3.0TDI dieselpartikelfilter ta bort?

AK-TUNING Four rings to rule them all
7 december 2014 · 227 Inlägg

Tjenare,

fastnade lite i YouTube träsket (DPF removal) och är helt kär i ljudet. Har idag helsats avgassystem men börjar bli jävligt intresserad av att ta bort partikelfiltret.. Känner till lite för och nackdelar.. men är det någon som orkar förklara ytterligare, kanske mer detaljerat vad som händer osv...

nyller BMW 335D E91
7 december 2014 · 1 399 Inlägg

Följer wink

Mervolic Yawn...
7 december 2014 · 3 151 Inlägg

Mjaa, tar du bort det så öppnar det väl flödet på ett annat sätt i avgassystemet. Kanske får ett fränare ljud, men det är inte säkert att bilen går bättre. Dessutom är det säkert olagligt, du går inte igenom besiktningen i alla fall... Kanske om du lyckas registreringsbesikta utan det, men då får du ju betala full skatt istället, om det ens är möjligt.

Bara mina teorier, någon annan kan ju komma med fakta. smile

AK-TUNING Four rings to rule them all
7 december 2014 · 227 Inlägg

nyller skrev:
Följer wink

Sugen Nyller? smile Har vart jävligt sugen ett bra tag nu! Jobbigt när man fastnar i youtube träsket med alla goa klipp.

Mervolic Yawn...
7 december 2014 · 3 151 Inlägg

BMW-318 skrev:

Mervolic skrev:
Mjaa, tar du bort det så öppnar det väl flödet på ett annat sätt i avgassystemet. Kanske får ett fränare ljud, men det är inte säkert att bilen går bättre. Dessutom är det säkert olagligt, du går inte igenom besiktningen i alla fall... Kanske om du lyckas registreringsbesikta utan det, men då får du ju betala full skatt istället, om det ens är möjligt.

Bara mina teorier, någon annan kan ju komma med fakta. smile

Tack för ditt svar! Jo precis så är det nog, självklart måste den programmeras bort också.. Olagligt vet jag inte riktigt om det är, tydligen så kontrollerar besiktningen inte om det ligger ett partikel kvar eller inte, dem gör väl endast avgas test? Rätt mig om jag har fel!

Favoritklippet just nu smile https://www.youtube.com/watch?v=uLnx-Jley10

Ah, jag vet som sagt inte hur det ligger till. Det är mycket möjligt att dom inte kontrollerar det, men det betyder ju inte att det är lagligt för det. Om du informerar besiktningsmannen om att partikelfiltret är borttaget så lär han antagligen underkänna fordonet. wink Men då är man ju bra dum...

Fränt ljud var det faktiskt, men vet inte om det beror så mycket på partikelfiltret?

AK-TUNING Four rings to rule them all
7 december 2014 · 227 Inlägg

Helt rätt! Beror mestadels på downpipe. Men har sätt massvis med andra klipp med endast DPF borttaget och ett Helsats system och det låter helt brutalt bra!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2014 · 13 734 Inlägg

Mervolic skrev:
Mjaa, tar du bort det så öppnar det väl flödet på ett annat sätt i avgassystemet. Kanske får ett fränare ljud, men det är inte säkert att bilen går bättre. Dessutom är det säkert olagligt, du går inte igenom besiktningen i alla fall... Kanske om du lyckas registreringsbesikta utan det, men då får du ju betala full skatt istället, om det ens är möjligt.

Bara mina teorier, någon annan kan ju komma med fakta. smile

finns inte en chans att dom märker det så länge man låter det yttre sitta kvar.

för man programerar självklart bort funktionen så dom inte har möjlighet att upptäcka det vid avläsning av felkoder.   

mitt tips bort med egr och dpf så har du om inte annat sparat en massa bränsle.
för dessa saker ökar bränsleförbrukningen.

men så klart måste sakerna programeras bort

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
VD-Design
7 december 2014 · 1 324 Inlägg

Jag har tagit bort det på min Saab.. Bästa jag  gjort.  smile  Mer effekt och inget krångel med att det blir igensatt.  Kör på!

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Erick
7 december 2014 · 4 767 Inlägg

Det ger en ganska rejält effektökning att plocka bort DPF, mindre bränsle drar det också. Ljudet får man på köpet. Inga problem vid bes, dom mäter inte detta.

Du måste byta mjukvara. Jag kan rekommendera att du tar kontakt med Rica AB
RICA ENGINEERING SWEDEN AB
SOLBRÄCKEGATAN 16
44245 KUNGÄLV
+46 (0) 303-58182

Och pratar med Patrik, så kan du få en anpassad mjukvara både med mer effekt och med anpassning för att köra utan DPF.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
lenti
7 december 2014 · 174 Inlägg

finns de ens nackdelar med att ta bort DPFen?? har jag aldrig hört big_smile

du SKA ta bort den big_smile
ersätt med met ersättningsrör och sedan mappa om den, när du väl gör det så ska du såklart köra in steg 1 trim big_smile

besiktningen kommer inte säga ETT SMACK då dom kör allt via OBD och inte via avgasrören på dieselbilar från 2006 uppåt smile
GO FOR IT.. sjuuuukt märkbar skillnad, både effekt och bränsleförbrukningen blir mindre

Audi A5 3.0TDI Steg 2
Kia Stinger GT "Stingray" (2019)
AK-TUNING Four rings to rule them all
7 december 2014 · 227 Inlägg

Tack så hemskt mycket för alla svar, förslag m.m. Men vad är nackdelarna med att ta bort det, något måste det finnas förutom den svarta röken kanske? Hur undviker man den btw? Vad har man för ca effektökning inkl mappning?

nyller BMW 335D E91
7 december 2014 · 1 399 Inlägg

Det är som dom säger, bara att ta bort antar jag och mappa så den ej visar nå felkoder tongue

AK-TUNING Four rings to rule them all
7 december 2014 · 227 Inlägg

lenti skrev:
finns de ens nackdelar med att ta bort DPFen?? har jag aldrig hört big_smile

du SKA ta bort den big_smile
ersätt med met ersättningsrör och sedan mappa om den, när du väl gör det så ska du såklart köra in steg 1 trim big_smile

besiktningen kommer inte säga ETT SMACK då dom kör allt via OBD och inte via avgasrören på dieselbilar från 2006 uppåt smile
GO FOR IT.. sjuuuukt märkbar skillnad, både effekt och bränsleförbrukningen blir mindre

Lenti du plockade ju bort DPF på din 2.0TDI, hur upplevde du att bilen fungerade? Är lite rädd för S-tronic lådan med, tror ni den tar någon skada med tanke på effektökningen.. Har kollat lite olika forum angående hur mycket NM lådan klarar, vissa säger 550nm andra 600nm. Självfallet beror detta nog på vilken låda som sitter i bilen från vilken årsmodellen. Är det någon som sitter på någon vettig information?

AK-TUNING Four rings to rule them all
7 december 2014 · 227 Inlägg

nyller skrev:
Det är som dom säger, bara att ta bort antar jag och mappa så den ej visar nå felkoder tongue

Precis, bara att göra det Nyller så hakar jag på efter att du gjort det smile

nyller BMW 335D E91
7 december 2014 · 1 399 Inlägg

BMW-318 skrev:

nyller skrev:
Det är som dom säger, bara att ta bort antar jag och mappa så den ej visar nå felkoder tongue

Precis, bara att göra det Nyller så hakar jag på efter att du gjort det smile

Du tycker det va wink Är iaf grymt sugen iaf! cool

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2014 · 13 734 Inlägg

sitter på dom mesta dieselarna efter 05-06 däromkring brukar alla ha det

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
SLG
7 december 2014 · 498 Inlägg

Denna låter också nice smile Här ser man också en bild på DP han har gjort.

https://www.youtube.com/watch?v=6o6E9CPhZL4

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
AK-TUNING Four rings to rule them all
7 december 2014 · 227 Inlägg

Aah den är helt underbar! Snackade med en polare precis ang detta... Han säger att det är enklare att byta downpipe och mappa om bilen bara?? Vad tror ni?

AK-TUNING Four rings to rule them all
7 december 2014 · 227 Inlägg

Eller har jag uppfattat det hela fel... Är downpipe det som är ersättaren till DPF om man inte vill göra ett ersätningsrör igenom DPF? Snurrig...

VD-Design
7 december 2014 · 1 324 Inlägg

BMW-318 skrev:
Tack så hemskt mycket för alla svar, förslag m.m. Men vad är nackdelarna med att ta bort det, något måste det finnas förutom den svarta röken kanske? Hur undviker man den btw? Vad har man för ca effektökning inkl mappning?

Röken slipper du när du mappar. Min ryker ingenting.  Jag fick ungefär 20hk och 25Nm extra utöver vanligt steg 1. Så bör ju göra ännu mer på din.

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang