2407
Sök

Fråga om bmw e39

171 Inlägg
25 december 2014
JBeam skrev:
john_petrucci skrev:
JBeam skrev:
528, sedan, automat, 98oktan:
18" 265 Goodyear Eagle F1 på 10" fälg med 3kg
Blandat: 0.97-1.22
Landsväg: 0.58-0.65
Stads: 1.00-1.25

Mätarna är inte 100% men kontrollerade då och då, stämmer till 99%.

Njaaa.... 0.58-0.65 med 528:a? Myyycket tveksamt. Möjligtvis i nedförsbacke.

Hade en E39 528i, manuell med 17" 235:or och med 98 oktan. Provade under 10 mils motorväg att pressa ner förbrukningen så mycket som det bara gick, låg i ca 80-90 km/h. Kom ner i 0.67, och då var det VERKLIGEN ägg under foten. Det är möjligt att man kanske kommit ner till 0.65 om man körde med typ 16" 195:or.
Så att nå 0.58 med dessutom automat och 18" 265:or är nog lite önsketänkande...

Angående 540i. Köpte nyligen en 540i 6-växlad manuell och körde mellan Örebro-Göteborg på 0.79. Var oerhört överraskad, även om kanske färddatorn kanske har någon centiliters felmarginal. Då låg jag i för sig ganska försiktigt på gasen under hela resan.

Nu var det några år sedan jag hade 528. Kan det vara så att mitt minne av den förbrukningen var med originaldäck ? Blev osäker nu, men jag vet att den gick landsväg på 0.58 ibland. Jag hade en uppsättning skitfula 15-16" med ballongdäck ett tag. Hur som går dom väldigt snålt landsväg.

Jo det håller jag med om, dom går helt klart snålt på landsväg med tanke på vikt och effekt smile Men tyckte bara att 0.58 var lite väl optimistiskt. Det är ju typ vad en modern diesel drar smile

Det var jag som knep den manuella 540iT -01 som kom upp på Blocket i söndags för 32.000kr. Hade letat i 1,5 år och nu lönade det sig smile
Senast redigerat av john_petrucci (25 december 2014)

Evildan
25 december 2014
john_petrucci skrev:
JBeam skrev:
john_petrucci skrev:

Njaaa.... 0.58-0.65 med 528:a? Myyycket tveksamt. Möjligtvis i nedförsbacke.

Hade en E39 528i, manuell med 17" 235:or och med 98 oktan. Provade under 10 mils motorväg att pressa ner förbrukningen så mycket som det bara gick, låg i ca 80-90 km/h. Kom ner i 0.67, och då var det VERKLIGEN ägg under foten. Det är möjligt att man kanske kommit ner till 0.65 om man körde med typ 16" 195:or.
Så att nå 0.58 med dessutom automat och 18" 265:or är nog lite önsketänkande...

Angående 540i. Köpte nyligen en 540i 6-växlad manuell och körde mellan Örebro-Göteborg på 0.79. Var oerhört överraskad, även om kanske färddatorn kanske har någon centiliters felmarginal. Då låg jag i för sig ganska försiktigt på gasen under hela resan.

Nu var det några år sedan jag hade 528. Kan det vara så att mitt minne av den förbrukningen var med originaldäck ? Blev osäker nu, men jag vet att den gick landsväg på 0.58 ibland. Jag hade en uppsättning skitfula 15-16" med ballongdäck ett tag. Hur som går dom väldigt snålt landsväg.

Jo det håller jag med om, dom går helt klart snålt på landsväg med tanke på vikt och effekt smile Men tyckte bara att 0.58 var lite väl optimistiskt. Det är ju typ vad en modern diesel drar smile

Det var jag som knep den manuella 540iT -01 som kom upp på Blocket i söndags för 32.000kr. Hade letat i 1,5 år och nu lönade det sig smile

7.4l/100km enligt BMW själva vid landsvägskörning i laboratorium, så visst låter 5.8l/100km väldigt lågt för en bil som har rullat några mil.
Vid konstant 70km/h med genomvarm bil utan några motlut med stenhårt pumpade 195or och medvind är det säkert möjligt med 5.8l/100km.

4 261 Inlägg
25 december 2014
Trådstartare
nu finns det en himla massa e39 525 or på blocket. ganska irriterande faktiskt. är dom nått att ha?

201 Inlägg
26 december 2014
panda666 skrev:
nu finns det en himla massa e39 525 or på blocket. ganska irriterande faktiskt. är dom nått att ha?

Absolut, dom är bara tröttare. Sämre bottendrag än 528 och riktigt mycket tröttare än en 540.
Men dom är inte så där slöa så man stör sig på det, pigg bil till vardagskörning.

4 261 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
JBeam skrev:
panda666 skrev:

Absolut, dom är bara tröttare. Sämre bottendrag än 528 och riktigt mycket tröttare än en 540.
Men dom är inte så där slöa så man stör sig på det, pigg bil till vardagskörning.

varför finns det så himla massa av dom på blocket? folk trötta på dom eller?

jag tyckte nästan när ja hade 528 att tom den kändes lite trög ibland så jag kommer nog inte tycka om 525 alltså.

201 Inlägg
26 december 2014
panda666 skrev:
JBeam skrev:
panda666 skrev:

varför finns det så himla massa av dom på blocket? folk trötta på dom eller?

jag tyckte nästan när ja hade 528 att tom den kändes lite trög ibland så jag kommer nog inte tycka om 525 alltså.

Kan det vara så att det var dom som sålde bäst när E39 lanserades kanske. Ett bra mellanting.

414 Inlägg
2 januari 2015
Har haft ett gäng 540is e39or och även en 528 e39, måste säga att det verkligen är natt och dag mellan bilarna. 528 kommer inte ens på långa vägar upp till samma känsla eller prestanda som 540in, 540 spelar helt enkelt i en annan liga. Nu när bilarna har blivit så billiga så skulle jag inte tveka en sekund på att ta en 540 före 528, vilket inte är så konstigt då jag gjorde det för ett par år sedan när prisskillnaden var betydligt större.

Hade även under ett tag både 528iat och 540iat samtidigt. Kan säga att jag tog 540in 99.9% av alla gånger jag körde någonstans.
Hade högre snittförbrukning med 528an jämfört med 540in då dem få gångerna jag använde bilen så var det korta sträckor och så piskade jag livet ur den.

4 261 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
Powe_R skrev:
Har haft ett gäng 540is e39or och även en 528 e39, måste säga att det verkligen är natt och dag mellan bilarna. 528 kommer inte ens på långa vägar upp till samma känsla eller prestanda som 540in, 540 spelar helt enkelt i en annan liga. Nu när bilarna har blivit så billiga så skulle jag inte tveka en sekund på att ta en 540 före 528, vilket inte är så konstigt då jag gjorde det för ett par år sedan när prisskillnaden var betydligt större.

Hade även under ett tag både 528iat och 540iat samtidigt. Kan säga att jag tog 540in 99.9% av alla gånger jag körde någonstans.
Hade högre snittförbrukning med 528an jämfört med 540in då dem få gångerna jag använde bilen så var det korta sträckor och så piskade jag livet ur den.

skulle gärna vilja ha en 540 men lycka till att hitta en svensksåld samt under 30k mil med manuell låda.

vad säger du om 530 då?  hur är vridet på den?  är den snabbare än 528?

kommer nog inte hitta 540 eller så kommer de ta för lång tid.

satsar hellre på 530 tror jag

414 Inlägg
2 januari 2015
panda666 skrev:
skulle gärna vilja ha en 540 men lycka till att hitta en svensksåld samt under 30k mil med manuell låda.

Varför har du krav på en svensksåld? Kan förstå om bilen är en nyare, i och med att den blir värd lite mer, lägre premie på helförsäkring, och lättare att kolla upp historik. Men på en så gammal bil så är väl inte direkt så väsentligt tycker jag, även om en svensksåld kanske känns bäst, viktigast bör ändå skicket vara tycker jag!

Min finaste av alla 540is va en import från södra Tyskland, sålde den 2012 för 42' den såg nästan ny ut. Den i sämst skick (ok skick) var en svensksåld 01, sålde den för 25' vår/sommar 2013.

Mellan 528 och 530 så skulle jag alla dagar i veckan gått på 530, då den är en facelift, förutsatt att prispåalaget är rimligt och att skicket är bra. Får jag en toppfin 528i för samma pris som en burkig 530 skulle jag nog ändå gått på 528an.

Men kan du tänka dig automat så är 540 betydligt trevligare. Typ samma skatt och försäkring men kanske 10-15%
törstigare.
Senast redigerat av Powe_R (2 januari 2015)

4 261 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
Powe_R skrev:
panda666 skrev:

Varför har du krav på en svensksåld? Kan förstå om bilen är en nyare, i och med att den blir värd lite mer, lägre premie på helförsäkring, och lättare att kolla upp historik. Men på en så gammal bil så är väl inte direkt så väsentligt tycker jag, även om en svensksåld kanske känns bäst, viktigast bör ändå skicket vara tycker jag!

Min finaste av alla 540is va en import från södra Tyskland, sålde den 2012 för 42' den såg nästan ny ut. Den i sämst skick (ok skick) var en svensksåld 01, sålde den för 25' vår/sommar 2013.

Mellan 528 och 530 så skulle jag alla dagar i veckan gått på 530, då den är en facelift, förutsatt att prispåalaget är rimligt och att skicket är bra. Får jag en toppfin 528i för samma pris som en burkig 530 skulle jag nog ändå gått på 528an.

Men kan du tänka dig automat så är 540 betydligt trevligare. Typ samma skatt och försäkring men kanske 10-15%
törstigare.

aa tänkte mest på historik och att jag vill ha halv ljus automatik utan att behöva vrida på massa knappar för att få halvljus;)

men frågan är om 530 är piggare/roligare än 28an? annars så vet jag hur 28an känns så är det bara att vänta på en sånn modell. Tänker mest på kraften och vet att 28an kan vara lite seg ibland. har 530 den där extra kraften så kanske det räcker för mig??

Evildan
3 januari 2015
panda666 skrev:
Powe_R skrev:
panda666 skrev:

törstigare.

aa tänkte mest på historik och att jag vill ha halv ljus automatik utan att behöva vrida på massa knappar för att få halvljus;)

men frågan är om 530 är piggare/roligare än 28an? annars så vet jag hur 28an känns så är det bara att vänta på en sånn modell. Tänker mest på kraften och vet att 28an kan vara lite seg ibland. har 530 den där extra kraften så kanske det räcker för mig??

Du frågar efter dom siffrorna jag redan uppgett åt dig tidigare i tråden?

171 Inlägg
3 januari 2015
Först och främst så fanns det EN svensksåld 540, resten är import. Då har man inte mycket annat till val än att köpa import.

528/530 ÄR trevliga bilar. Visst, har man kört typ M3 innan så kanske man upplever dem som slöa, men i gemene mans ögon är de pigga och roliga att köra.
Jag upplevde inte heller någon skillnad på 528 och 530. 528 är förresten downsizad på pappret med sina 193hk p.g.a försäkringsvillkor i Tyskland, men visar sig ha snarare 210-220hk när man bänkat dem.

Sikta på att hitta ett fint exemplar snarare än att rikta in dig på just en modell.

4 261 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Powe_R skrev:

törstigare.

hehe nej formulerade mig lite fel;) kanske känns som att jag frågar samma sak hela tiden. men ja tror ja fattar iaf, nu är de bara att dra ut o provköra lite.

@john_petrucci.

du upplevde ingen skillnad mellan 528-530?

ska ut o pröva en 530 idag, återkommer med resultat

Evildan
3 januari 2015
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:

hehe nej formulerade mig lite fel;) kanske känns som att jag frågar samma sak hela tiden. men ja tror ja fattar iaf, nu är de bara att dra ut o provköra lite.

@john_petrucci.

Ja, det känns som att du ställer samma fråga om och om och om igen.
Gitarrlegenden skrev att han inte upplevde någon skillnad, det har du nästan uppfattat.
Lycka till nu.

4 261 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:

@john_petrucci.

Ja, det känns som att du ställer samma fråga om och om och om igen.
Gitarrlegenden skrev att han inte upplevde någon skillnad, det har du nästan uppfattat.
Lycka till nu.

hehe tack för hjälpen, bjuder alla på bärs

4 261 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
Återkommer nu med resultat från provkörning av 530 från 2002 manuell låda.

Personen som äger bilen just nu har gjort exakt alla servicar och har tom bytt allt det viktiga på bilen men trots jättebra skick så tyckte jag bilen känndes väldigt motorsvag.. trots sina 230 hk. 528 som ja hade förut kändes mycket piggare.sad konstigt att det är så?

171 Inlägg
3 januari 2015
panda666 skrev:
Återkommer nu med resultat från provkörning av 530 från 2002 manuell låda.

Personen som äger bilen just nu har gjort exakt alla servicar och har tom bytt allt det viktiga på bilen men trots jättebra skick så tyckte jag bilen känndes väldigt motorsvag.. trots sina 230 hk. 528 som ja hade förut kändes mycket piggare.sad konstigt att det är så?

Det är ju omöjligt för oss att svara på, det kan ju finnas massvis av olika anledningar till att den känns trött. Som sagt, det ska inte vara så stor skillnad på en 528 och 530.

414 Inlägg
3 januari 2015
Är väl ganska enkelt egentligen, köp en 540 eller M5 istället?

4 261 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
Powe_R skrev:
Är väl ganska enkelt egentligen, köp en 540 eller M5 istället?

får se om man hittar en 540 då, men nu blir det iaf 528 så fort man hittar en fin.

men tyckte att 530 var löjligt svag för att ha 230 hk, eller det kanske är bara jag.

tack för alla svar iaf;)= hjälpte mycket

201 Inlägg
3 januari 2015
Du får nog släppa manuell/svensksåld 540. Välj ett av dom smile
Tyskimport är många gånger ett plus. Tycker dom rent allmänt sköter om grejerna bättre där nere.

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_540 … 18&w=3

Sök