Knackande/klunkande ljud v50 T5

Euroman
24 september 2014 · 493 Inlägg

Hej,

Har fått problem med ett klunkande/knackande ljud när man kör med bilen.

Ljudet kommer bara när bilen driver och man kör rakt eller svänger vänster. Ljudet är helt borta om man svänger höger. Växlarna fungerar hur bra som helst. Inga vibrationer heller vad jag kan känna.

Har haft den inne på felsökning där dem hittade en läckande damask för inre drivknut vänster sida.
Bytte då hela drivaxeln för att jag hade redan bytt den på höger sida och V50 har ju haft problem med dessa.

Ljudet blev mycket bättre efter detta. Ljudet är inte där hela tiden heller utan det kommer och går.

Kan det vara samma fel som det är på s60/v70n? att man måste fetta/limma drivaxlarna samt byta till special bult?

Kan tillägga att drivaxlarna vart nere ett anal gånger för bla kopplingsbyte och packningsbox byte sedan innan oc då har inte bulten bytts till drivaxeln.

Någon som vet vad detta kan vara?

Bilen är en V50 T5 -05

Tack på förhand!

Mvh
Martin

Senast redigerat av Euroman (24 september 2014)

nyller BMW 335D E91
24 september 2014 · 1 399 Inlägg

Usch lät inge trevligt. Hoppas du löser detta smile

Euroman
24 september 2014 · 493 Inlägg

nyller skrev:
Usch lät inge trevligt. Hoppas du löser detta smile

Jo det är ett riktigt mysko fel hmm Hatar sådana här ljud så hoppas det löser sig! smile

Frosted
25 september 2014 · 1 878 Inlägg

Martin,

Fjädersäte sätet som flyttar på sig när du svänger, alternativt stabiliseringstag.

Det finns inte så mycket mer än hjullager & bussningar kvar sen.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Euroman
25 september 2014 · 493 Inlägg

Frozen1985 skrev:
Martin,

Fjädersäte sätet som flyttar på sig när du svänger, alternativt stabiliseringstag.

Det finns inte så mycket mer än hjullager & bussningar kvar sen.

Märkligt om det skulle röra sig. Tippar på någon motorbussning ifall :-) svårt och se ifall dem är dåliga?

Euroman
25 september 2014 · 493 Inlägg

Frozen1985 skrev:
Martin,

Fjädersäte sätet som flyttar på sig när du svänger, alternativt stabiliseringstag.

Det finns inte så mycket mer än hjullager & bussningar kvar sen.

Märkligt om det skulle röra sig. Tippar på någon motorbussning ifall :-) svårt och se ifall dem är dåliga?

n_andersson
25 september 2014 · 689 Inlägg

Euroman skrev:
Hej,

Har fått problem med ett klunkande/knackande ljud när man kör med bilen.

Ljudet kommer bara när bilen driver och man kör rakt eller svänger vänster. Ljudet är helt borta om man svänger höger. Växlarna fungerar hur bra som helst. Inga vibrationer heller vad jag kan känna.

Har haft den inne på felsökning där dem hittade en läckande damask för inre drivknut vänster sida.
Bytte då hela drivaxeln för att jag hade redan bytt den på höger sida och V50 har ju haft problem med dessa.

Ljudet blev mycket bättre efter detta. Ljudet är inte där hela tiden heller utan det kommer och går.

Kan det vara samma fel som det är på s60/v70n? att man måste fetta/limma drivaxlarna samt byta till special bult?

Kan tillägga att drivaxlarna vart nere ett anal gånger för bla kopplingsbyte och packningsbox byte sedan innan oc då har inte bulten bytts till drivaxeln.

Någon som vet vad detta kan vara?

Bilen är en V50 T5 -05
Ja du måste limma drivaxeln annars får du klonkande ljud

Tack på förhand!

Mvh
Martin

Euroman
25 september 2014 · 493 Inlägg

n_andersson skrev:

Euroman skrev:
Hej,

Har fått problem med ett klunkande/knackande ljud när man kör med bilen.

Ljudet kommer bara när bilen driver och man kör rakt eller svänger vänster. Ljudet är helt borta om man svänger höger. Växlarna fungerar hur bra som helst. Inga vibrationer heller vad jag kan känna.

Har haft den inne på felsökning där dem hittade en läckande damask för inre drivknut vänster sida.
Bytte då hela drivaxeln för att jag hade redan bytt den på höger sida och V50 har ju haft problem med dessa.

Ljudet blev mycket bättre efter detta. Ljudet är inte där hela tiden heller utan det kommer och går.

Kan det vara samma fel som det är på s60/v70n? att man måste fetta/limma drivaxlarna samt byta till special bult?

Kan tillägga att drivaxlarna vart nere ett anal gånger för bla kopplingsbyte och packningsbox byte sedan innan oc då har inte bulten bytts till drivaxeln.

Någon som vet vad detta kan vara?

Bilen är en V50 T5 -05
Ja du måste limma drivaxeln annars får du klonkande ljud

Tack på förhand!

Mvh
Martin

aha okej, ja det kanske är värt att fettain/limma dem samt sätta dit en annan bult för att testa iallafall.

Bra bra då vet jag att felet finns på flera modeller. tack för svaret! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang