3468
Sök

Honda cr125R

1 Inlägg
25 december 2014
Trådstartare
#1
Tjena! Detta var det första forumet jag komma på så jag gör ett försök.

För ca två månader sedan köpte jag en Honda cr125 R -98. Den startade på första kicken men man hörde tydligt att den fick för mycket bensin. Det vassa stinget fanns inte och den hade ingen tomgång. När jag startade sen hemma gick den igång lätt men man hör de att den fick för mycket.

Efter någon vecka var den stendöd så vi fick testa och rulla igång den och eftersom kopplingen klibbar får man rulla med växeln i. Den startar relativt lätt när man rullar men bara på ettan. Det känns som om den behöver ett jäkla varv för att den ska dra igång. När man kört i ca 10-15 min startar den lätt på kicken och går bra men när den blivit kall är den stendöd igen. Den har bensin eftersom stiftet alltid är blött och gnista har den. Vi har ett special gjort stift där vi klippt av elektroden eller "L". Den hoppar ca 1cm vilket tyder på att den får bra gnista. Vi har rengjort förgasaren hur många ggr som helst och allt ser bra ut och vi bytte läge på nålen sådden blir snålare och det gjorde det lite bättre men inte så den startar på kicken. Munstyckena i är nog inte anpassade för just detta väder men jag tycker ju att den birde tända till på kicken. Kompressionen ska tydligen ligga på 130-150 psi och den har 190psi.

Nu när jag skulle starta den var det inte ett liv när man rullade men när man tog choke gick den igång men bär man stänger av choken vill den inte igen.

Skulle vara väldigt snällt med något tips smile

1 020 Inlägg
2 januari 2015
#2
Sitter väl reedventil på en sån maskin?
Är bladen slitna kan du få symptomet som du beskriver.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

786 Inlägg
2 januari 2015
#3
Choken skall alltid vara på en Större föggmaskin när man värmer upp den, Aldrig när man kör och är du helt säker på att den som ägde den före dig ej hade den inställd så den skulle dö när man släppte på gasen för vet själv att folk brukar göra så på Tävlings hojar när man kommer i en kurva så skall motorn nästan dö och sedan full gas.

Skulle också kollat över tomgångsskruv å luftskruven.
om det är en Keihin förgasare på din?

också se över när du har varit ute å kört hur ditt tändstift ser ut. För dem gamlare Honda 2-t brukar alltid ha ett mörkare ljud.
Senast redigerat av Volvo240Driver (2 januari 2015)

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813


Sök