Bensin eller diesel

DasAuto
18 september 2014 · 2 751 Inlägg

Någon nämnde hybrid. Tycker personligen Diesel låter mer hållbart i dagsläget.
Mindre krångel, mer driftsäkert.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Evildan
18 september 2014 ·

Rquired skrev:

Icebear skrev:

Evildan skrev:
Lexus RX450H då? 6.3l/100km blandad körning.
Årsskatt 980kr.
http://www.blocket.se/malmo/Lexus_RX_45 … 12&w=3
Men hybrid och Toyota föll bort skrev du.
Jag undrar varför?

Är här en del nackdelar som finns att läsa på nätet om hybridbilar...

- En av nackdelarna med att äga en hybridbil är att de inte accelererar så snabbt som fordon med traditionella motorer, när du trycker på gasen, det tar ett hybridfordon längre tid att komma upp till den hastigheten. För vissa drivrutiner, är detta en olägenhet.

- Hybridbilen är ultimat för den som kör mycket i staden, där kraftkällorna växelverkar maximalt. Vid landsvägskörning dominerar dock bensinmotorn. Det är mot denna bakgrund knappast någon slump att norrlänningar föredrar dieselbilar framför hybrider.

- Accelererar och går långsamt

- Eventuellt höga reparationskostnader pga avancerad teknik (måste repareras hos märkesverkstad)

Så... Näe, tror inte att en hybridbil är nåt för mig!

Om du inte vill ha en hybridbil är det en sak men pröva en åtminstone för de punkter du nämner stämmer inte. Jag har kört mycket med både RX400h och RX450h och det är riktigt bra krut i dem, även en liten V70/XC70 D5 AWD har exempelvis märkbart sämre prestanda och upplevs även som lite klen och tråkig vid en jämförelse.

-Tiden en bil tar på sig från stillastående till 100km/h säger egentligen inte så mycket, men eftersom en RX450h väger cirka 700kg mer än en XC70 bland annat är det talande att en RX450h gör den sprinten drygt en sekund kvickare trots vikt och storlek. Det finns inte en dieselmotor (eller förbränningsmotor överhuvudtaget) som kommer i närheten av en elmotor om det är kraftutveckling eller verkningsgrad som är av intresse.

-Det stämmer att en hybridbils största fördelar återfinns vid blandad eller stadskörning men den är snål även vid landsvägskörning, Lexus använder en steglös växellåda och motorn ligger på lägre varv än vad en diesel gör i motsvarande farter. Och om du behöver öka farten eller ta dig upp för en backe behöver förbränningsmotorn inte ta i för elmotorn stöttar även i det läget och tanken med en hybridbil finns absolut kvar utanför staden.

-Tekniken är egentligen inte särskilt avancerad, tänk på att elmotorer och batterier har monterats i bilar i över hundra år och att principen bakom Toyotas HSD funnits i drygt sjutton år. Partikelfilter, turboaggregat, EGR, bränslepump/Commonrail och allt annat du hittar på en modern dieselmotor är mer sannolika att krångla än hybriddrift och kan kosta en förmögenhet att reparera. Jämför sedan vilka garantier Lexus och t.ex. Volvo har för det är en annan tungt vägande punkt för japanen.

Om det är ett kvickt och driftsäkert landsvägslok du söker så tror jag att du skjuter dig själv i foten om du väljer en XC60,70 eller 90 D5 istället för en Lexus RX450h, jag hade själv föredragit och litat mer på japanen alla dagar i veckan!

Tur jag vis av erfarenheten läste igenom tråden innan jag svarade något liknande textmässigt och längdmässigt på inlägget, jag har ingenting att tillägga Rquired, du täckte upp det totalt.


Däremot fyller jag på med några uppradade, som redan nämnts ovan, faktiska siffror och spinner vidare på myten långsam och törstig på landsväg då det så ofta är av yttersta vikt när det diskuteras hybrider på detta forum.
Prius III 136hk automatlåda, 1200rpm i 90km/h. 0-100 10.4s. 3.9l/100km blandad körcykelkörning. Landsväg, vilket ofta körs i norrland, 3.7l/100km.
Volvo S80 2.0D 136hk manuell, okänt varvtal. 0-100 10.7s 5.7l/100km blandad körcykelkörning.
Landsväg 4.7l/100km.

Den påstått slöa 2150kg lätta RX 450h som jag föreslog 0-100km/h 7.8s med en förbrukning om 6.3l/100km blandad körning.
Att jämföra med en 2200kg Volvo XC90 D5 200hk 0-100km/h 10.3s (som en Prius) wink blandad körning 8.3l/100km.

Givetvis försöker jag inte tvinga dig att välja en hybrid, däremot ville jag slå hål på de återkommande felaktiga myterna om dessa med texten.
Hoppas du nu hittar en bil som passar dig med allt vad det innebär.
//Evil.

Senast redigerat av Evildan (18 september 2014)

Evildan
18 september 2014 ·

DasAuto skrev:
Någon nämnde hybrid. Tycker personligen Diesel låter mer hållbart i dagsläget.
Mindre krångel, mer driftsäkert.

Källa på det?

Eller enbart en faktafattig känsla.

DasAuto
18 september 2014 · 2 751 Inlägg

Evildan skrev:

DasAuto skrev:
Någon nämnde hybrid. Tycker personligen Diesel låter mer hållbart i dagsläget.
Mindre krångel, mer driftsäkert.

Källa på det?

Eller enbart en faktafattig känsla.

Haha kände på mig att du skulle ta illa upp.
Jag har ingen fakta men med tanke på hur länge dieselbilar har sålts och hur pass nya hybrider är så tror jag att rent generellt så är dieslar mer hållbara. Vad kostar det att byta ett batteri i din prius kontra en soppa pump i en diesel? Sen är det självklart att inte alla dislar är billigare än alla hybrider, men rent generellt så är det ganska så.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Evildan
18 september 2014 ·

DasAuto skrev:

Evildan skrev:

DasAuto skrev:
Någon nämnde hybrid. Tycker personligen Diesel låter mer hållbart i dagsläget.
Mindre krångel, mer driftsäkert.

Källa på det?

Eller enbart en faktafattig känsla.

Haha kände på mig att du skulle ta illa upp.
Jag har ingen fakta men med tanke på hur länge dieselbilar har sålts och hur pass nya hybrider är så tror jag att rent generellt så är dieslar mer hållbara. Vad kostar det att byta ett batteri i din prius kontra en soppa pump i en diesel? Sen är det självklart att inte alla dislar är billigare än alla hybrider, men rent generellt så är det ganska så.

Jag tar absolut inte illa upp, däremot funderar jag över hur någon kommer fram till en sådan slutsats, på vilka grunder när det finns en uppsjö verifierbar fakta i en mängd undersökningar och återkommande tester utförda av diverse motortidningar som kommit fram till det motsatta när jämförbara dieslar och hybrider har jämförts. (Inte någon 15år gammal Lupo 3l med en 3år gammal Ct200h för att fullständigt förvanska jämförelsen.)

I en Prius III kostar det på märkesverkstad 17500kr att få ett nytt batteri.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … atterierna

Vad tror du att en ny dieselpump kostar till en VW eller Volvo hos deras återföräljare? Mer eller mindre?
En begagnad men renoverad utbytespump till en V70 II D5 eller en VW 2.0TDi 2009-2011  kostar hos eftermarknadsåterförsäljaren mekonomen 14569kr, sen ska den monteras också.
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … ranslepump

saab_sonett Handledare
18 september 2014 · 1 481 Inlägg

Evildan skrev:

DasAuto skrev:

Evildan skrev:

Källa på det?

Eller enbart en faktafattig känsla.

Haha kände på mig att du skulle ta illa upp.
Jag har ingen fakta men med tanke på hur länge dieselbilar har sålts och hur pass nya hybrider är så tror jag att rent generellt så är dieslar mer hållbara. Vad kostar det att byta ett batteri i din prius kontra en soppa pump i en diesel? Sen är det självklart att inte alla dislar är billigare än alla hybrider, men rent generellt så är det ganska så.

Jag tar absolut inte illa upp, däremot funderar jag över hur någon kommer fram till en sådan slutsats, på vilka grunder när det finns en uppsjö verifierbar fakta i en mängd undersökningar och återkommande tester utförda av diverse motortidningar som kommit fram till det motsatta när jämförbara dieslar och hybrider har jämförts. (Inte någon 15år gammal Lupo 3l med en 3år gammal Ct200h för att fullständigt förvanska jämförelsen.)

I en Prius III kostar det på märkesverkstad 17500kr att få ett nytt batteri.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … atterierna

Vad tror du att en ny dieselpump kostar till en VW eller Volvo hos deras återföräljare? Mer eller mindre?
En begagnad men renoverad utbytespump till en V70 II D5 eller en VW 2.0TDi 2009-2011  kostar hos eftermarknadsåterförsäljaren mekonomen 14569kr, sen ska den monteras också.
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … ranslepump

Sen kan man ju fundera på varför man ska ha en hybrid när man har 6 mil till jobbet.
På landsväg kör man ju oftast fortare än 50 så eldriften har man inte mycket nytta av.

Evildan
18 september 2014 ·

saab_sonett skrev:

Evildan skrev:

DasAuto skrev:
Haha kände på mig att du skulle ta illa upp.
Jag har ingen fakta men med tanke på hur länge dieselbilar har sålts och hur pass nya hybrider är så tror jag att rent generellt så är dieslar mer hållbara. Vad kostar det att byta ett batteri i din prius kontra en soppa pump i en diesel? Sen är det självklart att inte alla dislar är billigare än alla hybrider, men rent generellt så är det ganska så.

Jag tar absolut inte illa upp, däremot funderar jag över hur någon kommer fram till en sådan slutsats, på vilka grunder när det finns en uppsjö verifierbar fakta i en mängd undersökningar och återkommande tester utförda av diverse motortidningar som kommit fram till det motsatta när jämförbara dieslar och hybrider har jämförts. (Inte någon 15år gammal Lupo 3l med en 3år gammal Ct200h för att fullständigt förvanska jämförelsen.)

I en Prius III kostar det på märkesverkstad 17500kr att få ett nytt batteri.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … atterierna

Vad tror du att en ny dieselpump kostar till en VW eller Volvo hos deras återföräljare? Mer eller mindre?
En begagnad men renoverad utbytespump till en V70 II D5 eller en VW 2.0TDi 2009-2011  kostar hos eftermarknadsåterförsäljaren mekonomen 14569kr, sen ska den monteras också.
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … ranslepump

Sen kan man ju fundera på varför man ska ha en hybrid när man har 6 mil till jobbet.
På landsväg kör man ju oftast fortare än 50 så eldriften har man inte mycket nytta av.

Då ställer jag en motfråga, hur kan det då komma sig att hybridbilen förbrukar mindre bränsle på landsvägskörning än stadskörning? Om nu inte systemet hjälper till även där vid exempelvis uppförsbackar eller fartökningar?
Då stöttar elmotorerna (vilket redan tydligt förklarats i inlägg #38) och förbrukningen minskar.

Här kan du få en tydlig visuell inblick i hur HSD effektiviserar framdrivningen både i staden och på landsvägen.
http://www.youtube.com/watch?v=H1xZHgf9bAM

Senast redigerat av Evildan (18 september 2014)

Rquired Allmänt envis
18 september 2014 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:

DasAuto skrev:

Evildan skrev:
Källa på det?

Eller enbart en faktafattig känsla.

Haha kände på mig att du skulle ta illa upp.
Jag har ingen fakta men med tanke på hur länge dieselbilar har sålts och hur pass nya hybrider är så tror jag att rent generellt så är dieslar mer hållbara. Vad kostar det att byta ett batteri i din prius kontra en soppa pump i en diesel? Sen är det självklart att inte alla dislar är billigare än alla hybrider, men rent generellt så är det ganska så.

Jag tar absolut inte illa upp, däremot funderar jag över hur någon kommer fram till en sådan slutsats, på vilka grunder när det finns en uppsjö verifierbar fakta i en mängd undersökningar och återkommande tester utförda av diverse motortidningar som kommit fram till det motsatta när jämförbara dieslar och hybrider har jämförts. (Inte någon 15år gammal Lupo 3l med en 3år gammal Ct200h för att fullständigt förvanska jämförelsen.)

I en Prius III kostar det på märkesverkstad 17500kr att få ett nytt batteri.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … atterierna

Vad tror du att en ny dieselpump kostar till en VW eller Volvo hos deras återföräljare? Mer eller mindre?
En begagnad men renoverad utbytespump till en V70 II D5 eller en VW 2.0TDi 2009-2011  kostar hos eftermarknadsåterförsäljaren mekonomen 14569kr, sen ska den monteras också.
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … ranslepump

Priserna på batterier har sjunkit kraftigt de senaste åren så om batteriet kostade 17.500:- inklusive montering för drygt ett år sedan kan man förmodligen dra av åtminstone en tusenlapp idag, sedan är det värt och nämna att man kan byta ut enskilda celler istället för hela batteriet. Det är ytterst sällan ett batteri, oavsett om det är ett startbatteri eller huvudbatteriet till en Prius, kastar in handduken helt och hållet utan mer normalt att en enskild cell gör så. Genom att byta ut den kan du få mycket mer ur de kvarvarande friska cellerna till skillnad från vanliga slutna batterier.

Det behöver inte heller göras på en auktoriserad verkstad även om det kanske är att rekommendera för att byta startbatteri på en dieselbil, batteriet i en iPhone eller huvudbatteriet på en Prius går efter samma princip även om det är mer omfattande på en hybridbil. Du kan göra jobbet själv med en vanlig uppsättning verktyg, en del ägare till en Prius med hög mätarställning har gjort så och skrivit guider man kan hitta på internet.

På en modern dieselbil däremot är det inte alltid lika enkelt även om mycket går att göra själv, problemet är att många delar framför allt kring insprutningen jobbar under högt tryck med ytterst snäva toleranser så att montera isär, renovera och montera ihop dem blir mer eller mindre osannolikt utan specialverktyg. Du kan inte använda en hammare kort sagt...

Jag undrar om de som tycker att en hybridbil är avancerad vet hur de fungerar? Var finns den nya och avancerade tekniken, den elektriska motorn är inte ny och används överallt i samhället sedan består den inte av särskilt många rörliga delar heller? Batterier är inget särskilt de heller för vad driver er fjärrkontroll, startar förbränningsmotorn i er bil eller driver den läsplatta ni kanske läser det här inlägget på?

Inte heller är tekniken mellan batteri och elmotor avancerad, i princip är det samma teknik som tar strömmen från kraftverken fram till era hus, laddar era mobiltelefoner eller driver ljustaken som ni kommer att montera upp om några månader.

Det är inte hokus pokus som driver en Prius, tekniken eller om ni så vill principen bakom är decennier äldre än vad tekniken i moderna dieselmotorer är. Givetvis moderniserad och anpassad men det är ingen rymdforskning!

Senast redigerat av Rquired (18 september 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DasAuto
18 september 2014 · 2 751 Inlägg

Vet bara att morsan kör 0.39 med sin Renault 1.5 DCI 2015.
110hk Diesel. Tror fortfarande att rent generellt diesel är mer pålitligt, speciellt om man köper äldre bil.
Att Priusen är en snål bil vet vi, men det är ju inte alla hybrider.

Att hybrid är framtiden tror jag också på.
På tal om Prius så känner jag en herre från mitt hemland som byggt om sin Prius till Gas. Alltså kör han på Gas/Bensin/El.

Genomsnitt kör han 100km på 23kr. Kan tillägga att vägnätet där nere är inte i närheten lika "effektivt" som våra. Dessutom mycket berg. Detta är alltså mätt IRL, inte på någon testbana.

http://www.nezavisne.com/automobili/mog … 35378.html

Google translate bör dock användas.

Senast redigerat av DasAuto (18 september 2014)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Evildan
18 september 2014 ·

DasAuto skrev:
Vet bara att morsan kör 0.39 med sin Renault 1.5 DCI 2015.
110hk Diesel. Tror fortfarande att rent generellt diesel är mer pålitligt, speciellt om man köper äldre bil.
Att Priusen är en snål bil vet vi, men det är ju inte alla hybrider.

Att hybrid är framtiden tror jag också på.
På tal om Prius så känner jag en herre från mitt hemland som byggt om sin Prius till Gas. Alltså kör han på Gas/Bensin/El.

Genomsnitt kör han 100km på 23kr. Kan tillägga att vägnätet där nere är inte i närheten lika "effektivt" som våra. Dessutom mycket berg. Detta är alltså mätt IRL, inte på någon testbana.

http://www.nezavisne.com/automobili/mog … 35378.html

Google translate bör dock användas.

Renault vad då? Gissar på Megané då den finns med 110hk dieseln.
Tar med Clio ändå.
Clio? Med Dynamique pkt som behövs för att komma upp i utrustningsnivå i klass med enklaste Yaris HSD och 90hk diesel kostar den 180900kr. 3.2l/100km 83g co2 i utsläpp med manuell, då inte automat ens finns som tillval. sad

Yaris HSD förbrukar blandad körning 3.3l/100km. 163900kr inkl automat, klima osv.



Megané? Med Limited pkt som behövs för att komma upp i utrustningsnivå med enklaste Auris HSD och 110hk diesel kostar den 199900kr. 4.2l/100km blandad och 110co2 i utsläpp.

Auris HSD förbrukar blandad körning 3.8l/100km. 214900kr inkl automat, klima osv.


Diesel är inte mer pålitligt, det finns som jag tidigare skrev en mängd undersökningar gjorda som visar att en likvärdig hybridbil är mer pålitlig än en dieselbil. Oavsett vad som känns rätt eller vad någon tror, det är återigen verifierade fakta.
Alla hybrider är snålare än motsvarande enbart fossildrivna modell, det vet vi av siffror och tester.

Gasprius låter lite roligt, fungerar säkert ypperligt. finns dom som har etanolkonverterat Priusar också.

pompe90
18 september 2014 · 408 Inlägg

Skodan är mycket bil för pengarna ren krasst.

Företaget jag jobbar på har Skoda octavia scout 4x4 tdi dsg som utryckningsfordon, vi kör runt 9-10kmil per år med bilarna och byter ut dom med 2 års mellanrum.

Dessa bilar körs löjligt hårt speciellt på vintern och vi har nog bara haft bara 1 Skoda som då var manuell som fick tuppjuck. Turboras och vibrationer överallt efter turbobytet. Men det var verkstaden som lyckades göra något fel där tror jag tongue

DSG lådan på motorstarkare dieslarna behöver man inte oroa sig över, vi har inte haft problem alls med dessa även vid mycket underliga förare bakom ratten.
Den känns ruskigt säker vid vinterkörning även vid högre hastigheter.

Kvalitén är förvånansvärt bra faktiskt för att vara Skoda men sen kommer vi till inredningen...

*Stolarna är inte dom skönaste
*Tråkigare inredningen får man leta (enligt mitt tycke, men VAG har allmänt stenålders inredning som byts ut väldigt sällan)
*Bullernivån blir relativt högt vid över 120km/h (dock inte så konstigt iofs.)

Men inredningen är faktiskt slitage stark om man säger så, tack vare all hårdplast.

Om man hittar en beggad för ett bra pris så är det ett bra val.
Så med det sagt, Skoda Octavia Scout 4x4 TDI är en underskattad bilmodell!

Edit-

Glömde tillägga, att dra släp är en dröm med den. Inte ofta det sker men ibland har man lånat en för å dra lite släp.

Senast redigerat av pompe90 (18 september 2014)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Icebear
18 september 2014 · 233 Inlägg

Evildan och Rquired:

Så ni menar att fakta som står på nätet om hybridbilar inte stämmer?! Då kommer det genast en motfråga, om nu hybridbilarna är så bra som ni påstår, varför är det då inte fler som kör hybrid?

Jag kan inte säga att jag känner nån som har hybridbil, jag kan t.o.m gå så långt och säga att vad jag vet så finns det ingen på hela orten där jag bor som kör hybrid, är ganska säker att det inte ens finns nån i grannkommunerna häromkring som kör hybrid heller, utan det är i stort sett bensin/diesel som gäller här, möjligen nån enstaka etanol bil, men i övrigt är det som sagt bensin och diesel. Visst, bor man i en stad så är nog hybrid ett väldigt bra alternativ. Sen har man dessutom läst att om huvudbatteriet på en hybridbil skulle av nån anledning sluta funka så fungerar inte bilen alls. Och då man bor i en mindre ort i Norrland och även har hus "halvvägs" ute i skogen, 3 mil från närmaste samhälle, så känns inte hybrid speciellt säkert...

Danne_1977
18 september 2014 · 3 292 Inlägg

Icebear skrev:
Evildan och Rquired:

Så ni menar att fakta som står på nätet om hybridbilar inte stämmer?! Då kommer det genast en motfråga, om nu hybridbilarna är så bra som ni påstår, varför är det då inte fler som kör hybrid?

Jag kan inte säga att jag känner nån som har hybridbil, jag kan t.o.m gå så långt och säga att vad jag vet så finns det ingen på hela orten där jag bor som kör hybrid, är ganska säker att det inte ens finns nån i grannkommunerna häromkring som kör hybrid heller, utan det är i stort sett bensin/diesel som gäller här, möjligen nån enstaka etanol bil, men i övrigt är det som sagt bensin och diesel. Visst, bor man i en stad så är nog hybrid ett väldigt bra alternativ. Sen har man dessutom läst att om huvudbatteriet på en hybridbil skulle av nån anledning sluta funka så fungerar inte bilen alls. Och då man bor i en mindre ort i Norrland och även har hus "halvvägs" ute i skogen, 3 mil från närmaste samhälle, så känns inte hybrid speciellt säkert...

Hybrider passar bäst i stan eftersom jag tror dom gör mest nytta där, i högre hastigheter har man ingen som helst nytta av nån hybridbil, bor man i stan och kör nästan enbart i stan så är hybrid bra tror jag.

Läste tidigare om S60 D5 AWD.. det skulle vara ett trevligt val av dom du listat upp, tar sig fram bra och stark motor, dock är den ju inte alls lika hög som XC70 men du kanske inte direkt har nåt behov av det heller.. ?

Det kanske är lite overkill att jag rekommenderade XC90, den väger ju 2.2 ton och är inte optimal om man inte behöver gå off road lite då och då.. eller köra på dåliga vägar eller så, jag bor i dom norrländska urskogarna så här är det ofta dåligt väglag och mycket snö så XC90 kändes optimalt.

Men Ang S60:n så tycker jag du ska provköra en sån och bilda dig en uppfattning, provkör gärna XC70 åxå om du har möjlighet, tror du skulle gilla XC70:n mer dock.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
xXSammy
18 september 2014 · 6 566 Inlägg

De flesta hybrider idag är "små" bilar och tekniken är så pass "ny" att folk säger att det är värdelös och kommer bara strula, precis som fönsterhissarna skulle göra när elmotorn kom till de!

Även om du har en vanlig diesel eller bensin bil så säger ju inget att kopplingen kan totalhaverera under körning i 30 minus, en timme bort från närmsta stad?

OM nu hybriddriften går sönder så lär det inte utesluta förbränningsmotorn.

Skulle bilar som V70, Passat, 5-Serie ovs. funnits med hybrid tidigare skulle det vara mindre frågetecken om driftsäkerheten idag.

De/Dem
Evildan
18 september 2014 ·

Icebear skrev:
Evildan och Rquired:

Så ni menar att fakta som står på nätet om hybridbilar inte stämmer?! Då kommer det genast en motfråga, om nu hybridbilarna är så bra som ni påstår, varför är det då inte fler som kör hybrid?

Jag kan inte säga att jag känner nån som har hybridbil, jag kan t.o.m gå så långt och säga att vad jag vet så finns det ingen på hela orten där jag bor som kör hybrid, är ganska säker att det inte ens finns nån i grannkommunerna häromkring som kör hybrid heller, utan det är i stort sett bensin/diesel som gäller här, möjligen nån enstaka etanol bil, men i övrigt är det som sagt bensin och diesel. Visst, bor man i en stad så är nog hybrid ett väldigt bra alternativ. Sen har man dessutom läst att om huvudbatteriet på en hybridbil skulle av nån anledning sluta funka så fungerar inte bilen alls. Och då man bor i en mindre ort i Norrland och även har hus "halvvägs" ute i skogen, 3 mil från närmaste samhälle, så känns inte hybrid speciellt säkert...

Nej, dom "fakta" som du tidigare radade upp stämmer inte alls vilket påvisades tidigare i tråden.
6.5 miljoner HSD bilar har Toyota sålt, så jovisst är det många som kör hybrider.

Varför det inte finns fler än den mängden som rullar i landet vet jag inte, kanske just för att gemene man inte vågar ta till sig "den nya" tekniken, för att det i vissa kretsar anses lite 'poofta' att köra hybridbil, det är ju inte lika manligt som en bränsleslukande stor turbodiesel, riktiga män luktar ju diesel som det brukar sägas.
Jag vet att det är glesare med hybrider i norr, kan det bero på att många behöver dragkrok till att släpa runt sin scooter med eller en stor kombi för hundarna? Eller vad vet jag.
Att påstå att en hybrid skulle fungera sämre vintertid än en tjurig dieselmotor är helt galet, finns en mängd tester och provkörningar gjorda av flertalet tidningar både svenska och utländska i olika klimatzoner som påvisar det motsatta.

Startar någon bil när batteriet är urladdat? Nej.
Det finns ett helt vanligt 12v batteri även i en hybrid, är det tomt så kopplar man på startkablarna även på det då bilen går att köra som vanligt även utan ett laddat hybridbatteri.
Jag vågar påsåt att det är högre risk att en dieselbil får fel på en avgörande komponent, dieselpumpen börjar läcka under natten och sedan startar inte bilen eller någon annan komponent havererar, hur löses då det på en nyare dieselbil 3mil ute i skogen? Om det inte går att lösa på en hybrid går det knappast att lösa på någon annan bil heller menar jag.

Senast redigerat av Evildan (18 september 2014)

Evildan
18 september 2014 ·

Danne_1977 skrev:

Icebear skrev:
Evildan och Rquired:

Så ni menar att fakta som står på nätet om hybridbilar inte stämmer?! Då kommer det genast en motfråga, om nu hybridbilarna är så bra som ni påstår, varför är det då inte fler som kör hybrid?

Jag kan inte säga att jag känner nån som har hybridbil, jag kan t.o.m gå så långt och säga att vad jag vet så finns det ingen på hela orten där jag bor som kör hybrid, är ganska säker att det inte ens finns nån i grannkommunerna häromkring som kör hybrid heller, utan det är i stort sett bensin/diesel som gäller här, möjligen nån enstaka etanol bil, men i övrigt är det som sagt bensin och diesel. Visst, bor man i en stad så är nog hybrid ett väldigt bra alternativ. Sen har man dessutom läst att om huvudbatteriet på en hybridbil skulle av nån anledning sluta funka så fungerar inte bilen alls. Och då man bor i en mindre ort i Norrland och även har hus "halvvägs" ute i skogen, 3 mil från närmaste samhälle, så känns inte hybrid speciellt säkert...

Hybrider passar bäst i stan eftersom jag tror dom gör mest nytta där, i högre hastigheter har man ingen som helst nytta av nån hybridbil, bor man i stan och kör nästan enbart i stan så är hybrid bra tror jag.

Läste tidigare om S60 D5 AWD.. det skulle vara ett trevligt val av dom du listat upp, tar sig fram bra och stark motor, dock är den ju inte alls lika hög som XC70 men du kanske inte direkt har nåt behov av det heller.. ?

Det kanske är lite overkill att jag rekommenderade XC90, den väger ju 2.2 ton och är inte optimal om man inte behöver gå off road lite då och då.. eller köra på dåliga vägar eller så, jag bor i dom norrländska urskogarna så här är det ofta dåligt väglag och mycket snö så XC90 kändes optimalt.

Men Ang S60:n så tycker jag du ska provköra en sån och bilda dig en uppfattning, provkör gärna XC70 åxå om du har möjlighet, tror du skulle gilla XC70:n mer dock.

Om du hade tagit dig tiden att läsa några tidigare inlägg hade du kunnat tillgodogöra dig informationen som där skrevs om varför ett hybridsystem gör nytta även på landsvägen.
Jag länkade även en film där den som är intresserad utav att lära sig lite om HSD och dess arbetssätt kan se hur systemet hjälper till i olika hastigheter.

insen
18 september 2014 · 84 Inlägg

Malheus skrev:
De flesta hybrider idag är "små" bilar och tekniken är så pass "ny" att folk säger att det är värdelös och kommer bara strula, precis som fönsterhissarna skulle göra när elmotorn kom till de!

Även om du har en vanlig diesel eller bensin bil så säger ju inget att kopplingen kan totalhaverera under körning i 30 minus, en timme bort från närmsta stad?

OM nu hybriddriften går sönder så lär det inte utesluta förbränningsmotorn.

Skulle bilar som V70, Passat, 5-Serie ovs. funnits med hybrid tidigare skulle det vara mindre frågetecken om driftsäkerheten idag.

ja, det är ju bilar som audi a4/a6, v70, osv osv som skulle behöva hybriddrift säg bensin eller diesel på runt 200hk + el motorer

inte någon sketen ful prius, då kan man lika gärna cykla


nu har dock tråden spårat ur lite lätt

Senast redigerat av insen (18 september 2014)

Icebear
18 september 2014 · 233 Inlägg

Evildan skrev:

Icebear skrev:
Evildan och Rquired:

Så ni menar att fakta som står på nätet om hybridbilar inte stämmer?! Då kommer det genast en motfråga, om nu hybridbilarna är så bra som ni påstår, varför är det då inte fler som kör hybrid?

Jag kan inte säga att jag känner nån som har hybridbil, jag kan t.o.m gå så långt och säga att vad jag vet så finns det ingen på hela orten där jag bor som kör hybrid, är ganska säker att det inte ens finns nån i grannkommunerna häromkring som kör hybrid heller, utan det är i stort sett bensin/diesel som gäller här, möjligen nån enstaka etanol bil, men i övrigt är det som sagt bensin och diesel. Visst, bor man i en stad så är nog hybrid ett väldigt bra alternativ. Sen har man dessutom läst att om huvudbatteriet på en hybridbil skulle av nån anledning sluta funka så fungerar inte bilen alls. Och då man bor i en mindre ort i Norrland och även har hus "halvvägs" ute i skogen, 3 mil från närmaste samhälle, så känns inte hybrid speciellt säkert...

Nej, dom "fakta" som du tidigare radade upp stämmer inte alls vilket påvisades tidigare i tråden.
6.5 miljoner HSD bilar har Toyota sålt, så jovisst är det många som kör hybrider.

Varför det inte finns fler än den mängden som rullar i landet vet jag inte, kanske just för att gemene man inte vågar ta till sig "den nya" tekniken, för att det i vissa kretsar anses lite 'poofta' att köra hybridbil, det är ju inte lika manligt som en bränsleslukande stor turbodiesel, riktiga män luktar ju diesel som det brukar sägas.
Jag vet att det är glesare med hybrider i norr, kan det bero på att många behöver dragkrok till att släpa runt sin scooter med eller en stor kombi för hundarna? Eller vad vet jag.
Att påstå att en hybrid skulle fungera sämre vintertid än en tjurig dieselmotor är helt galet, finns en mängd tester och provkörningar gjorda av flertalet tidningar både svenska och utländska i olika klimatzoner som påvisar det motsatta.

Startar någon bil när batteriet är urladdat? Nej.
Det finns ett helt vanligt 12v batteri även i en hybrid, är det tomt så kopplar man på startkablarna även på det då bilen går att köra som vanligt även utan ett laddat hybridbatteri.
Jag vågar påsåt att det är högre risk att en dieselbil får fel på en avgörande komponent, dieselpumpen börjar läcka under natten och sedan startar inte bilen eller någon annan komponent havererar, hur löses då det på en nyare dieselbil 3mil ute i skogen? Om det inte går att lösa på en hybrid går det knappast att lösa på någon annan bil heller menar jag.

Ja, visst.. Jag har inte sagt att det inte är många som kör hybrider, och att Toyota sålt 6.5 miljoner HSD bilar kan väl mycket väl stämma, har inte sagt nåt annat. Men var rullar dom bilarna?! Jo, i städerna och inte Norrländska skogarna där jag bor.

Och du kom ju med en väldigt bra anledning till att jag inte ska ha en hybrid, det här som du skrev med att "många behöver dragkrok för att släpa runt sin skoter med eller en stor kombi för hundarna", om du kanske har sett mina tidigare inlägg så har du kanske sett att jag har skoter och drar släpvagn upp till fjället en hel del....

Evildan
18 september 2014 ·

insen skrev:

Malheus skrev:
De flesta hybrider idag är "små" bilar och tekniken är så pass "ny" att folk säger att det är värdelös och kommer bara strula, precis som fönsterhissarna skulle göra när elmotorn kom till de!

Även om du har en vanlig diesel eller bensin bil så säger ju inget att kopplingen kan totalhaverera under körning i 30 minus, en timme bort från närmsta stad?

OM nu hybriddriften går sönder så lär det inte utesluta förbränningsmotorn.

Skulle bilar som V70, Passat, 5-Serie ovs. funnits med hybrid tidigare skulle det vara mindre frågetecken om driftsäkerheten idag.

ja, det är ju bilar som audi a4/a6, v70, osv osv som skulle behöva hybriddrift säg bensin eller diesel på runt 200hk + el motorer

inte någon sketen ful prius, då kan man lika gärna cykla


nu har dock tråden spårat ur lite lätt

Ditt första inlägg i tråden och du gör förmodligen ditt bästa för att få diskussionen att urarta genom att hacka på Priusen, (som inte ens föreslås i tråden som ett alternativ) tramsigt gjort av dig.

Du menar mer konventionella bilar som MB E-Klasse, BMW 5-serien, Toyota Camry eller en kombi likt Auris Sports Tourer, Lexus IS/GS/RX och slutligen Jetta (jämnstor med A4) för att nämna några bilar som finns med hybridsystem att köpa både nya och beg. roll
Eller dom exemplen hade du kanske inte ens vetskap om?

insen
18 september 2014 · 84 Inlägg

Evildan skrev:

insen skrev:

Malheus skrev:
De flesta hybrider idag är "små" bilar och tekniken är så pass "ny" att folk säger att det är värdelös och kommer bara strula, precis som fönsterhissarna skulle göra när elmotorn kom till de!

Även om du har en vanlig diesel eller bensin bil så säger ju inget att kopplingen kan totalhaverera under körning i 30 minus, en timme bort från närmsta stad?

OM nu hybriddriften går sönder så lär det inte utesluta förbränningsmotorn.

Skulle bilar som V70, Passat, 5-Serie ovs. funnits med hybrid tidigare skulle det vara mindre frågetecken om driftsäkerheten idag.

ja, det är ju bilar som audi a4/a6, v70, osv osv som skulle behöva hybriddrift säg bensin eller diesel på runt 200hk + el motorer

inte någon sketen ful prius, då kan man lika gärna cykla


nu har dock tråden spårat ur lite lätt

Ditt första inlägg i tråden och du gör förmodligen ditt bästa för att få diskussionen att urarta genom att hacka på Priusen, (som inte ens föreslås i tråden som ett alternativ) tramsigt gjort av dig.

Du menar mer konventionella bilar som MB E-Klasse, BMW 5-serien, Toyota Camry eller en kombi likt Auris Sports Tourer, Lexus IS/GS/RX och slutligen Jetta (jämnstor med A4) för att nämna några bilar som finns med hybridsystem att köpa både nya och beg. roll
Eller dom exemplen hade du kanske inte ens vetskap om?

nej, mest för att reta dig och för att svara på inlägget jag svarade på
vad jag tycker om prius vet du redan sedan tidigare konversationer

ingen av dom bilarna är intressanta nej


jag hade satsat på diesel med någon av volvos mindre motorer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang