går att dra isär, bara ta tag i sladden på varje sida om kopplingen o dra, dom kan sitta rätt hårt wink

Friskt satsat, hälften vunnet;)
Be_Em_We
2 augusti 2014 · 37 Inlägg

Lindmark_89 skrev:
Om du kollar samma bild så ser du på den blåa kabeln, det är samma kontakt där ( honan ). Så jo, dem går att dra isär, bara ta tag i sladden på varje sida om kopplingen o dra, dom kan sitta rätt hårt wink

Var rädd att jag skulle förstöra något men det gick när man väl tog i. Tack ska du ha!!

Lindmark_89
2 augusti 2014 · 243 Inlägg

Inga problem, man lär så länge man lever wink

Friskt satsat, hälften vunnet;)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
3 augusti 2014 · 835 Inlägg

Din bil har CAN-bus till radion och därmed saknas analog tändningsplus. OEM-radion får alltså ett datameddelande att den ska starta. För att lösa detta till din Pioneer så får du skaffa en adapter som avkodar meddelandet på CAN-bus-linan, alternativt dra en egen tändningsplus eller koppla ihop den röda kabeln från stereon till stereons gula kabel och sedan starta och stänga av radion manuellt. Problemet som kan uppstå ifall du gör det sistnämnda och stereon har en inbyggd kylfläkt är att fläkten aldrig stannar, med risk för att batteriet dras ur.

Be_Em_We skrev:
Hej. Har skaffat stereo, monteringsram, antennadapter och ISO kablar. Allting gick att koppla in, problemet är att bilstereon inte vill starta. Kablarnas färger hör ihop med varandra (dvs gul med gul, röd med röd osv), kan detta vara felet kanske? Och hur ska det se ut egentligen?

Här är bild på ISO-kablarna som jag kopplat ihop med kablarna jag fick med från bilstereon. Nu är det extremt svårt att koppla loss dom från varandra men jag antar att problemet ligger i färgerna på kablarna som jag inte har någon aning om.

http://postimg.org/image/big8wa2p9/

Vad behöver ändras?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Be_Em_We
3 augusti 2014 · 37 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Din bil har CAN-bus till radion och därmed saknas analog tändningsplus. OEM-radion får alltså ett datameddelande att den ska starta. För att lösa detta till din Pioneer så får du skaffa en adapter som avkodar meddelandet på CAN-bus-linan, alternativt dra en egen tändningsplus eller koppla ihop den röda kabeln från stereon till stereons gula kabel och sedan starta och stänga av radion manuellt. Problemet som kan uppstå ifall du gör det sistnämnda och stereon har en inbyggd kylfläkt är att fläkten aldrig stannar, med risk för att batteriet dras ur.

Be_Em_We skrev:
Hej. Har skaffat stereo, monteringsram, antennadapter och ISO kablar. Allting gick att koppla in, problemet är att bilstereon inte vill starta. Kablarnas färger hör ihop med varandra (dvs gul med gul, röd med röd osv), kan detta vara felet kanske? Och hur ska det se ut egentligen?

Tycker det är konstigt att enligt manualen ska man koppla gul med röd och röd med gul, är det så som du säger så borde de skrivit med en varning. Nu blir man bara nojig..

Var kan man hitta en sån adapter? Känns som att det i så fall borde höra till vanligheterna att etablerade bilbutiker säljer det, vilket jag inte kan hitta.

Senast redigerat av Be_Em_We (3 augusti 2014)

Swedenrockers Living life on two wheels.....
3 augusti 2014 · 835 Inlägg

Det står åtminstone en varning i äldre Pioneer-manualer under installation att det finns risk för urdraget batteri, om det gör det i nya törs jag inte säga.

Den här adaptern finns t.ex:
http://www.dynamicsounds.co.uk/connects … aptor.html
Där har du med avkodad tändningsplus, belysning, hastighetssignal, backljus och parkeringsbroms.
Att det inte är så lätt att hitta dessa beror troligtvis på att det inte är så många som köper dessa utan väljer att ta tändningsplus på annat håll.

Be_Em_We skrev:
Tycker det är konstigt att enligt manualen ska man koppla gul med röd och röd med gul, är det så som du säger så borde de skrivit med en varning. Nu blir man bara nojig..

Var kan man hitta en sån adapter? Känns som att det i så fall borde höra till vanligheterna att etablerade bilbutiker säljer det, vilket jag inte kan hitta.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang