1969 Roadrunner - Acceleratii Incredibus

Bilen är renoverad 1977 och fick en uppfräschning 2012 men blev aldrig helt 100% klar. Detta är resan till en Svensk protouring Roadrunner.
  • 48 Följare
  • 17 483 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 augusti 2016
MeepMeep Finraggare
14 december 2014 · 2 381 Inlägg

Tänkte dra igång ett projekt om min bil, dels för att dokumentera vad jag håller på med så man i framtiden kan gå tillbaka och se vad man hållt på med de senaste åren men också ifall någon kanske tycker det är intressant att följa. Mitt största misstag med Magnumen var att inte dokumentera vad jag höll på med - nu när den är såld så saknar man att titta på gamla bilder smile

Jag var 3 månader i Florida för att leta upp en ny bil - hade ännu inte bestämt vilken modell eller vilken årsmodell men när jag sprang på en Sublimegrön 1969 Roadrunner visste jag att jag hade hittat rätt. Dock var inte bilen som sådan rätt - hade varit totalt omöjlig att registrera i Sverige i det skick den var, och den kom med en halv verkstad i delar som hade kostat en halv arm och ett ben att skicka över.

Nästa objekt var en riktigt fin, nyrenoverad - men ca $12000 mer än jag hade tänkt betala. Hemresa närmade sig och jag la ett skambud som tyvärr inte gick hem - och så fick jag åka utan bil. Irriterande. Väl hemma i Sverige dyker då denna upp:

http://i.imgur.com/NO37Je1.jpg

Pratade med säljaren på telefon, hälsade vad jag tänkte betala och han accepterade budet. Inte mycket att göra än att köpa en weekendtrip till Florida och handlade bilen på plats i Ocala. Fick hjälp av Tiny and Son's towing company att köra den till Jacksonville.

http://i.imgur.com/syqHwXY.jpg

En sak jag aldrig ens funderat på när jag importerat bilar tidigare är under vilka förhållanden de förvarar bilarna innan de körs till hamnen. Kändes totalt shady att lämna den på en grusplan bakom ett järnvägsspår där kontoret var en trailer och de tömde latrintunnan precis när vi kom... Dock var bilresan i Tiny's lilla bärgare ett minne för livet. Skall ni transportera något i centrala Florida - ring honom. Sjukt bra pris och trevlig kille.

Så - 8 veckor senare, via holland. Då kom den. Men batteriet var tvärslut för den hade stått med varningsblinkers på. Rätt standard på sjöfrakt...

http://i.imgur.com/3zhjoA5.jpg

In med den i garaget, in med två torrbollar och på med kupéfläkten. Den var lite fuktig.

http://i.imgur.com/XXvnkXn.jpg

Nu till nästa problem - besiktning. Dels behöver man sluten vevhusventilation men även om den får blinka rött bak får den inte lysa orange fram. Och som socker på moset får man inte ha påslagna bakljus när man inte har framljus - så rycka kabeln till parkeringsljuset funkar inte. Dock får man blinka vitt framåt - och efter att ha kollat lite i lådan vad som fanns hängde jag på vita blinkers/p-ljus

https://www.dropbox.com/s/xd4yw7blruevk01/2014-11-09%2021.19.56.jpg?dl=0

Glad i hågen med klart lagliga nummerskyltar åkte jag iväg till besiktningen - enda som fanns inom 4 veckor.

http://i.imgur.com/i0YdEcb.jpg

Synpunkter på mycket, men den verkade gå igenom. Så kommer han på. Ah - just - han har inte kollat parkeringsbromsen. Går ut - provar - kommer tillbaka och hälsar att den är obefintlig. Så det var bara att åka hem och försöka justera. Var rätt nöjd med hur det blev, gick inte att rubba hjulen med baken lyft, ner med den, samma skit. Fick hjälp av Fuzzer och matte_dj men inte fan blev det bra för det, så jag lämnade iväg den och fick den fixat över dagen. Stannade på besiktningen på vägen hem - och nu gick det bra. Lycka.

Börjar riva i saker. Under att bilen inte brunnit ner. 0.75 kvadrat kabel från +12 som sedan går till både kupéfläkt och vakuumpump. Inget att göra än att börja riva. Blev ett nytt distributionsblock

http://www.forbbodiesonly.com/moparforum/attachment.php?attachmentid=225349&d=1417796582

och en ny reläbox

http://media.badassparts.se/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/u/auto_realy.jpg

Avslutningsvis lite smådelar från Summit som borde dyka upp denna veckan. Den som lever får se vad tomten har med sig.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
14 december 2014 · 2 381 Inlägg

Lagen om alltings jävighet. Självklart gick vakuum-fästet till huvudbromscylindern sönder. Lite snabbfix med delar från Hydroscand tills Summit racing levererar...

http://i.imgur.com/rzWoMX5.jpg

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
15 december 2014 · 2 381 Inlägg

Slår mig idag att mina baklampor är från en 1969 GTX och inte Roadrunner. Ännu en sak att sätta upp på todolistan hmm

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
15 december 2014 · 2 381 Inlägg

En liten stilla undran - vem i sverige säljer glas till gamla jänkbilar? Skall börja budgetera nytt glas fram och bak då det 45 år gamla glaset har börjat separera lite i laminatet.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
17 december 2014 · 2 381 Inlägg

Paketuthämtningsdag!

Hade stora förhoppningar på en backventil från Dalhems men det visade sig att den a) läcker b) är gjord i plast och inte i metall samt c) har fel mått. Den åker tillbaka. Synd för jag hade hoppats kunna göra klart bromsservon denna helgen.

Från Summit kom ett nytt expansionskärl till kylaren som kommer sitta monterat på samma sida som kylarlocket

http://i.imgur.com/7wJvNHw.jpg

Dock problem direkt - när jag skulle dra loss den fula fakade stålomspunna slangen som den idag trycker ut kylarvätska ut ner på marken, så händer detta

http://i.imgur.com/NBO8azM.jpg

Denna skall alltså sitta här

http://i.imgur.com/LZOQh8X.jpg

Får ta en titt på det lite längre framåt - hoppas det räcker med loctite och pressa tillbaka den - det är inget som är trycksatt utan bara som en väg ut för kylvätskan när man slår av motorn och det expanderar.

Roligast var nog relähållaren från badassparts.se som jag genast började skruva ihop med nya kablar. Lödtenn på kontaktdon, krympslang på och snart är alla relä fixade

http://i.imgur.com/oJfxEq8.jpg

Färdiga är relät för kylfläkten, de andra tre kommer bli helljus, halvljus och vakuumpump

http://i.imgur.com/JtJA1WB.jpg

Frågan är bara vad man skall göra av alla sladdar under lådan? Det blir ju minst 4*4 kablar som kommer sticka ut. Skall  man bunta dem per relä eller per typ av kabel, dvs all matning i en strumpa, alla sekundärer i en strumpa, all jord i en strumpa osv? Och vart köper man 4mm2 i andra färger än röd eller svart? Helt slut på den fronten efter första relät.

Kvar att handla lite akut sådär är ett nytt momentskaft, 20 mm2 kabel till matning av säkringsboxen samt nytt batteri.

Senast redigerat av kameramannen (17 december 2014)

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
18 december 2014 · 2 381 Inlägg

Hydroscand har bara en stor jävla blaffa till backventil hmm

Se länk eller orka scrolla upp typ 10 inlägg: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p4138749

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
18 december 2014 · 2 381 Inlägg

Vet du måttet på vacuumsidan på en sådan?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
19 december 2014 · 2 381 Inlägg

Det var väl inga roadrunners som hade dekaler på bakskärmarna - Superbird hade fågeln på vingen och "PLYMOUTH" skrivet över hela skärmen.

Dodge hade ju en stripe över båda skärmarna och över bakluckan såhär

http://www.collectioncar.com/files/1969-Dodge-Coronet_A12_Super_Bee-317821343639471.JPG

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
20 december 2014 · 2 381 Inlägg

Ganska intressant fråga egentligen - jag ÄLSKAR sättet dodge har sina stripes bak - men frågan är om man vågar göra det på en Plyma utan att få idel låga betyg och folk som kastar saker efter en på power meet smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
23 december 2014 · 2 381 Inlägg

Varför orka skruva isär och renovera två stycken nållager med 3x41 nålar när summit racing got your back:

http://www.summitracing.com/int/parts/a … /overview/

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
25 december 2014 · 2 381 Inlägg

Det var ju självaste fan - jag har beställt H1 och H4 utbyteslampor till bilen, säljaren visar 10 kit bestående av en H1 och en H4 i lager, lägger beställning på 2 kit. får mail nu som säger att det tyvärr saknas en H1 lampa för att ordern skall bli komplett. Antingen får jag börja jaga på annat håll eller vänta till mars...

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
26 december 2014 · 2 381 Inlägg

Okej, hur hade ni gjort?

Någon gång på 70 talet så drogs nya kablar från batteriet till lamp-knappen och sedan via hi/low väljaren till respektive lampa. Men för att hålla spänningsfallet nere så drog de en kabel till varje lampa, dvs totalt fyra kablar som går genom motorrummet.

Jag hade tänkt köra relä på hel/halvljus och placera dessa någonstans vid kylarbalken (allt som reläerna styr är framme -hel/halv-ljus, elfläkt, vacuumpump) - så vad göra med de extra kablarna? Knipsa och fästa upp bakom torped? Eller dra alla fyra till relä? Lutar att knipsa och fästa upp. Någon?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
26 december 2014 · 2 381 Inlägg

Tack,

Det är alltså draget från kupé till varje enskild lampa i fronten idag - jag tänkte rycka bort två så jag bara har en kabel till halvljusrelät och en till helljusrelät som båda är avsäkrade i nya säkringshållaren.

Multikontakten i torpedväggen försvann i renoveringen 1977 och jag har ingen anledning att byta ut den egentligen - tror jag kan få till bra kabeldragning ändå. Handlade lite bra rör att dra kabel inuti och gömma under bilen / i hjulhusen så man slipper se dem i motorutrymmet.

Biltemas är tyvärr fel storlek på och finns dessutom bara som H4 - jag skall ha H4 för halvljuset och H1 för helljuset. Hittade bra skit på ebay som landade runt en tusenlapp med frakt för fyra lampor - helt överkomligt. Hellas paket skulle kosta nära tre tusen.

Har handlat 4mm2 kabel till allt nytt jag drar, bra med kabelstrumpor och krympslang. Nu är största "bekymret" hur fan alla kablar skall få plats ut från relä-hållaren utan att det skall se ut som ett ormbo. smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
31 december 2014 · 2 381 Inlägg

Gott nytt år och låt 2015 dofta bensin och gummi!

Kom ihåg att lägga en liten röst också i nyårspresent wink

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
1 januari 2015 · 2 381 Inlägg

Jag visste att det skulle sluta såhär - man vill byta allt på en gång, men här är mitt nyårslöfte för 2015:

Jag skall bara byta / fixa / snygga till sådant som faktiskt är trasigt eller inte fungerar som det skall. Jag skall därför INTE byta ut slangarna till värmepaketet för att de är fula, jag skall INTE byta ut tändspolen för att den är ful och jag skall INTE köpa nya gångjärn till huven för att jag vill ha ett par i fräst alu....

Håll tummarna att jag kan hålla mig.

Dock har jag insett att jag behöver en verktygsvagn. Var och kollade på två olika idag, men de kändes ringliga och riktigt dåliga i hur de var byggda så det verkar att man får öppna plånboken lite för att få något vettigt.

På bilfronten har jag äntligen fått tummen ur och köpt en ny styrsnäcka. Matte_dj tittade förbi och konstaterade att det var snäckan och inte knuten som är kass - så dalhems få leverera.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
1 januari 2015 · 2 381 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Har en liten fråga ang H1/H4.
Är det bättre ljus i h1:an, rent generellt?

Nä det skulle jag nog inte påstå men det är ju en singeltrådslampa där h4 är high/low så för att få korrekt quad-light look så blir det h1+h4

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
1 januari 2015 · 2 381 Inlägg

Finns rätt okej kit att hitta med H1/H4 kombo - säg till honom att dra lite nya kablar och kör relän så blir det finfint ljus

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
5 januari 2015 · 2 381 Inlägg

Okej, det var ett officiellt PITA men nu så har bilen 12 nya säkringar och två fina reläer - totalt 21 kretsar finns det tydligen i en Roadrunner.


http://www.painlessperformance.com/webcatalog/plarge/10127.jpg

Skall få till sista installationen av hållaren imorgon tänkte jag så kommer lite bilder på det med. Nu är det bara vacuum pump och fläkt till kylaren som skall kopplas in smile

Senast redigerat av kameramannen (5 januari 2015)

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
21 januari 2015 · 2 381 Inlägg

Lite har hänt, men just nu är det tufft med postgången känner jag. Lamporna som skickades till mig i mellandagarna kom - men säljaren har stavat fel på mitt förnamn - och nazisterna på Coop vägrar därmed lämna ut det. Har försökt få hemkörning av paketet, men min lantbrevbärare hittar inte huset (????) så nu finns de på mitt lokala posten företagscentrum som inte har öppet mellan 10 och 16. Hepp. Planerar en tripp dit imorgon.

Nya styrsnäckan kom från Dalhems. Öppnar den glatt. Första jag ser är "For cars with power steering". Hepp. Skicka tillbaks den.

Men en sak verkade rätt - ny backventil till bromsservon. Men gummipackningen som satt på var ju fel och den skulle jag ta bort. Plopp. Där trillade den in i bromsservon och var omöjlig att få tag på med krok. Fram med USB-kamera med påtejpad krok tillverkad av en klädhängare. Bild inifrån bromsservon smile

http://i.imgur.com/5zdcM5f.png

I övrigt är elen dragen klart fram till torpedväggen, nu skall jag bara hitta någonstans att komma under bilen med kabelhärvan - gärna någonstans som är långt från grenrören. Återkommer på den punkten. Bara 14 veckor kvar till premiär smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
15 februari 2015 · 2 381 Inlägg

Inga jätteuppdateringar. Väntar fortfarande på styrsnäckan från usa. Den lämnade köpenhamn 18.40 idag så den borde väl vara här imorgon eller på tisdag. Ren och fin.

http://i.imgur.com/N5n0t0V.jpg

Lyktorna kom och jag har börjat montera dem med nya kablar. Jämförelsebild mot originalen sealed beam

http://i.imgur.com/vKFvcGL.jpg

Testmontering

http://i.imgur.com/JhR8FWQ.jpg

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang