23 december 2014
Trådstartare
Konstig fråga kanske men jag har ett konstigt problem/sammanträffande.
Jag har haft 3st bilar där generatorn har farit på (Volvo 345, 244, 245 och alla har haft original Bosch 55A generator).
Det enda bilarna har gemensamt är att alla har haft 55A generator och alla har jag haft min bas och slutsteg monterat i.
Generatorerna har alltid laddat bra med ström (13,8-14,5V) men allihop har helt plötsligt en dag slutat ladda ordentligt (11-12V) efter jag haft bas och slutsteg monterat i någon månad.
Alla kablar har suttit fast och det har inte hjälpt att byta varken batteri eller laddningsregulator. Därför misstänker jag att det är något fel i slutsteget som gör att det bränner generatorn då det känns långsökt att generatorn skulle fara helt huxflux på 3 olika bilar inom ett år.
Generatorn i 345an hade hängt med i 13000mil, generatorn i 244an hade hängt med i 36000mil och generatorn i 245an hade hängt med i 23000mil så det har ju inget med miltalen att göra.
Skulle gärna vilja veta om det är möjligt att slutsteget kan bränna generatorn innan jag köper en ny generator så inte den bränns också.
Slutsteget verkar det inte vara något fel på för det driver på basen tillräckligt bra utan några som helst oljud eller dylikt.
Frågan är då alltså:
Kan slutsteget vara felorsaken?