Led konvertering halv\hel samt dimljus. Saab 9-3 07.

lolrazz
6 oktober 2014 · 15 Inlägg

Jag tänkte led konvertera lamporna fram på bilen. Som topic lyder är det en Saab 9-3. Tänkte först och främst höra om någon gjort detta och stött på problem?

Jag hade tänkt mig CREE canbus extreme som hel\halv. De lyser i 4500 lumen... Bör väll vara bra mycket mer än tillräkligt?

Länk: http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/l … treme.html

it_mutt Avstängd
6 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Ja visst ger det tillräckligt med ljus. Men, det är kommer antagligen blända ordentligt och är inte heller lagligt.

För att ta försäljarens ord; "motsvarar 155 Watt Halogenbelysning" o "[...] den svagare Cree CXA1512 [...] motsvarar 100 Watt Halogenbelysning"...o "det verkar vettigt i halvljuset tycker du?

Ljusbilden uttalar jag mig inte om hos dessa. Jag har dock inte sett en enda LED-konvertering i verkligheten som gett "rätt" eller ens "vettig" ljusbild.

Senast redigerat av it_mutt (6 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
lolrazz
6 oktober 2014 · 15 Inlägg

it_mutt skrev:
Ja visst ger det tillräckligt med ljus. Men, det är kommer antagligen blända ordentligt och är inte heller lagligt.

För att ta försäljarens ord; "motsvarar 155 Watt Halogenbelysning" o "[...] den svagare Cree CXA1512 [...] motsvarar 100 Watt Halogenbelysning"...o "det verkar vettigt i halvljuset tycker du?

Ljusbilden uttalar jag mig inte om hos dessa. Jag har dock inte sett en enda LED-konvertering i verkligheten som gett "rätt" eller ens "vettig" ljusbild.

Tack för svar! Som jag förstår så får man ta en lite klenare variant då till halv och dimljus. Detta är absolut inte mitt starka område, så all hjälp uppskattas.

it_mutt Avstängd
6 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

lolrazz skrev:

it_mutt skrev:
Ja visst ger det tillräckligt med ljus. Men, det är kommer antagligen blända ordentligt och är inte heller lagligt.

För att ta försäljarens ord; "motsvarar 155 Watt Halogenbelysning" o "[...] den svagare Cree CXA1512 [...] motsvarar 100 Watt Halogenbelysning"...o "det verkar vettigt i halvljuset tycker du?

Ljusbilden uttalar jag mig inte om hos dessa. Jag har dock inte sett en enda LED-konvertering i verkligheten som gett "rätt" eller ens "vettig" ljusbild.

Tack för svar! Som jag förstår så får man ta en lite klenare variant då till halv och dimljus. Detta är absolut inte mitt starka område, så all hjälp uppskattas.

Igen, jag har inte sett just dessa, men, bland de jag sett "in action", så är det inget jag skulle vilja köra runt med, sett till just ljusbild då.

Ingen koll alls på SAAB, men, vad har du i halvljuset idag? Xenon? Halogen?

Dimljuset får du ju bara använda dagtid (om det inte råder dimma, men då ska du å andra sidan ha ett så gult sken som möjligt sett ur effektivitetssynpunkt) i kombination med parkeringsljus, och då är ju frågan om du verkligen behöver något tjojävlarihavetvaddetlyser-aktigt

- - Edit - -

Sen är ju en annan fråga; vad är tanken med konverteringen? Se bättre ut? Mer ljus? Vitare Ljus?

Senast redigerat av it_mutt (6 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
lolrazz
6 oktober 2014 · 15 Inlägg

it_mutt skrev:

lolrazz skrev:

it_mutt skrev:
Ja visst ger det tillräckligt med ljus. Men, det är kommer antagligen blända ordentligt och är inte heller lagligt.

För att ta försäljarens ord; "motsvarar 155 Watt Halogenbelysning" o "[...] den svagare Cree CXA1512 [...] motsvarar 100 Watt Halogenbelysning"...o "det verkar vettigt i halvljuset tycker du?

Ljusbilden uttalar jag mig inte om hos dessa. Jag har dock inte sett en enda LED-konvertering i verkligheten som gett "rätt" eller ens "vettig" ljusbild.

Tack för svar! Som jag förstår så får man ta en lite klenare variant då till halv och dimljus. Detta är absolut inte mitt starka område, så all hjälp uppskattas.

Igen, jag har inte sett just dessa, men, bland de jag sett "in action", så är det inget jag skulle vilja köra runt med, sett till just ljusbild då.

Ingen koll alls på SAAB, men, vad har du i halvljuset idag? Xenon? Halogen?

Dimljuset får du ju bara använda dagtid (om det inte råder dimma, men då ska du å andra sidan ha ett så gult sken som möjligt sett ur effektivitetssynpunkt) i kombination med parkeringsljus, och då är ju frågan om du verkligen behöver något tjojävlarihavetvaddetlyser-aktigt

Just nu har jag halogen. Har provat Xenon men det gick inte, annars hade givetvis det varit det bästa alternativet. Lamporna bara dog efter 10 sec brintid, som om de inte fick tillräkligt med ström. Som jag förstått ett känt problem till just saab.

Jag vill åt det vit\blåa ljuset där av val av led.

spokenratt
6 oktober 2014 · 3 860 Inlägg

lolrazz skrev:

it_mutt skrev:

lolrazz skrev:

Tack för svar! Som jag förstår så får man ta en lite klenare variant då till halv och dimljus. Detta är absolut inte mitt starka område, så all hjälp uppskattas.

Igen, jag har inte sett just dessa, men, bland de jag sett "in action", så är det inget jag skulle vilja köra runt med, sett till just ljusbild då.

Ingen koll alls på SAAB, men, vad har du i halvljuset idag? Xenon? Halogen?

Dimljuset får du ju bara använda dagtid (om det inte råder dimma, men då ska du å andra sidan ha ett så gult sken som möjligt sett ur effektivitetssynpunkt) i kombination med parkeringsljus, och då är ju frågan om du verkligen behöver något tjojävlarihavetvaddetlyser-aktigt

Just nu har jag halogen. Har provat Xenon men det gick inte, annars hade givetvis det varit det bästa alternativet. Lamporna bara dog efter 10 sec brintid, som om de inte fick tillräkligt med ström. Som jag förstått ett känt problem till just saab.

Jag vill åt det vit\blåa ljuset där av val av led.

Testade du men xenonkitt anpassade för canbus?

Kan du länka till där du tänkt köpa lamporna?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
lolrazz
6 oktober 2014 · 15 Inlägg

spokenratt skrev:

lolrazz skrev:

it_mutt skrev:

Igen, jag har inte sett just dessa, men, bland de jag sett "in action", så är det inget jag skulle vilja köra runt med, sett till just ljusbild då.

Ingen koll alls på SAAB, men, vad har du i halvljuset idag? Xenon? Halogen?

Dimljuset får du ju bara använda dagtid (om det inte råder dimma, men då ska du å andra sidan ha ett så gult sken som möjligt sett ur effektivitetssynpunkt) i kombination med parkeringsljus, och då är ju frågan om du verkligen behöver något tjojävlarihavetvaddetlyser-aktigt

Just nu har jag halogen. Har provat Xenon men det gick inte, annars hade givetvis det varit det bästa alternativet. Lamporna bara dog efter 10 sec brintid, som om de inte fick tillräkligt med ström. Som jag förstått ett känt problem till just saab.

Jag vill åt det vit\blåa ljuset där av val av led.

Testade du men xenonkitt anpassade för canbus?

Kan du länka till där du tänkt köpa lamporna?

Jag har googlat heladagen och kommit fram till att det gjorde jag nog inte. Var vanliga Xenon h7 direktimpoterade från kina.

Nu kollar jag på: http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html
Alternativt: http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/x … kit-1.html

Kan man ha detta som helljus?: http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/x … onkit.html

it_mutt Avstängd
6 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Får du inte rätt på't -kan- ju annars Osram NB Unlimited / Cool Blue Intense eller Philips White Vision/X-Treme Vision kanske vara något

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
lolrazz
6 oktober 2014 · 15 Inlägg

it_mutt skrev:
Får du inte rätt på't -kan- ju annars Osram NB Unlimited / Cool Blue Intense eller Philips White Vision/X-Treme Vision kanske vara något

Har kollat lite på halogen också. Vill ha bättre ljusbild, vilket halogen inte kan?


Oinsatt och ovetande är inte bra när det gäller bilar! wink

EDIT: Jag har tydligen Osram lampor i bilen nu.

Senast redigerat av lolrazz (6 oktober 2014)

it_mutt Avstängd
6 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

lolrazz skrev:

it_mutt skrev:
Får du inte rätt på't -kan- ju annars Osram NB Unlimited / Cool Blue Intense eller Philips White Vision/X-Treme Vision kanske vara något

Har kollat lite på halogen också. Vill ha bättre ljusbild, vilket halogen inte kan?


Oinsatt och ovetande är inte bra när det gäller bilar! wink

EDIT: Jag har tydligen Osram lampor i bilen nu.

Bättre ljusbild...ehm..va?

Du ska bara ha "___/ ___/" på halvljuset. O det är ljusbilden.


Ja, Osram gör ju säkerligen ett tiotal olika lampor, du har säkert deras standardlampa i just nu (väldigt vanligt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spokenratt
6 oktober 2014 · 3 860 Inlägg

Hade du inte anpassat kit för canbus är jag ganska säker på att det var där felet låg....

Men åter igen... länk till de LED du snackade lm?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
spokenratt
6 oktober 2014 · 3 860 Inlägg

spokenratt skrev:
Hade du inte anpassat kit för canbus är jag ganska säker på att det var där felet låg....

Men åter igen... länk till de LED du snackade lm?

Edit:
De kitt du länkade till lär funka, men det är inte alltid så omtyckt av medtrafikanter atg konvertera halvljusen, inte alltid besiktningen heller. Det blir lätt att det bländar bla.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
lolrazz
6 oktober 2014 · 15 Inlägg

it_mutt skrev:

lolrazz skrev:

it_mutt skrev:
Får du inte rätt på't -kan- ju annars Osram NB Unlimited / Cool Blue Intense eller Philips White Vision/X-Treme Vision kanske vara något

Har kollat lite på halogen också. Vill ha bättre ljusbild, vilket halogen inte kan?


Oinsatt och ovetande är inte bra när det gäller bilar! wink

EDIT: Jag har tydligen Osram lampor i bilen nu.

Bättre ljusbild...ehm..va?

Du ska bara ha "___/ ___/" på halvljuset. O det är ljusbilden.


Ja, Osram gör ju säkerligen ett tiotal olika lampor, du har säkert deras standardlampa i just nu (väldigt vanligt)

Jag har Osram cool blue intense nu.

spokenratt skrev:

spokenratt skrev:
Hade du inte anpassat kit för canbus är jag ganska säker på att det var där felet låg....

Men åter igen... länk till de LED du snackade lm?

Edit:
De kitt du länkade till lär funka, men det är inte alltid så omtyckt av medtrafikanter atg konvertera halvljusen, inte alltid besiktningen heller. Det blir lätt att det bländar bla.

Bör jag ta Xenon till hel och LED till halv då? Canbus borde funka då, har för mig att bilen fick "stroke" och bara ena lampan lös.

EDIT: Eller Xenon i 35W som halv.

Senast redigerat av lolrazz (6 oktober 2014)

it_mutt Avstängd
6 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

lolrazz skrev:

it_mutt skrev:

lolrazz skrev:

Har kollat lite på halogen också. Vill ha bättre ljusbild, vilket halogen inte kan?


Oinsatt och ovetande är inte bra när det gäller bilar! wink

EDIT: Jag har tydligen Osram lampor i bilen nu.

Bättre ljusbild...ehm..va?

Du ska bara ha "___/ ___/" på halvljuset. O det är ljusbilden.


Ja, Osram gör ju säkerligen ett tiotal olika lampor, du har säkert deras standardlampa i just nu (väldigt vanligt)

Jag har Osram cool blue intense nu.

spokenratt skrev:

spokenratt skrev:
Hade du inte anpassat kit för canbus är jag ganska säker på att det var där felet låg....

Men åter igen... länk till de LED du snackade lm?

Edit:
De kitt du länkade till lär funka, men det är inte alltid så omtyckt av medtrafikanter atg konvertera halvljusen, inte alltid besiktningen heller. Det blir lätt att det bländar bla.

Bör jag ta Xenon till hel och LED till halv då? Canbus borde funka då, har för mig att bilen fick "stroke" och bara ena lampan lös.

EDIT: Eller Xenon i 35W som halv.

Hänger fortfarande inte med på vad du menade med att du ville ha "bättre ljusbild".

Absolut inte mer än 35w xenon som halv. Och, 4300k. Men räkna inte med att det heller tar sig genom besiktningen alternativt att du får böter på vägen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
lolrazz
6 oktober 2014 · 15 Inlägg

it_mutt skrev:

lolrazz skrev:

it_mutt skrev:

lolrazz skrev:
Har kollat lite på halogen också. Vill ha bättre ljusbild, vilket halogen inte kan?


Oinsatt och ovetande är inte bra när det gäller bilar! wink

EDIT: Jag har tydligen Osram lampor i bilen nu.

Bättre ljusbild...ehm..va?

Du ska bara ha "___/ ___/" på halvljuset. O det är ljusbilden.


Ja, Osram gör ju säkerligen ett tiotal olika lampor, du har säkert deras standardlampa i just nu (väldigt vanligt)

Jag har Osram cool blue intense nu.

spokenratt skrev:

Edit:
De kitt du länkade till lär funka, men det är inte alltid så omtyckt av medtrafikanter atg konvertera halvljusen, inte alltid besiktningen heller. Det blir lätt att det bländar bla.

Bör jag ta Xenon till hel och LED till halv då? Canbus borde funka då, har för mig att bilen fick "stroke" och bara ena lampan lös.

EDIT: Eller Xenon i 35W som halv.

Hänger fortfarande inte med på vad du menade med att du ville ha "bättre ljusbild".

Absolut inte mer än 35w xenon som halv. Och, 4300k. Men räkna inte med att det heller tar sig genom besiktningen alternativt att du får böter på vägen.

Okej! De halogenlamporna jag har nu gör knappt sitt jobb, tycker att jag borde se bytdligt bättre än vad jag gör, framförallt med helljus.

Varför inte 6000k? Blir det för blått eller påverkas ljuset för mycket? Kanske bättre med LED halvljus med då?

Jag är ledsen om det hela blir rörigt\oklart.

Mervolic Yawn...
6 oktober 2014 · 3 151 Inlägg

lolrazz skrev:
Okej! De halogenlamporna jag har nu gör knappt sitt jobb, tycker att jag borde se bytdligt bättre än vad jag gör, framförallt med helljus.

Varför inte 6000k? Blir det för blått eller påverkas ljuset för mycket? Kanske bättre med LED halvljus med då?

Jag är ledsen om det hela blir rörigt\oklart.

Anledningen till att ditt ljus suger kan vara att reflektorerna är slitna och då blir det ju inte direkt bättre med xenon. Mer ljus, ja...men fortfarande lever det inte upp till sin fulla potential. En annan förklaring kan vara grumliga lyktglas (slitna glas alltså). Är det plast så går det att polera dem.

Angående färgen: 4300K levererar en hel del mer ljus än 6000K i samma styrka, dessutom är det mindre störigt för mötande trafik att ha ett varmvitt ljus istället för massa blåstick i ögonen. Dessutom tycker farbror blå om att stoppa bilar som kör runt med blått ljus och det kan bli en rätt så dryg historia om man träffar på fel polisman. Finns exempel där det har slutat med krav på registreringsbesiktning, vilket innebär att bilen måste återställas helt till original. Om det är rätt eller fel låter jag vara osagt, men det är ju en jobbig situation att hamna i hur som helst. Dock kan detta hända oavsett vilken färg du har, men ju störigare färg desto större är chansen skulle jag vilja påstå.

Att konvertera till LED med så kallade högeffektsdioder är för övrigt rätt onödigt. Vad jag känner till så håller inga av de lamporna en längre tid, eftersom LED kräver bättre kylning än vad som är möjligt i det trånga utrymmet som halogenlamporna normalt befinner sig i. Dessutom är det dyrt. Ska man absolut konvertera så är det xenon som gäller än så länge.

Tillägg: Om du inte tror mig angående LED-konvertering, så kolla på LED-extraljus jämfört med halogenextraljus. LED-extraljusen har oftast stora kylflänsar och ett lykthus i metall istället för plast.

Senast redigerat av Mervolic (6 oktober 2014)

it_mutt Avstängd
6 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Mervolic skrev:

lolrazz skrev:
Okej! De halogenlamporna jag har nu gör knappt sitt jobb, tycker att jag borde se bytdligt bättre än vad jag gör, framförallt med helljus.

Varför inte 6000k? Blir det för blått eller påverkas ljuset för mycket? Kanske bättre med LED halvljus med då?

Jag är ledsen om det hela blir rörigt\oklart.

Anledningen till att ditt ljus suger kan vara att reflektorerna är slitna och då blir det ju inte direkt bättre med xenon. Mer ljus, ja...men fortfarande lever det inte upp till sin fulla potential. En annan förklaring kan vara grumliga lyktglas (slitna glas alltså). Är det plast så går det att polera dem.

Angående färgen: 4300K levererar en hel del mer ljus än 6000K i samma styrka, dessutom är det mindre störigt för mötande trafik att ha ett varmvitt ljus istället för massa blåstick i ögonen. Dessutom tycker farbror blå om att stoppa bilar som kör runt med blått ljus och det kan bli en rätt så dryg historia om man träffar på fel polisman. Finns exempel där det har slutat med krav på registreringsbesiktning, vilket innebär att bilen måste återställas helt till original. Om det är rätt eller fel låter jag vara osagt, men det är ju en jobbig situation att hamna i hur som helst. Dock kan detta hända oavsett vilken färg du har, men ju störigare färg desto större är chansen skulle jag vilja påstå.

Att konvertera till LED med så kallade högeffektsdioder är för övrigt rätt onödigt. Vad jag känner till så håller inga av de lamporna en längre tid, eftersom LED kräver bättre kylning än vad som är möjligt i det trånga utrymmet som halogenlamporna normalt befinner sig i. Dessutom är det dyrt. Ska man absolut konvertera så är det xenon som gäller än så länge.

Tillägg: Om du inte tror mig angående LED-konvertering, så kolla på LED-extraljus jämfört med halogenextraljus. LED-extraljusen har oftast stora kylflänsar och ett lykthus i metall istället för plast.

^^ What he said wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
lolrazz
6 oktober 2014 · 15 Inlägg

Mervolic skrev:

lolrazz skrev:
Okej! De halogenlamporna jag har nu gör knappt sitt jobb, tycker att jag borde se bytdligt bättre än vad jag gör, framförallt med helljus.

Varför inte 6000k? Blir det för blått eller påverkas ljuset för mycket? Kanske bättre med LED halvljus med då?

Jag är ledsen om det hela blir rörigt\oklart.

Anledningen till att ditt ljus suger kan vara att reflektorerna är slitna och då blir det ju inte direkt bättre med xenon. Mer ljus, ja...men fortfarande lever det inte upp till sin fulla potential. En annan förklaring kan vara grumliga lyktglas (slitna glas alltså). Är det plast så går det att polera dem.

Angående färgen: 4300K levererar en hel del mer ljus än 6000K i samma styrka, dessutom är det mindre störigt för mötande trafik att ha ett varmvitt ljus istället för massa blåstick i ögonen. Dessutom tycker farbror blå om att stoppa bilar som kör runt med blått ljus och det kan bli en rätt så dryg historia om man träffar på fel polisman. Finns exempel där det har slutat med krav på registreringsbesiktning, vilket innebär att bilen måste återställas helt till original. Om det är rätt eller fel låter jag vara osagt, men det är ju en jobbig situation att hamna i hur som helst. Dock kan detta hända oavsett vilken färg du har, men ju störigare färg desto större är chansen skulle jag vilja påstå.

Att konvertera till LED med så kallade högeffektsdioder är för övrigt rätt onödigt. Vad jag känner till så håller inga av de lamporna en längre tid, eftersom LED kräver bättre kylning än vad som är möjligt i det trånga utrymmet som halogenlamporna normalt befinner sig i. Dessutom är det dyrt. Ska man absolut konvertera så är det xenon som gäller än så länge.

Tillägg: Om du inte tror mig angående LED-konvertering, så kolla på LED-extraljus jämfört med halogenextraljus. LED-extraljusen har oftast stora kylflänsar och ett lykthus i metall istället för plast.

Åh jag tror dig! Så, vad bör jag ta då? Bör jag polera upp lyktglasen sen fortsätta köra på halogen på dimljus samt halv, sen ge mig på Xenon som hel?

Vill ha bättre ljus, men framförallt, vill bårt från de gula ljuset, fy vad fult det är! tongue

it_mutt Avstängd
6 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

lolrazz skrev:

Mervolic skrev:

lolrazz skrev:
Okej! De halogenlamporna jag har nu gör knappt sitt jobb, tycker att jag borde se bytdligt bättre än vad jag gör, framförallt med helljus.

Varför inte 6000k? Blir det för blått eller påverkas ljuset för mycket? Kanske bättre med LED halvljus med då?

Jag är ledsen om det hela blir rörigt\oklart.

Anledningen till att ditt ljus suger kan vara att reflektorerna är slitna och då blir det ju inte direkt bättre med xenon. Mer ljus, ja...men fortfarande lever det inte upp till sin fulla potential. En annan förklaring kan vara grumliga lyktglas (slitna glas alltså). Är det plast så går det att polera dem.

Angående färgen: 4300K levererar en hel del mer ljus än 6000K i samma styrka, dessutom är det mindre störigt för mötande trafik att ha ett varmvitt ljus istället för massa blåstick i ögonen. Dessutom tycker farbror blå om att stoppa bilar som kör runt med blått ljus och det kan bli en rätt så dryg historia om man träffar på fel polisman. Finns exempel där det har slutat med krav på registreringsbesiktning, vilket innebär att bilen måste återställas helt till original. Om det är rätt eller fel låter jag vara osagt, men det är ju en jobbig situation att hamna i hur som helst. Dock kan detta hända oavsett vilken färg du har, men ju störigare färg desto större är chansen skulle jag vilja påstå.

Att konvertera till LED med så kallade högeffektsdioder är för övrigt rätt onödigt. Vad jag känner till så håller inga av de lamporna en längre tid, eftersom LED kräver bättre kylning än vad som är möjligt i det trånga utrymmet som halogenlamporna normalt befinner sig i. Dessutom är det dyrt. Ska man absolut konvertera så är det xenon som gäller än så länge.

Tillägg: Om du inte tror mig angående LED-konvertering, så kolla på LED-extraljus jämfört med halogenextraljus. LED-extraljusen har oftast stora kylflänsar och ett lykthus i metall istället för plast.

Åh jag tror dig! Så, vad bör jag ta då? Bör jag polera upp lyktglasen sen fortsätta köra på halogen på dimljus samt halv, sen ge mig på Xenon som hel?

Vill ha bättre ljus, men framförallt, vill bårt från de gula ljuset, fy vad fult det är! tongue

Det är nog alldeles rätt ände att börja i. "Sunkiga" glas kan stjäla ofantligt mycket ljus. Titta eventuellt på Philips "blåa" lampa också.

Xenon i helljuset är galet trevligt (55w xenon räcker för många).

Tänk dock på att xenon i helljuset inte är -lagligt- dock. Besiktningen bryr sig inte, men en riktig grinolle till polis, som av någon anledning kollar det, kan ge dig på nöten för det (dock är risken för det minimal...och ännu lite mindre).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
lolrazz
6 oktober 2014 · 15 Inlägg

it_mutt skrev:

lolrazz skrev:

Mervolic skrev:

Anledningen till att ditt ljus suger kan vara att reflektorerna är slitna och då blir det ju inte direkt bättre med xenon. Mer ljus, ja...men fortfarande lever det inte upp till sin fulla potential. En annan förklaring kan vara grumliga lyktglas (slitna glas alltså). Är det plast så går det att polera dem.

Angående färgen: 4300K levererar en hel del mer ljus än 6000K i samma styrka, dessutom är det mindre störigt för mötande trafik att ha ett varmvitt ljus istället för massa blåstick i ögonen. Dessutom tycker farbror blå om att stoppa bilar som kör runt med blått ljus och det kan bli en rätt så dryg historia om man träffar på fel polisman. Finns exempel där det har slutat med krav på registreringsbesiktning, vilket innebär att bilen måste återställas helt till original. Om det är rätt eller fel låter jag vara osagt, men det är ju en jobbig situation att hamna i hur som helst. Dock kan detta hända oavsett vilken färg du har, men ju störigare färg desto större är chansen skulle jag vilja påstå.

Att konvertera till LED med så kallade högeffektsdioder är för övrigt rätt onödigt. Vad jag känner till så håller inga av de lamporna en längre tid, eftersom LED kräver bättre kylning än vad som är möjligt i det trånga utrymmet som halogenlamporna normalt befinner sig i. Dessutom är det dyrt. Ska man absolut konvertera så är det xenon som gäller än så länge.

Tillägg: Om du inte tror mig angående LED-konvertering, så kolla på LED-extraljus jämfört med halogenextraljus. LED-extraljusen har oftast stora kylflänsar och ett lykthus i metall istället för plast.

Åh jag tror dig! Så, vad bör jag ta då? Bör jag polera upp lyktglasen sen fortsätta köra på halogen på dimljus samt halv, sen ge mig på Xenon som hel?

Vill ha bättre ljus, men framförallt, vill bårt från de gula ljuset, fy vad fult det är! tongue

Det är nog alldeles rätt ände att börja i. "Sunkiga" glas kan stjäla ofantligt mycket ljus. Titta eventuellt på Philips "blåa" lampa också.

Xenon i helljuset är galet trevligt (55w xenon räcker för många).

Tänk dock på att xenon i helljuset inte är -lagligt- dock. Besiktningen bryr sig inte, men en riktig grinolle till polis, som av någon anledning kollar det, kan ge dig på nöten för det (dock är risken för det minimal...och ännu lite mindre).

Okej! Bara för att klargöra, LED är helt uteslutet till halv\dimljus? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang