Golf GTI Special-84 helrenoveras

En Golf GTI Special-84 Ska helrenoveras. Och med det menar jag att allt ska bytas eller renoveras. Men så mycket som möjligt av originalet ska räddas. varit avställd i 8 år men klarat sig väldigt bra från rost. Så lite fix innan man kan testa att köra den
  • 59 Följare
  • 55 521 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 september 2016
danjac
8 oktober 2014 · 698 Inlägg

Hej hop.

Äntligen har jag fått tag i ett bättre beg fjäderben. Visserligen till en cabbe men tror det ska vara samma. Sen hade en mycket god vän till mig det främre röret till bilen. Tror ej det passar min för det står att det är till en 1,50l motor, men bra o ha ifall man skaffar sig fler Golfar annars går det att modda tongue

Och snart kommer en massa bilder där man ser skillnaden mellan Audins och Golfens motor smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-e3c8c6872bb2b3f8cf4067777f6079e1.jpg

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Jokabsson
9 oktober 2014 · 1 175 Inlägg

En gammal GTI! Det är bara att följa smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
danjac
9 oktober 2014 · 698 Inlägg

Cracksoup skrev:
En gammal GTI! Det är bara att följa smile

Välkommen smile En trött gamling också. Men efter en liten återställare så blir den väl ung och rask igen tongue

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
danjac
13 oktober 2014 · 698 Inlägg

Håller på att ladda upp bilderna nu så idag kommer den uppdateringen jag har lovat er smile

Dock har jag en annan tråkig nyhet, den stora beställningen jag la för över en månad sen på delar får jag nog känna mig blåst på sad
Som jag inte kan tyska så har jag mailat på engelska flera gånger. De svarar inte ens på frågorna utan bara skriver att de kan skicka andra delar som är 3 gånger dyrare fast det är samma tillverkare på delarna. Så jag får nog känna mig blåst på 2800 kr. Och som jag är arbetslös så lär jag inte ha råd med delarna förrens om 3 månader. Så nu blir det att dra hem bilen och laga rosten och göra lite smågrejor så länge. Hör jag inget inom 1 vecka så kommer jag renovera motorn redan nu. Så projektet kommer inte stå stilla, men det kommer ta längre tid tills bilen är rullbar. Attans att de svenska företagen ska ta så mycket betalt smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
danjac
13 oktober 2014 · 698 Inlägg

Skillnaden mellan Golfens motor och Audins.

Största skillnaden är insuget. Golfen har spridarna i toppen och Audin i insuget. Så topparna går ju inte o skifta hur som haver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-579043b4307fea44eeb265c57cf97635.jpg

Sen har vi givaren som sitter på kylaren som styr fläkten. Den blå längst upp på bilden kommer från Audin:n och den vite är från golfen.
Som stiften sitter med olika mellanrum så passar ju givetvis inte kontakterna. Där kommer jag lite provisoriskt klippa av kablarna och montera en skarvhylsa. Men senare kommer jag gå igenom hela kabelstammen och göra i ordning den. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-2ba33320d3d27a37a99424c7f2fd7104.jpg

Nu är ju ena givaren borta på golfen. Men det sitter en vakum/luf sak eller vad man ska kalla det för med 2 slangar. En gick till EGR:en som jag slet bort och kastade. Onödig vikt och snor onödig effekt. Samt en grej mindre som kan gå sönder. Men iallfall den andra slangen gick till insuget.
Och jag såg att det fanns någon form av en vakumklocka på golfens fördelare som var pluggad. På Audin gick slangen från insuget och in i vakumklockan.
Så kommer koppla likadant då det är samma. EGR:en är helt annorlunda på Audin. Sen har  Audin en vit givare istället för  den där luftsaken på Golfen. Där är jag inte riktig säker på vad den givaren har för funktion. Kommer plugga på golfen tillsvidare när jag har fått reda på vad det är för givare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-2b1a434ccd2864ae0d5592e5496a4f48.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-743d0682c6e90556bfa763a4e0dffe1b.jpg

Sen är golfens luftburk mycket mindre. Och där måste man ha golfens. Den från Audin är för stor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-d3d0ed4ec2ab4af91bbff278fa5abe90.jpg

Andra små saker som skiljer är:
Kylaren som är något större på Audin. Men det går att använda den till golfen om man gör nya fästen. Jag kör dock original storlek.

Sitter en oljekylare på golfen. Sitter pluggade uttag på Audin så det är bara bolt on faktiskt.

Sen är det ju självklart växellådan som skiljer då den är rakställd på Audin.

Sen får man använda motorfästena från Golfen.

Sen kanske att man får byta oljetråget. Det vet jag inte till hundra än.

Så det är inte så farligt mycket jobb att få ner Audins motor i Golfens. smile

Senast redigerat av danjac (13 oktober 2014)

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
danjac
21 oktober 2014 · 698 Inlägg

Tråkiga nyheter. Hittar jag inte någon som har lika billiga delar som reservdelar24/ onlinebildelar24 så går bilen till skrot. De två företagen jag har nämnt är 2 olika fast samma företag ändå. Tyvärr visar det sig att det är ett bluff företag. Och som jag är arbetslös har jag inte lust att bli blåst hela tiden. Och jag har inte råd med Sveriges 3 dubbla priser. sad sad sad sad sad sad sad sad sad sad sad sad

Så hittar jag inget företag med bra priser innan söndag så blir det skrot

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
BmwJimmy Tüsk / JDM
21 oktober 2014 · 262 Inlägg

danjac skrev:
Tråkiga nyheter. Hittar jag inte någon som har lika billiga delar som reservdelar24/ onlinebildelar24 så går bilen till skrot. De två företagen jag har nämnt är 2 olika fast samma företag ändå. Tyvärr visar det sig att det är ett bluff företag. Och som jag är arbetslös har jag inte lust att bli blåst hela tiden. Och jag har inte råd med Sveriges 3 dubbla priser. sad sad sad sad sad sad sad sad sad sad sad sad

Så hittar jag inget företag med bra priser innan söndag så blir det skrot

Både jag och 2st polare har beställt från Reservdelar24 och det har funkat utmärkt, Rätt grejer och fort gick det.

BMW E91 320D "Diesel Doris" (2009)
andreas_1996
21 oktober 2014 · 951 Inlägg

har också beställt därifrån och det funkar perfekt dom lämnar ju delarna till en smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
danjac
21 oktober 2014 · 698 Inlägg

BmwJimmy skrev:

danjac skrev:
Tråkiga nyheter. Hittar jag inte någon som har lika billiga delar som reservdelar24/ onlinebildelar24 så går bilen till skrot. De två företagen jag har nämnt är 2 olika fast samma företag ändå. Tyvärr visar det sig att det är ett bluff företag. Och som jag är arbetslös har jag inte lust att bli blåst hela tiden. Och jag har inte råd med Sveriges 3 dubbla priser. sad sad sad sad sad sad sad sad sad sad sad sad

Så hittar jag inget företag med bra priser innan söndag så blir det skrot

Både jag och 2st polare har beställt från Reservdelar24 och det har funkat utmärkt, Rätt grejer och fort gick det.

Beställde för 1,5 månad sen. Mailat flera gånger utan att få svar. Men droppen var när de skickade en faktura på mailen för de 2800 jag redan har betalat. Då hade de tolkat att jag ville göra en likadan beställning. Hur de kan få ihop det förstå jag inte. Sen när jag äntligen fick svar när delarna kommer så svarade de kanske om 1,5 månad. Och 3 månader tycker jag är orimligt. Så jag skulle inte rekommendera dem. Men tur det har funkat för er smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
danjac
21 oktober 2014 · 698 Inlägg

Ska ju tillägga att jag själv har köpt delar från dem förut med gott betyg.

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
danjac
22 oktober 2014 · 698 Inlägg

Goda nyheter. Chefen på företaget ringde upp. Det är tydligen strul med företaget som ska levererar delar till dem. Och det är ju inget de kan rå för. Förstå bara inte varför de inte bara säger det. För det förstå man väl att det inte är deras fel. Så jag får helt enkelt väntar på delarna som inte har kommit. Men de skulle skicka det som fanns på lagret. Så får jag delarna inom kort så kommer de få en andra chans. För ett seriöst företag hade inte ringt upp och förklarat hur det ligger till. Så jag hoppas det löser sig denna gång smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Skurt95
22 oktober 2014 · 169 Inlägg

Hm vad har du för motorkod på gti motorn?

Volvo 940 ltt "Driftbilen" (1996)
Hyundai I30 (2011)
danjac
22 oktober 2014 · 698 Inlägg

Skurt95 skrev:
Hm vad har du för motorkod på gti motorn?

Det enda jag har sett är koden JJ

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
danjac
4 november 2014 · 698 Inlägg

Då är det väl dags med en liten uppdatering. Ett 25 kilo tungt paket ska hämtas imorgon big_smile Får säga att efter all strul så fixade bildelaronline24 upp allt snyggt fast det inte var varken mitt eller deras fel.
Så beställde hem lite mera prylar.

Och jag får snart sätta de som sponsor. De har gett mig sammanlagt 13% rabatt. Bilder kommer imorgon  smile

Planen är att byta länkarmarna och ena fjädernbenet samt lyfta ur motorn och bogsera hem den smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
metalmannen
4 november 2014 · 47 Inlägg

danjac skrev:
Då är det väl dags med en liten uppdatering. Ett 25 kilo tungt paket ska hämtas imorgon big_smile Får säga att efter all strul så fixade bildelaronline24 upp allt snyggt fast det inte var varken mitt eller deras fel.
Så beställde hem lite mera prylar.

Och jag får snart sätta de som sponsor. De har gett mig sammanlagt 13% rabatt. Bilder kommer imorgon  smile

Planen är att byta länkarmarna och ena fjädernbenet samt lyfta ur motorn och bogsera hem den smile

skönt att det börjar röra på sig igen smile

Volvo 244 GLT "OXS-EN" (1989)
danjac
5 november 2014 · 698 Inlägg

metalmannen skrev:

danjac skrev:
Då är det väl dags med en liten uppdatering. Ett 25 kilo tungt paket ska hämtas imorgon big_smile Får säga att efter all strul så fixade bildelaronline24 upp allt snyggt fast det inte var varken mitt eller deras fel.
Så beställde hem lite mera prylar.

Och jag får snart sätta de som sponsor. De har gett mig sammanlagt 13% rabatt. Bilder kommer imorgon  smile

Planen är att byta länkarmarna och ena fjädernbenet samt lyfta ur motorn och bogsera hem den smile

skönt att det börjar röra på sig igen smile

Ja verkligen smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
jgabrielsson
5 november 2014 · 29 Inlägg

Du fick en prem! kände mig otroligt generös idag smile Fin gold du har!

danjac
5 november 2014 · 698 Inlägg

jgabrielsson skrev:
Du fick en prem! kände mig otroligt generös idag smile Fin gold du har!

Tackar jag för big_smile Ännu finare ska den bli hoppas jag lol

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
danjac
6 november 2014 · 698 Inlägg

Har ej hunnit packa upp det. Men det är lite delar smile Ska försöka hinna packa upp allt imorgon. Och då ska ni äntligen få slippa de dåliga mobilbilderna. Riktig kamera är införskaffad smile
( De beg moppedelarna är till ett sidoprojekt)


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-ebba1b84c4b8a8f0796a4c07ef10f739.jpg

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
jgabrielsson
6 november 2014 · 29 Inlägg

Tur att Golfen är packvänlig  lol Blir det att sätta i allt idag?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang