95 oktan vs 98 oktan Volvo s60 2,4T

SidThunder
10 augusti 2014 · 70 Inlägg

Hej!

Jag har en volvo S60 2,4T ... Original på 200HK..
Frågan är om det kommer vara värt att tanka 98 istället för 95? smile

Kommer jag märka någon skillnad på förbrukning och effektivitet? smile

Någon med erfarenhet i ämnet 95 vs 98 ?


Tack på förhand! smile

Volvo S60 (2001)
Djo
10 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

Släng ur nackstödet på passagerar stolen ungefär så stor skillnad kommer det bli 95 oktan funkar till det mesta skulle du haft en 400 hk kanske 98 hade vart värt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
SidThunder
10 augusti 2014 · 70 Inlägg

Djo skrev:
Släng ur nackstödet på passagerar stolen ungefär så stor skillnad kommer det bli 95 oktan funkar till det mesta skulle du haft en 400 hk kanske 98 hade vart värt.

Jo jag är medveten om att jag har en original motor.. Men läst en del och många säger att man kommer längre på en tank med 98:a så det går ungefär jämt ut att tanka 98?

Kanske ska slänga ut nackstödet ist då.. ^^

Volvo S60 (2001)
Djo
10 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

SidThunder skrev:

Djo skrev:
Släng ur nackstödet på passagerar stolen ungefär så stor skillnad kommer det bli 95 oktan funkar till det mesta skulle du haft en 400 hk kanske 98 hade vart värt.

Jo jag är medveten om att jag har en original motor.. Men läst en del och många säger att man kommer längre på en tank med 98:a så det går ungefär jämt ut att tanka 98?

Kanske ska slänga ut nackstödet ist då.. ^^

Provade 98 oktan visserligen en 244a men tyckte det då tog slut minst lika fort och bättre gick den inte heller. Skillnaden är för liten. Enda sätet att komma längre är att ha rätt lufttryck i däcken och ändra körstil.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
SidThunder
10 augusti 2014 · 70 Inlägg

Djo skrev:

SidThunder skrev:

Djo skrev:
Släng ur nackstödet på passagerar stolen ungefär så stor skillnad kommer det bli 95 oktan funkar till det mesta skulle du haft en 400 hk kanske 98 hade vart värt.

Jo jag är medveten om att jag har en original motor.. Men läst en del och många säger att man kommer längre på en tank med 98:a så det går ungefär jämt ut att tanka 98?

Kanske ska slänga ut nackstödet ist då.. ^^

Provade 98 oktan visserligen en 244a men tyckte det då tog slut minst lika fort och bättre gick den inte heller. Skillnaden är för liten. Enda sätet att komma längre är att ha rätt lufttryck i däcken och ändra körstil.

Jo det lär väl vara det bästa alternativet för att få en lägre förbrukning.. Tror inte heller jag kommer märka någon skillnad i och med jag har en original motor .. Men motorn kanske mår bättre med 98. Tänkte dock prova en gång att tanka 98 bara för se hur de blir hur långt jag kommer på en tank osv.. Bara för att smile

Volvo S60 (2001)
Djo
10 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

SidThunder skrev:

Djo skrev:

SidThunder skrev:

Jo jag är medveten om att jag har en original motor.. Men läst en del och många säger att man kommer längre på en tank med 98:a så det går ungefär jämt ut att tanka 98?

Kanske ska slänga ut nackstödet ist då.. ^^

Provade 98 oktan visserligen en 244a men tyckte det då tog slut minst lika fort och bättre gick den inte heller. Skillnaden är för liten. Enda sätet att komma längre är att ha rätt lufttryck i däcken och ändra körstil.

Jo det lär väl vara det bästa alternativet för att få en lägre förbrukning.. Tror inte heller jag kommer märka någon skillnad i och med jag har en original motor .. Men motorn kanske mår bättre med 98. Tänkte dock prova en gång att tanka 98 bara för se hur de blir hur långt jag kommer på en tank osv.. Bara för att smile

Testa skadar ej men vill bara säga att det är ingen mirakel kur som endel tror (menar ej dig just nu)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
SidThunder
10 augusti 2014 · 70 Inlägg

Djo skrev:

SidThunder skrev:

Djo skrev:

Provade 98 oktan visserligen en 244a men tyckte det då tog slut minst lika fort och bättre gick den inte heller. Skillnaden är för liten. Enda sätet att komma längre är att ha rätt lufttryck i däcken och ändra körstil.

Jo det lär väl vara det bästa alternativet för att få en lägre förbrukning.. Tror inte heller jag kommer märka någon skillnad i och med jag har en original motor .. Men motorn kanske mår bättre med 98. Tänkte dock prova en gång att tanka 98 bara för se hur de blir hur långt jag kommer på en tank osv.. Bara för att smile

Testa skadar ej men vill bara säga att det är ingen mirakel kur som endel tror (menar ej dig just nu)

Nä det skadar ju inte att prova smile ..Bara för se hur det fungerar smile . .
Har läst på vissa forum att de säger att de förlorade 15-30 hästar när de tankade 95 jämfört med 98.. men nää det tror jag inte alls på (dessutom till original bil).

Men det kanske blir en liten skillnad i förbrukning? smile

Volvo S60 (2001)
Djo
10 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

SidThunder skrev:

Djo skrev:

SidThunder skrev:

Jo det lär väl vara det bästa alternativet för att få en lägre förbrukning.. Tror inte heller jag kommer märka någon skillnad i och med jag har en original motor .. Men motorn kanske mår bättre med 98. Tänkte dock prova en gång att tanka 98 bara för se hur de blir hur långt jag kommer på en tank osv.. Bara för att smile

Testa skadar ej men vill bara säga att det är ingen mirakel kur som endel tror (menar ej dig just nu)

Nä det skadar ju inte att prova smile ..Bara för se hur det fungerar smile . .
Har läst på vissa forum att de säger att de förlorade 15-30 hästar när de tankade 95 jämfört med 98.. men nää det tror jag inte alls på (dessutom till original bil).

Men det kanske blir en liten skillnad i förbrukning? smile

15-30 häst ja det sitter nog i huvudet det.

Med en halvmodern bil som din kanske det kan bli en minimal skillnad i soppa förbrukning men så har du prisskillnaden och helt plötsligt är det lika dyrt igen.

Men bästa sätet att få reda på det är att testa inget kommer ju ta skada av det.

Mvh Erik.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
xXSammy
10 augusti 2014 · 6 570 Inlägg

Originalmappningen på bilen är ställd för 95 Blyfri, så det blir plusminus noll.

De/Dem
mag
10 augusti 2014 · 259 Inlägg

kör 9-5 Aero 260 hp tycker jag märker klar skillnad mellan 95 o 98 . men sitter kanske bara innanför panbenet som nån skrev . vet inte om det sitter nån kännare som känner av oktantalet  ?

Senast redigerat av mag (10 augusti 2014)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

mag skrev:
kör 9-5 Aero 260 hp tycker jag märker klar skillnad mellan 95 o 98 . men sitter kanske bara innanför panbenet som nån skrev . vet inte om det sitter nån kännare som känner av oktantalet  ?

Det blir väl knacksensorn isåfall

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Jag kör min xc70 på 98. Har inte mätt skillnaden med/utan BSR program eller 95/98. Dock kör jag såpass lite (och anser mig ha råd med 98) att det inte spelar någon roll. Vill unna bilen det bästa och man förlorar ju inget på att åka på 98. Min 240 kräver 98 om man läser instruktionsboken. Och den bilen rullar ännu mindre så där spelar priset ännu mindre roll. Övriga vagnar kör jag på 95 och ibland 50/50 e85

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Andromeda Rumpmas
10 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Jag har testat lite av och till på fyra olika Saabar med mellan 200-260 hk utan att märka någon som helst reell skillnad. Jag kan ju inte heller gärna påstå att jag kört exakt samma sträckor i exakt samma hastighet under exakt samma förhållanden, men ändå... nej, man märker ingen skillnad på förbrukningen.

Något som däremot märks är körstilen. Kör man rätt så lågt över skyltad hastighet, typ max 10 km/h över, och skippar omkörningar av allt som kör laglig hastighet samtidigt som man rullar mer in mot korsningar och konsekvent använder högsta möjliga växel till allt utom accelerationer (vilket innebär att t ex glida fram i strax över 1000 rpm i 70 knyck smile), då sparar man 15% jämfört med att köra "Svensson på semester med ugnar i baksätet-stressat". Det har jag belägg för eftersom jag själv provat.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
steifan DR!FTT3KN!K3R
11 augusti 2014 · 10 427 Inlägg

Själv kör jag 98oktan på alla mina sugisbilar, mest för att jag kör såpass lite mil (~1000mil totalt/år nu fördelat på 3st bilar) att prisskillnaden inte gör så mycket i praktiken och för att bilarna teoretiskt ska gå bättre på 98oktan wink Har inte märkt någon stor skillnad själv.. men har kört på 98 rätt så länge.

pulchi
11 augusti 2014 · 640 Inlägg

Märker ingen större skillnad i min bil (S80 2.5T, polestaroptimering) mellan 95 och 98 rent prestandamässigt. Det som verkar spela större roll är hur bra soppan är, hur länge den legat i tanken på macken osv. För där kan det märkas sjuka skillnader ibland, vilket är anledningen att jag alltid tankar på samma ställe när jag är hemikring.

Sett till förbrukningen, där märks det dock skillnad. Har inte gjort någon mätning efter jag optimerat. Men när den var original så kom jag såpass mycket längre på en tank 98 jämfört med en tank 95 att det var billigare i längden att tanka 98.

Prisskillnaden är såpass liten så jag inte bryr mig längre, jag tankar 98. Jag brukar få i runt 60 liter i tanken, vilket går på omkring 900 spänn. Att det skulle vara 30 kronor billigare med 95 gör mig varken till eller från.

Femmans Växel gjorde förresten ett test för ett par år sedan, klippet finns här på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI Slutsatsen man kan dra är väl att ju mer effekt man har, desto mer förlorar man på att tanka dålig soppa.

SidThunder
11 augusti 2014 · 70 Inlägg

Tack för alla svar! Nu har jag lite mer kött på benen! smile

Volvo S60 (2001)
Allx
11 augusti 2014 · 321 Inlägg

Moderna bilar med knacksensorstyrd tändning går alltid bättre med högre oktanhalt. Små motorer svarar sämre på högre oktanhalt då motorn klarar max tändning redan på 95 oktan.

https://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI

EViLution!
Djo
11 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

Allx skrev:
Moderna bilar med knacksensorstyrd tändning går alltid bättre med högre oktanhalt. Små motorer svarar sämre på högre oktanhalt då motorn klarar max tändning redan på 95 oktan.

https://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI

Min 240 från 1992 har knacksensor menar du att den är modern då med andra ord? wink

Som det testet visade så blir skillnaden ej så enorm förrän man kommer upp till imprezan och ja golfens skillnad kommer ingen märka av.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Allx
11 augusti 2014 · 321 Inlägg

Japp 240n kommer gå bättre med 98. Men eftersom en orginal 240 nästan går bakåt med fullgas så kommer du inte märka någon skillnad nej wink Clion fick ut 81 på hjulen och en 240 gl kanske får ut 55.

EViLution!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang