2944
Sök

Montera 531topp och vx3kam i en B200F

84 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#1
Tja!
Är det någon som har monterat på en 531topp och vx3kam på en b200f motor.
Fick ni problem när ni startade den?
Fick ni göra några andra justeringar?
Öka btr?
Öka Lmm?

Jag har monterat på allt men får den inte att gå som jag vill.
Får ingen gas respons och tändstiften blir ruskigt sotiga.

Så tror att den får för mycket bränsle just nu.

5 846 Inlägg
17 november 2014
#2
Är kammen felställd?

Ventiler som inte håller tätt?

Missat att koppla in något?

Du ska inte behöva ändra på bränsletrycket och absolut inte behöva pilla i LMMen.


84 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#3
Kammen stämmer med alla andra markeringar med kamremmen. Kan det vara ventilspelet du menar eller det som inte stämmer.
Allt sitter i kopplat, vet inte hur många gånger jag har kollat det.

Okej va bra, då ska jag återställa bränsletrycket och Lmm.

5 846 Inlägg
17 november 2014
#4
Stämmer alla markeringar mot kamremskåpan då?

Nej det jag undrar är om kamaxeln är rätt i förhållande till vevaxeln. Veven ska vara nollad med 1ans cylinder i tändläge, då ska märkningen på fördelaraxelns remskiva stämma med märkningen på bakre delen av kamremskåpan och då ska även märkningen på kamdrevet stämma med märkningen på bakdelen av kamremskåpan.

Här ser du bilder på var märkningarna finns:
http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/


84 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#5
Ja alla dem markeringarna stämmer. Stämde även när jag prov snurrade motorn för att se att dem stämde.

Jag ska iallafall återställa Lmm och btr. Men den gick inge bra då heller när jag testade första gången. Så då började jag skruva på Lmm och till sist ökade jag bränsle trycket vilket jag tror blev för högt.

Hur vet jag om ventilerna håller tätt?

5 846 Inlägg
17 november 2014
#6
Det lät skumt att den skulle gå dåligt då hmm

Kompprov eller leakdown-test om du inte vill ta loss toppen och fylla förbränningsrummen med vatten eller t-sprit och vänta någon timme och se om det smitit ut vätska.


84 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#7
Ja, det tycker jag med.
Ringde precis en bekant och förklarade felet och han sa att det måste vara tändningen att rotorn pekade fel när jag monterade kamremmen trots att märket stämmer med  kåpans markering. Så blir hem och kolla tändning och nollställa btr och Lmm.

Tack så mycket för snabba svar

786 Inlägg
17 november 2014
#8
Eller så har du satt tändkablarna fel.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

338 Inlägg
17 november 2014
#9
Gle740 skrev:
Ja, det tycker jag med.
Ringde precis en bekant och förklarade felet och han sa att det måste vara tändningen att rotorn pekade fel när jag monterade kamremmen trots att märket stämmer med  kåpans markering. Så blir hem och kolla tändning och nollställa btr och Lmm.

Tack så mycket för snabba svar

Rotorn går ju bara att sätta på ett sätt? Eller har du blockmonterad fördelare?

5 846 Inlägg
17 november 2014
#10
sweeken skrev:
Gle740 skrev:
Ja, det tycker jag med.
Ringde precis en bekant och förklarade felet och han sa att det måste vara tändningen att rotorn pekade fel när jag monterade kamremmen trots att märket stämmer med  kåpans markering. Så blir hem och kolla tändning och nollställa btr och Lmm.

Tack så mycket för snabba svar

Rotorn går ju bara att sätta på ett sätt? Eller har du blockmonterad fördelare?

Sitter ju i en 360 så är blockmonterad fördelare.



Sök