BMW 525 Halvljusen brinner efter 1km

Gl3nn
8 november 2014 · 137 Inlägg

Hej, har en Bmw 525 som halvljusen brinner när ja kört ca1km, köpte den idag så har inte provmätt mera en att när den är avstängd så kommer de 10v till halvljusen. Förra ägaren sålde bilen för att alla lampor brinner direkt.

Lada 2107 "Russian Standard" (1988)
Lada 2105 "Russian Cab" (1990)
zzr94092
8 november 2014 · 4 388 Inlägg

h4/h7?  separata hel/halvljus strålkastare? varför jag undrar är för att jag köpte en bil en ggn, som det var hemmakopplat aut,halvljus ,men när jag slog på helljuset så gick lamporna sönder ,pga att halvljuset var på åxxå,hade H4..blev för varmt för glödlampan..

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
8 november 2014 · 3 730 Inlägg

Kan man tänka sig att pga den låga spänningen så ökar strömmen markant och det är den som dödar glödtråden? Ren gissning

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Drönirettab
8 november 2014 · 21 761 Inlägg

Vanliga lampor är resistiva, strömmen ökar om spänningen ökar och strömmen minskar om spänningen minskar.

Även om spänningen bara är 10 V med motorn avslagen så föreslår jag ändå en spänningsmätning på generatorn både vid tomgångsvarv och 2000 motorvarv för att se hur spänningen beter sig. smile

MickeKr
8 november 2014 · 391 Inlägg

Mät vad du har för spänning när motorn är igång och generatorn laddar.
Hög spänning ger hög ström.

http://www.garaget.org/?car=341184

MVH Micke

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
Gl3nn
8 november 2014 · 137 Inlägg

zzr94092 Det är H1:or så dom är alla skilda

Tackar för alla svar smile Men nu gör ni mig förvirrad med vissa kommentarer.
Kan ni förklara vad ni menar med att strömmen ökar om spänningen ökar?
För enligt mig så minskar strömmen då spänningen ökar.

Hur får man resistansen att ändra i en lampa då resistansen kommer från tråden som glöder?
och med vanlig el fakta så U=R*I P=U*I , Vilket betyder att om du har en lampa på 55w och ger den 10V kommer den dra 5.5A ger du den 12v drar den 4,48A och 13,6v 4,04A.
U=Spänning: Volt
R= Resistans : Ω
I= Ström: Ampere
P= Effekt: Watt

Så nu till min fråga igen, Det måste ju vara en överspänning som kommer men vad kan det bero på och hur kan det endast komma till halvljusen? för blir det överspänning som dödar dem så borde det ju ta alla ljusen i bilen?
Skall ta o mäta spänningen konstant medan ja kör imorgon och se om ja får fram något. Men jag tar gärna emot mer ideér smile

Senast redigerat av Gl3nn (8 november 2014)

Lada 2105 "Russian Cab" (1990)
Lada 2107 "Russian Standard" (1988)
Drönirettab
8 november 2014 · 21 761 Inlägg

Effekten på en lampa anges vid en viss spänning, det innebär att om lampan matas med högre eller lägre spänning än den specade spänningen så ändras också lampeffekten. Gör gärna en egen mätning på en lampa så får du se. smile

En överspänning borde knäcka andra lampor också, det håller jag med om, men det kan hända att hel/halvljuset är extra känsligt.

MickeKr
8 november 2014 · 391 Inlägg

Korrekt.
Effekten ökar med ökad spänning.
Resistansen är konstant (inom vissa gränser beroende på glödtråden)
Föregående inlägg är helt korrekt.
hel och halvljus är mer känsliga mot överspänning beroende på att resistansen är låg.

http://www.garaget.org/?car=341184

MVH Micke

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang