Bensin eller diesel

Icebear
16 augusti 2020 · 235 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
De kommer inte förbjuda dieselbilar plötsligt över natten. De kommer ju börja med att förbjuda äldre dieselbilar inne i storstäderna, sedan kanske öka restriktionerna gradvis över flera år. Jag som bor på landsbygden skulle inte tveka en sekund om jag skulle köpa en helt ny bil, jag hade tagit en diesel. Men det är bättre att vänta och köpa en begagnad om det verkligen börjar bli restriktioner, för då kommer ju priset falla. Sedan är problemet med drivmedelsskatt, men det är begränsat hur mycket mer de kan lägga på dieseln. Bönder och lastbilschaufförer har ju redan problem att tanka när det är så dyrt.

Köpa en helt ny dieselbil skulle jag aldrig tänka mig att göra, utan då är den ett par år begagnad (runt 1-4 år) 2016-2019 årsmodell. Jag bor på en mindre ort och har även hus ute på landet 10 mil enkel väg från där jag bor, dit man åker minst varje/varannan helg, pendlar dessutom 11 mil tur och retur till jobbet på dagarna, så det blir runt 3000 mil/år. Så jag är lite i valet och kvalet hur jag ska göra, fortsätta med diesel några år till eller gå över till bensin?!

Jag vet att inte dieselbilar blir förbjudna bara över en natt, men köper man en lite nyare begagnad dieselbil så beräknar jag att ha den iallafall minst 5år och man vet aldrig vilka restriktioner som kommer inom den tiden. Man vill ju kunna sälja eller byta in den och få ut så mycket som möjligt den dagen det är dags för bilbyte igen och när den tiden kommer så vet man kanske inte ens om man får den såld, tror nämligen att dieselbilar kommer bli svårare och svårare att sälja i framtiden, då ingen verkar veta vad som kommer ända med dieseln.

Icebear
17 oktober 2021 · 235 Inlägg

Nu är jag här igen och återupplivar tråden lite då det börjar vara dags för bilbyte snart.

Nu har ju bränsle priserna stigit ytterligare sen jag skrev sist i augusti 2020, diesel ligger på över 19:-/liter och bensin är nån krona billigare. Hur ser ni på diesel/bensinen, skulle ni ha köpt diesel eller bensin driven bil om ni skulle ha köpt en lite nyare bil idag? Lönar det sig fortfarande med diesel om man kör runt 3000 mil/år och pendlar ungefär 11 mil tur och retur till jobbet på dagarna eller börjar det vara dags att gå över till bensin? Vad tror ni?!

Kan tillägga att det blir nog inte en helt ny bil, utan nånstans mellan årsmodell 2017 och 2020.

viccoA
18 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

Icebear skrev:
Nu är jag här igen och återupplivar tråden lite då det börjar vara dags för bilbyte snart.

Nu har ju bränsle priserna stigit ytterligare sen jag skrev sist i augusti 2020, diesel ligger på över 19:-/liter och bensin är nån krona billigare. Hur ser ni på diesel/bensinen, skulle ni ha köpt diesel eller bensin driven bil om ni skulle ha köpt en lite nyare bil idag? Lönar det sig fortfarande med diesel om man kör runt 3000 mil/år och pendlar ungefär 11 mil tur och retur till jobbet på dagarna eller börjar det vara dags att gå över till bensin? Vad tror ni?!

Kan tillägga att det blir nog inte en helt ny bil, utan nånstans mellan årsmodell 2017 och 2020.

På teslakalkylen.com kan du jämföra vad olika bilar och drivmedel kostar dig per år. Laborera lite med de bilar du är intresserad av så ser du kostnaden.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2021 · 17 466 Inlägg

På grund av lagkrav på inblandning av mer återvinningsbara bränslen kommer dieseln att halka över på 20:- per liter med god marginal efter årsskiftet. Det är faktiskt bensinen som ska straffas men av praktiska skäl kommer det bli dieseln pga att vår bilpark inte gillar E10 som det är nu eller E15. Sjukt? Ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
21 oktober 2021 · 5 833 Inlägg

Jag såg diesel i Norge för omkring 14,50kr i måndags, tyvärr hade jag inte tid att stanna och tanka...

husseman
23 oktober 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, ja tror fortfarande att Dieselbilarna kommer dö först. Vissa märken har ju slutat helt med att sätta i oljebrännare redan. Detta beror på att all skit du måste ha på en ny Dieselbil-runt motorn.
En Dieselmotor har ju alltid varit något dyrare att tillverka, men då har det handlat om högre komp. osv.  Numer handlar det om att du måste hänga på så jävla mkt. skit för att klara Eu krav. Att hela konceptet runt motorn blir för dyrt. Motorn e´inte felet- de e´alla jävla bananer du måste peta in i avgasröret som kostar. Att hänga på oändliga kedjor av Kat/DPF..Tillsatstankar o Sensorer. Speciell kylning av EGR..osv..osv. O sen visar det sig att detta bara blir problem.
Finns kanonpengar att göra på att rengöra DPF osv. - men tillslut tröttnar man på att lägga pengar på sånt som ägare. Ja tror att de som inte behöver betala sina bilar själva- väljer en oljebrännare nåt år till. Sen blir det bara Elbilar o då menar ja inga jävla halta hem hybrider.
Så, problemet är bara ett- var fan ska vi få elen från??  MP har tagit bort, de vi behöver..så vi får väl hoppas på att det blåser utav bara fan..i 20 år. Huuu

mvh/husse

spillolja
23 oktober 2021 · 4 020 Inlägg

Med en direktinsprutad bensinare så får man dieselekonomi

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2021 · 17 466 Inlägg

En i kvarteret hämtade sin nya bil igår. Han kör väldigt mycket trots att han är pensionär. Och det ska köras Volvo. Och riktiga bilar har dieselmotor under huven. Inget han skulle rucka på oavsett vad som händer. Den dagen det inte går att köpa en fabriksny dieselbil kommer lär han byta precis innan och ha den livet ut. Det kommer alltid att finnas motståndare till el/hybrid i allmänhet och gissar på äldre i synnerhet.

Bilen? Volvo XC60 B4 AWD Geartronic, 197hk, 2022

EDIT: Det var ju Bensin/diesel det handlar om... Jaja, Jag gillar mest dieselbilar men vi kör bägge sorter.

Senast redigerat av Hybrid_ (23 oktober 2021)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
23 oktober 2021 · 4 020 Inlägg

Hybrid_ skrev:
På grund av lagkrav på inblandning av mer återvinningsbara bränslen kommer dieseln att halka över på 20:- per liter med god marginal efter årsskiftet. Det är faktiskt bensinen som ska straffas men av praktiska skäl kommer det bli dieseln pga att vår bilpark inte gillar E10 som det är nu eller E15. Sjukt? Ja.

Dom flesta kärror klarar oftast E30-E40 Grogg,  man kan hålla koll på LTFT-banken så den inte slår i taket med ett ELM327 interface och Scantool https://sourceforge.net/projects/scantool/files/   var och besiktigade Golfen med just E30-40 soppa i tanken häromåret och det luktade godis i hela besikningshallen  big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang