5 januari 2015
Trådstartare
Hej alla goa byggare och bilälskare,
Ska äntligen börja renovera en motor till min E30 cab 325a! Vill behålla så nära original som möjligt men ändå få lite extra kraft, ska alltså inte synas under huven att något är gjort. Tänkte först ge mig på originalmotorn men ändrade mig och letade istället upp ett påbörjat och avstannat renoveringsobjekt. Originalmotorn går fint och tar ingen nämvärd mängd olja så vill man eventuellt sälja en gång så kan man stoppa tillbaka den om köparen inte vill betala ...
Steg 1 för att få mer effekt och drag är att öka volymen för att senare ge sig på toppen.
Har läst massa olika trådar både här och på andra forum och blir bara mer inspirerad men också lite konfunderad på alla tänkbara recept för att få upp volymen på motorn.
Det vanligaste verkar dock vara att ta en dieselvev, 130mm stakar och använda standard-kolvarna och att ta av ca 2 mm på blocket.
Det som dock är intressant är att det verkar som att det finns ett antal andra recept också, t ex använda vev från M52B28, stakar från M50B25 icke vanos, kolvar från M52B28 vanos ...
Är det någon kunnig/intresserad person (vilket jag inte tvivlar på att det finns) här på forumet som är intresserad av lägga upp de fungerande recepten i en tråd så är jag övertygad om att det skulle underlätta mycket för många som är intresserade av att ge sig på en M20B25a.
All cred till alla här på forumet för den hjälp och inspiration som ni är!
/Micke