Bensin eller diesel

Danne_1977
13 september 2014 · 3 292 Inlägg

Icebear skrev:

master_lars skrev:
Xc60 tycker jag nog du skall passa på. 2.4D med fyrhjulsdrift vill ha en del bränsle. Lung körning brukar landa på en 0,85L/mil, några i familljen som har dessa och deras dra ca 0,85 i snitt. (har själv erfarenhet av xc60 men med D5, och den ville ha litern / mil).

Skoda är bra bilar. Skulle valet stå mellan en Superb eller V70 för min del, hade jag valt Superben. Mycket bil för pengarna, fullgod komfort, bättre motorer och bättre växellådor. Haldex-systemen vid 4x4 är dem samma på både Volvo och Skoda.

Men i slutändan är det ändå du själv som måste välja, provkör dem båda, tror du kommer att bli positivt överaskad av Skodan.

Om XC60 med D5 vill ha runt litern/mil, så antar jag att S60 med fyrhjuldrift och D5 vill ha omkring litern också?

Jag skulle absolut satsa på Diesel, en aning billigare i drift och jag anser att det känns tryggare med diesel än bensin, jag har kört diesel i hela mitt liv, olika bilar och gillar absolut diesel.

Vill du köra 4x4 så skulle jag lägga min röst på XC90 alla dagar i veckan, detta för att jag har en sån själv och är riktigt nöjd med den. D5 sitter under huven och 163 hästar under huven, kör mest blandad körning och den vill då ha runt litern på sommarväglag, dvs tankar 60 liter och köra 60 mil. Långkörning tar den runt 0.85 om man är snäll på gasen, ligger man lite hårdare på gasen så är det även där närmare litern. Stadskörning skulle jag säga att den vill ha 1.2 till 1.3 per mil eftersom det är mycket start och stopp samt att bilen väger 2.2 ton.

Jag värderar trafiksäkerheten enormt mycket och i det avseendet är XC90 eller ypperligt alternativ, den är en av världens absolut säkraste bilar och det känns verkligen, perfekt komfort och stabilitet på vägen, känns inte plastig överhuvudtaget. PÅ vintern känns den ännu tryggare, tar sig fram nästan överallt bara man har fart, men gräver sig fram väldigt bra även från stillastående på halt väglag eller mycket snö. ABS och Antispinn funkar perfekt på denna bilen, tvärnita på blank is och styra höger-vänster eller liknande är inga problem, har aldrig fått sladd med min trotts snabba undanmanövrar på halt väglag.

Köper du en nyare än 2008 med partikelfilter så får du dessutom mycket lägre skatt än jag har på min, jag tror att jag betalar nåt på 10 tusen per år i skatt på den. Nyare modell skulle ligga på ungefär hälften.

Kolla absolut in XC90... kanske även XC60 för all del, men den känns inte lika trafiksäker som XC90.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Icebear
13 september 2014 · 235 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Icebear skrev:

master_lars skrev:
Xc60 tycker jag nog du skall passa på. 2.4D med fyrhjulsdrift vill ha en del bränsle. Lung körning brukar landa på en 0,85L/mil, några i familljen som har dessa och deras dra ca 0,85 i snitt. (har själv erfarenhet av xc60 men med D5, och den ville ha litern / mil).

Skoda är bra bilar. Skulle valet stå mellan en Superb eller V70 för min del, hade jag valt Superben. Mycket bil för pengarna, fullgod komfort, bättre motorer och bättre växellådor. Haldex-systemen vid 4x4 är dem samma på både Volvo och Skoda.

Men i slutändan är det ändå du själv som måste välja, provkör dem båda, tror du kommer att bli positivt överaskad av Skodan.

Om XC60 med D5 vill ha runt litern/mil, så antar jag att S60 med fyrhjuldrift och D5 vill ha omkring litern också?

Jag skulle absolut satsa på Diesel, en aning billigare i drift och jag anser att det känns tryggare med diesel än bensin, jag har kört diesel i hela mitt liv, olika bilar och gillar absolut diesel.

Vill du köra 4x4 så skulle jag lägga min röst på XC90 alla dagar i veckan, detta för att jag har en sån själv och är riktigt nöjd med den. D5 sitter under huven och 163 hästar under huven, kör mest blandad körning och den vill då ha runt litern på sommarväglag, dvs tankar 60 liter och köra 60 mil. Långkörning tar den runt 0.85 om man är snäll på gasen, ligger man lite hårdare på gasen så är det även där närmare litern. Stadskörning skulle jag säga att den vill ha 1.2 till 1.3 per mil eftersom det är mycket start och stopp samt att bilen väger 2.2 ton.

Jag värderar trafiksäkerheten enormt mycket och i det avseendet är XC90 eller ypperligt alternativ, den är en av världens absolut säkraste bilar och det känns verkligen, perfekt komfort och stabilitet på vägen, känns inte plastig överhuvudtaget. PÅ vintern känns den ännu tryggare, tar sig fram nästan överallt bara man har fart, men gräver sig fram väldigt bra även från stillastående på halt väglag eller mycket snö. ABS och Antispinn funkar perfekt på denna bilen, tvärnita på blank is och styra höger-vänster eller liknande är inga problem, har aldrig fått sladd med min trotts snabba undanmanövrar på halt väglag.

Köper du en nyare än 2008 med partikelfilter så får du dessutom mycket lägre skatt än jag har på min, jag tror att jag betalar nåt på 10 tusen per år i skatt på den. Nyare modell skulle ligga på ungefär hälften.

Kolla absolut in XC90... kanske även XC60 för all del, men den känns inte lika trafiksäker som XC90.

Trodde D5:an va på 200 hästar och inte 163 som du skriver att det är?!

Men som det känns så är nog XC90 lite för stor bil för mig, tror XC60/XC70 skulle passa bättre i storlek än XC90. Och jag hade väl tänkt årsmodell nånstans mellan 2010-2014 och helst fyrhjulsdrift.

Bilar som jag har funderat på hittills är:

Volvo XC60 eller XC70
Volvo S60 D5 AWD
Mitsubishi ASX 2,2D AWD
Mitsubishi Outlander 2,2D AWD
Skoda Superb Drivers Edition 170 DSG 4x4
Volkswagen Golf Sportcombi 150 TDI GT 4M

Danne_1977
13 september 2014 · 3 292 Inlägg

Icebear skrev:

Danne_1977 skrev:

Icebear skrev:

Om XC60 med D5 vill ha runt litern/mil, så antar jag att S60 med fyrhjuldrift och D5 vill ha omkring litern också?

Jag skulle absolut satsa på Diesel, en aning billigare i drift och jag anser att det känns tryggare med diesel än bensin, jag har kört diesel i hela mitt liv, olika bilar och gillar absolut diesel.

Vill du köra 4x4 så skulle jag lägga min röst på XC90 alla dagar i veckan, detta för att jag har en sån själv och är riktigt nöjd med den. D5 sitter under huven och 163 hästar under huven, kör mest blandad körning och den vill då ha runt litern på sommarväglag, dvs tankar 60 liter och köra 60 mil. Långkörning tar den runt 0.85 om man är snäll på gasen, ligger man lite hårdare på gasen så är det även där närmare litern. Stadskörning skulle jag säga att den vill ha 1.2 till 1.3 per mil eftersom det är mycket start och stopp samt att bilen väger 2.2 ton.

Jag värderar trafiksäkerheten enormt mycket och i det avseendet är XC90 eller ypperligt alternativ, den är en av världens absolut säkraste bilar och det känns verkligen, perfekt komfort och stabilitet på vägen, känns inte plastig överhuvudtaget. PÅ vintern känns den ännu tryggare, tar sig fram nästan överallt bara man har fart, men gräver sig fram väldigt bra även från stillastående på halt väglag eller mycket snö. ABS och Antispinn funkar perfekt på denna bilen, tvärnita på blank is och styra höger-vänster eller liknande är inga problem, har aldrig fått sladd med min trotts snabba undanmanövrar på halt väglag.

Köper du en nyare än 2008 med partikelfilter så får du dessutom mycket lägre skatt än jag har på min, jag tror att jag betalar nåt på 10 tusen per år i skatt på den. Nyare modell skulle ligga på ungefär hälften.

Kolla absolut in XC90... kanske även XC60 för all del, men den känns inte lika trafiksäker som XC90.

Trodde D5:an va på 200 hästar och inte 163 som du skriver att det är?!

Men som det känns så är nog XC90 lite för stor bil för mig, tror XC60/XC70 skulle passa bättre i storlek än XC90. Och jag hade väl tänkt årsmodell nånstans mellan 2010-2014 och helst fyrhjulsdrift.

Bilar som jag har funderat på hittills är:

Volvo XC60 eller XC70
Volvo S60 D5 AWD
Mitsubishi ASX 2,2D AWD
Mitsubishi Outlander 2,2D AWD
Skoda Superb Drivers Edition 170 DSG 4x4
Volkswagen Golf Sportcombi 150 TDI GT 4M

Min är en 2004 D5 på 163 hästar, första generationen D5 motor. Nyare D5 är på runt 200 hästar som du sa, av alternativen du har så skulle jag välja XC60...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Icebear
14 september 2014 · 235 Inlägg

Skulle gärna vilja att fler som har erfarenhet av dom här bilarna kan ge lite tips och förslag. Förbrukning, komfort, m.m... Vad skulle ni ha valt och varför?!

Volvo XC60 eller XC70
Volvo S60 D5 AWD
Mitsubishi ASX 2,2D AWD
Mitsubishi Outlander 2,2D AWD
Skoda Superb Drivers Edition 170 DSG 4x4
Volkswagen Golf Sportcombi 150 TDI GT 4M

Danne_1977
14 september 2014 · 3 292 Inlägg

Icebear skrev:
Skulle gärna vilja att fler som har erfarenhet av dom här bilarna kan ge lite tips och förslag. Förbrukning, komfort, m.m... Vad skulle ni ha valt och varför?!

Volvo XC60 eller XC70
Volvo S60 D5 AWD
Mitsubishi ASX 2,2D AWD
Mitsubishi Outlander 2,2D AWD
Skoda Superb Drivers Edition 170 DSG 4x4
Volkswagen Golf Sportcombi 150 TDI GT 4M

Min morsa har en Volvo XC70 årgång 2012 D5, går fint och har inte haft några besvär med den ännu, förbrukningen ligger lite mindre än min XC90 beroende på hur man kör så klart, den tar sig fram bra, ja inte alls lika bra som jag tar mig fram med min XC90 men väl godkänt ändå tycker jag. Komforten är fantastiskt tycker jag, känsla av kvalité är hög, känns inte alls plastig som skoda ofta gör och lika så Volkswagen samt Mitsubishi.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 september 2014 · 13 732 Inlägg

Icebear skrev:
Skulle gärna vilja att fler som har erfarenhet av dom här bilarna kan ge lite tips och förslag. Förbrukning, komfort, m.m... Vad skulle ni ha valt och varför?!

Volvo XC60 eller XC70
Volvo S60 D5 AWD
Mitsubishi ASX 2,2D AWD
Mitsubishi Outlander 2,2D AWD
Skoda Superb Drivers Edition 170 DSG 4x4
Volkswagen Golf Sportcombi 150 TDI GT 4M

jag skulle valt Skodan.. utan tvekan..
volvosarna är skit trevliga men dom kostar flis..
man får gå ner 3-4årgångar för att få en volvo mot en skoda.

golfen är väll rätt ovanlig och kostar väll endel.

iof hatar allt Vag säljer.  skiten går sönder hela tiden. smile


d5 är jhu ruskigt trevliga maskiner men frågan om det väger upp.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Danne_1977
14 september 2014 · 3 292 Inlägg

Growe skrev:

Icebear skrev:
Skulle gärna vilja att fler som har erfarenhet av dom här bilarna kan ge lite tips och förslag. Förbrukning, komfort, m.m... Vad skulle ni ha valt och varför?!

Volvo XC60 eller XC70
Volvo S60 D5 AWD
Mitsubishi ASX 2,2D AWD
Mitsubishi Outlander 2,2D AWD
Skoda Superb Drivers Edition 170 DSG 4x4
Volkswagen Golf Sportcombi 150 TDI GT 4M

jag skulle valt Skodan.. utan tvekan..
volvosarna är skit trevliga men dom kostar flis..
man får gå ner 3-4årgångar för att få en volvo mot en skoda.

golfen är väll rätt ovanlig och kostar väll endel.

iof hatar allt Vag säljer.  skiten går sönder hela tiden. smile


d5 är jhu ruskigt trevliga maskiner men frågan om det väger upp.

Säkerhet och komfort måste nog väga rätt så tungt åxå ang valet av bil, har kört flera nyare skoda och samtliga har känts riktigt plastiga och ostabila på vägen, lika med VW.. Skoda är ingen bil att förlita sig på ur trafiksäkerhetssynpunkt anser jag, även om dom blivit bättre på senare år så är det inget att jämföra med Volvo, lika med Golf och nästan vilken annan VW som helst i mellanbilsklassen.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 september 2014 · 13 732 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Growe skrev:

Icebear skrev:
Skulle gärna vilja att fler som har erfarenhet av dom här bilarna kan ge lite tips och förslag. Förbrukning, komfort, m.m... Vad skulle ni ha valt och varför?!

Volvo XC60 eller XC70
Volvo S60 D5 AWD
Mitsubishi ASX 2,2D AWD
Mitsubishi Outlander 2,2D AWD
Skoda Superb Drivers Edition 170 DSG 4x4
Volkswagen Golf Sportcombi 150 TDI GT 4M

jag skulle valt Skodan.. utan tvekan..
volvosarna är skit trevliga men dom kostar flis..
man får gå ner 3-4årgångar för att få en volvo mot en skoda.

golfen är väll rätt ovanlig och kostar väll endel.

iof hatar allt Vag säljer.  skiten går sönder hela tiden. smile


d5 är jhu ruskigt trevliga maskiner men frågan om det väger upp.

Säkerhet och komfort måste nog väga rätt så tungt åxå ang valet av bil, har kört flera nyare skoda och samtliga har känts riktigt plastiga och ostabila på vägen, lika med VW.. Skoda är ingen bil att förlita sig på ur trafiksäkerhetssynpunkt anser jag, även om dom blivit bättre på senare år så är det inget att jämföra med Volvo, lika med Golf och nästan vilken annan VW som helst i mellanbilsklassen.

volvo efter 2008 är plastiga om något.. man kan lika gärna köpa en mondeo före en v70 samma plastskit till halva priset smile     tycker inte är någon mega skillnad på nyare bilar alla är otrevliga och opersonliga att köra

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Allx
14 september 2014 · 321 Inlägg

Icebear skrev:

master_lars skrev:
Xc60 tycker jag nog du skall passa på. 2.4D med fyrhjulsdrift vill ha en del bränsle. Lung körning brukar landa på en 0,85L/mil, några i familljen som har dessa och deras dra ca 0,85 i snitt. (har själv erfarenhet av xc60 men med D5, och den ville ha litern / mil).

Skoda är bra bilar. Skulle valet stå mellan en Superb eller V70 för min del, hade jag valt Superben. Mycket bil för pengarna, fullgod komfort, bättre motorer och bättre växellådor. Haldex-systemen vid 4x4 är dem samma på både Volvo och Skoda.

Men i slutändan är det ändå du själv som måste välja, provkör dem båda, tror du kommer att bli positivt överaskad av Skodan.

Om XC60 med D5 vill ha runt litern/mil, så antar jag att S60 med fyrhjuldrift och D5 vill ha omkring litern också?

Jag har en 2012 S60 D5 (215 hk) AWD Automat och vid senaste tankningen så blev det 0.62 blandat (Bättre än vad Volvo anger). Det högsta förbrukningen jag haft var 0.68 och då var det minimalt med landsväg. Med XC60 kan du lägga på 10 - 15% pga av stora däck och större frontarea.

EViLution!
Icebear
15 september 2014 · 235 Inlägg

Growe skrev:

Icebear skrev:
Skulle gärna vilja att fler som har erfarenhet av dom här bilarna kan ge lite tips och förslag. Förbrukning, komfort, m.m... Vad skulle ni ha valt och varför?!

Volvo XC60 eller XC70
Volvo S60 D5 AWD
Mitsubishi ASX 2,2D AWD
Mitsubishi Outlander 2,2D AWD
Skoda Superb Drivers Edition 170 DSG 4x4
Volkswagen Golf Sportcombi 150 TDI GT 4M

jag skulle valt Skodan.. utan tvekan..
volvosarna är skit trevliga men dom kostar flis..
man får gå ner 3-4årgångar för att få en volvo mot en skoda.

golfen är väll rätt ovanlig och kostar väll endel.

iof hatar allt Vag säljer.  skiten går sönder hela tiden. smile


d5 är jhu ruskigt trevliga maskiner men frågan om det väger upp.

Jo, Skodan ser riktigt fin ut. Det är en årsmodell 2014, automat, och har gått 3400 mil, priset ligger på 269,000. Men sen måste jag hålla med Danne_1977, det finns nog ingen annan bil som är bättre i trafiksäkerhetssynpunkt än Volvo. Men sen är dom som du säger ganska dyra, ska man ha en XC60 eller XC70 så får man räkna med över 300,000 och uppåt, och då är den nåt år äldre än Skodan. Av bilarna som jag funderar på är det bara S60:n som ligger under Skodan i pris och den kostar 229,000 och är årsmodell 2011. Det som gör att jag är lite osäker på just Skodan är hur komfort och kvalité är på den, är den väldig plastig och skrammlig som vissa säger?!

Icebear
15 september 2014 · 235 Inlägg

Allx skrev:

Icebear skrev:

master_lars skrev:
Xc60 tycker jag nog du skall passa på. 2.4D med fyrhjulsdrift vill ha en del bränsle. Lung körning brukar landa på en 0,85L/mil, några i familljen som har dessa och deras dra ca 0,85 i snitt. (har själv erfarenhet av xc60 men med D5, och den ville ha litern / mil).

Skoda är bra bilar. Skulle valet stå mellan en Superb eller V70 för min del, hade jag valt Superben. Mycket bil för pengarna, fullgod komfort, bättre motorer och bättre växellådor. Haldex-systemen vid 4x4 är dem samma på både Volvo och Skoda.

Men i slutändan är det ändå du själv som måste välja, provkör dem båda, tror du kommer att bli positivt överaskad av Skodan.

Om XC60 med D5 vill ha runt litern/mil, så antar jag att S60 med fyrhjuldrift och D5 vill ha omkring litern också?

Jag har en 2012 S60 D5 (215 hk) AWD Automat och vid senaste tankningen så blev det 0.62 blandat (Bättre än vad Volvo anger). Det högsta förbrukningen jag haft var 0.68 och då var det minimalt med landsväg. Med XC60 kan du lägga på 10 - 15% pga av stora däck och större frontarea.

0.62 blandat är ju jäkligt bra. Jag funderar lite på en sån som du har, fast en 2011. Hur tycker du att den är efter vägen, är det bra väghållning? Komfort? Skrammel? Är det nåt med bilen som du inte är nöjd med?

Allx
15 september 2014 · 321 Inlägg

Icebear skrev:

Allx skrev:

Icebear skrev:

Om XC60 med D5 vill ha runt litern/mil, så antar jag att S60 med fyrhjuldrift och D5 vill ha omkring litern också?

Jag har en 2012 S60 D5 (215 hk) AWD Automat och vid senaste tankningen så blev det 0.62 blandat (Bättre än vad Volvo anger). Det högsta förbrukningen jag haft var 0.68 och då var det minimalt med landsväg. Med XC60 kan du lägga på 10 - 15% pga av stora däck och större frontarea.

0.62 blandat är ju jäkligt bra. Jag funderar lite på en sån som du har, fast en 2011. Hur tycker du att den är efter vägen, är det bra väghållning? Komfort? Skrammel? Är det nåt med bilen som du inte är nöjd med?

Jag är jäkligt nöjd med bilen. Jag har touringchassit så den är mjuk men endå skapligt stabil på vägen. Komforten är femstjärnig. Inget skrammel alls. Jag har premium ljudanläggning så det jag är lite missnöjd med är byggkvaliten i dörrsidorna. Låter lite illa vid vissa frekvenser. Men det ska jag fixa med dämpmatta och karosseritätning nu i vinter.

EViLution!
Danne_1977
16 september 2014 · 3 292 Inlägg

Icebear skrev:

Growe skrev:

Icebear skrev:
Skulle gärna vilja att fler som har erfarenhet av dom här bilarna kan ge lite tips och förslag. Förbrukning, komfort, m.m... Vad skulle ni ha valt och varför?!

Volvo XC60 eller XC70
Volvo S60 D5 AWD
Mitsubishi ASX 2,2D AWD
Mitsubishi Outlander 2,2D AWD
Skoda Superb Drivers Edition 170 DSG 4x4
Volkswagen Golf Sportcombi 150 TDI GT 4M

jag skulle valt Skodan.. utan tvekan..
volvosarna är skit trevliga men dom kostar flis..
man får gå ner 3-4årgångar för att få en volvo mot en skoda.

golfen är väll rätt ovanlig och kostar väll endel.

iof hatar allt Vag säljer.  skiten går sönder hela tiden. smile


d5 är jhu ruskigt trevliga maskiner men frågan om det väger upp.

Jo, Skodan ser riktigt fin ut. Det är en årsmodell 2014, automat, och har gått 3400 mil, priset ligger på 269,000. Men sen måste jag hålla med Danne_1977, det finns nog ingen annan bil som är bättre i trafiksäkerhetssynpunkt än Volvo. Men sen är dom som du säger ganska dyra, ska man ha en XC60 eller XC70 så får man räkna med över 300,000 och uppåt, och då är den nåt år äldre än Skodan. Av bilarna som jag funderar på är det bara S60:n som ligger under Skodan i pris och den kostar 229,000 och är årsmodell 2011. Det som gör att jag är lite osäker på just Skodan är hur komfort och kvalité är på den, är den väldig plastig och skrammlig som vissa säger?!

Jag tycker Skoda har skramlig komfort, tråkig inredning och extremt obekväma stolar. Visst den går billigt och kanske är fin att titta på, men sen då ? Nja jag skulle nog tänka över mitt val lite mer, morsan min lånade flera bilar innan hon bestämde sig, ja sprillans nya 2012 alltså, för henne blev det Volvo XC70 utan tvekan

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Icebear
17 september 2014 · 235 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Icebear skrev:

Growe skrev:

jag skulle valt Skodan.. utan tvekan..
volvosarna är skit trevliga men dom kostar flis..
man får gå ner 3-4årgångar för att få en volvo mot en skoda.

golfen är väll rätt ovanlig och kostar väll endel.

iof hatar allt Vag säljer.  skiten går sönder hela tiden. smile


d5 är jhu ruskigt trevliga maskiner men frågan om det väger upp.

Jo, Skodan ser riktigt fin ut. Det är en årsmodell 2014, automat, och har gått 3400 mil, priset ligger på 269,000. Men sen måste jag hålla med Danne_1977, det finns nog ingen annan bil som är bättre i trafiksäkerhetssynpunkt än Volvo. Men sen är dom som du säger ganska dyra, ska man ha en XC60 eller XC70 så får man räkna med över 300,000 och uppåt, och då är den nåt år äldre än Skodan. Av bilarna som jag funderar på är det bara S60:n som ligger under Skodan i pris och den kostar 229,000 och är årsmodell 2011. Det som gör att jag är lite osäker på just Skodan är hur komfort och kvalité är på den, är den väldig plastig och skrammlig som vissa säger?!

Jag tycker Skoda har skramlig komfort, tråkig inredning och extremt obekväma stolar. Visst den går billigt och kanske är fin att titta på, men sen då ? Nja jag skulle nog tänka över mitt val lite mer, morsan min lånade flera bilar innan hon bestämde sig, ja sprillans nya 2012 alltså, för henne blev det Volvo XC70 utan tvekan

Va säger du om en Volvo S60 D5 AWD automat då?

Evildan
17 september 2014 ·

Lexus RX450H då? 6.3l/100km blandad körning.
Årsskatt 980kr.
http://www.blocket.se/malmo/Lexus_RX_45 … 12&w=3
Men hybrid och Toyota föll bort skrev du.
Jag undrar varför?

Senast redigerat av Evildan (17 september 2014)

Icebear
17 september 2014 · 235 Inlägg

Evildan skrev:
Lexus RX450H då? 6.3l/100km blandad körning.
Årsskatt 980kr.
http://www.blocket.se/malmo/Lexus_RX_45 … 12&w=3
Men hybrid och Toyota föll bort skrev du.
Jag undrar varför?

Är här en del nackdelar som finns att läsa på nätet om hybridbilar...

- En av nackdelarna med att äga en hybridbil är att de inte accelererar så snabbt som fordon med traditionella motorer, när du trycker på gasen, det tar ett hybridfordon längre tid att komma upp till den hastigheten. För vissa drivrutiner, är detta en olägenhet.

- Hybridbilen är ultimat för den som kör mycket i staden, där kraftkällorna växelverkar maximalt. Vid landsvägskörning dominerar dock bensinmotorn. Det är mot denna bakgrund knappast någon slump att norrlänningar föredrar dieselbilar framför hybrider.

- Accelererar och går långsamt

- Eventuellt höga reparationskostnader pga avancerad teknik (måste repareras hos märkesverkstad)

Så... Näe, tror inte att en hybridbil är nåt för mig!

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 september 2014 · 10 427 Inlägg

Hej & hå, lånade en V60 D4 (med nya VEA-motorn på 2l och 181hk/400Nm) hyrbil i våras och körde kanske 30 mil med den. Riktigt trevlig, skulle kunna ha en sån själv (..om några år), trots att jag är skeptisk till dieselmotorer överlag.

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … =6&w=3 279 000:- för en faceliftad V60 med nya motorn, meen kanske finns lite billigare exemplar också smile

Har dock "bara" testat V60 Plug-in Hybrid innan i den bilserien, 280hk/650Nm (eller liknande), så kanske inte går att jämföra. Men D4:an var riktigt nice för att vara en diesel.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av … d4-116994/

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Rquired Allmänt envis
17 september 2014 · 12 512 Inlägg

Icebear skrev:

Evildan skrev:
Lexus RX450H då? 6.3l/100km blandad körning.
Årsskatt 980kr.
http://www.blocket.se/malmo/Lexus_RX_45 … 12&w=3
Men hybrid och Toyota föll bort skrev du.
Jag undrar varför?

Är här en del nackdelar som finns att läsa på nätet om hybridbilar...

- En av nackdelarna med att äga en hybridbil är att de inte accelererar så snabbt som fordon med traditionella motorer, när du trycker på gasen, det tar ett hybridfordon längre tid att komma upp till den hastigheten. För vissa drivrutiner, är detta en olägenhet.

- Hybridbilen är ultimat för den som kör mycket i staden, där kraftkällorna växelverkar maximalt. Vid landsvägskörning dominerar dock bensinmotorn. Det är mot denna bakgrund knappast någon slump att norrlänningar föredrar dieselbilar framför hybrider.

- Accelererar och går långsamt

- Eventuellt höga reparationskostnader pga avancerad teknik (måste repareras hos märkesverkstad)

Så... Näe, tror inte att en hybridbil är nåt för mig!

Om du inte vill ha en hybridbil är det en sak men pröva en åtminstone för de punkter du nämner stämmer inte. Jag har kört mycket med både RX400h och RX450h och det är riktigt bra krut i dem, även en liten V70/XC70 D5 AWD har exempelvis märkbart sämre prestanda och upplevs även som lite klen och tråkig vid en jämförelse.

-Tiden en bil tar på sig från stillastående till 100km/h säger egentligen inte så mycket, men eftersom en RX450h väger cirka 700kg mer än en XC70 bland annat är det talande att en RX450h gör den sprinten drygt en sekund kvickare trots vikt och storlek. Det finns inte en dieselmotor (eller förbränningsmotor överhuvudtaget) som kommer i närheten av en elmotor om det är kraftutveckling eller verkningsgrad som är av intresse.

-Det stämmer att en hybridbils största fördelar återfinns vid blandad eller stadskörning men den är snål även vid landsvägskörning, Lexus använder en steglös växellåda och motorn ligger på lägre varv än vad en diesel gör i motsvarande farter. Och om du behöver öka farten eller ta dig upp för en backe behöver förbränningsmotorn inte ta i för elmotorn stöttar även i det läget och tanken med en hybridbil finns absolut kvar utanför staden.

-Tekniken är egentligen inte särskilt avancerad, tänk på att elmotorer och batterier har monterats i bilar i över hundra år och att principen bakom Toyotas HSD funnits i drygt sjutton år. Partikelfilter, turboaggregat, EGR, bränslepump/Commonrail och allt annat du hittar på en modern dieselmotor är mer sannolika att krångla än hybriddrift och kan kosta en förmögenhet att reparera. Jämför sedan vilka garantier Lexus och t.ex. Volvo har för det är en annan tungt vägande punkt för japanen.

Om det är ett kvickt och driftsäkert landsvägslok du söker så tror jag att du skjuter dig själv i foten om du väljer en XC60,70 eller 90 D5 istället för en Lexus RX450h, jag hade själv föredragit och litat mer på japanen alla dagar i veckan!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Cupra_
17 september 2014 ·

Icebear skrev:
Skulle gärna vilja att fler som har erfarenhet av dom här bilarna kan ge lite tips och förslag. Förbrukning, komfort, m.m... Vad skulle ni ha valt och varför?!

Volvo XC60 eller XC70
Volvo S60 D5 AWD
Mitsubishi ASX 2,2D AWD
Mitsubishi Outlander 2,2D AWD
Skoda Superb Drivers Edition 170 DSG 4x4
Volkswagen Golf Sportcombi 150 TDI GT 4M

Jag vill bara höja ett varningens finger för DSG-Lådan.. Om du köper en bil från VAG med DSG, se till att det är den 6-växlade lådan med lameller i oljebad. DSG-7 med torrlamell byter vi ut på löpande band på jobbet då antingen kopplingen eller mekatronikenheten rasar ofta och efter få mil. Visst, det går ju när man har garanti men sen är det inte lika kul..

Av de bilarna du listat hade jag valt XC70. Men det är väldigt olika bilar du valt.. Detta då den har fin komfort, lättlastad, snygg och en trevlig långfärdsbil.

SUV:ar gillar jag inte då man ofta måste packa på höjden. Ofta högt men kort/grunt bagage.
S60 är väl fin men då hade jag hellre tagit V60.
Outlander, det räcker med att se på tv-reklamen när tjejen lutar sig mot framskärmen och halva skärmen trycks in. Japs är inget för mig.

Skoda är mycket bil för pengarna, men rätt trista designmässigt tycker jag. Dessutom Volkswagens plastiga inredning. Golfen är okej, men åter igen, rätt tråkig.

saab_sonett Handledare
18 september 2014 · 1 481 Inlägg

Varför inte en BMW?
http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_ … =8&w=3

En 320d med 184hk går ganska bra och dessutom snålt. Jag kör min 120d (samma motor) på 0,6 blandat. 12 mil till jobbet. Farthållaren på 130.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang