Köpråd: Bränslesnål och inte så högljudd bil runt 50.000-60.000

karlingen
6 november 2014 · 6 Inlägg

Är på jakt efter en bränslesnål och tyst bil runt 50-60k.
Det måste vara en fem dörrars bil.
Har kikat lite på Toyota Aygo men har hört att de låter extremt mycket när man kör på motorvägen.

Förslag? hmm

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 november 2014 · 3 730 Inlägg

karlingen skrev:
Är på jakt efter en bränslesnål och tyst bil runt 50-60k.
Det måste vara en fem dörrars bil.
Har kikat lite på Toyota Aygo men har hört att de låter extremt mycket när man kör på motorvägen.

Förslag? hmm

Nu ska jag va tråkig ännu en gång. Det är en nära på omöjlig ekvationen du håller på med. En liten snål bil är tråkig och bullrig. Stor törstig bil är bekväm. Sen finns det ju även stora törstiga obekväma bilar. Vad ser du som bränslesnålt? Jag åker Xc70 2.5T så vad jag än jämför med så tycker jag att det är billigt jämfört med min.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zemet
6 november 2014 · 4 046 Inlägg

karlingen skrev:
Är på jakt efter en bränslesnål och tyst bil runt 50-60k.
Det måste vara en fem dörrars bil.
Har kikat lite på Toyota Aygo men har hört att de låter extremt mycket när man kör på motorvägen.

Förslag? hmm

Det blir svårt, små bränslesnåla bilar har små motorer och dom måste man varva mycket på motorvägen.
En 6 växlad golf kanske skulle kunna fungera.

http://www.blocket.se/stockholm/Valskot … 15&w=3

Stirra dig inte blind på bränslekostnaden, det är en ganska liten del av bilkostnaden när man ser till allt annat som försäkring, värdeminsking, service, parkering osv.

Du kan ju utan större problem köra en ganska stor volvo på 0,8 och med en golf kanske du kör på 0,6. Bättre att köpa en större mer bekväm, bättre utrustad och krocksäkrare bil som kostar 2 kr mer i bränsle/mil enligt mig.

Senast redigerat av zemet (6 november 2014)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Evildan
6 november 2014 ·

Jag föreslår en Toyota Prius.
Den uppfyller samtliga dina krav.
Snål, driftsäker, krocksäker, bra andrahandsvärde och låg servicekostnad.
Alltid utrustade med, klimatanläggning, antispinn, pekskärm till en mängd funktioner samt i business paketet även farthållare och läderratt.

Andromeda Rumpmas
8 november 2014 · 3 860 Inlägg

En bränslesnål bil som ska vara tyst på motorvägen? Då vill du ha en som varvar så lite som möjligt, dvs en diesel. Utöver det vill du undvika "trillingbilarna" Aygo, Peugeot 107 och den tredje som jag glömt namnet på. Du vill ha en bil med lite mer ljudisolering.

Satsa på t ex en Golf 1,9 TDI

Exempel:

http://www.blocket.se/halland/Vw_golf_t … 12&w=3

Finns även som 2,0 TDI (rekommenderas), drar typ 0,02 l/ mil extra.

http://www.blocket.se/haparanda/Volkswa … 12&w=3

Nu tog jag bara två bilar, dt finns nog både bättre och sämre på Blocket om man lägger lite tid på det.

Den här är lite halvintressant, och inte bara för att den är ful som stryk smile

http://www.blocket.se/ostergotland/Rena … 12&w=3

Men var beredd på att det kan vara svindyrt att byta strålkastarlamporna.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Timol
8 november 2014 · 358 Inlägg

Golf är som sagt en bra kandidat men jag tycker att bullernivån är i högsta laget om man inte kör med riktigt tysta däck, både Golf 5 & 6 är rätt bullriga.
Annars var jag väldigt nöjd med min 2.0tdi -04 och min bror är nöjd med sin 1.6 -07 även fast den låter ännu mer då den varvar över 3000 rpm vid 100km/h.

horbybonnen
8 november 2014 · 1 160 Inlägg

prova Suzuki alto 2010-12. högt växlad.billig i drift kamkedja.tyst njaa skruva upp stereon

Evildan
8 november 2014 ·

Andromeda skrev:
En bränslesnål bil som ska vara tyst på motorvägen? Då vill du ha en som varvar så lite som möjligt, dvs en diesel. Utöver det vill du undvika "trillingbilarna" Aygo, Peugeot 107 och den tredje som jag glömt namnet på. Du vill ha en bil med lite mer ljudisolering.

Satsa på t ex en Golf 1,9 TDI

Exempel:

http://www.blocket.se/halland/Vw_golf_t … 12&w=3

Finns även som 2,0 TDI (rekommenderas), drar typ 0,02 l/ mil extra.

http://www.blocket.se/haparanda/Volkswa … 12&w=3

Nu tog jag bara två bilar, dt finns nog både bättre och sämre på Blocket om man lägger lite tid på det.

Den här är lite halvintressant, och inte bara för att den är ful som stryk smile

http://www.blocket.se/ostergotland/Rena … 12&w=3

Men var beredd på att det kan vara svindyrt att byta strålkastarlamporna.

En Golf 04 1.9tdi 105hk 5vxl varvar 2500 rpm i 120km/h och förbrukar 5.1l/100km enligt körcykeln.
Golf 2.0tdi 140hk 6vxl varvar 2250rpm i 120km/h och förbrukar 5.5l/100km enligt körcykeln.
Det är varken särdeles lågvarvigt med tanke på effektregistret eller ens särskilt snålt jämfört med andra bilar, exempelvis ngn i tråden förekommande hybrid med likvärdigt varvtal i 120km/h samt en närapå 25% lägre förbrukning enligt körcykeln. wink

Andromeda Rumpmas
8 november 2014 · 3 860 Inlägg

Evildan skrev:

Andromeda skrev:
En bränslesnål bil som ska vara tyst på motorvägen? Då vill du ha en som varvar så lite som möjligt, dvs en diesel. Utöver det vill du undvika "trillingbilarna" Aygo, Peugeot 107 och den tredje som jag glömt namnet på. Du vill ha en bil med lite mer ljudisolering.

Satsa på t ex en Golf 1,9 TDI

Exempel:

http://www.blocket.se/halland/Vw_golf_t … 12&w=3

Finns även som 2,0 TDI (rekommenderas), drar typ 0,02 l/ mil extra.

http://www.blocket.se/haparanda/Volkswa … 12&w=3

Nu tog jag bara två bilar, dt finns nog både bättre och sämre på Blocket om man lägger lite tid på det.

Den här är lite halvintressant, och inte bara för att den är ful som stryk smile

http://www.blocket.se/ostergotland/Rena … 12&w=3

Men var beredd på att det kan vara svindyrt att byta strålkastarlamporna.

En Golf 04 1.9tdi 105hk 5vxl varvar 2500 rpm i 120km/h och förbrukar 5.1l/100km enligt körcykeln.
Golf 2.0tdi 140hk 6vxl varvar 2250rpm i 120km/h och förbrukar 5.5l/100km enligt körcykeln.
Det är varken särdeles lågvarvigt med tanke på effektregistret eller ens särskilt snålt jämfört med andra bilar, exempelvis ngn i tråden förekommande hybrid med likvärdigt varvtal i 120km/h samt en närapå 25% lägre förbrukning enligt körcykeln. wink

En diesel har rent generellt högre utväxling än motsvarande bensinare eftersom det är möjligt tack vare det högre vridet vid lägre varv. Du kan inte gärna förneka att det generellt är så. Har jag inte väldigt fel varvar väl en 1,4/1,5/1,6 eller vad det är, bensin-Golf nästan 3000 rpm i 100 knyck?

Elhybrider är dyra i inköp. Man får en äldre bil med alla nackdelar det för med sig. Om elhybrider är så bra på alla sätt och vis, varför tillverkas inte bara sådana, inget annat borde ju efterfrågas av konsumenterna?

På motorvägen kan väl inte en Prius använda batterierna särskilt mycket? Om dieseln drar 0,6 (exempel) vid 5 mils körning i 120 km/h måste Priusen dra lika mycket fast i bensin. Den lär väl dra mer i det exemplet?

2,0 TDI må dra mer än 1,9 TDI på pappret, men vi har båda sorterna i identiska bilar på jobbet, och den större är också snålare. Vi har även en Prius. Helt klart sjysstare än man förväntar sig om man åkt t ex Corolla, men som sagt dyr och inget vidare snål när det går fort.

Och svårkörd (j**la fothandbroms lol)

Senast redigerat av Andromeda (8 november 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Evildan
8 november 2014 ·

Andromeda skrev:

Evildan skrev:

Andromeda skrev:
En bränslesnål bil som ska vara tyst på motorvägen? Då vill du ha en som varvar så lite som möjligt, dvs en diesel. Utöver det vill du undvika "trillingbilarna" Aygo, Peugeot 107 och den tredje som jag glömt namnet på. Du vill ha en bil med lite mer ljudisolering.

Satsa på t ex en Golf 1,9 TDI

Exempel:

http://www.blocket.se/halland/Vw_golf_t … 12&w=3

Finns även som 2,0 TDI (rekommenderas), drar typ 0,02 l/ mil extra.

http://www.blocket.se/haparanda/Volkswa … 12&w=3

Nu tog jag bara två bilar, dt finns nog både bättre och sämre på Blocket om man lägger lite tid på det.

Den här är lite halvintressant, och inte bara för att den är ful som stryk smile

http://www.blocket.se/ostergotland/Rena … 12&w=3

Men var beredd på att det kan vara svindyrt att byta strålkastarlamporna.

En Golf 04 1.9tdi 105hk 5vxl varvar 2500 rpm i 120km/h och förbrukar 5.1l/100km enligt körcykeln.
Golf 2.0tdi 140hk 6vxl varvar 2250rpm i 120km/h och förbrukar 5.5l/100km enligt körcykeln.
Det är varken särdeles lågvarvigt med tanke på effektregistret eller ens särskilt snålt jämfört med andra bilar, exempelvis ngn i tråden förekommande hybrid med likvärdigt varvtal i 120km/h samt en närapå 25% lägre förbrukning enligt körcykeln. wink

En diesel har rent generellt högre utväxling än motsvarande bensinare eftersom det är möjligt tack vare det högre vridet vid lägre varv. Du kan inte gärna förneka att det generellt är så. Har jag inte väldigt fel varvar väl en 1,4/1,5/1,6 eller vad det är, bensin-Golf nästan 3000 rpm i 100 knyck?

Elhybrider är dyra i inköp. Man får en äldre bil med alla nackdelar det för med sig. Om elhybrider är så bra på alla sätt och vis, varför tillverkas inte bara sådana, inget annat borde ju efterfrågas av konsumenterna?

På motorvägen kan väl inte en Prius använda batterierna särskilt mycket? Om dieseln drar 0,6 (exempel) vid 5 mils körning i 120 km/h måste Priusen dra lika mycket fast i bensin. Den lär väl dra mer i det exemplet?

2,0 TDI må dra mer än 1,9 TDI på pappret, men vi har båda sorterna i identiska bilar på jobbet, och den större är också snålare. Vi har även en Prius. Helt klart sjysstare än man förväntar sig om man åkt t ex Corolla, men som sagt dyr och inget vidare snål när det går fort.

Och svårkörd (j**la fothandbroms lol)

Jo, rent generellt är det så som du skrev.
Även på punkten gällande bensinversionerna av Golf och deras varvtal håller jag med, dom är varvigare än en Punto genII 1.2 på 5an, precis som en 4cyl BMW E46.

Jo, andrahandsvärdet är relativt högt på hybriderna, ungefär samma pengar som en jämngammal Golfdiesel.
Att det inte säljs fler i Sverige i jämförelse med de över 6000000 HSD som Toyota prånglat, ut vilket är fler än AUDI A4 som jämförelse, kan bero på många faktorer en är att Sverige är en förbannat liten marknad för biltillverkarna. Folk är rädda för det som inte är traditionellt, några inte minst bevisat återkommande på detta forum bildar sig en egen uppfattning utan att ens provkört någon hybrid, i vissa delar av landet inte sällan glesbygd kanske det är någon typ av grupptryck på samma vis som någon känner sig "tvingad" att köra ett visst märke för att polarna runt korvkiosken gör det, vad vet jag, jag är inte marknadsanalytiker. wink

På motorvägen nyttjar hybriden systemet ganska ofta, det är en vanligt spridd myt/missuppfattning att så inte sker.
Här kan du se hur systemet arbetar i en Yaris HSD med 1.5 litersmotorn som även är monterad i den genII jag rekommenderar åt TS.
https://www.youtube.com/watch?v=0oYsfOzU45A

Den genII 1.5 HSD -08 jag ägde drog ca 5.0l/100km i dylik motorvägsfart.

Jag kikade på de officiella förbrukningssiffrorna att jämföra med då dessa är med "samma" person bakom ratten, verkligheten kan givetvis skilja en hel del.

Fothandbroms, svårt att nå med handen? Stretcha före du ska köra den. wink Man vänjer sig fort då det ändå är ganska vanligt förekommande på MB och en uppsjö USA pråmar.

Kul att bolla med dig BTW.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
8 november 2014 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

Andromeda skrev:

Evildan skrev:

En Golf 04 1.9tdi 105hk 5vxl varvar 2500 rpm i 120km/h och förbrukar 5.1l/100km enligt körcykeln.
Golf 2.0tdi 140hk 6vxl varvar 2250rpm i 120km/h och förbrukar 5.5l/100km enligt körcykeln.
Det är varken särdeles lågvarvigt med tanke på effektregistret eller ens särskilt snålt jämfört med andra bilar, exempelvis ngn i tråden förekommande hybrid med likvärdigt varvtal i 120km/h samt en närapå 25% lägre förbrukning enligt körcykeln. wink

En diesel har rent generellt högre utväxling än motsvarande bensinare eftersom det är möjligt tack vare det högre vridet vid lägre varv. Du kan inte gärna förneka att det generellt är så. Har jag inte väldigt fel varvar väl en 1,4/1,5/1,6 eller vad det är, bensin-Golf nästan 3000 rpm i 100 knyck?

Elhybrider är dyra i inköp. Man får en äldre bil med alla nackdelar det för med sig. Om elhybrider är så bra på alla sätt och vis, varför tillverkas inte bara sådana, inget annat borde ju efterfrågas av konsumenterna?

På motorvägen kan väl inte en Prius använda batterierna särskilt mycket? Om dieseln drar 0,6 (exempel) vid 5 mils körning i 120 km/h måste Priusen dra lika mycket fast i bensin. Den lär väl dra mer i det exemplet?

2,0 TDI må dra mer än 1,9 TDI på pappret, men vi har båda sorterna i identiska bilar på jobbet, och den större är också snålare. Vi har även en Prius. Helt klart sjysstare än man förväntar sig om man åkt t ex Corolla, men som sagt dyr och inget vidare snål när det går fort.

Och svårkörd (j**la fothandbroms lol)

Jo, rent generellt är det så som du skrev.
Även på punkten gällande bensinversionerna av Golf och deras varvtal håller jag med, dom är varvigare än en Punto genII 1.2 på 5an, precis som en 4cyl BMW E46.

Jo, andrahandsvärdet är relativt högt på hybriderna, ungefär samma pengar som en jämngammal Golfdiesel.
Att det inte säljs fler i Sverige i jämförelse med de över 6000000 HSD som Toyota prånglat, ut vilket är fler än AUDI A4 som jämförelse, kan bero på många faktorer en är att Sverige är en förbannat liten marknad för biltillverkarna. Folk är rädda för det som inte är traditionellt, några inte minst bevisat återkommande på detta forum bildar sig en egen uppfattning utan att ens provkört någon hybrid, i vissa delar av landet inte sällan glesbygd kanske det är någon typ av grupptryck på samma vis som någon känner sig "tvingad" att köra ett visst märke för att polarna runt korvkiosken gör det, vad vet jag, jag är inte marknadsanalytiker. wink

På motorvägen nyttjar hybriden systemet ganska ofta, det är en vanligt spridd myt/missuppfattning att så inte sker.
Här kan du se hur systemet arbetar i en Yaris HSD med 1.5 litersmotorn som även är monterad i den genII jag rekommenderar åt TS.
https://www.youtube.com/watch?v=0oYsfOzU45A

Den genII 1.5 HSD -08 jag ägde drog ca 5.0l/100km i dylik motorvägsfart.

Jag kikade på de officiella förbrukningssiffrorna att jämföra med då dessa är med "samma" person bakom ratten, verkligheten kan givetvis skilja en hel del.

Fothandbroms, svårt att nå med handen? Stretcha före du ska köra den. wink Man vänjer sig fort då det ändå är ganska vanligt förekommande på MB och en uppsjö USA pråmar.

Kul att bolla med dig BTW.

Fotmanuvrerad parkeringsbroms är så jävla bra. Att ha en stor drule mellan sätena är ju perverst på sitt sätt. Kanske är det så att det existerar för att blidka det täckta könet och ev herrar som spelar i det andranlaget.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang