Höjd fordonsskatt från 1 Januari 2015

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
3 januari 2015 · 1 128 Inlägg

Nu höjs fordonsskatten mina vänner. Regeringen gav oss fordonsägare och bilintresserade en trevlig nyårspresent.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … ari-2015-/

Tankar om denna höjning? Ska vi fordonsägare och bilintresserade få lida för att staten måste ha in mera pengar till vissa andra områden(ingen nämnd, ingen glömd)?

För min bil(855a) höjdes skatten över en natt med 230kr. smilesmilesmilesmilesmile

In och titta hur mycket skatten höjs på era bilar: https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Nöjeskör närproducerat
Ejan
3 januari 2015 · 648 Inlägg

Väldigt tråkigt såklart men för min egen del så blev det inte så farligt med 844:- per år, men visst det var billigare innan.

Men detta är väl Sverige i ett nötskal tyvärr.

Senast redigerat av Ejan (3 januari 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Min xc70 är nu såpass dyr i skatt att den uppdelas på tre inbetalningar likt dieselbilar. Som tur är så deltar jag inte i lågkonjunkturen. Så det drabbar ingen fattig hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
kalleman00
3 januari 2015 · 140 Inlägg

Känns trevligt! Min V50 höjdes med nästan 300 spänn till 2912. Men som Mona Sahlin en gång sa: Det är sexigt att betala skatt! (eller inte?) sad

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
-matte En Medlem
3 januari 2015 · 405 Inlägg

Anledningen till höjningen enl Transportstyrelsen:

Skälet till skatteförändringen som föranledes av riksdagens beslut den 3 december 2014, om budget för 2015, är att man ytterligare vill öka andelen fordon med låga koldioxidutsläpp.

Ingen som överväger det? Alltså att kanske skaffa en lite snålare bil?

xXSammy
3 januari 2015 · 6 569 Inlägg

Har en skatt nu på 2076kr, tidigare låg den på 1800kr.

De/Dem
kalleman00
3 januari 2015 · 140 Inlägg

-matte skrev:
Anledningen till höjningen enl Transportstyrelsen:

Skälet till skatteförändringen som föranledes av riksdagens beslut den 3 december 2014, om budget för 2015, är att man ytterligare vill öka andelen fordon med låga koldioxidutsläpp.

Ingen som överväger det? Alltså att kanske skaffa en lite snålare bil?

Jo, absolut! Men med tanke på att jag är nöjd med min bil i övrigt och vet exakt vad som är gjort på den sedan den var ny så känns det lite som att köpa grisen i säcken att köpa någon annan (som antagligen dessutom kostar mer pengar). Då blir det billigare att ställa av bilen och köra ändå. Man kan bli taget drygt 3 gånger innan man har förlorat på det. smile

Snackar vi att jag skulle byta bil så hade läget varit annorlunda och då hade jag absolut tittar på bränslesnålare bilar...

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
zemet
3 januari 2015 · 4 037 Inlägg

-matte skrev:
Anledningen till höjningen enl Transportstyrelsen:

Skälet till skatteförändringen som föranledes av riksdagens beslut den 3 december 2014, om budget för 2015, är att man ytterligare vill öka andelen fordon med låga koldioxidutsläpp.

Ingen som överväger det? Alltså att kanske skaffa en lite snålare bil?

För min del är det helt uteslutet, går nog å andra hållet snarare eftersom jag gillar kraftiga motorer. Får väll köpa en skattebefriad bil istället antar jag.

Undrar om dom kommer med ett nytt beslut snart om att 30 års gränsen inte gäller längre eftersom det rullar så många gamla 740 på vägarna fortfarande, jag hade inte blivit förvånad iaf.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 januari 2015 · 14 041 Inlägg

zemet skrev:

-matte skrev:
Anledningen till höjningen enl Transportstyrelsen:

Skälet till skatteförändringen som föranledes av riksdagens beslut den 3 december 2014, om budget för 2015, är att man ytterligare vill öka andelen fordon med låga koldioxidutsläpp.

Ingen som överväger det? Alltså att kanske skaffa en lite snålare bil?

För min del är det helt uteslutet, går nog å andra hållet snarare eftersom jag gillar kraftiga motorer. Får väll köpa en skattebefriad bil istället antar jag.

Undrar om dom kommer med ett nytt beslut snart om att 30 års gränsen inte gäller längre eftersom det rullar så många gamla 740 på vägarna fortfarande, jag hade inte blivit förvånad iaf.

Lugna dig bara, det kommer ska du se.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
volvoqq Lastbilsmekaniker
3 januari 2015 · 5 135 Inlägg

zemet skrev:

-matte skrev:
Anledningen till höjningen enl Transportstyrelsen:

Skälet till skatteförändringen som föranledes av riksdagens beslut den 3 december 2014, om budget för 2015, är att man ytterligare vill öka andelen fordon med låga koldioxidutsläpp.

Ingen som överväger det? Alltså att kanske skaffa en lite snålare bil?

För min del är det helt uteslutet, går nog å andra hållet snarare eftersom jag gillar kraftiga motorer. Får väll köpa en skattebefriad bil istället antar jag.

Undrar om dom kommer med ett nytt beslut snart om att 30 års gränsen inte gäller längre eftersom det rullar så många gamla 740 på vägarna fortfarande, jag hade inte blivit förvånad iaf.

Det hoppas jag inte är bara tre år kvar på min 760 till skattefri så får hoppas den hinner:D. Den blev det ingen skillnad på skatten påbig_smile.

Senast redigerat av volvoqq (3 januari 2015)

Skalman
3 januari 2015 · 508 Inlägg

Mina två Saab 9-5 har dom höjt 177 kr st på skatten och jag har ju lite tur då det inte höjs lika högt på etanol bilar ☺

Jag sålde min Saab 9-5 -00 Aero 2013 och köpte mig en till Saab 9-5 2.3t biopower  pga av att skatten låg på 2240 kr jämfört med biopowerns 1540 kr.
När jag även bytte bil så ändrades bränsleförbrukningen från Aerons 1.1 blandad körning bensin till 1.2 blandad körning etanol.
Sen att biopowern drar 0.92 på landsväg på E85 jämfört med litern för Aeron gör ju inget heller ☺.

xXSammy
3 januari 2015 · 6 569 Inlägg

Vettemannen skrev:

zemet skrev:

-matte skrev:
Anledningen till höjningen enl Transportstyrelsen:

Skälet till skatteförändringen som föranledes av riksdagens beslut den 3 december 2014, om budget för 2015, är att man ytterligare vill öka andelen fordon med låga koldioxidutsläpp.

Ingen som överväger det? Alltså att kanske skaffa en lite snålare bil?

För min del är det helt uteslutet, går nog å andra hållet snarare eftersom jag gillar kraftiga motorer. Får väll köpa en skattebefriad bil istället antar jag.

Undrar om dom kommer med ett nytt beslut snart om att 30 års gränsen inte gäller längre eftersom det rullar så många gamla 740 på vägarna fortfarande, jag hade inte blivit förvånad iaf.

Lugna dig bara, det kommer ska du se.

/Benny

Kanske ändrar så bilar över 30 år ska kontroll besiktigas var 6 månad. wink

De/Dem
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Malheus skrev:

Vettemannen skrev:

zemet skrev:

För min del är det helt uteslutet, går nog å andra hållet snarare eftersom jag gillar kraftiga motorer. Får väll köpa en skattebefriad bil istället antar jag.

Undrar om dom kommer med ett nytt beslut snart om att 30 års gränsen inte gäller längre eftersom det rullar så många gamla 740 på vägarna fortfarande, jag hade inte blivit förvånad iaf.

Lugna dig bara, det kommer ska du se.

/Benny

Kanske ändrar så bilar över 30 år ska kontroll besiktigas var 6 månad. wink

Det vore nog ingen dum idé. Ser iaf inte anledningen till 24mån

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zemet
3 januari 2015 · 4 037 Inlägg

Skalman skrev:
Mina två Saab 9-5 har dom höjt 177 kr st på skatten och jag har ju lite tur då det inte höjs lika högt på etanol bilar ☺

Jag sålde min Saab 9-5 -00 Aero 2013 och köpte mig en till Saab 9-5 2.3t biopower  pga av att skatten låg på 2240 kr jämfört med biopowerns 1540 kr.
När jag även bytte bil så ändrades bränsleförbrukningen från Aerons 1.1 blandad körning bensin till 1.2 blandad körning etanol.
Sen att biopowern drar 0.92 på landsväg på E85 jämfört med litern för Aeron gör ju inget heller ☺.

Hur många HK mindre fick du i bytet då?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
xXSammy
3 januari 2015 · 6 569 Inlägg

DiwraZ skrev:

Malheus skrev:
Kanske ändrar så bilar över 30 år ska kontroll besiktigas var 6 månad. wink

Det vore nog ingen dum idé. Ser iaf inte anledningen till 24mån

Egentligen, eftersom nya bilar har besiktning först 34 månader efter första gången i bruk. Sen en 24 månaders tills nästa besiktning, efter det är gäller 12 månader.

De/Dem
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Malheus skrev:

DiwraZ skrev:

Malheus skrev:
Kanske ändrar så bilar över 30 år ska kontroll besiktigas var 6 månad. wink

Det vore nog ingen dum idé. Ser iaf inte anledningen till 24mån

Egentligen, eftersom nya bilar har besiktning först 34 månader efter första gången i bruk. Sen en 24 månaders tills nästa besiktning, efter det är gäller 12 månader.

Ja vad är motiveringen till att ha 24mån på veteran?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zemet
3 januari 2015 · 4 037 Inlägg

DiwraZ skrev:

Malheus skrev:

DiwraZ skrev:

Det vore nog ingen dum idé. Ser iaf inte anledningen till 24mån

Egentligen, eftersom nya bilar har besiktning först 34 månader efter första gången i bruk. Sen en 24 månaders tills nästa besiktning, efter det är gäller 12 månader.

Ja vad är motiveringen till att ha 24mån på veteran?

Motiveringen är väll att det är entusiastfordon som används mycket begränsat i det flesta fall. Det är väll av samma anledning man slipper massa avgaskrav och bälteskrav tex.

Jag vet inte hur långt en tex gammal Impala brukar gå varje sommar men jag skulle tro att dom flesta inte går speciellt mycket mer än typ 200 mil/år.

Känns ju onödigt att behöva besiktiga en bil varje 200 mil man kör. Sedan så av rena säkerhetsskäl så är det väll väldigt få olyckor med svåra personskador/dödsfall per år med veteranbilar inblandade som skulle undvikits om veteranbilen hade besiktigats oftare.

Men när folk börjar använda skattebefriande 740 som bruksbilar så kanske det kan vara dags för en regelöversyn men helt ärligt hur många olyckor undviks varje år pga besiktning? Om bromsarna inte fungerar så fixar man ju det oavsätt om bilen är ny bes eller ej.

För miljön tror jag dock att bes kan ha en större betydelse eftersom dom tvingar bilägare att fixa problem som inte stör körningen eller säkerheten när man kör men som är miljöskadliga som avgaslekage eller oljeläckor.

För att summera det hela så skulle jag säga att motiveringen är att det finns så få fordon som går såppas få mil varje år att bes oftare är helt onödigt och inte påverkar något alls i större utsträckning mer än att det blir mer jobb för bilägaren och en ännu större belastning på bilprovningen på våren då alla veteranbilar skall besiktigas samtidigt som alla husvagnar och motorcyklar och båtkärror mm.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zleepy Trucker
3 januari 2015 · 1 391 Inlägg

zemet skrev:
Jag vet inte hur långt en tex gammal Impala brukar gå varje sommar men jag skulle tro att dom flesta inte går speciellt mycket mer än typ 200 mil/år.

Min går mellan 5-600mil per år smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
zemet
3 januari 2015 · 4 037 Inlägg

zleepy skrev:

zemet skrev:
Jag vet inte hur långt en tex gammal Impala brukar gå varje sommar men jag skulle tro att dom flesta inte går speciellt mycket mer än typ 200 mil/år.

Min går mellan 5-600mil per år smile

Anser du att du kör ungeför lika mycket som andra entusiaster då eller kör du mer/mindre? Jag skulle tro att du kör mer än dom flesta men jag kan ju ha helt fel, har aldrig åkt på speciellt många crusingar osv.

Kan tänka mig att det är fler som kör längre i tex norrland än vad det är i södra sverige.

5-600 mil är ju ändå inte så mycket och skulle man jämföra med en vanlig bruksbil som går 1500-2000 mil/år.
Då kör du i dagsläget runt 1000 mil/bes och det låter ju som en ganska rimligt besiktningsintervall skulle jag säga.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zleepy Trucker
3 januari 2015 · 1 391 Inlägg

zemet skrev:

zleepy skrev:

zemet skrev:
Jag vet inte hur långt en tex gammal Impala brukar gå varje sommar men jag skulle tro att dom flesta inte går speciellt mycket mer än typ 200 mil/år.

Min går mellan 5-600mil per år smile

Anser du att du kör ungeför lika mycket som andra entusiaster då eller kör du mer/mindre? Jag skulle tro att du kör mer än dom flesta men jag kan ju ha helt fel, har aldrig åkt på speciellt många crusingar osv.

Kan tänka mig att det är fler som kör längre i tex norrland än vad det är i södra sverige.

5-600 mil är ju ändå inte så mycket och skulle man jämföra med en vanlig bruksbil som går 1500-2000 mil/år.
Då kör du i dagsläget runt 1000 mil/bes och det låter ju som en ganska rimligt besiktningsintervall skulle jag säga.

med tanke på att jag använder min impala som bruksbil mellan mars-sep så blir det ett gäng mil, körde mer med den än mina vanliga "brukisar" förra året smile

Ja, det blir runt det, jag tycker besiktning varannat år på veteranbilar typ 50-60-70 talet är helt rätt, sen börjar bilarna bli "för nya" för att egentligen klassas som veteranare (min åsikt, enbart min) smile

Sen den kom till Sverige 2005 så har den ännu inte besiktas med något annat än blankt papper, men sen sköter man om en veteranbil bättre än en modernare svensson kärra med smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang