Impulsinhandlad Subaru Impreza GT. Planen är inte helt klar riktigt ännu. Inhandlades för att vara en vinterbil att prova på sladd med fyrhjulsdrivet men börjar spåra lite så slänger upp en projekttråd.
Efter lite googlande kom jag fram till att de verkar som magnet ventilen var ett vanlig problem med symptom liknande mina så letade fram en pysventil i garaget och monterade o verkar som turbon laddar som den ska nu fast kan inte riktigt ställa laddtrycket lika bra om jag vill(efter 4 klick laddar den för högt o klipper tändingen och 3 klick känns lite för klent mot hur den gick tidigare).
ja man får lite problem med laddtrycket när man byter till 3" downpipe då den flödar betydligt bättre än orginal. det bästa du kan göra för att avhjäpa det är att mappa bilen.
Fast den gick utmärkt första månaden och de symptomet som brukar bli då är väl att de laddar för mycket? Nu laddade den först på för att sedan direkt släppa av laddtrycket
Rengjorde magnetventilen så nu går den bättre men pulserar istället laddtrycket. Står ju nu utan batteripolen på så den nollar så får jag se hur den går sen. Den har ju gått med pysventil enbart så kanske blivit nått knas där.
Work in progress bild på mätarhållaren Gjord av en plexiglasskiva jag hade liggandes. Kommer lackas innan montering. Prima biltema mätare
Rengjorde magnetventilen så nu går den bättre men pulserar istället laddtrycket. Står ju nu utan batteripolen på så den nollar så får jag se hur den går sen. Den har ju gått med pysventil enbart så kanske blivit nått knas där.
polaren har en trimmad forester (identisk drivlina som imprezan) och hade samma problem.. var en kass vacumslang från turbon som blivit utbytt mot en ny utan reflektion på att det sitter en strypning i..
polaren har en trimmad forester (identisk drivlina som imprezan) och hade samma problem.. var en kass vacumslang från turbon som blivit utbytt mot en ny utan reflektion på att det sitter en strypning i..
Har hittat en del om de där på nätet med men har inte rört den slangen som den ska sitta i och den ser original ut. Ska åka till subaru o kolla vad nya slangar kostar, dom var rätt torra så skadar nog inte att byta dom. Kanske kollar om den där restriktor pelleten är där den ska då när man ändå är igång. Tydligen kostar den en del att köpa ny(typ 2-300kr), löjligt när de är typ en ärta
Ingen skillnad efter batteripolen varit loss över natten. Hittade en guide på hur man gör en korrekt ECU återställning så ska göra det vid tillfälle istället samt så tänkte jag beställa nya slangar till magnetventilen och det kring.
Prövade lite olika LED-lampor i instrumenthuset, vart gröna till slut. Röda syntes för dåligt o med vita var det för stor nyansskillnad mellan tank/temp mätarna(1xT10) och dom andra(3xT5). Blått kommer jag aldrig montera i någon av mina bilar och rosa/lila är inte riktigt min stil
Senast redigerat av Vita_Vargen (23 februari 2015)
Lite fler work in progress-bilder på mätarhållarn.
På plats. Ska slippas och spacklas lite på fläktutblås-delen så den passar lite bättre och ser bättre ut
Funderar på att lacka om centerpanelen i antricitgrå när man ändå kommer behöva lacka om den övre delen. Skulle skapa lite mer kontraster i inredningen som just nu är typ samma nyans av grå över hela bilen
Subarun har fått sitt laddtrycksproblem åtgärdat på Fürstenhoff bilverkstad. Som en liten bonus så hade mekanikern kvar bilder från när bilen var ny och såldes där
Enligt mekanikern hade föraren blivit uppmanad av polisen att ta bort dekalen "Sveriges snabbaste Taxi från Fürstenhoff Motor" då den uppmanade race tyckte dom
Spenderat söndagen med att försöka råda bot på rosten.
Apskit som tätning på lyktorna... kul! Samma sak var den på min 300ZX, visserligen så suger det ju inte fukt som många andra tätningar. Ända nackdelen är väl när man ska demontera skiten och man bli svart om händerna och får apskit på lacken
Envis apskit...
Demonterad efter typ en halvtimme pill med envisa clips...
Blä för taklister som samlar skit
Proffsen in action
Blästrat och CA-primer lagt
Blir att köpa lack till veckan och fortsätta nån kväll eller i helgen
Insåg att jag inte plåtat några vettiga interiörbilder sen jag bytte centerpanelen så passade på o ta några med nya vidvinkeln
Prem lagd, blir nog riktigt fin den här! Förresten, vad var problemet med laddtrycket?
Vakuumslangarna som styrde laddtrycket. Jag byte dom efter felet uppstod men till en för grov dimension vilket gjorde att strypningen som sitter original inte fungerade som den skulle och laddtrycket vart upp o ner hela tiden. För högt, elektronisk strypning via magnetventilen, sen när det var normalnivå igen så släppte den på max o ströp igen, processen repeterades sedan
Addon på sidorna bortplockade, såg att höger bak hade åkt ut ~½ cm, gick att plocka bort för hand utan någon som helst ansträngning, skulle enkelt kunnat blåst av på motorvägen. Bestämde mig för att plocka av dom helt, när främre halvan skulle plockas bort så följde runtliggande del av tröskeln med... på båda sidorna, lite mer rost att ta sig an då (hål i storlek som en femma typ)
Never ending story med rosten på den stackars subarun början det kännas som
Goda nyheter är att det inte var tröskeln som var kass utan framskärmen, inte kul med stort hål i framskärmen med vafan sitter ju addon så det där hålet kommer inte bekymra någon
Typ 5 timmar senare var rosten bortblästrad och CA-primer pålagd. Nu ska det nog hålla ett bra tag innan det ska behöva bytas några trösklar
Efter ha fått åka runt med massa gula fläckar alldeles för länge tog jag tack i de sista kring taket så jag kan få på dom listerna igen Slipat ned primern, byggde på ordentligt med primer för att slippa spackel/filler. Första lagret färg lagt.
Vart lite rinning fram men blir nog bra efter våtslipningen. Bakstolpen vart bra den med och taket syns knappt att det är bättrat Bara våtslip och polering kvar så kan taklisterna äntligen få åka tillbaka på
Har varit inne på verkstan för att få ny ruta samt ev. rost kring denna åtgärdad. Skillnaden med ny ruta är enorm mot den minst 11 år gamla(Satt ett P-tillstånd från 2004). Nu ska de bara beställas lite delar från England så tak/rutlisterna kan monteras tillbaka. Sitter o funtar på att beställa med en STi-vinge och läpp med. Samt vita Rota GRID eller motsvarande
Denna lilla diskreta frontläpp tänkte jag införskaffa. Sen kommer bilen att lackas likadant med vita kjolar och sådant. Inte helt säker på om jag ska köra vita handtag och speglar.
Skillnaden är ju knappt synlig på första bilden men läppen bygger på lite och gör så att fronten matchar sidkjolarna bättre
Då har man shoppat loss lite! Läpp är beställd och på väg ifrån staterna. Nya fälgar inhandlade och ska lackas Är egentligen emot multi pattern men i brist på andra fälgar får de här duga Kostade en bråkdel av Rota Grid och ändå det stuk jag är ute efter
Servicedelar+clips till taket anlänt från UK, vart även nya positionsljus då dom var som löjligt billiga(~180 kr för båda sidor)