5825
Sök

Laddtrycksproblem på V70R -98

///M-Power
1 032 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Volvo V70R -98 där laddtrycket inte kommer förrän 3000-3500rpm.

Jag har hört talas om att magnetventilen kan fela ibland på dessa, men den gör väl bara så man få grundladdtryck ifall den inte skulle fungera som den ska?

Eller kan det vara något fel i wastegaten?

/ Johan


8 267 Inlägg
28 december 2014
#2
Enklaste sättet att börja felsökningen är ju att ta tag i wastegatestaget och dra i det mot passagerarsidan på bilen. Du ska behöva ta i rejält för att röra staget om wastegaten är frisk.

Magnetventilen är ju en vanlig felkälla, men den ger oftast lågt eller ojämnt laddtryck när den är slut.

Sen kan du ju ha något i avgassystemet som bromsar, en dålig katalysator till exempel. Kan ju vara någon slang som är dålig också. Sen finns ju även varianten nu när det börjar bli kallt att man får en is-klump i botten på intercoolern. Men då brukar dem ju ladda bättre när den blivit varm.


///M-Power
1 032 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Enklaste sättet att börja felsökningen är ju att ta tag i wastegatestaget och dra i det mot passagerarsidan på bilen. Du ska behöva ta i rejält för att röra staget om wastegaten är frisk.

Magnetventilen är ju en vanlig felkälla, men den ger oftast lågt eller ojämnt laddtryck när den är slut.

Sen kan du ju ha något i avgassystemet som bromsar, en dålig katalysator till exempel. Kan ju vara någon slang som är dålig också. Sen finns ju även varianten nu när det börjar bli kallt att man får en is-klump i botten på intercoolern. Men då brukar dem ju ladda bättre när den blivit varm.

Tusen tack för svaret! Då vet jag lite var jag ska titta. Det jag reagerat på är att det låter nästan som att där är ett litet avgasläckage vid grenröret när man startar bilen när den är kall, ljudet försvinner när den blir varm.

Jag hörde om en som haft en spricka vid turbon nånstans, men frågan är om det kan påverka laddtrycket så?


8 267 Inlägg
28 december 2014
#4
-BMW-Motorsport- skrev:
Jag hörde om en som haft en spricka vid turbon nånstans, men frågan är om det kan påverka laddtrycket så?

Har man en rejäl spricka i avgashuset eller grenröret så visst påverkar det laddtrycket negativt. Men då ska man ha otur att få en rejäl spricka på något viktigt ställe. Möjligt, men kanske inte så sannolikt och är väl inget man börjar kolla på förens efter att man bockat av dem mera grundläggande och vanliga sakerna.


///M-Power
1 032 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
Jag hörde om en som haft en spricka vid turbon nånstans, men frågan är om det kan påverka laddtrycket så?

Har man en rejäl spricka i avgashuset eller grenröret så visst påverkar det laddtrycket negativt. Men då ska man ha otur att få en rejäl spricka på något viktigt ställe. Möjligt, men kanske inte så sannolikt och är väl inget man börjar kolla på förens efter att man bockat av dem mera grundläggande och vanliga sakerna.

Nä precis. Får checka av de andra grejerna först



Sök