4243
Sök

Byta toppackning b230

338 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
Tjenare
Om man ska byta toppackning på en b230 måste man då lossa insug och grenrör?eller går det att få loss toppen ändå
(Sitter i en 940 och utan turbo)

(Tänkte om man måste köpa nya packningar eller inte)

Sen undrar jag om någon vet vad det kan vara för fel om

Bilen går bra  -parkerar - dagen efter när jag ska starta går den jävligt dåligt håller på att dö av och varvar då upp till 2-3000 av sig själv, sen ner igen och upp. -  stänger av -tom kylvätskebehållare - startar upp igen,samma sak försöker med gasen att hålla jämnt varv (2000) går till slut,går fortfarande riktigt dåligt,  men börjar då gå normalt och har tomgång/allt - den är igång ett tag - och då börjar kylarvätskebehållaren fyllas! Kommer upp till normal nivå - sen när man varvar upp ca 4-5000 snabbt trycks det upp i behållaren/"bubbla". - sen börjar kylaren ryka - stänger av motorn.   (Ingen kylfläkt).

Vad kan det vara? (Tror på topppackningen )Hur kan kylarvätskan expandera så mycket?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 november 2014
sweeken skrev:
Tjenare
Om man ska byta toppackning på en b230 måste man då lossa insug och grenrör?eller går det att få loss toppen ändå
(Sitter i en 940 och utan turbo)

(Tänkte om man måste köpa nya packningar eller inte)

Sen undrar jag om någon vet vad det kan vara för fel om

Bilen går bra  -parkerar - dagen efter när jag ska starta går den jävligt dåligt håller på att dö av och varvar då upp till 2-3000 av sig själv, sen ner igen och upp. -  stänger av -tom kylvätskebehållare - startar upp igen,samma sak försöker med gasen att hålla jämnt varv (2000) går till slut,går fortfarande riktigt dåligt,  men börjar då gå normalt och har tomgång/allt - den är igång ett tag - och då börjar kylarvätskebehållaren fyllas! Kommer upp till normal nivå - sen när man varvar upp ca 4-5000 snabbt trycks det upp i behållaren/"bubbla". - sen börjar kylaren ryka - stänger av motorn.   (Ingen kylfläkt).

Vad kan det vara? (Tror på topppackningen )Hur kan kylarvätskan expandera så mycket?

Du har luft i systemet. Men det skulle ju kunna va avgaser som letar sig in i kylsystemet

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 711 Inlägg
4 november 2014
Jag hade plockat insug o grenrör, så nya packningar, annars kan man ge sig fan på att det börjar läcka sen....

Och kika så att toppen inte är sprucken..lämna på planing hade jag oxå gjort.

Mvh Christian

klabbarpan
3 041 Inlägg
4 november 2014
Demontera allt och byt packningarna. Du får ju ändå alla packningar som behövs? Och är toppackning gången så riktplana toppen. Komplett sats på feltema går ju på ca 300 med allt till hela toppe.

338 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
nixon89 skrev:
Demontera allt och byt packningarna. Du får ju ändå alla packningar som behövs? Och är toppackning gången så riktplana toppen. Komplett sats på feltema går ju på ca 300 med allt till hela toppe.

Det som är lite drygt då är att jag har 10mil till biltema...  Har du någon erfarenhet av Biltemas toppackning/packningar, vill ju inte att den går sönder igen. Verkligen nödvändigt att plana? Vad brukar det kosta?

klabbarpan
3 041 Inlägg
5 november 2014
Jupp mobterade en själv för nån vecka sedan. Förvisso är min en turbomaskin som får smaka högt ladd hela tiden. Jodå den håller. En planing kostar från 100 å uppåt beroende på kontakter. Men ca 600-1000 beroende på firma.

6 578 Inlägg
6 november 2014
Hej!
Klart att Biltemas topplockspackningar håller ! Varför skulle de inte göra det. Man kan ju inte överleva som firma i dag om man sålde skitgrejer!
Bytte topplockspackning på brorsans 745:a för ett år sedan! Grenrör och insug måste bort!

Sök