Konvertera bränslepump från mekanisk till elektrisk

calpro Jappsi
25 december 2014 · 42 Inlägg

Hejsan!

Har en gammal japansk bil med mekanisk bränslepump där membranpackningen gått sönder. Var iväg hos min lokala bildelshandlare och hörde om det fanns möjligheter att få tag på en reparations sats till min bränslepump, vilket var svårt och troligtvis omöjligt. Så nu går mina tankar till att montera en elektrisk bränslepump istället men har en del frågor om vad det är jag behöver för att få det till att funka.

Bilen har förgasare, behöver jag en bränsleregulator? om inte hur kommer den elektriska pumpen att känna av när bilen är på lågvarv/högvarv och reglera rätt mängd bränsle?

Antar att jag kommer vara tvungen att använda mig av en sugande bränslepump i och med att den ska monteras i motorrummet. De tryckvärdena på min nuvarande pump är 0.25~0.35 kg/cm2(Bar?) 3.6~5.0 psi @ 4000rpm
Går denna pumpen att använda för konverteringen då? 70l/H artn:523227
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … mp-523226/

Senast redigerat av calpro (25 december 2014)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 december 2014 · 3 730 Inlägg

Finns elpumpar avsedda för förgasare. Taktpump tror jag är korrekt benämning. Vet ej vilka som säljer tyvärr

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
calpro Jappsi
25 december 2014 · 42 Inlägg

DiwraZ skrev:
Finns elpumpar avsedda för förgasare. Taktpump tror jag är korrekt benämning. Vet ej vilka som säljer tyvärr

Hittar inget på google som heter taktpump hmm

Oves_Bror
25 december 2014 · 456 Inlägg

Finns ju en massa elektriska bränslepumpar som används på amerikanska bilar istället för originalpump.
Behövs ingen bränsletrycksregulator då det är ventilen i förgasaren som bestämmer om det ska släppas in mer soppa.
Typ Holley eller Carter exempelvis.

growing old is mandatory growing up is optional
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 december 2014 · 3 730 Inlägg

Kollade ej din länk. Det är just en sådan jag tänker på.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Magnum1965
25 december 2014 · 217 Inlägg

Biltema nr 523228 eller 523229 satte jag på min lilla Fiesta.

Original mekanisk pump slutade att  fungera. Satte en sån där fyrkantig historia bak vid tanken. Behöll originalpumpen på sin plats (eftersom det annars behövs ett täcklock) och lät el-pumpen pumpa in bensin in i den och sedan vidare till förgasaren. Inbillade mig att den gamla pumpen kunde fungera som någon slags regulator i det fallet. Förmodligen har det ingen som helst betydelse...

OM du köper en sådan pump (eller liknande), se till att isolera den väl från chassit. Den väsnas en del....

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
caromania Forummoderator
26 december 2014 · 9 296 Inlägg

Biltemas fyrkantiga pump som monteras vid tanken är utmärkt men min gick sönder efter bara något år. Kan ju haft otur iofs.
Ska lägga till att det är en väldigt bra idé att använda bränsletrycksregulator. Om trycket in i förgasaren är för högt så kommer bilen dra mer soppa eftersom bränslet tillförs under tryck. Det kan skilja flera deciliter per mil.

Senast redigerat av caromania (26 december 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
calpro Jappsi
26 december 2014 · 42 Inlägg

caromania skrev:
Biltemas fyrkantiga pump som monteras vid tanken är utmärkt men min gick sönder efter bara något år. Kan ju haft otur iofs.
Ska lägga till att det är en väldigt bra idé att använda bränsletrycksregulator. Om trycket in i förgasaren är för högt så kommer bilen dra mer soppa eftersom bränslet tillförs under tryck. Det kan skilja flera deciliter per mil.

Jag Köpte artnr: 523227 Max. kap. 70 l/h. Max. tryck 0,27–0,40 bar. Placerades i motorutrymmet och funkade fint, tickar högt men inget man märker under körning. Problemet jag har nu är att den pumpar soppa konstant och slår inte ifrån. Alltså står bilen på tomgång så surar den ner motorn och det börjar läcka från förgasaren. Hur åtgärdas detta?

Bagarn
26 december 2014 · 689 Inlägg

Verkligen en intressant tråd för mig med som vill få bort min mekaniska pump för att köra elektrisk på min ke70 istället..

johnny blade
27 december 2014 · 269 Inlägg

Det måste vara flottörnålen som inte håller tätt.Det kan hända att den där pumpen bygger lite för högt tryck.
Jag har kört med den andra(523226) utan problem i flera år,den tickar på tills den är uppe i tryck.
Är det till Crownen?
http://www.ebay.com/itm/Toyota-Crown-2M … mp;vxp=mtr

caromania Forummoderator
27 december 2014 · 9 296 Inlägg

Om du har möjlighet att mäta trycket är det bra. Det finns regulatorer som sänker till något hektos tryck.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Thedawe
27 december 2014 ·

Oves_Bror skrev:
Finns ju en massa elektriska bränslepumpar som används på amerikanska bilar istället för originalpump.
Behövs ingen bränsletrycksregulator då det är ventilen i förgasaren som bestämmer om det ska släppas in mer soppa.
Typ Holley eller Carter exempelvis.

Det stämmer inte, holley förgasare ska ha 7 psi bränsletryck, vissa äldre ska till och med ha 3.5 psi. carter har ja aldrig använt, så dom vet jag inte. rochester ska ha 6 psi har ja för mej.
om man har för högt tryckså sprutar de soppa rakt upp i luften från förgasaren eftersom flottören inte kan hålla emot.

Jag kan rekommendera Holleys röda pump, den levererar 7 psi, holley gör även regulatorer som är lätta att ställa in.

Senast redigerat av Thedawe (27 december 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang