3598
Sök

Byta avgassystem frågor

1 205 Inlägg
4 september 2014
Trådstartare
Jag har en handfull frågor angående byte av avgassystem. Än är det inte riktigt aktuellt, men inom ett år eller två måste det göras, eftersom det har börjat rosta sönder i främre ljuddämparen. När jag ändå ska byta detta så vill jag passa på att byta till något som låter lite fylligare. Älskar ljudet redan, men vill förstärka det en aning. Hur gör jag då? Räcker det med grövre rör, eller måste det vara med endast en ljuddämpare i stället för två som den har idag? Ändrar slutrör ljudet, eller är det bara för syn skull?

Det viktigaste är att få veta om jag fortfarande kommer få samma motorvägskomfort som idag? Jag vill byta till något som låter mer, men när jag kör på motorvägen i 130km/h vill jag inte ha något skrikigt ljud som tränger in i kupén. Ljudfrekvensen ska alltså ligga på ungefär samma som idag inuti bilen när jag håller jämn och hög hastighet.

1 354 Inlägg
4 september 2014
Det som gäller då är grövre rör + andra ljuddämpare. Finns en hel djungel med leverantörer av sportsystem.
Vill du ha muller ljud med komfort så är det två ljuddämpare som gäller.

1 205 Inlägg
4 september 2014
Trådstartare
Mack855 skrev:
Det som gäller då är grövre rör + andra ljuddämpare. Finns en hel djungel med leverantörer av sportsystem.
Vill du ha muller ljud med komfort så är det två ljuddämpare som gäller.

Okej tackar för svaret! Om man ska ha rostfritt, kostar det multum jämfört med "vanligt"?

1 679 Inlägg
4 september 2014
Finns det två dämpare så brukar det i regel bli mörkare/mullrigare ljud av att plocka bort den på mitten, och den sista är mer "hur" högt det låter smile

Detta är lite generellt av vad jag upplevt på diverse avgassystem smile
Men det kan ju endå vara helt olikt mot exempelvis ditt avgassystem smile

1 205 Inlägg
4 september 2014
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:
Finns det två dämpare så brukar det i regel bli mörkare/mullrigare ljud av att plocka bort den på mitten, och den sista är mer "hur" högt det låter smile

Så i teorin borde det gå att kapa röret vid första dämparen, vilken råkar vara den som är dålig, och svetsa ihop ett rakt mellanrör på dess plats?

Hur är det med slutrör sen? Skapar grövre slutrör annat ljud också?

1 679 Inlägg
4 september 2014
Cracksoup skrev:
JimmyAndersson skrev:

Så i teorin borde det gå att kapa röret vid första dämparen, vilken råkar vara den som är dålig, och svetsa ihop ett rakt mellanrör på dess plats?

Hur är det med slutrör sen? Skapar grövre slutrör annat ljud också?

Exakt smile

Slutröret gör ingenting, bara syns skulle smile
Dock har jag sett att Simons slutför har nån slags ull i sidor men när jag monterade en sån med 3" rakt från cat 850 t5 så vart det absolut ingen skillnad med ett "riktigt" slutrör smile

Men om din bil har ett helt orginal system så hade jag nog bytt till antingen 2,5" / 3" från cat med en eller två dämpare beroende på tillverkare smile

På min skyline tex så har jag 3" från turbo till sportkatt och från katten så har jag 4" med endast japs på slutet, det lever om ganska ordentligt men motorvägskörning vid ca 110/120 km/H så blir den mycket tystare.

Sök