Bensin eller diesel

Evildan
20 september 2014 ·

insen skrev:

Evildan skrev:

insen skrev:

Som jag skrev innan läs vad jag kommenterade istället för bara mitt inlägg, du är ju inte direkt lätt att föra en diskussion med, vad du tycker om mig personligen tror jag ingen är intresserad av så det kan du ta i pm.

vi pratar en pris ökning på kanske 100k med hybrid inte dom 300k+ man kan hitta idag.

återigen läser du så ser du snabbt att det inte var försäljning av någon bil som var på tapeten utan att få folk att acceptera hybridteknik, vilket även står i inlägget som jag svarade på.

Du skrev som svar på Malheus inlägg.: ja, det är ju bilar som audi a4/a6, v70, osv osv som skulle behöva hybriddrift säg bensin eller diesel på runt 200hk + el motorer

inte någon sketen ful prius, då kan man lika gärna cykla


nu har dock tråden spårat ur lite lätt





Jag anser mig fri att skriva vad jag tycker om någon eller någons bil, vilken nivå vill du ha en eventuell fortsatt diskusison på, den du satte med ditt tramsande eller en någorlunda vuxen?

Nåväl.


Du har väl hört talas om det där lilla oetablerade märket Toyota?
Ingen större aktör likt Volvo eller AUDI som du tidigare nämnde med endast 8 381 968 personbilar tillverkade 2012.
Jämförelse tillverkade AUDI samma år 1,466,059 personbilar och Volvo PV 449,255 år 2011.

100000kr i prispåslag för en Hybrid påstår du?
Titta på vad en Yaris kostar, med eller utan HSD, eller för den delen en Auris.

Priset är en del av hur folk ska acceptera en hybrid, är det för dyrt går dom bort.
Många tror fortfarande 2014, 17år efter att Prius I anlände att bilen behöver elkabel, att den är annorlunda för föraren att köra. Det är nog några aspekter på att tekniken kan vara svår för många att ta till sig, likaså den ständiga myten att på landsväg sparas inget bränsle med hybridteknik, vilket redan avhandlats flertalet gånger i den här tråden och många andra här inne.
Likväl tror, känner, gissar många benhårt att de 3.7l/100km en Prius förbrukar på landsvägskörning och även mindre inte beror på HSDtekniken för det gör ju var och varannan bensinbil i 4.5meters klassen som väger 1400kg. roll

toyota, dacia, subaru,ford osv är märken som länge inte ansetts vara något att lita på i folkmun, det behövs starka märken för att det ens ska spela någon roll vad det sitter i bilarna.

varför tror folk att det är annorlunda att köra en hybrid? att det krävs el kabel?, för att bl,a toyota har dålig marknadsföring? eller för att "bra" märken inte marknadsför det alls?

hybrid i dagens läge är tyvärr för dåligt, en intressant teknik dock

Nej, visst är det så, Toyotas varumärke är inte starkt alls.
http://www.svd.se/naringsliv/motor/har- … 568972.svd
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-431882763fc176f435447f452d47eb55.jpg
Din okunnighet i ämnet du diskuterar är närapå skrämmande.

Varför motsträvigheten ang hybrider är så utbredd har du själv med flera gett återkommande exempel på i tråden. Trots en mängd information, länkar, målande jämförande exempel, film för att på ett visuellt vis kunna tillgodogöra sig den verifierade fakta jag delger er.
Trots detta så har ni en övertygelse en känsla av att det inte fungerar eller de siffror ni kan läsa från oberoende tester inte stämmer.
Min slutsats är då att oavsett vad någon försöker få vissa människor att förstå så går det inte för att dom felaktiga känslorna är så djupt rotade av någon anledning.

Med den texten lägger jag härmed inte mer tid på att försöka återuppliva den här döda hästen heller utan kliver av även denna diskussion, då oavsett vilka fakta jag lägger fram, inte når fram utan möts av återkommande oförmåga att tillgodogöra sig information.

insen
20 september 2014 · 84 Inlägg

det är ju du som inte förstår nånting någon skriver, du förvränger hälften och struntar i resten
nej toyota är inte ett starkt bilmärke i folkmun, att dom säljer många bilar är ointressant vi köper dom te,x för att dom är billiga, och så länge det inte ändras så spelar det ingen roll vad te,x toyota tillverkar,

som jag redan skrivit toyota, ford, osv osv osv, kan stoppa i en rymdraket som motor, folk kommer fortfarande inte tro på det förens det sitter i en te,x volvo v70

och som jag skrev tidigare du är förmodligen den svåraste att föra en diskussion med eftersom att du inte ens läser vad som skrivs

vi är också väldigt oftopic pga att du inte läste mitt första inlägg ordentligt,

får hoppas att resten av deltagarna här inte är för sura så att det går att återgå till topic

Rquired Allmänt envis
20 september 2014 · 12 512 Inlägg

Icebear skrev:
Evildan och Rquired:

Så ni menar att fakta som står på nätet om hybridbilar inte stämmer?! Då kommer det genast en motfråga, om nu hybridbilarna är så bra som ni påstår, varför är det då inte fler som kör hybrid?

Jag kan inte säga att jag känner nån som har hybridbil, jag kan t.o.m gå så långt och säga att vad jag vet så finns det ingen på hela orten där jag bor som kör hybrid, är ganska säker att det inte ens finns nån i grannkommunerna häromkring som kör hybrid heller, utan det är i stort sett bensin/diesel som gäller här, möjligen nån enstaka etanol bil, men i övrigt är det som sagt bensin och diesel. Visst, bor man i en stad så är nog hybrid ett väldigt bra alternativ. Sen har man dessutom läst att om huvudbatteriet på en hybridbil skulle av nån anledning sluta funka så fungerar inte bilen alls. Och då man bor i en mindre ort i Norrland och även har hus "halvvägs" ute i skogen, 3 mil från närmaste samhälle, så känns inte hybrid speciellt säkert...

Inget illa menat men jag tycker det är så konstigt när diskussionen handlar om svart eller vitt, finns det inga andra alternativ än att diesel är bra och hybrid dåligt eller vice versa? Jag har hela tiden undrat vilka fakta på internet du hänvisar till för jag upplever att det finns mycket fördomar och lite fakta om alla motortyper på internet.

Att hybrider är en värdelös teknik kan man läsa om lite här och var på internet men det är ofta rena felaktigheter eller fördomar som ges, på exakt samma vis kan man läsa om att dieselmotorer är värdelösa. De når aldrig ner till angiven förbrukning, de dras med dyra pumphaverier, partikelfiltret håller inte mer än 20.000mil och kostar lika många kronor att byta ut och så vidare.

Stämmer denna 'fakta' om dieselmotorer? Och om det bara är fördomar så kanske alla självutnämnda experter på internet inte vet vad de pratar om när det gäller hybrider heller?

Jag har aldrig velat påstå att hybridbilen är lösningen på mänsklighetens transportproblem och jag kör inte heller en hybridbil själv. Men jag ser inga belägg för att de är klena, meningslösa och opålitliga utan tror på allvar att t.ex en Lexus RX450h är ett lika bra val som en XC90 D5 även i norr. Om RX hybrid är rätt val för dig kan bara du svara på.

Vi tänker inte på det men tekniken i en hybridbil finns runt dig, i din bostad och även om du vidgar dina vyer ytterligare, den tekniken har funnits där i flera decennier. Men var hittar du tekniken från en dieselbil för inte finns det pumpar eller något motsvarande en spridare som jobbar under flera tusen bars tryck i din bostad? Det är inte i en hybridbil som du hittar den avancerade och relativt nya tekniken utan den finns i en modern dieselmotor sedan fungerar de bra och jag hade litat på dem trots det.

Senast redigerat av Rquired (20 september 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Icebear
20 september 2014 · 235 Inlägg

Evildan skrev:

insen skrev:

Evildan skrev:

Du skrev som svar på Malheus inlägg.: ja, det är ju bilar som audi a4/a6, v70, osv osv som skulle behöva hybriddrift säg bensin eller diesel på runt 200hk + el motorer

inte någon sketen ful prius, då kan man lika gärna cykla


nu har dock tråden spårat ur lite lätt





Jag anser mig fri att skriva vad jag tycker om någon eller någons bil, vilken nivå vill du ha en eventuell fortsatt diskusison på, den du satte med ditt tramsande eller en någorlunda vuxen?

Nåväl.


Du har väl hört talas om det där lilla oetablerade märket Toyota?
Ingen större aktör likt Volvo eller AUDI som du tidigare nämnde med endast 8 381 968 personbilar tillverkade 2012.
Jämförelse tillverkade AUDI samma år 1,466,059 personbilar och Volvo PV 449,255 år 2011.

100000kr i prispåslag för en Hybrid påstår du?
Titta på vad en Yaris kostar, med eller utan HSD, eller för den delen en Auris.

Priset är en del av hur folk ska acceptera en hybrid, är det för dyrt går dom bort.
Många tror fortfarande 2014, 17år efter att Prius I anlände att bilen behöver elkabel, att den är annorlunda för föraren att köra. Det är nog några aspekter på att tekniken kan vara svår för många att ta till sig, likaså den ständiga myten att på landsväg sparas inget bränsle med hybridteknik, vilket redan avhandlats flertalet gånger i den här tråden och många andra här inne.
Likväl tror, känner, gissar många benhårt att de 3.7l/100km en Prius förbrukar på landsvägskörning och även mindre inte beror på HSDtekniken för det gör ju var och varannan bensinbil i 4.5meters klassen som väger 1400kg. roll

toyota, dacia, subaru,ford osv är märken som länge inte ansetts vara något att lita på i folkmun, det behövs starka märken för att det ens ska spela någon roll vad det sitter i bilarna.

varför tror folk att det är annorlunda att köra en hybrid? att det krävs el kabel?, för att bl,a toyota har dålig marknadsföring? eller för att "bra" märken inte marknadsför det alls?

hybrid i dagens läge är tyvärr för dåligt, en intressant teknik dock

Nej, visst är det så, Toyotas varumärke är inte starkt alls.
http://www.svd.se/naringsliv/motor/har- … 568972.svd
http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-431882763fc176f435447f452d47eb55.jpg
Din okunnighet i ämnet du diskuterar är närapå skrämmande.

Varför motsträvigheten ang hybrider är så utbredd har du själv med flera gett återkommande exempel på i tråden. Trots en mängd information, länkar, målande jämförande exempel, film för att på ett visuellt vis kunna tillgodogöra sig den verifierade fakta jag delger er.
Trots detta så har ni en övertygelse en känsla av att det inte fungerar eller de siffror ni kan läsa från oberoende tester inte stämmer.
Min slutsats är då att oavsett vad någon försöker få vissa människor att förstå så går det inte för att dom felaktiga känslorna är så djupt rotade av någon anledning.

Med den texten lägger jag härmed inte mer tid på att försöka återuppliva den här döda hästen heller utan kliver av även denna diskussion, då oavsett vilka fakta jag lägger fram, inte når fram utan möts av återkommande oförmåga att tillgodogöra sig information.

Hur var det nu du sa tidigare Evildan, angående fakta/informationen om nackdelarna med hybridbilar som jag skrev tidigare och som går att läsa på nätet, det jag skrev var bara ett fåtal exempel på nackdelar med hybrider och som du påstod var falskt och inte stämmer. Varför skulle all den här information/fakta som du kommer med stämma?! Fakta/informationen/bilder m.m är ju bara tydliga påhitt av dig, och dom här bilderna som du länkat till på Priusar, är ju (som även andra skrivit) från storstäder som London, Los Angeles, New York m.m... Som sagt, lycka till att glida runt i skogarna i Norrland med en Prius, eller för all del, vilken hybridbil som helst. I städerna skulle det säkert fungera utmärkt med hybridisar, skulle nog inte vara några problem i städerna i Norrland heller, men som sagt INTE i skogarna här uppe.

Sen måste jag hålla med det "insen" skriver... Du verkar ju inte förstå nånting som någon skriver, du förvränger hälften och struntar fullständigt i resten. Du är inte lätt att ha en diskussion med!

Du lovordar och höjer verkligen Prius och hybridbilar till skyarna, och sen skiter du i vad andra tycker och skriver, eller det kanske som sagt är så enkelt att du inte förstår vad andra skriver. Visst, jag (och säkert dom flesta andra som skrivit här) accepterar ditt val av bil och vad den drivs av, så varför kan inte du acceptera och försöka förstå det jag/vi skriver, eller vad har du egentligen för problem i livet?!

Så, nu tycker jag att vi återgår till ämnet, med eller utan dig Evildan....

Till alla er andra som skrivit och som är på samma linje som mig angående hybridbilar så vill jag bara säga TACK, känns bra att fler än jag inte tror på hybrid i dagsläget.

Och jag tar mer än gärna emot mer tips och förslag! smile

Icebear
20 september 2014 · 235 Inlägg

insen skrev:
det är ju du som inte förstår nånting någon skriver, du förvränger hälften och struntar i resten
nej toyota är inte ett starkt bilmärke i folkmun, att dom säljer många bilar är ointressant vi köper dom te,x för att dom är billiga, och så länge det inte ändras så spelar det ingen roll vad te,x toyota tillverkar,

som jag redan skrivit toyota, ford, osv osv osv, kan stoppa i en rymdraket som motor, folk kommer fortfarande inte tro på det förens det sitter i en te,x volvo v70

och som jag skrev tidigare du är förmodligen den svåraste att föra en diskussion med eftersom att du inte ens läser vad som skrivs

vi är också väldigt oftopic pga att du inte läste mitt första inlägg ordentligt,

får hoppas att resten av deltagarna här inte är för sura så att det går att återgå till topic

Klockrent "insen"... Kunde inte ha sagt det bättre själv! smile

insen
20 september 2014 · 84 Inlägg

har du tittat något på te,x audi q5/q7?
dom ligger ganska högt prismässigt dock

Icebear
20 september 2014 · 235 Inlägg

insen skrev:
har du tittat något på te,x audi q5/q7?
dom ligger ganska högt prismässigt dock

Näe.. har inte kollat på q5/q7, ska absolut lägga till dom i fundera på listan.

Tack för tipset! smile

caromania Forummoderator
20 september 2014 · 9 296 Inlägg

Det är underhållande att se att folk tror att den svenska motormarknaden är så pass stor att tillverkare av kalibern Toyota borde göra mer för att sälja ytterligare 2000 bilar... Avsaknaden av reklam från stora bilmärken på den svenska marknaden kanske snarare är ett tecken på att vi är obetydliga. Ett annat lysande exempel är Honda Accord, relativt få säljs faktiskt i Sverige. Fast det bryr sig nog inte Honda om eftersom de säljer så det knakar i USA.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
insen
20 september 2014 · 84 Inlägg

det finns ju inget att ha i reklamen ändå så det spelar ingen roll, men ja sverige är ju inte största landet precis

Evildan
20 september 2014 ·

Icebear skrev:

Evildan skrev:

insen skrev:
toyota, dacia, subaru,ford osv är märken som länge inte ansetts vara något att lita på i folkmun, det behövs starka märken för att det ens ska spela någon roll vad det sitter i bilarna.

varför tror folk att det är annorlunda att köra en hybrid? att det krävs el kabel?, för att bl,a toyota har dålig marknadsföring? eller för att "bra" märken inte marknadsför det alls?

hybrid i dagens läge är tyvärr för dåligt, en intressant teknik dock

Nej, visst är det så, Toyotas varumärke är inte starkt alls.
http://www.svd.se/naringsliv/motor/har- … 568972.svd
http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-431882763fc176f435447f452d47eb55.jpg
Din okunnighet i ämnet du diskuterar är närapå skrämmande.

Varför motsträvigheten ang hybrider är så utbredd har du själv med flera gett återkommande exempel på i tråden. Trots en mängd information, länkar, målande jämförande exempel, film för att på ett visuellt vis kunna tillgodogöra sig den verifierade fakta jag delger er.
Trots detta så har ni en övertygelse en känsla av att det inte fungerar eller de siffror ni kan läsa från oberoende tester inte stämmer.
Min slutsats är då att oavsett vad någon försöker få vissa människor att förstå så går det inte för att dom felaktiga känslorna är så djupt rotade av någon anledning.

Med den texten lägger jag härmed inte mer tid på att försöka återuppliva den här döda hästen heller utan kliver av även denna diskussion, då oavsett vilka fakta jag lägger fram, inte når fram utan möts av återkommande oförmåga att tillgodogöra sig information.

Hur var det nu du sa tidigare Evildan, angående fakta/informationen om nackdelarna med hybridbilar som jag skrev tidigare och som går att läsa på nätet, det jag skrev var bara ett fåtal exempel på nackdelar med hybrider och som du påstod var falskt och inte stämmer. Varför skulle all den här information/fakta som du kommer med stämma?! Fakta/informationen/bilder m.m är ju bara tydliga påhitt av dig, och dom här bilderna som du länkat till på Priusar, är ju (som även andra skrivit) från storstäder som London, Los Angeles, New York m.m... Som sagt, lycka till att glida runt i skogarna i Norrland med en Prius, eller för all del, vilken hybridbil som helst. I städerna skulle det säkert fungera utmärkt med hybridisar, skulle nog inte vara några problem i städerna i Norrland heller, men som sagt INTE i skogarna här uppe.

Sen måste jag hålla med det "insen" skriver... Du verkar ju inte förstå nånting som någon skriver, du förvränger hälften och struntar fullständigt i resten. Du är inte lätt att ha en diskussion med!

Du lovordar och höjer verkligen Prius och hybridbilar till skyarna, och sen skiter du i vad andra tycker och skriver, eller det kanske som sagt är så enkelt att du inte förstår vad andra skriver. Visst, jag (och säkert dom flesta andra som skrivit här) accepterar ditt val av bil och vad den drivs av, så varför kan inte du acceptera och försöka förstå det jag/vi skriver, eller vad har du egentligen för problem i livet?!

Så, nu tycker jag att vi återgår till ämnet, med eller utan dig Evildan....

Till alla er andra som skrivit och som är på samma linje som mig angående hybridbilar så vill jag bara säga TACK, känns bra att fler än jag inte tror på hybrid i dagsläget.

Och jag tar mer än gärna emot mer tips och förslag! smile

1. Polisbilarna och de andra utryckningsfordonen hade jag som jag skrev länkat in då det bevisligen felaktigt påstods att den återkommande Priusen inte kunde användas av polis eller liknande.
Att det inte skulle fungera i kallare klimat skrevs det då dom jag först klistrade in var från inte fullt så norra breddgrader. Därav att jag då klistrade in en från Finland och en från Alaska, men dom missade du tydligen?

2. Av vilken anledning skulle då en hybrid inte fungera i norrland när den används som utryckningfordon på samma breddgrader i andra länder? Är det något specifikt med norrland som jag missat i jämförelse med de andra länderna?

3. Jag vågar påstå utan att slå mig för hårt om bröstet att min läsförståelse eller skrivförmåga är det absolut inget fel på. Däremot skrivs det många ofullständiga inlägg som lämnar hälften för en läsare att gissa eller känna sig till. Därav att en del av mina svar kanske inte faller inom den ramen som önskas av skribenten och kanske då anses förvrängda.

4. De fakta du skrev var då att bilarna är slöa, detta trots att jag har radat upp andra siffror för dig. Tydligen fann du det inte tillräckligt intressant för att själv ta dig tiden att kolla upp detta, men jag kan servera dig lite data ang RX450h.
http://www.cars-data.com/en/lexus-rx-45 … pecs/20731

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … ylan-38011
Läs gärna kommentatorfälten också, där skriver Jalfa 2012-05-11 kl 14:25 om hur han upplever det att bo i norrland med en Lexus RX400h.

5. Vad är det som jag inte svarar på? Vad av vikt har jag missat?
Ställ gärna direkta konkreta frågor som har med tråden att göra så svarar jag gladeligen i den mån jag kan.

6. Hur kan du avgöra om jag "skiter i vad andra skriver", bara för att jag inte håller med innebär det inte att jag ignorera någon.
Vad är det jag ska förstå och acceptera? En känsla eller vad någon tror när det finns motstridiga fakta som påvisar motsatsen av den känslan?

7. Har jag nu missat att ge respons på något så skriv det gärna igen.

8. Valde att rada upp en respons för att underlätta tillgodogörandet.

Senast redigerat av Evildan (20 september 2014)

insen
20 september 2014 · 84 Inlägg

antar att det är vikten som gör rx450h så slö? kass topp hastighet och inte mkt till varv men det är ju ingen sportbil precis

mer hp men mindre nm än min slöa audi, min väger dock 600kg mindre


om batterier osv inte tar skada av kylan så borde väl en hybrid klara sig bra högt upp, bara en spontan tanke

lexusen var dock väldigt ful invändigt, speccielt växelväljaren

Senast redigerat av insen (20 september 2014)

caromania Forummoderator
20 september 2014 · 9 296 Inlägg

insen skrev:
antar att det är vikten som gör rx450h så slö? kass topp hastighet och inte mkt till varv men det är ju ingen sportbil precis

mer hp men mindre nm än min slöa audi, min väger dock 600kg mindre


om batterier osv inte tar skada av kylan så borde väl en hybrid klara sig bra högt upp, bara en spontan tanke

lexusen var dock väldigt ful invändigt, speccielt växelväljaren

Slö? Det är en buss som gör 0-100 på under 8s. Jag sneglar själv på en GS450h, dvs en Prius i kostym, kanske det kan passa bättre? 0-100 på under 6s och en förbrukning på under litern.
http://www.youtube.com/watch?v=ru5D-FpjrC4

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Icebear
21 september 2014 · 235 Inlägg

Evildan skrev:

Icebear skrev:

Evildan skrev:
Nej, visst är det så, Toyotas varumärke är inte starkt alls.
http://www.svd.se/naringsliv/motor/har- … 568972.svd
http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-431882763fc176f435447f452d47eb55.jpg
Din okunnighet i ämnet du diskuterar är närapå skrämmande.

Varför motsträvigheten ang hybrider är så utbredd har du själv med flera gett återkommande exempel på i tråden. Trots en mängd information, länkar, målande jämförande exempel, film för att på ett visuellt vis kunna tillgodogöra sig den verifierade fakta jag delger er.
Trots detta så har ni en övertygelse en känsla av att det inte fungerar eller de siffror ni kan läsa från oberoende tester inte stämmer.
Min slutsats är då att oavsett vad någon försöker få vissa människor att förstå så går det inte för att dom felaktiga känslorna är så djupt rotade av någon anledning.

Med den texten lägger jag härmed inte mer tid på att försöka återuppliva den här döda hästen heller utan kliver av även denna diskussion, då oavsett vilka fakta jag lägger fram, inte når fram utan möts av återkommande oförmåga att tillgodogöra sig information.

Hur var det nu du sa tidigare Evildan, angående fakta/informationen om nackdelarna med hybridbilar som jag skrev tidigare och som går att läsa på nätet, det jag skrev var bara ett fåtal exempel på nackdelar med hybrider och som du påstod var falskt och inte stämmer. Varför skulle all den här information/fakta som du kommer med stämma?! Fakta/informationen/bilder m.m är ju bara tydliga påhitt av dig, och dom här bilderna som du länkat till på Priusar, är ju (som även andra skrivit) från storstäder som London, Los Angeles, New York m.m... Som sagt, lycka till att glida runt i skogarna i Norrland med en Prius, eller för all del, vilken hybridbil som helst. I städerna skulle det säkert fungera utmärkt med hybridisar, skulle nog inte vara några problem i städerna i Norrland heller, men som sagt INTE i skogarna här uppe.

Sen måste jag hålla med det "insen" skriver... Du verkar ju inte förstå nånting som någon skriver, du förvränger hälften och struntar fullständigt i resten. Du är inte lätt att ha en diskussion med!

Du lovordar och höjer verkligen Prius och hybridbilar till skyarna, och sen skiter du i vad andra tycker och skriver, eller det kanske som sagt är så enkelt att du inte förstår vad andra skriver. Visst, jag (och säkert dom flesta andra som skrivit här) accepterar ditt val av bil och vad den drivs av, så varför kan inte du acceptera och försöka förstå det jag/vi skriver, eller vad har du egentligen för problem i livet?!

Så, nu tycker jag att vi återgår till ämnet, med eller utan dig Evildan....

Till alla er andra som skrivit och som är på samma linje som mig angående hybridbilar så vill jag bara säga TACK, känns bra att fler än jag inte tror på hybrid i dagsläget.

Och jag tar mer än gärna emot mer tips och förslag! smile

1. Polisbilarna och de andra utryckningsfordonen hade jag som jag skrev länkat in då det bevisligen felaktigt påstods att den återkommande Priusen inte kunde användas av polis eller liknande.
Att det inte skulle fungera i kallare klimat skrevs det då dom jag först klistrade in var från inte fullt så norra breddgrader. Därav att jag då klistrade in en från Finland och en från Alaska, men dom missade du tydligen?

2. Av vilken anledning skulle då en hybrid inte fungera i norrland när den används som utryckningfordon på samma breddgrader i andra länder? Är det något specifikt med norrland som jag missat i jämförelse med de andra länderna?

3. Jag vågar påstå utan att slå mig för hårt om bröstet att min läsförståelse eller skrivförmåga är det absolut inget fel på. Däremot skrivs det många ofullständiga inlägg som lämnar hälften för en läsare att gissa eller känna sig till. Därav att en del av mina svar kanske inte faller inom den ramen som önskas av skribenten och kanske då anses förvrängda.

4. De fakta du skrev var då att bilarna är slöa, detta trots att jag har radat upp andra siffror för dig. Tydligen fann du det inte tillräckligt intressant för att själv ta dig tiden att kolla upp detta, men jag kan servera dig lite data ang RX450h.
http://www.cars-data.com/en/lexus-rx-45 … pecs/20731

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … ylan-38011
Läs gärna kommentatorfälten också, där skriver Jalfa 2012-05-11 kl 14:25 om hur han upplever det att bo i norrland med en Lexus RX400h.

5. Vad är det som jag inte svarar på? Vad av vikt har jag missat?
Ställ gärna direkta konkreta frågor som har med tråden att göra så svarar jag gladeligen i den mån jag kan.

6. Hur kan du avgöra om jag "skiter i vad andra skriver", bara för att jag inte håller med innebär det inte att jag ignorera någon.
Vad är det jag ska förstå och acceptera? En känsla eller vad någon tror när det finns motstridiga fakta som påvisar motsatsen av den känslan?

7. Har jag nu missat att ge respons på något så skriv det gärna igen.

8. Valde att rada upp en respons för att underlätta tillgodogörandet.

1. En bild på en Prius från Alaska?! Nu tror jag att du har drömt igen, någon bild från Alaska har du inte klistrat in. Däremot en från Finland, men återigen så är det en bild från en STAD, lycka till att få tag på en bild på en Prius från skogarna i Norrland.

2. Visst skulle en hybrid fungera utmärkt i Norrland, men då ska det vara i städerna, ute i skogarna skulle då inte jag vilja köra omkring i en hybrid i alla fall.

3. Oj oj oj, så du påstår att många inlägg som skrivs är ofullständiga och lämnar hälften för en läsare att gissa eller känna sig till?! Jag tycker själv att mina inlägg som jag skriver är hur tydliga som helst, däremot att du inte förstår vad man skriver är en helt annan sak. Konstigt att det bara är du som tycker att mina inlägg är ofullständiga, har inte hört eller sett någon annan här på forumet som inte förstår vad jag skriver. Eller du kanske menar att det är andra personer som skriver ofullständiga inlägg och inte jag?

4. Återigen så är vi där med läsförståelsen, verkar som att du bara läser vissa ord i ett inlägg och inte hela texten. Jag skrev inte bara att dom var slöa, utan jag skrev andra nackdelar också, och sen tog jag bara upp en del av alla nackdelar, finns ännu fler än dom som jag skrev.

Sen har jag kollat lite andra trådar här på forumet, och då var det en person som ville ha lite information om en Lexus RX400 och då svarade vår lilla vän "Rquired" bland annat:

"Framkomlighet, en punkt många i viss mån brukar förknippa med en SUV. Men tänk på att modellen verkligen är en stadsjeep i ordets rätta bemärkelse. Bakhjulen drivs bara med elmotor och kraften i batteriet tar slut snabbt om det är halt eller mycket snö, sedan står man där med en tung och endast framhjulsdriven bil som dessutom har ett antispinn man inte kan koppla ur. RX400h fungerar bra på vintern och kör inte fast under normala förhållanden, men försök inte forcera några leriga backar, ordentligt igensnöade vägar eller andra svårare förhållanden i tron att det är en terrängbil."

5. Och nu var vi där med läsförståelsen........IGEN!! Jag skrev inte att du inte svarar eller missar något, däremot så verkar det som att du inte läser hela texten, utan du läser bara enstaka ord och sen hittar du på resten, eller så är det så enkelt att du inte förstår vad man skriver, vad vet jag..!!

6. Du måste kunna förstå och acceptera att alla inte är lika stora hybridälskare som du, alla har sitt eget tycke och smak, även du. Och som jag skrev tidigare så accepterar jag ditt val av bil och vad den drivs av, då kan man tycka att du måste kunna acceptera och förstå att det finns dom som inte gillar hybrider, men tydligen har du väldigt stora problem med det.

insen
21 september 2014 · 84 Inlägg

caromania skrev:

insen skrev:
antar att det är vikten som gör rx450h så slö? kass topp hastighet och inte mkt till varv men det är ju ingen sportbil precis

mer hp men mindre nm än min slöa audi, min väger dock 600kg mindre


om batterier osv inte tar skada av kylan så borde väl en hybrid klara sig bra högt upp, bara en spontan tanke

lexusen var dock väldigt ful invändigt, speccielt växelväljaren

Slö? Det är en buss som gör 0-100 på under 8s. Jag sneglar själv på en GS450h, dvs en Prius i kostym, kanske det kan passa bättre? 0-100 på under 6s och en förbrukning på under litern.
http://www.youtube.com/watch?v=ru5D-FpjrC4

ja tänk om "bussen" hade gjort det på 6s, så roligt man hade kunnat ha, fram tills batterierna tar slut och bilen blir framhjulsdriven,

aldrig kört en framhjulsdriven buss men det kanske funkar.

gs450h behöver högre utväxling såg det ut som, men annars så skulle det nog duga med den kraften, hur länge kan man köra såna accelerationer innan el motorn dör?

Evildan
21 september 2014 ·

Icebear skrev:

Evildan skrev:

Icebear skrev:
Hur var det nu du sa tidigare Evildan, angående fakta/informationen om nackdelarna med hybridbilar som jag skrev tidigare och som går att läsa på nätet, det jag skrev var bara ett fåtal exempel på nackdelar med hybrider och som du påstod var falskt och inte stämmer. Varför skulle all den här information/fakta som du kommer med stämma?! Fakta/informationen/bilder m.m är ju bara tydliga påhitt av dig, och dom här bilderna som du länkat till på Priusar, är ju (som även andra skrivit) från storstäder som London, Los Angeles, New York m.m... Som sagt, lycka till att glida runt i skogarna i Norrland med en Prius, eller för all del, vilken hybridbil som helst. I städerna skulle det säkert fungera utmärkt med hybridisar, skulle nog inte vara några problem i städerna i Norrland heller, men som sagt INTE i skogarna här uppe.

Sen måste jag hålla med det "insen" skriver... Du verkar ju inte förstå nånting som någon skriver, du förvränger hälften och struntar fullständigt i resten. Du är inte lätt att ha en diskussion med!

Du lovordar och höjer verkligen Prius och hybridbilar till skyarna, och sen skiter du i vad andra tycker och skriver, eller det kanske som sagt är så enkelt att du inte förstår vad andra skriver. Visst, jag (och säkert dom flesta andra som skrivit här) accepterar ditt val av bil och vad den drivs av, så varför kan inte du acceptera och försöka förstå det jag/vi skriver, eller vad har du egentligen för problem i livet?!

Så, nu tycker jag att vi återgår till ämnet, med eller utan dig Evildan....

Till alla er andra som skrivit och som är på samma linje som mig angående hybridbilar så vill jag bara säga TACK, känns bra att fler än jag inte tror på hybrid i dagsläget.

Och jag tar mer än gärna emot mer tips och förslag! smile

1. Polisbilarna och de andra utryckningsfordonen hade jag som jag skrev länkat in då det bevisligen felaktigt påstods att den återkommande Priusen inte kunde användas av polis eller liknande.
Att det inte skulle fungera i kallare klimat skrevs det då dom jag först klistrade in var från inte fullt så norra breddgrader. Därav att jag då klistrade in en från Finland och en från Alaska, men dom missade du tydligen?

2. Av vilken anledning skulle då en hybrid inte fungera i norrland när den används som utryckningfordon på samma breddgrader i andra länder? Är det något specifikt med norrland som jag missat i jämförelse med de andra länderna?

3. Jag vågar påstå utan att slå mig för hårt om bröstet att min läsförståelse eller skrivförmåga är det absolut inget fel på. Däremot skrivs det många ofullständiga inlägg som lämnar hälften för en läsare att gissa eller känna sig till. Därav att en del av mina svar kanske inte faller inom den ramen som önskas av skribenten och kanske då anses förvrängda.

4. De fakta du skrev var då att bilarna är slöa, detta trots att jag har radat upp andra siffror för dig. Tydligen fann du det inte tillräckligt intressant för att själv ta dig tiden att kolla upp detta, men jag kan servera dig lite data ang RX450h.
http://www.cars-data.com/en/lexus-rx-45 … pecs/20731

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … ylan-38011
Läs gärna kommentatorfälten också, där skriver Jalfa 2012-05-11 kl 14:25 om hur han upplever det att bo i norrland med en Lexus RX400h.

5. Vad är det som jag inte svarar på? Vad av vikt har jag missat?
Ställ gärna direkta konkreta frågor som har med tråden att göra så svarar jag gladeligen i den mån jag kan.

6. Hur kan du avgöra om jag "skiter i vad andra skriver", bara för att jag inte håller med innebär det inte att jag ignorera någon.
Vad är det jag ska förstå och acceptera? En känsla eller vad någon tror när det finns motstridiga fakta som påvisar motsatsen av den känslan?

7. Har jag nu missat att ge respons på något så skriv det gärna igen.

8. Valde att rada upp en respons för att underlätta tillgodogörandet.

1. En bild på en Prius från Alaska?! Nu tror jag att du har drömt igen, någon bild från Alaska har du inte klistrat in. Däremot en från Finland, men återigen så är det en bild från en STAD, lycka till att få tag på en bild på en Prius från skogarna i Norrland.
Inlägg #74, en polisbil från alaska och en mycket riktigt från en stad i Finland, förmodligen en stadsbild för att dessa stationer ligger i bebyggelsen och inte emellan tallarna i skogen. För att påvisa att en Hybrid fungerar som utryckningsfordon i kallt klimat, liksomi Norrland då dessa ligger på samma breddgrader.


2. Visst skulle en hybrid fungera utmärkt i Norrland, men då ska det vara i städerna, ute i skogarna skulle då inte jag vilja köra omkring i en hybrid i alla fall.
Återigen, på vilka grunder skulle inte en sådan vara körbar på norrländsk landsväg?

3. Oj oj oj, så du påstår att många inlägg som skrivs är ofullständiga och lämnar hälften för en läsare att gissa eller känna sig till?! Jag tycker själv att mina inlägg som jag skriver är hur tydliga som helst, däremot att du inte förstår vad man skriver är en helt annan sak. Konstigt att det bara är du som tycker att mina inlägg är ofullständiga, har inte hört eller sett någon annan här på forumet som inte förstår vad jag skriver. Eller du kanske menar att det är andra personer som skriver ofullständiga inlägg och inte jag?

Dina inlägg är fullt läsbara, du utelämnar inte något, jag kanske missförstods då jag skrev många inlägg utan att då peka ut någon/några speciella författare.

4. Återigen så är vi där med läsförståelsen, verkar som att du bara läser vissa ord i ett inlägg och inte hela texten. Jag skrev inte bara att dom var slöa, utan jag skrev andra nackdelar också, och sen tog jag bara upp en del av alla nackdelar, finns ännu fler än dom som jag skrev.

Javisst, jag kan rada upp responser på precis allt som du skrev, återberätta allt från början var inlägg, anser inte det vara nödvändigt för att få tråden att rulla på.
Du skrev initialt att hybrider var slöa (vilket jag har länkat in verifierbar information på hur snabbt den RX450h jag föreslog gör 0-100km/h. Jag har i samma länk även förbrukninguppgifter för samma bil. Slutsatsen av de uppgifterna om någon läst dom borde vara en av följande:
1. Hybriden hjälper till även på landsväg då den enbart förbrukar 6.0l/100km.
2. Alla andra tillverkare gör något stort fel med sina dieseldrivna suv då dom förbrukar betydligt mer.
Jag har även bifogat en film där det visas hur ett hybridsystem hjälper till även på landsväg, i farter över 50km/h som någon annan skribent nämnde att då gör inte hybridystemet någon nytta.


Sen har jag kollat lite andra trådar här på forumet, och då var det en person som ville ha lite information om en Lexus RX400 och då svarade vår lilla vän "Rquired" bland annat:

"Framkomlighet, en punkt många i viss mån brukar förknippa med en SUV. Men tänk på att modellen verkligen är en stadsjeep i ordets rätta bemärkelse. Bakhjulen drivs bara med elmotor och kraften i batteriet tar slut snabbt om det är halt eller mycket snö, sedan står man där med en tung och endast framhjulsdriven bil som dessutom har ett antispinn man inte kan koppla ur. RX400h fungerar bra på vintern och kör inte fast under normala förhållanden, men försök inte forcera några leriga backar, ordentligt igensnöade vägar eller andra svårare förhållanden i tron att det är en terrängbil."

Jag skulle inte vilja kalla någon för lilla vän på ett så nedsättande vis.
Nej, RX450h är inte en terrängbil lika lite som XC70 eller XC90 eller Skoda Scout är det, det är bilar byggda huvudsakligen för urbana miljöer och att köra lite på några skogsvägar eller lägga i båten på våren.
Kör du fast med en utav de andra föreslagna bilarna kan du få andra problem i form av överhettade diffar, automatlådor med mera. ska du ha en fullfjädrad terrängbil är inget förslag som framställts något för dig.
Du behöver då en Land Rover Defender eller något som en Suzuki Vitara utan elektronisk fyrhjuldrift.


5. Och nu var vi där med läsförståelsen........IGEN!! Jag skrev inte att du inte svarar eller missar något, däremot så verkar det som att du inte läser hela texten, utan du läser bara enstaka ord och sen hittar du på resten, eller så är det så enkelt att du inte förstår vad man skriver, vad vet jag..!!


Hittar på?
Tro mig jag läser hela texten, orden precis som dom skrivs.
5. Var en respons på ditt raljerande angående att jag förvränger hälften och utelämnar resten.
Därmed undrade jag vad som åsyftades.


6. Du måste kunna förstå och acceptera att alla inte är lika stora hybridälskare som du, alla har sitt eget tycke och smak, även du. Och som jag skrev tidigare så accepterar jag ditt val av bil och vad den drivs av, då kan man tycka att du måste kunna acceptera och förstå att det finns dom som inte gillar hybrider, men tydligen har du väldigt stora problem med det.

Det förstår jag absolut, alla kan inte gilla samma saker.
Däremot uppstod hela denna diskussion då hybrider initialt förkastades på helt felaktiga grunder, fart och förbrukning.
Som även jag skrev tidigare, Givetvis försöker jag inte tvinga dig att välja en hybrid, däremot ville jag slå hål på de återkommande felaktiga myterna om dessa med texten.
Hoppas du nu hittar en bil som passar dig med allt vad det innebär.

Givetvis kan ett oändligt antal ogilla hybrider, det jag då vill i all välmening förklara är att de flesta av anledningarna som återkommer även i denna tråd bygger på dessa felaktiga myter bla, slö, odugligt på landsväg, opålitligt, som du svarade upp med då det började diskuteras hybrider.
Myter som i tråden påvisats inte stämmer med film, inlänkade faktablad och förklarande texter. Ogilla gärna hybrider, men gör det av konkreta anledningar istället för rena inkonkreta känslor.

Senast redigerat av Evildan (21 september 2014)

Icebear
21 september 2014 · 235 Inlägg

Evildan skrev:

Icebear skrev:

Evildan skrev:

1. Polisbilarna och de andra utryckningsfordonen hade jag som jag skrev länkat in då det bevisligen felaktigt påstods att den återkommande Priusen inte kunde användas av polis eller liknande.
Att det inte skulle fungera i kallare klimat skrevs det då dom jag först klistrade in var från inte fullt så norra breddgrader. Därav att jag då klistrade in en från Finland och en från Alaska, men dom missade du tydligen?

2. Av vilken anledning skulle då en hybrid inte fungera i norrland när den används som utryckningfordon på samma breddgrader i andra länder? Är det något specifikt med norrland som jag missat i jämförelse med de andra länderna?

3. Jag vågar påstå utan att slå mig för hårt om bröstet att min läsförståelse eller skrivförmåga är det absolut inget fel på. Däremot skrivs det många ofullständiga inlägg som lämnar hälften för en läsare att gissa eller känna sig till. Därav att en del av mina svar kanske inte faller inom den ramen som önskas av skribenten och kanske då anses förvrängda.

4. De fakta du skrev var då att bilarna är slöa, detta trots att jag har radat upp andra siffror för dig. Tydligen fann du det inte tillräckligt intressant för att själv ta dig tiden att kolla upp detta, men jag kan servera dig lite data ang RX450h.
http://www.cars-data.com/en/lexus-rx-45 … pecs/20731

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … ylan-38011
Läs gärna kommentatorfälten också, där skriver Jalfa 2012-05-11 kl 14:25 om hur han upplever det att bo i norrland med en Lexus RX400h.

5. Vad är det som jag inte svarar på? Vad av vikt har jag missat?
Ställ gärna direkta konkreta frågor som har med tråden att göra så svarar jag gladeligen i den mån jag kan.

6. Hur kan du avgöra om jag "skiter i vad andra skriver", bara för att jag inte håller med innebär det inte att jag ignorera någon.
Vad är det jag ska förstå och acceptera? En känsla eller vad någon tror när det finns motstridiga fakta som påvisar motsatsen av den känslan?

7. Har jag nu missat att ge respons på något så skriv det gärna igen.

8. Valde att rada upp en respons för att underlätta tillgodogörandet.

1. En bild på en Prius från Alaska?! Nu tror jag att du har drömt igen, någon bild från Alaska har du inte klistrat in. Däremot en från Finland, men återigen så är det en bild från en STAD, lycka till att få tag på en bild på en Prius från skogarna i Norrland.
Inlägg #74, en polisbil från alaska och en mycket riktigt från en stad i Finland, förmodligen en stadsbild för att dessa stationer ligger i bebyggelsen och inte emellan tallarna i skogen. För att påvisa att en Hybrid fungerar som utryckningsfordon i kallt klimat, liksomi Norrland då dessa ligger på samma breddgrader.


2. Visst skulle en hybrid fungera utmärkt i Norrland, men då ska det vara i städerna, ute i skogarna skulle då inte jag vilja köra omkring i en hybrid i alla fall.
Återigen, på vilka grunder skulle inte en sådan vara körbar på norrländsk landsväg?

3. Oj oj oj, så du påstår att många inlägg som skrivs är ofullständiga och lämnar hälften för en läsare att gissa eller känna sig till?! Jag tycker själv att mina inlägg som jag skriver är hur tydliga som helst, däremot att du inte förstår vad man skriver är en helt annan sak. Konstigt att det bara är du som tycker att mina inlägg är ofullständiga, har inte hört eller sett någon annan här på forumet som inte förstår vad jag skriver. Eller du kanske menar att det är andra personer som skriver ofullständiga inlägg och inte jag?

Dina inlägg är fullt läsbara, du utelämnar inte något, jag kanske missförstods då jag skrev många inlägg utan att då peka ut någon/några speciella författare.

4. Återigen så är vi där med läsförståelsen, verkar som att du bara läser vissa ord i ett inlägg och inte hela texten. Jag skrev inte bara att dom var slöa, utan jag skrev andra nackdelar också, och sen tog jag bara upp en del av alla nackdelar, finns ännu fler än dom som jag skrev.

Javisst, jag kan rada upp responser på precis allt som du skrev, återberätta allt från början var inlägg, anser inte det vara nödvändigt för att få tråden att rulla på.
Du skrev initialt att hybrider var slöa (vilket jag har länkat in verifierbar information på hur snabbt den RX450h jag föreslog gör 0-100km/h. Jag har i samma länk även förbrukninguppgifter för samma bil. Slutsatsen av de uppgifterna om någon läst dom borde vara en av följande:
1. Hybriden hjälper till även på landsväg då den enbart förbrukar 6.0l/100km.
2. Alla andra tillverkare gör något stort fel med sina dieseldrivna suv då dom förbrukar betydligt mer.
Jag har även bifogat en film där det visas hur ett hybridsystem hjälper till även på landsväg, i farter över 50km/h som någon annan skribent nämnde att då gör inte hybridystemet någon nytta.


Sen har jag kollat lite andra trådar här på forumet, och då var det en person som ville ha lite information om en Lexus RX400 och då svarade vår lilla vän "Rquired" bland annat:

"Framkomlighet, en punkt många i viss mån brukar förknippa med en SUV. Men tänk på att modellen verkligen är en stadsjeep i ordets rätta bemärkelse. Bakhjulen drivs bara med elmotor och kraften i batteriet tar slut snabbt om det är halt eller mycket snö, sedan står man där med en tung och endast framhjulsdriven bil som dessutom har ett antispinn man inte kan koppla ur. RX400h fungerar bra på vintern och kör inte fast under normala förhållanden, men försök inte forcera några leriga backar, ordentligt igensnöade vägar eller andra svårare förhållanden i tron att det är en terrängbil."

Jag skulle inte vilja kalla någon för lilla vän på ett så nedsättande vis.
Nej, RX450h är inte en terrängbil lika lite som XC70 eller XC90 eller Skoda Scout är det, det är bilar byggda huvudsakligen för urbana miljöer och att köra lite på några skogsvägar eller lägga i båten på våren.
Kör du fast med en utav de andra föreslagna bilarna kan du få andra problem i form av överhettade diffar, automatlådor med mera. ska du ha en fullfjädrad terrängbil är inget förslag som framställts något för dig.
Du behöver då en Land Rover Defender eller något som en Suzuki Vitara utan elektronisk fyrhjuldrift.


5. Och nu var vi där med läsförståelsen........IGEN!! Jag skrev inte att du inte svarar eller missar något, däremot så verkar det som att du inte läser hela texten, utan du läser bara enstaka ord och sen hittar du på resten, eller så är det så enkelt att du inte förstår vad man skriver, vad vet jag..!!


Hittar på?
Tro mig jag läser hela texten, orden precis som dom skrivs.
5. Var en respons på ditt raljerande angående att jag förvränger hälften och utelämnar resten.
Därmed undrade jag vad som åsyftades.


6. Du måste kunna förstå och acceptera att alla inte är lika stora hybridälskare som du, alla har sitt eget tycke och smak, även du. Och som jag skrev tidigare så accepterar jag ditt val av bil och vad den drivs av, då kan man tycka att du måste kunna acceptera och förstå att det finns dom som inte gillar hybrider, men tydligen har du väldigt stora problem med det.

Det förstår jag absolut, alla kan inte gilla samma saker.
Däremot uppstod hela denna diskussion då hybrider initialt förkastades på helt felaktiga grunder, fart och förbrukning.
Som även jag skrev tidigare, Givetvis försöker jag inte tvinga dig att välja en hybrid, däremot ville jag slå hål på de återkommande felaktiga myterna om dessa med texten.
Hoppas du nu hittar en bil som passar dig med allt vad det innebär.

Givetvis kan ett oändligt antal ogilla hybrider, det jag då vill i all välmening förklara är att de flesta av anledningarna som återkommer även i denna tråd bygger på dessa felaktiga myter bla, slö, odugligt på landsväg, opålitligt, som du svarade upp med då det började diskuteras hybrider.
Myter som i tråden påvisats inte stämmer med film, inlänkade faktablad och förklarande texter. Ogilla gärna hybrider, men gör det av konkreta anledningar istället för rena inkonkreta känslor.

Det jag skrev... "Våran lilla vän Rquired" var inte alls nedsättande på något vis från min sida, tog han illa vid sig av det så ber jag om ursäkt!

Men nu Evildan, vet jag din åsikt om hybridbilar och du vet min, så nu tycker jag återigen att vi åter går till ämnet i den här tråden...

-matte En Medlem
21 september 2014 · 405 Inlägg

Är väl bara att köpa en Golf Mk6 1.6 TDI Bluemotion, blir nog perfekt det. Hybrid verkade du ju inte tycka om tongue

Rquired Allmänt envis
21 september 2014 · 12 512 Inlägg

Icebear skrev:
Sen har jag kollat lite andra trådar här på forumet, och då var det en person som ville ha lite information om en Lexus RX400 och då svarade vår lilla vän "Rquired" bland annat:

"Framkomlighet, en punkt många i viss mån brukar förknippa med en SUV. Men tänk på att modellen verkligen är en stadsjeep i ordets rätta bemärkelse. Bakhjulen drivs bara med elmotor och kraften i batteriet tar slut snabbt om det är halt eller mycket snö, sedan står man där med en tung och endast framhjulsdriven bil som dessutom har ett antispinn man inte kan koppla ur. RX400h fungerar bra på vintern och kör inte fast under normala förhållanden, men försök inte forcera några leriga backar, ordentligt igensnöade vägar eller andra svårare förhållanden i tron att det är en terrängbil."

Sökfunktionen är bra att ha och jag står för vad jag har skrivit så länge det inte lyfts ur sitt sammanhang, citatet ovan tycker jag höll sig intakt men det är värt att nämna att du naturligtvis kan ladda batteriet både inför en tuffare passage eller om nivån sjunkit för lågt. Jag vet inte om det stod på någon annan plats i tråden du hittade eller om jag inte fick med det.

Min tanke var att du kör en låg och bakhjulsdriven bil idag och i början av den här tråden skrev du att "egentligen vore väl kanske en fyrhjulsdriven bil det bästa", jag tolkade det som att du inte har några allt för höga krav och att du klarar dig utmärkt med en enklare 4WD som Lexus RX hybrid eller Volvo Cross Country. Inget illa menat men det finns tuffare redskap för skogen än dem.

Att kalla någon för våran lilla vän kan se lite illa ut, som ett försök att förminska den man diskuterar med, men jag och trådskaparen har inte haft någon bitter diskussion (än? wink ) och jag tog inte illa upp så det finns ingen anledning att be om ursäkt även om jag förstår varför Evildan reagerade.

Senast redigerat av Rquired (21 september 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Icebear
14 december 2014 · 235 Inlägg

Har funderat lite inför bilbytet framöver och kommit fram till att det mest troligt blir nån av dom här bilarna och vill gärna höra era synpunkter och vad ni tycker, vilken skulle ni ha valt?! Är det nån som har förslag på andra bilmärken än dom som jag har tagit upp så tar jag gärna emot dom också!

Audi Q5
BMW X1
BMW X3
Volvo XC60
Volvo XC70

Så vad tror ni, kan ni komma med lite tips och idéer.. smile

xXSammy
14 december 2014 · 6 569 Inlägg

Eftersom vägarna sällan är så dåligt plogade att en XC60 eller 90 behövs så räcker XC70n gått och väl. Lite billigare ägarkostnader då hjulen blir mindre, går att lasta mer i 70n samt så tycker jag inredningen känns lite mer påkostad.

Känns även mer stabil på vägen då du inte sitter lika högt upp, men de väljer du själv! Provkör. smile

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang