Ny Volvo, några skönhetsfel

Hagguh
13 oktober 2014 · 19 Inlägg

Tjena

Köpte nyligen en fin välvårdad Volvo S40 T4. Allt som allt är den i riktigt bra skick men några fel har den.

Någon spricka i högra baklyktan, så de blir väl att besöka skroten och byta ut glaset.
Andra är väl mer elektroniskt. Det vänstra torkbladet för framlampan funkar inte. Den högra funkar samt de stora på vindrutan. Men den vänstra står still. Gick upp en gång, och fastna under motorhuven, sen när jag öppna huven, och fick ner den igen, har en stått still..

Vet någon vad felet är? Har vänster och höger olika torkmotorer vid lamporna, eller är de samma motor? Kan ju inte va bladen som är trasiga.. detta låter ju mer som något elektroniskt..

Andra felet är väl mer en fråga.. Bilen har inte original stereon på, utan en egen lagt Panasonic. Vet inte vilken modell men den har Aux, Radio och CD..
Aux kabeln däremot ligger under  förarstolen, typ, hela vägen bakom. Jag frågande aldrig om den när jag köpte bilen, men sen när jag testade, kom de bara ljud från 1 högtalare, och resten av högtalarna funkar som vanligt när de radio/cd..

Så jag lekte lite med kabeln och ljudet kommer och försvinner ibland.. Tänkte att jag skulle byta kabel.. Men sen slog de mig att kabeln inte är ansluten till Stereon framifrån som jag oftast har sett.. En liten AUX ingång på stereon.. Denna har inte de... Så jag undrade och frågade säljare, han sa att de vart där under tiden han hade den..
OK.. Men hur fan har personen kopplat in kabeln? Lodad in den? Vet att Stereon stödjer AUX då den har den "kanalen" i menyn... Men hur fan? Vart går kabeln, genomborrat eller? Jag frågar er innan jag tar o vänder ut o in på förar stolen..

Jag beskriva stereon i alla fall.. De en Panasonic, Volymknopp till vänster, med pilar upp, ner, vänster, höger runt volymknoppen. Sen lite knappar höger om knoppen, SRC, Meny, TC, sen kommer skärmen. Skärmen i sig är ingen riktig färgskärm, de färg men typ retro färg, nästan som en Gameboy.. När musik spelas ser man typ pixlar som bildar en racerbil som åker runt i olika färger typ.. går inte o beskriva så bra.. men de inte färger typ mobiler har idag.. Trycker du på CD, så vinklas stereon ner, och cd-läsaren syns då bakom stereon. AUX ingång har den inte på framsidan. Har en fjärrkontroll. Vet inte, kanske någon känner igen den. I alla fall kan jag kolla upp modellen imorgon när jag sitter i bilen. Modell nr. kanske står på kontrollen.

All hjälp uppskattas :) Gillar verkligen o köra bilen!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
13 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Går sladden direkt till ett slutsteg??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mack Forum- och sitemoderator
13 oktober 2014 · 26 136 Inlägg

Annars funkar ju en bild på exempelvis stereon..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Klevert
13 oktober 2014 · 279 Inlägg

många sterois har ju aux in på baksidan vilket gör att man väljer den och dra en kabel fram.
så om du tar ur den ur facket så kommer du nog se att den har 2st rca kontakter ibak

Volvo V70II (2016)
zzr94092
13 oktober 2014 · 4 385 Inlägg

torkar motorn som har gått till sista vilan,kapa av axlarna bara,torkarna behövs inte i bes,

Hagguh
13 oktober 2014 · 19 Inlägg

DiwraZ skrev:
Går sladden direkt till ett slutsteg??

Mack skrev:
Annars funkar ju en bild på exempelvis stereon..

Klevert skrev:
många sterois har ju aux in på baksidan vilket gör att man väljer den och dra en kabel fram.
så om du tar ur den ur facket så kommer du nog se att den har 2st rca kontakter ibak

Jag vet inte vad sladden går, försökt dra på den, och fått den 50cm längre.. och den kommer under stolen.. Jag är rädd att snubben liksom borrat hål vid sidan av stolen, under den, och dragit den bakom instrumentbrädan.. För så mkt jobb orkar jag inte med, köper hellre en Stereo med Bluetooth. Men hålet kommer jag fortfarande störa mig på. Men jag tar bild så fort jag kommer hem smile

zzr94092 skrev:
torkar motorn som har gått till sista vilan,kapa av axlarna bara,torkarna behövs inte i bes,

Så varje sida har en egen torkar motor? Går detta o byta ut? Vill inte klippa bort den, då torkaren ger en viss "look" till bilen :p Förutom de, är de säkert att Bes. inte bryr sig om de? Hört att man måste ha de när bilen använder xenon ljus?

Senast redigerat av Hagguh (13 oktober 2014)

zzr94092
13 oktober 2014 · 4 385 Inlägg

Har du xenon på den då? Vid xenon vet jag inte,"vanliga"ljus behöver du dom inte,inget bes, bryr sig

Hagguh
13 oktober 2014 · 19 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har du xenon på den då? Vid xenon vet jag inte,"vanliga"ljus behöver du dom inte,inget bes, bryr sig

Jo, vet att jag använder Xenon ljus, bytte ut dem nyligen  smile

Här är Stereon jag har http://www.caradio-manual.com/panasonic-cq-c7303n.html
Den verkar inte ha någon aux support, så han som lagt till den måste ha lodad ditt kontakten?
Tänker plocka bort hela stereon, och dra bort AUX kabeln, något jag borde va försiktig över?

Tänker köpa en ny och lägga dit, tänkte mig en http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= … tnr=160083

Tankar? Kan något va trasig så den nya inte går o lägga dit, några funderingar över vad jag ska se upp för

marcus80 Sir
14 oktober 2014 · 935 Inlägg

Har du eftermonterat xenon? Alltså det sitter inte original?  Då tror jag inte du behöver bry dig om torkarna då bilen blir underkänd med dom lamporna. Får inte konvertera om lysena om man inte plockar över allt med nivåreglering Mm.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Hagguh
14 oktober 2014 · 19 Inlägg

marcus80 skrev:
Har du eftermonterat xenon? Alltså det sitter inte original?  Då tror jag inte du behöver bry dig om torkarna då bilen blir underkänd med dom lamporna. Får inte konvertera om lysena om man inte plockar över allt med nivåreglering Mm.

Enligt instruktionsboken har bilen Xenon ljus, och jag antar då att torkarna är där för det?

Sen undrar, vilka färger är lagliga?

http://www.xenonline.se/xenonlampa-d2r.html
Till höger, ser man de olika färgerna. De 2 sista är ju garanterat olagliga pga den blåa färgen den ger.. men den vita då? 5000K?

marcus80 Sir
14 oktober 2014 · 935 Inlägg

Då är det skillnad, då måste torkarna fungera. Färgerna kan jag inte svara på tyvärr.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
it_mutt Avstängd
14 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har du xenon på den då? Vid xenon vet jag inte,"vanliga"ljus behöver du dom inte,inget bes, bryr sig

Xenon original ska ha rengöring. Det vanligaste är högtrycksspolning, men, (en del?) Volvos har torkare ist för enbart högtrycksspolning


Hagguh skrev:

marcus80 skrev:
Har du eftermonterat xenon? Alltså det sitter inte original?  Då tror jag inte du behöver bry dig om torkarna då bilen blir underkänd med dom lamporna. Får inte konvertera om lysena om man inte plockar över allt med nivåreglering Mm.

Enligt instruktionsboken har bilen Xenon ljus, och jag antar då att torkarna är där för det?

Sen undrar, vilka färger är lagliga?

http://www.xenonline.se/xenonlampa-d2r.html
Till höger, ser man de olika färgerna. De 2 sista är ju garanterat olagliga pga den blåa färgen den ger.. men den vita då? 5000K?

4300k eller 5000k är det som gäller. Mest ljus ger 4300k, mest upplevt ljus ger 5000k. Det varierar mellan när bilen är tillverkad vilken lampa som suttit i original.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hagguh
14 oktober 2014 · 19 Inlägg

marcus80 skrev:
Då är det skillnad, då måste torkarna fungera. Färgerna kan jag inte svara på tyvärr.

it_mutt skrev:

zzr94092 skrev:
Har du xenon på den då? Vid xenon vet jag inte,"vanliga"ljus behöver du dom inte,inget bes, bryr sig

Xenon original ska ha rengöring. Det vanligaste är högtrycksspolning, men, (en del?) Volvos har torkare ist för enbart högtrycksspolning


Hagguh skrev:

marcus80 skrev:
Har du eftermonterat xenon? Alltså det sitter inte original?  Då tror jag inte du behöver bry dig om torkarna då bilen blir underkänd med dom lamporna. Får inte konvertera om lysena om man inte plockar över allt med nivåreglering Mm.

Enligt instruktionsboken har bilen Xenon ljus, och jag antar då att torkarna är där för det?

Sen undrar, vilka färger är lagliga?

http://www.xenonline.se/xenonlampa-d2r.html
Till höger, ser man de olika färgerna. De 2 sista är ju garanterat olagliga pga den blåa färgen den ger.. men den vita då? 5000K?

4300k eller 5000k är det som gäller. Mest ljus ger 4300k, mest upplevt ljus ger 5000k. Det varierar mellan när bilen är tillverkad vilken lampa som suttit i original.

Okey, då måste jag skaffa torkar motorn hmm
Tror de blir en 5000K då de redan sitter en på, den högra ska bytas, och den som funkar verkar va ganska ljus. Inte gulaktig som 4300Kn

Klevert
14 oktober 2014 · 279 Inlägg

om bilen är godkänd med xenon så har den inte torkare då torkare bara sitter på bilar med glas lampor och inte plast.
har du plast så ska du inte ha torkare utan då ska det vara högtrycks spoling så det låter som din xenon är eftermonterad.

Volvo V70II (2016)
it_mutt Avstängd
14 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Hagguh skrev:

marcus80 skrev:
Då är det skillnad, då måste torkarna fungera. Färgerna kan jag inte svara på tyvärr.

it_mutt skrev:

zzr94092 skrev:
Har du xenon på den då? Vid xenon vet jag inte,"vanliga"ljus behöver du dom inte,inget bes, bryr sig

Xenon original ska ha rengöring. Det vanligaste är högtrycksspolning, men, (en del?) Volvos har torkare ist för enbart högtrycksspolning


Hagguh skrev:
Enligt instruktionsboken har bilen Xenon ljus, och jag antar då att torkarna är där för det?

Sen undrar, vilka färger är lagliga?

http://www.xenonline.se/xenonlampa-d2r.html
Till höger, ser man de olika färgerna. De 2 sista är ju garanterat olagliga pga den blåa färgen den ger.. men den vita då? 5000K?

4300k eller 5000k är det som gäller. Mest ljus ger 4300k, mest upplevt ljus ger 5000k. Det varierar mellan när bilen är tillverkad vilken lampa som suttit i original.

Okey, då måste jag skaffa torkar motorn hmm
Tror de blir en 5000K då de redan sitter en på, den högra ska bytas, och den som funkar verkar va ganska ljus. Inte gulaktig som 4300Kn

Byt båda lamporna till önskad färg och spara den fungerande som "reserv"/nödlampa

Klevert skrev:
om bilen är godkänd med xenon så har den inte torkare då torkare bara sitter på bilar med glas lampor och inte plast.
har du plast så ska du inte ha torkare utan då ska det vara högtrycks spoling så det låter som din xenon är eftermonterad.

Mummel i nattmössan.

Som sagt, volvo har kärror med xenon original och torkare <punkt>

Sen är ju frågan var du fått ifrån att xenon bara sitter på kärror med plast"glas". Audi har glas på sina tidiga xenonutrustade bilar, och som sagt, även Volvo ("V70 och S60 före facelift" dyker upp i skallen här, dock något osäker på modellerna)

Så det enda som var rätt där var väl att torkare och plast fungerar dåligt ihop.

Senast redigerat av it_mutt (14 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Klevert
14 oktober 2014 · 279 Inlägg

it_mutt skrev:

Hagguh skrev:

marcus80 skrev:
Då är det skillnad, då måste torkarna fungera. Färgerna kan jag inte svara på tyvärr.

it_mutt skrev:

zzr94092 skrev:
Har du xenon på den då? Vid xenon vet jag inte,"vanliga"ljus behöver du dom inte,inget bes, bryr sig

Xenon original ska ha rengöring. Det vanligaste är högtrycksspolning, men, (en del?) Volvos har torkare ist för enbart högtrycksspolning



4300k eller 5000k är det som gäller. Mest ljus ger 4300k, mest upplevt ljus ger 5000k. Det varierar mellan när bilen är tillverkad vilken lampa som suttit i original.

Okey, då måste jag skaffa torkar motorn hmm
Tror de blir en 5000K då de redan sitter en på, den högra ska bytas, och den som funkar verkar va ganska ljus. Inte gulaktig som 4300Kn

Byt båda lamporna till önskad färg och spara den fungerande som "reserv"/nödlampa

Klevert skrev:
om bilen är godkänd med xenon så har den inte torkare då torkare bara sitter på bilar med glas lampor och inte plast.
har du plast så ska du inte ha torkare utan då ska det vara högtrycks spoling så det låter som din xenon är eftermonterad.

Mummel i nattmössan.

Som sagt, volvo har kärror med xenon original och torkare <punkt>

Sen är ju frågan var du fått ifrån att xenon bara sitter på kärror med plast"glas". Audi har glas på sina tidiga xenonutrustade bilar, och som sagt, även Volvo ("V70 och S60 före facelift" dyker upp i skallen här, dock något osäker på modellerna)

Så det enda som var rätt där var väl att torkare och plast fungerar dåligt ihop.

ja du har rätt som vanlig.. det vet jag förlåt.

det jag grundade mig på var just detta som man läst.

Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.
Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus.

sen vet jag inte rikgtigt vad trådskaparen har för årsmodell men låter som en s40 fas1 då oringal cd inte sitter i.(har för mig fas2 har den så fastbyggd som bara går att ha)
och just fas1 tror jag inte finns med xenon fabriksmonterat.
sen så är ju problemt på vintern med glas lamport att xenon har svårt att värma upp glaset så att is och snö inte fastnar på dom därav trodde jag inte det fanns bilar med glas orginal. men tyskar har ju inte samma väder så dom kanske gör så. vad vet jag.

Volvo V70II (2016)
it_mutt Avstängd
14 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Klevert skrev:

it_mutt skrev:

Hagguh skrev:

marcus80 skrev:
Då är det skillnad, då måste torkarna fungera. Färgerna kan jag inte svara på tyvärr.

Okey, då måste jag skaffa torkar motorn hmm
Tror de blir en 5000K då de redan sitter en på, den högra ska bytas, och den som funkar verkar va ganska ljus. Inte gulaktig som 4300Kn

Byt båda lamporna till önskad färg och spara den fungerande som "reserv"/nödlampa

Klevert skrev:
om bilen är godkänd med xenon så har den inte torkare då torkare bara sitter på bilar med glas lampor och inte plast.
har du plast så ska du inte ha torkare utan då ska det vara högtrycks spoling så det låter som din xenon är eftermonterad.

Mummel i nattmössan.

Som sagt, volvo har kärror med xenon original och torkare <punkt>

Sen är ju frågan var du fått ifrån att xenon bara sitter på kärror med plast"glas". Audi har glas på sina tidiga xenonutrustade bilar, och som sagt, även Volvo ("V70 och S60 före facelift" dyker upp i skallen här, dock något osäker på modellerna)

Så det enda som var rätt där var väl att torkare och plast fungerar dåligt ihop.

ja du har rätt som vanlig.. det vet jag förlåt.

det jag grundade mig på var just detta som man läst.

Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.
Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus.

sen vet jag inte rikgtigt vad trådskaparen har för årsmodell men låter som en s40 fas1 då oringal cd inte sitter i.(har för mig fas2 har den så fastbyggd som bara går att ha)
och just fas1 tror jag inte finns med xenon fabriksmonterat.
sen så är ju problemt på vintern med glas lamport att xenon har svårt att värma upp glaset så att is och snö inte fastnar på dom därav trodde jag inte det fanns bilar med glas orginal. men tyskar har ju inte samma väder så dom kanske gör så. vad vet jag.

De första Audi-kärrorna (och säkerligen inte bara de) hade inte heller automatisk nivåreglering/räcviddsbegränsning.

Däremot tycker jag att i "fel väder" så funkar det inte med plast + xenon + snöblaskbråte heller.

OM det stämmer för TS bil ska jag givetvis inte uttala mig om, jag har ingen aning, jag motsatte mig delen med att det skulle vara plast och då inte heller torkare om det var xenon original. Just det har jag inte ens hört skulle finnas av någon som hört av någon som känner någon som hört det av någon

Så om TS bil ens går att få med xenon - inte en blekaste.

Sitter det ingen utrustningslista i Volvokärror btw? smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Klevert
14 oktober 2014 · 279 Inlägg

tror inte det finns någon lista på det. aldrig set det i bilarna iaf. brukar ta vida när jag vill veta

Volvo V70II (2016)
Munkis
15 oktober 2014 · 1 635 Inlägg

Vill bara inflika att mor min hade en V40 Classic med Xenon, torkare och strålkastarGLAS! wink

Klevert
15 oktober 2014 · 279 Inlägg

Munkis skrev:
Vill bara inflika att mor min hade en V40 Classic med Xenon, torkare och strålkastarGLAS! wink

där ser man. som sagt trodde inte det fans på dom. men man lär sig något nytt varje dag

Volvo V70II (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang