Det har varit lite dött nu den senaste tiden pga olika anledningar. Men hur som helst så är nya motorn hämtad och jag väntar ivrigt på att få sätta igång med byte av kamaxel och kamkjedja.
Hur som helst, vad ska bli av med denna undrar ni. Såhär är visionen.
Motorn är i behov av en genomgång, inte så farlig totalgenomgång. Kamaxel är kass och därmed även lyftarna, detta byts ändå i samband med kamaxelbytet eftersom kamaxeln som sitter i nu är för vass för gatbruk. Denna motorn med denna kamaxeln som sitter i nu är lämpad att ligga på mellan 3000varv och uppåt.
Hur som helst:
En pojkdröm som går i uppfyllelse, tunnelram motor!
Blocket är då ett 305 cheva block, som med högsta sannolikhet är vidgjort, detta är info från kollegan som i sin tur haft motorn i sin impala 63a.
Portade Cheva dart toppar.
Tunnelraminsug (nytt alusvetsat tunnelram med korrekt storlek på samtliga 8 runners jämfört med ett gammalt weiand insug.)
Isky kamaxel 280 duration.
Msd tändning.
Dubbla doublepumpers holley 450 slayers.
Block huggers headers.
Powerglide låda med en 4500stall turbin.
1031 bakaxel.
Vi får se om allt håller, men en liknande sådan här motor fast en 327a finns ute på youtube där samma motorsetup förutom att det är en 327a går hur fint som helst på tomgång och bra gasrespons, den motorn bänkades på 416 hästar på 6000rpm, över 400nm vridmoment vid 5000rpm. Om jag inte minns helt fel så var den 327an original när det kommer till topparna och blocket. Jag låter det dock vara osagt.
Liter bilder såklart:

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c7e46bcbb3ae35ac70576f25cb8ac82c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-2c6ddcda3d055863e421d0ca5b3c97d5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-f4bcab81f8a954d14268486e219ec482.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4b097dc82820c38e0890d4f0b9af0db1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ffff3dd03dcfb9de713015ab268c370f.jpg]()