Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt förutom vinge som görs i glasfiber. Nytt motorprojekt är påbörjat vid sidan av, en 305 tunnelram motor med dubbla 450 holley slayers.
  • 113 Följare
  • 226 442 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 juni
Vonbackman Bäckman
27 februari · 720 Inlägg

Vonbackman skrev:
Har försökt få liv i bilen nu i veckan, men det vill sig inte riktigt.. Jag har en 123 fördelare, tune+ så det är bluetooth varianten, denna har då en app man kan ladda ner och ställa egna tändkurvor i programmet. Nu till det tråkiga: min mobil vill verkligen inte hitta fördelaren i programmet, så jag kan inte på något sätt kommunicera med fördelaren. Misstänker att det kan ha med taskigt batteri att göra annars är det något konstigt med mobilen som gör att jag inte kan hitta fördelaren i programmet.

Hur som helst, fint väder hela helgen enligt väderappen, kommer spendera all tillgänglig tid i garaget, har varit en liten break i någon dag.

Kommer bli ett motorbyte framöver, har fått fatt i en 305a för en billig slant, det ska vara en relativt vass 305a, det sitter dart toppar på bland annat, vassare kamaxel och uppborrad. Denna motorn trivs bäst på höga varv, den funkar inte i en lowrider som den sitter i just nu enligt nuvarande ägaren. 😅

Blir nog inte bara ett motorbyte, utan kommer medföra en hel del arbete, skivbromskonvertering bland annat. Men men, bättre att göra allt riktigt från första början!

Okej, nu har jag legat sömnlös några dagar, mycket tänkande och funderingar, kan jag ha lyckats dra ut en kabel? Fördelaren syns ju i programmet när jag kört runt motorn men försvinner ganska omgående, den försöker ladda fördelaren och koppla upp sig, men händer inte mycket. Tänkte att fan, jag ska ha igång fördelaren, jag vägrar ge upp. Det har ju funkat innan. Sprang in i huset och hämtade gamla mobilen igen, satte i simkortet från nya mobilen, aktiverade allt från platstjänster till bluetooth, och vips, connected! Den gamla mobilen har en äldre version av 123tune+ programmet, och jag vet att den har bluetooth 4.0 med låg strömförbrukning(ett krav för att programmet ska fungera). Nu kan jag äntligen få sova om nätterna igen. 😅

Nu är ju frågan, i och med att denna fördelaren kan jag knappa in min tändkurva på egen hand, så jag vet att den har rätt kurva vid vissa varvtal. Jag försökte få liv i bilen igår men troligtvis står tändningen helt åt pipan, den har förvisso varit svårstartad sålänge jag haft denna fördelaren i bilen när det är kallt ute, så något står inte helt rätt till. Är det någon av er som vet hur tändningen ska stå? Vad ska en trimmad motor ha i tändning på 500rpm? Appen tillåter endast att modifiera tändningen ifrån 500rpm och uppåt, och en 085 fördelare som många kör med har en tändning på 36grader vid fullt utslag (4600rpm)

Jag förmodar att starten har med vilken tändning som är inställd på de låga varven, enligt videos jag kollat på där de monterat i olika bilar har alltid tändningen på 0 grader vid 500rpm spannet, ska man testa det kanske för att se om det blir bättre?

Senast redigerat av Vonbackman (27 februari )

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
5 mars · 720 Inlägg

Det har varit lite dött nu den senaste tiden pga olika anledningar. Men hur som helst så är nya motorn hämtad och jag väntar ivrigt på att få sätta igång med byte av kamaxel och kamkjedja.

Hur som helst, vad ska bli av med denna undrar ni. Såhär är visionen.

Motorn är i behov av en genomgång, inte så farlig totalgenomgång. Kamaxel är kass och därmed även lyftarna, detta byts ändå i samband med kamaxelbytet eftersom kamaxeln som sitter i nu är för vass för gatbruk. Denna motorn med denna kamaxeln som sitter i nu är lämpad att ligga på mellan 3000varv och uppåt.

Hur som helst:

En pojkdröm som går i uppfyllelse, tunnelram motor!

Blocket är då ett 305 cheva block, som med högsta sannolikhet är vidgjort, detta är info från kollegan som i sin tur haft motorn i sin impala 63a.
Portade Cheva dart toppar.
Tunnelraminsug (nytt alusvetsat tunnelram med korrekt storlek på samtliga 8 runners jämfört med ett gammalt weiand insug.)
Isky kamaxel 280 duration.
Msd tändning.
Dubbla doublepumpers holley 450 slayers.
Block huggers headers.
Powerglide låda med en 4500stall turbin.
1031 bakaxel.

Vi får se om allt håller, men en liknande sådan här motor fast en 327a finns ute på youtube där samma motorsetup förutom att det är en 327a går hur fint som helst på tomgång och bra gasrespons, den motorn bänkades på 416 hästar på 6000rpm, över 400nm vridmoment vid 5000rpm. Om jag inte minns helt fel så var den 327an original när det kommer till topparna och blocket. Jag låter det dock vara osagt.

Liter bilder såklart: big_smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c7e46bcbb3ae35ac70576f25cb8ac82c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-2c6ddcda3d055863e421d0ca5b3c97d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-f4bcab81f8a954d14268486e219ec482.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4b097dc82820c38e0890d4f0b9af0db1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ffff3dd03dcfb9de713015ab268c370f.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
25 mars · 720 Inlägg

Motivationen är inte den bästa just nu men jag försöker ta mig tid att pilla till och från. Nu börjar ju allt mer och mer jänkebilar och sommarbilar generellt titta ut på vägarna så motivationen tittar nog snart fram igen. 😅

Mina honeycomb nät är ju hemma och har börjat klippa till bitar som ska monteras bland annat i fronten, bakom gälarna osv. Jag trodde jag hade beställt för mycket men det visar sig nog vara tvärtom. Vi får se hur långt det räcker. Hur som helst, lite bilder såklart. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-76eaa96a2934b3ba1ca60957945682d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-3a8525a27673e4c541b880023a5ae61a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-a14adb92e83123a451ac1deb280c2789.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b59be8eb2802373c67b3ad1c4b042c15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-7981a362b2f3ded656bfc3bfb3cfeb4a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c71af614ca65fc9ddf6cbb72964313c9.jpg

Det avlånga måttet i nätet var tänkt att ha det i vågrätt riktning men det blev inte lika bra som tänkt, det såg bättre ut med riktningen som gälarna, kan ha med att mer rutor syns när dom är monterade i den riktningen, sen var nätet lite för smalt (alltid viktigt att dubbelkolla måtten innan man beställer) som gjorde att jag valde att ha dom stående istället. Jag tror att detta kommer bli någorlunda bra iallafall trots allt.😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
UniCross
26 mars · 413 Inlägg

Så häftigt! har själv svårt med motivationen också nu, men de kommer! En dag i taget! big_smile

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Vonbackman Bäckman
26 mars · 720 Inlägg

UniCross skrev:
Så häftigt! har själv svårt med motivationen också nu, men de kommer! En dag i taget! big_smile

Ja precis, så är det. Småpilla är bra när motivationen är på botten, då blir det iallafall något gjort 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Low
26 mars · 2 770 Inlägg

Keep it goin!😁

Vonbackman Bäckman
27 mars · 720 Inlägg

Low skrev:
Keep it goin!😁

Ska försöka! Haha.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
31 mars · 720 Inlägg

Tänkte bara skriva av mig lite. För några veckor sedan upptäckte jag att något med elsystemet är galet, det är väl kanske inte så konstigt heller med tanke på hur allt ser ut. Det som jag upptäckte var att när jag vrider på tändningen så ska fördelaren tändas upp (den blåa indikatorlampan i min 123 ignition tune + bluetooth version) och den ska även dyka upp i appen, den tänds upp vilket betyder att den får ström, men den syns inte i appen, bara när jag vrider över så startmotorn går. Vrider jag tillbaka till tändningsläge så försvinner den från appen. Har kollat över de flesta jordpunkterna och hittar inte något fel någonstans. Nu tar jag steget längre och byter ut det dåliga elsystemet mot ett helt komplett nytt elsystem. Kostnaden för ett sådant hamnade på 5848kr, tråkig utgift men högst troligt försvinner problemet vilket jag anser vara värt kostnaden för elsystemet.https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-246cc578d7eef2be4e3656f8d4acd078.jpg

Hur kan jag då vara säker på att det inte är fördelaren som är trasig? Ganska enkelt att luska ut genom att koppla in den i bruksbilen och det är gjort, där dyker den upp i appen direkt. Har även provat pendlarbilens batteri och tändspole, men det hjälper inte.

Sen kan man ju se det hela på ett annat vis med, när så mycket tid och pengar är nerlagt på bilen så kan ju ett nytt elsystem vara värt det med, så är i stort sett bilen helrenoverad och samtidigt ombyggd. Ska försöka byta elsystemet såfort jag bara kan så man kan lägga tiden på att fortsätta med svetsning osv.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
31 mars · 720 Inlägg

Börjar få mer och mer sug på att färdigställa bilen nu så jag kör väl på tills jag tröttnar igen haha.

Diffusorn är omborrad och monterad i rätt position.https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-fa0008d3e01fe76986c5e2a5f0f3306e.jpg

Igår skars mina gälar på jobbet i plasmamaskinen, bockades idag av kollegan och monterades efter jobbet, har klippt ut resterande av honeycomb näten för höger framskärm och självklart monterade, har påbörjat att svetsa dit fästen för nätet som ska sitta i urtaget under grillen.https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-abd16fb7846798f1fffd3fc1c3ce788e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-91073d393bc8b7e5a9d5f8e212710514.jpg

Sista arbetsdagen för veckan imorgon, hela den lediga tiden kommer spenderas i garaget, förhoppningsvis färdigställs resterande av bygget framtill, då kan jag testköra bilen efter allt arbete, och med rätt fälgar. Det som behöva göras är att byta ut elsystemet mot det nya, ska verkligen försöka så gott jag kan och eventuellt hinna med det under veckans ledighet. Måndagen är ju röd dag med så det är 4 dagars långa garagedagar. Inget är omöjligt! big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
MrCrankyface
31 mars · 384 Inlägg

Kul att se att det rullar på, blir riktigt jäkla coolt.
Hoppas du får en produktiv påsk! big_smile

Volvo Amazon "131" (1965)
Vonbackman Bäckman
1 april · 720 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Kul att se att det rullar på, blir riktigt jäkla coolt.
Hoppas du får en produktiv påsk! big_smile

Exakt, känns riktigt kul! Det hoppas jag på med 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
1 april · 720 Inlägg

Härligt väder ute idag, klippte någon folköl sittandes i solen innan jag började på arbetet igen.

Nu är det igång på riktigt. Påbörjat att sammanfoga hela fronten till ett, ville egentligen ha det skruvbart men det ställer till det med vissa saker, därför väljer jag istället att svetsa ihop allt till ett stycke. Har även kapat nederkanten så det är ett instick på 20mm runtom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-9dc5ff84f867584bc09d5489b97bb9df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-24dbb834a8de1224bb38bdad5f423cdd.jpg

Kommer mer bilder ikväll!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
UniCross
2 april · 413 Inlägg

Så jäkla roligt att se dig pyssla! Kämpa på!

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
Vonbackman Bäckman
2 april · 720 Inlägg

UniCross skrev:
Så jäkla roligt att se dig pyssla! Kämpa på!

Tack! Jag ligger i så gott som jag bara kan/orkar.

Arbetet fortsätter, glömde ta lite bilder igår kväll men höger framskärm och hela mittenstycket är ihopnestat. Idag kör jag klart urtaget på vänster framskärm, sätter även skärmlisten när jag ändå är igång, lättare att göra det när skärmen är lös.https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-61d37d78b7d4c50a92741ca7bc32c8b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-2fa29fbb04ea3c06936b8ccd39c35092.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
2 april · 720 Inlägg

Och där är den kapad och ditsvetsad, helsvetsning kvar!https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-75dba20452ce7048a294f1c545a3a191.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
2 april · 720 Inlägg

Skärmkant på plats! https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-f0e105514875af02f2d7f00d39ed262a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c0a37f615068136ccd6b06f3d2118aca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-8190b18f50ef73827dd06ec23e33e280.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
3 april · 720 Inlägg

Kör väl vidare idag då! Alla tänkbara fästen är klara och ska bara helsvetsas. Sen slipning. Tänker att jag ska se till att få dit mina canardsplitters idag med, skickar bild senare.https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-d9bc7364ec360e4eaaa553fb5f95fdd3.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
UniCross
3 april · 413 Inlägg

Så jäkla snyggt!

ser ut som de blir spackling och lack på både insida och utsida sen big_smile

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
Vonbackman Bäckman
3 april · 720 Inlägg

UniCross skrev:
Så jäkla snyggt!

ser ut som de blir spackling och lack på både insida och utsida sen big_smile

Tackar! Ja det får nog bli så 😅

Nu är det helsvetsat med! 😎slipning kvarstår, sen ska hål borras i fästet för gälarna, nätet ska klippas till sen är väl hela vänster framskärm färdig.https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-8e667ff5adf2eed064440caf178baabb.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
3 april · 720 Inlägg

Vänster framskärm är nu nerslipad, har även måttat in fästhålen för gälarna och nitat dom med blindnitmuttrar. Nu ska nätet klippas till, gälarna ska få sina fästen tilltrycka så dom går i snyggt och prydligt!https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-f3698b05720c7d2fb9f3cc1bf01532de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b9e1966b739f34cdd861b2b281b4ce71.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang