Audi S1.5 [OEM+] - (10-ventils turbo B3 Coupé)

5 Cylindrar, 10 Ventiler, 1 Turbo - Behövs det något annat?
  • 131 Följare
  • 215 355 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december 2019
LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Nu e ja med! Ja bygger du en egen snorkel så kan du ju välja åt vilket håll röret ska gå ut. Frågan är bara om det går att få tag i material för att täta mot filterburken där...

Japp, precis där jag fastnat tongue

Plus som sagt, jag vet inte riktigt hur SFRO ser på det hela.
Det är ju trots allt bara till för att flytta luften, men samtidigt en del utav bränslesystemet.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Putteliten
14 februari 2015 · 9 081 Inlägg

LeafBox skrev:

Putteliten skrev:
Nu e ja med! Ja bygger du en egen snorkel så kan du ju välja åt vilket håll röret ska gå ut. Frågan är bara om det går att få tag i material för att täta mot filterburken där...

Japp, precis där jag fastnat tongue

Plus som sagt, jag vet inte riktigt hur SFRO ser på det hela.
Det är ju trots allt bara till för att flytta luften, men samtidigt en del utav bränslesystemet.

Men kommer snorkeln verkligen räknas till bränslesystemet?
En annan tänke vore om du kunde rakställa motorn lite? Men det kanske blir fel med drivaxlar då?

JimmyAndersson
14 februari 2015 · 1 679 Inlägg

Man får väl anpassa om insug och grenrör??
Vilket då tillåter att du kan göra om det själv lite smile
Så har jag förstått det hela iaf, men slå en pling till dom om du är minsta orolig så du slipper göra om jobbet smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:

LeafBox skrev:

Putteliten skrev:
Nu e ja med! Ja bygger du en egen snorkel så kan du ju välja åt vilket håll röret ska gå ut. Frågan är bara om det går att få tag i material för att täta mot filterburken där...

Japp, precis där jag fastnat tongue

Plus som sagt, jag vet inte riktigt hur SFRO ser på det hela.
Det är ju trots allt bara till för att flytta luften, men samtidigt en del utav bränslesystemet.

Men kommer snorkeln verkligen räknas till bränslesystemet?
En annan tänke vore om du kunde rakställa motorn lite? Men det kanske blir fel med drivaxlar då?

Mja, drivaxlarna är fel längd ändå, så det hade vart en lösning. Men det finns inte tillräckligt med plats utan att kapa upp växellådstunneln/brandväggen.

JimmyAndersson skrev:
Man får väl anpassa om insug och grenrör??
Vilket då tillåter att du kan göra om det själv lite smile
Så har jag förstått det hela iaf, men slå en pling till dom om du är minsta orolig så du slipper göra om jobbet smile

Läste på lite, och det verkar som att avgas/insug är "free game" när man kan bevisa att det behövdes för att få plats.

Så ur den synpunkten verkar det vara grönt ljus dårå! smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Putteliten
14 februari 2015 · 9 081 Inlägg

Ja men då är det bara å bygga! wink Det är inte så att det går att vända toppen på burken ett halvt varv då?

LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Ja men då är det bara å bygga! wink Det är inte så att det går att vända toppen på burken ett halvt varv då?

http://new2.fjcdn.com/comments/If+a+person+with+downs+gets+high+do+they+become+_84465b426c57c4ac5e109df62db25d17.jpg

Hmm, locket går ju att sätta bakvägen, jag ser inget problem med den biten.
Om det sedan går att ha det så vet jag faktiskt inte. Får fundera på den tror jag...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Putteliten
14 februari 2015 · 9 081 Inlägg

För om du kan vända på det hela så du får bränslepumpen bakåt, så får ju snorkeln mera plats ser det ut som. Då blir det kanske kortare rör och mindre böjar på insugsröret med....

LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
För om du kan vända på det hela så du får bränslepumpen bakåt, så får ju snorkeln mera plats ser det ut som. Då blir det kanske kortare rör och mindre böjar på insugsröret med....

Det enda "stora" som kommer ivägen är möjligen lyktan, men det är svårt att säga just nu.
Fan alltså, en UR-quattro snorkel skulle sitta fint nu roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Putteliten
14 februari 2015 · 9 081 Inlägg

LeafBox skrev:

Putteliten skrev:
För om du kan vända på det hela så du får bränslepumpen bakåt, så får ju snorkeln mera plats ser det ut som. Då blir det kanske kortare rör och mindre böjar på insugsröret med....

Det enda "stora" som kommer ivägen är möjligen lyktan, men det är svårt att säga just nu.
Fan alltså, en UR-quattro snorkel skulle sitta fint nu roll

Hehe, de va ju för lätt ju! tongue Men där ser du att bränsle delen är bakåt.

LeafBox Lat Perfektionist
15 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:

LeafBox skrev:

Putteliten skrev:
För om du kan vända på det hela så du får bränslepumpen bakåt, så får ju snorkeln mera plats ser det ut som. Då blir det kanske kortare rör och mindre böjar på insugsröret med....

Det enda "stora" som kommer ivägen är möjligen lyktan, men det är svårt att säga just nu.
Fan alltså, en UR-quattro snorkel skulle sitta fint nu roll

Hehe, de va ju för lätt ju! tongue Men där ser du att bränsle delen är bakåt.

Det kan nog defenetivt vara ett alternativ iaf.
Se vad en färsk syn på problemet kan göra!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
17 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Var ut till garaget och tog en titt idag. Tyvärr var det inte så lätt som att flippa locket. Samma problem som alltid, det finns ingen plats.

Men nu har jag i princip 2 alternativ, antingen bygga ett eget huvud, eller hitta ett ur-quattro huvud...
Jag ska slänga ut fiskenätet och se vad som dyker upp, men annars har jag en rätt smidig lösning.

Fortsättning följer!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
19 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Va tror du om det här då? Längst till vänster....
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Ja jävlar ja, kolla där.
Men jag måste i princip få reda på 2 saker, dimensionen runt K-jet enheten och längden på allt.

Rent spontant ser den tyvärr inte tillräckligt "snäv" ut, men å andra sidan kanske man kan klippa och klistra lite.

Ska hålla utkik på detdär!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
19 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Det är som sagt DO88 som tillverkat den där efter Saab orginal snorkel, hör av dig till dom så kan du säkert få en anpassad efter dina mått. Det är vad han gjort som ja hittade bilden hos....

Mjahaa, jag det kan ju vara ett alternativ!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
23 februari 2015 · 6 359 Inlägg

sonken91 skrev:
En liten tanke som slog mig. Finns det inte nån annan bälg som passar fast med öppningen bakåt? Då går det kanske dra ett rör bakom motorn och ut på andra sidan? Kanske blir apfult dock..

Som jag nämnde så hade jag 2st eventuella lösningar.
Den ena var en ur-quattro bälg, men det var det ingen som ville släppa för rimliga pengar, såklart...

Den andra var något liknande du nämnde. Röret kommer inte ut på andra sidan (vilket inte skulle funka för det finns ingen plats imellan kylaren och motorn för något sånt), men det involverar en annan bälg och lite snickrande.

Jag kan gå in i lite mer detalj senare ikväll eller under veckan. smile

Jag tror det kommer bli det bästa jag kan göra utav situationen, jag får behålla det mesta utav orginal-looken samtidigt som det är extremt billigt i jämförelse.

Som en fotnot tänker jag påpeka hur absurt det är att man inte får byta sprut vid registrering. Jag förstår varför dom bestämde att ha det så, men samtidigt borde det finnas någon slags dispans. För i detta fall skulle det inte bara spara mej en massa jobb, utan även göra motorn extremt mycket mer effektiv, vilket gynnar både mej och miljömupparna roll

Senast redigerat av LeafBox (23 februari 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
sonken91
23 februari 2015 · 310 Inlägg

LeafBox skrev:

sonken91 skrev:
En liten tanke som slog mig. Finns det inte nån annan bälg som passar fast med öppningen bakåt? Då går det kanske dra ett rör bakom motorn och ut på andra sidan? Kanske blir apfult dock..

Som jag nämnde så hade jag 2st eventuella lösningar.
Den ena var en ur-quattro bälg, men det var det ingen som ville släppa för rimliga pengar, såklart...

Den andra var något liknande du nämnde. Röret kommer inte ut på andra sidan (vilket inte skulle funka för det finns ingen plats imellan kylaren och motorn för något sånt), men det involverar en annan bälg och lite snickrande.

Jag kan gå in i lite mer detalj senare ikväll eller under veckan. smile

Jag tror det kommer bli det bästa jag kan göra utav situationen, jag får behålla det mesta utav orginal-looken samtidigt som det är extremt billigt i jämförelse.

Som en fotnot tänker jag påpeka hur absurt det är att man inte får byta sprut vid registrering. Jag förstår varför dom bestämde att ha det så, men samtidigt borde det finnas någon slags dispans. För i detta fall skulle det inte bara spara mej en massa jobb, utan även göra motorn extremt mycket mer effektiv, vilket gynnar både mej och miljömupparna roll

Aha, hade missat du tänkt ungefär samma smile
Ang sprut, ska inte säga säkert. Men jag har för mig att om man etanol konventerar så kan man byta sprut..

LeafBox Lat Perfektionist
23 februari 2015 · 6 359 Inlägg

sonken91 skrev:

LeafBox skrev:

sonken91 skrev:
En liten tanke som slog mig. Finns det inte nån annan bälg som passar fast med öppningen bakåt? Då går det kanske dra ett rör bakom motorn och ut på andra sidan? Kanske blir apfult dock..

Som jag nämnde så hade jag 2st eventuella lösningar.
Den ena var en ur-quattro bälg, men det var det ingen som ville släppa för rimliga pengar, såklart...

Den andra var något liknande du nämnde. Röret kommer inte ut på andra sidan (vilket inte skulle funka för det finns ingen plats imellan kylaren och motorn för något sånt), men det involverar en annan bälg och lite snickrande.

Jag kan gå in i lite mer detalj senare ikväll eller under veckan. smile

Jag tror det kommer bli det bästa jag kan göra utav situationen, jag får behålla det mesta utav orginal-looken samtidigt som det är extremt billigt i jämförelse.

Som en fotnot tänker jag påpeka hur absurt det är att man inte får byta sprut vid registrering. Jag förstår varför dom bestämde att ha det så, men samtidigt borde det finnas någon slags dispans. För i detta fall skulle det inte bara spara mej en massa jobb, utan även göra motorn extremt mycket mer effektiv, vilket gynnar både mej och miljömupparna roll

Aha, hade missat du tänkt ungefär samma smile
Ang sprut, ska inte säga säkert. Men jag har för mig att om man etanol konventerar så kan man byta sprut..

Mjo, men då är det en del andra kriterier också, och så måste man dras med allt som etanol innebär.
Kanske om man kunde få till någon slags flex-lösning, men en sak i taget. tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
5 mars 2015 · 6 359 Inlägg

Flip-Flop

Ber om ursäkt gällande tystnaden.
Saker och ting rör sej i slow motion för min del då jag först hade svårt att bestämma mej för hur jag skulle gå till väga, sen när jag väl bestämt mej skulle det mätas och hållas på, men för att kunna göra det så var jag tvungen att göra något annat först osv osv.

Men när vi väl var påväg att börja snickra ihop något så är det någon som hör av sej om ett URq-huvud för ett relativt rimligt pris, så nu är allt haltat igen för att se vart detta leder roll

Ska därimot försöka få upp lite bilder på smått och gott till helgen smile

Senast redigerat av LeafBox (5 mars 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang