Pingens Poler/Skydds paket, någon som testat detta

Swirre66
17 januari 2015 · 176 Inlägg

Har lite funderingar på att testa ett kit från Pingens, vi ska polera en lite trist Saab 95 som inte sett en polermaskin på ett tag, jag har kört lite olika medel under åren, nu i sommar Maguiers ultimate compound och NXT generation, tycker resultatet blivit lite olika på nån bilar, tänkte testa Pingens, är det nått att prova, någon som testat paketet ?

Eller andra ideer, smile

Bike
17 januari 2015 ·

Har inte köpt deras paket man har stor erfarenhet av produkterna som finns med i paketet.

Vilken av paketen hade du i tanken ?

Swirre66
17 januari 2015 · 176 Inlägg

Bike skrev:
Har inte köpt deras paket man har stor erfarenhet av produkterna som finns med i paketet.

Vilken av paketen hade du i tanken ?

Tänkte han själv skulle lära sig lite så detta paket till dubbel maskin

2xOptipad/twisted wool trissor
2xNordic pad PRO (gula medium)
1x Menzerna PF2500, 250ml
1x Polish & Sealant, 0.5l
4x standard MF duk 40x40cm
1x 3M , 25mm Scotch maskeringstape

Bike
17 januari 2015 ·

Det är ett rätt bra startpaket för hemma fixaren

Dom är lite häftiga i priset på själva polermaskinen då biltema/jula säljer samma fast med olika färger.
hos pingen tar dom 600kr hos biltema/jula ligger den på 360-370kr och är exakt samma

För din bil (saab) är ofta lacken lite hårdare och är rädd att det medlet dom erbjudet i det paketet är för milt.

i paketet ligger något som heter menzerna 2500 och siffrorna efter är lite som sandpapper klassen
så för volvo saab och några fler rekommenderas menzerna 400

Swirre66
17 januari 2015 · 176 Inlägg

Bike skrev:
Det är ett rätt bra startpaket för hemma fixaren

Dom är lite häftiga i priset på själva polermaskinen då biltema/jula säljer samma fast med olika färger.
hos pingen tar dom 600kr hos biltema/jula ligger den på 360-370kr och är exakt samma

För din bil (saab) är ofta lacken lite hårdare och är rädd att det medlet dom erbjudet i det paketet är för milt.

i paketet ligger något som heter menzerna 2500 och siffrorna efter är lite som sandpapper klassen
så för volvo saab och några fler rekommenderas menzerna 400

Jag har maskiner så tänkte bara ett paket utan, min son har ju polerat lite med mig så nu har han en 95 som jag tänkte han själv kunde fixa, men om man köper menzerna 400 till paketet så borde man få ett ok resultat med detta menar du ................

Bike
17 januari 2015 ·

Japp då klarar du dig utmärkt
kan bara upplysa att dom röda trissorna som är i paketet är dom som har mest polerande effekt och bör användas som start för att ta bort mest repor

Men dom är duktiga på att släppa små röda tussar
så man kan få sopa/dammsuga garaget

Så du inte tror det är något fel om det sprutar massa små tussar den första minuten

Jockk3
17 januari 2015 · 1 426 Inlägg

Menzerna är väldigt mild och brukar köra av med den det sista jag gör innan lackskydd.

Bike
17 januari 2015 ·

Jockk3 skrev:
Menzerna är väldigt mild och brukar köra av med den det sista jag gör innan lackskydd.

Beror helt på vilken grovlek du kör av medlet

finns ju från  300 till 5000

Bike
17 januari 2015 ·

Är dock lite förvånad över att dom inte har med spriten där i paketet
kan skriva det som ren upplysning

menzerna är väldigt fet i sitt medel så man kan polera länge utan att det torkar.
Men ibland kan det vara svårt och torka bort pga sin feta yta.
Många använder då något som heter isopropanol som är disinfektionssprit
som bryter isär fettet och gör att man lätt kan torka bort det.

En lösning är och tvätta bilen innan vaxet/ lackskyddet läggs på

Jockk3
17 januari 2015 · 1 426 Inlägg

Bike skrev:

Jockk3 skrev:
Menzerna är väldigt mild och brukar köra av med den det sista jag gör innan lackskydd.

Beror helt på vilken grovlek du kör av medlet

finns ju från  300 till 5000

Menade 2500 som skrevs av ts

Bike
17 januari 2015 ·

Ja då har jag inget och säga emot

2500 är bra milt

Swirre66
17 januari 2015 · 176 Inlägg

Bike skrev:
Är dock lite förvånad över att dom inte har med spriten där i paketet
kan skriva det som ren upplysning

menzerna är väldigt fet i sitt medel så man kan polera länge utan att det torkar.
Men ibland kan det vara svårt och torka bort pga sin feta yta.
Många använder då något som heter isopropanol som är disinfektionssprit
som bryter isär fettet och gör att man lätt kan torka bort det.

En lösning är och tvätta bilen innan vaxet/ lackskyddet läggs på

OK bra att veta, ha aldrig kört deras produkter ..............

Körde maguiers som test i sommar men jag vet ej om jag gillar det, fått lite olika resultat
även kört 3M som är grymt men det börjar sina i flaskorna o är dyrt

Bike
17 januari 2015 ·

Jag har själv börja använda märket Rupes
det är lite torrare än menzerna och kan lämna lätt vitt pulver efter sig
men det är mycket lättare och torka bort då det saknar det där feta.

Men det finns inget som är direkt bäst och sämst
alla har ju sina favoriter.

Som ex många tyska lacker har jätte hård lack och kräver att man polerar hårdare och längre och då kan det vara bra med ett medel som inte torkar så lätt.

Bike
17 januari 2015 ·

Om någon vill göra egen sprit för att torka bort polermedel kan jag visa er denna sidan

http://www.detailingworld.co.uk/forum/s … p?t=208081

vanlig isopropanol köpt på apoteket i 1 eller 5liters
och är väldigt billigt

Bike
17 januari 2015 ·

Nu får alla som läser detta ursäkta alla mina inlägg
men har ni någon fråga om medel spritning av lacken och div frågor skicka gärna ett Pm

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 januari 2015 · 10 427 Inlägg

Jag har polerat två bilar med Pingens dubbel-trissekit (själv har jag en gammal Clas Ohlson sedan ~2007) med Menzerna PF2500/PF2400 och ArcticClean Polish & Sealant och har blivit av med många repor och skavanker på båda BMW-bilarna.
Skaplig glans:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/356119/large_356119-3411560.jpg

smile

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Tobias123
2 februari 2015 · 50 Inlägg

Kör ni lera innan ni polerar? Är det ett måste?

Har just köpt ett sånt paket med maskin och kan återkomma med hur det blev smile

Glesmark
2 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Bike skrev:
Nu får alla som läser detta ursäkta alla mina inlägg
men har ni någon fråga om medel spritning av lacken och div frågor skicka gärna ett Pm

Säljer dom 99% ren ipa på apoteket? Priset brukar vara rätt högt om man inte köper det i nån affäre som sysslar med kem.
Hört om folk som testat handsprit, dock fått höra att det innehåller återfuktande ingredienser, och andra rena desinfektionsprodukter som är till t.ex golv etc brukar innehålla etanol istället för ipa.

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 februari 2015 · 10 427 Inlägg

Glesmark skrev:

Bike skrev:
Nu får alla som läser detta ursäkta alla mina inlägg
men har ni någon fråga om medel spritning av lacken och div frågor skicka gärna ett Pm

Säljer dom 99% ren ipa på apoteket? Priset brukar vara rätt högt om man inte köper det i nån affäre som sysslar med kem.
Hört om folk som testat handsprit, dock fått höra att det innehåller återfuktande ingredienser, och andra rena desinfektionsprodukter som är till t.ex golv etc brukar innehålla etanol istället för ipa.

Kjell & Company säljer IpaClean >99,5% isopropanol för 100kr/1000ml http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals … -ml-p18356

Glesmark
3 februari 2015 · 1 938 Inlägg

steifan skrev:

Glesmark skrev:

Bike skrev:
Nu får alla som läser detta ursäkta alla mina inlägg
men har ni någon fråga om medel spritning av lacken och div frågor skicka gärna ett Pm

Säljer dom 99% ren ipa på apoteket? Priset brukar vara rätt högt om man inte köper det i nån affäre som sysslar med kem.
Hört om folk som testat handsprit, dock fått höra att det innehåller återfuktande ingredienser, och andra rena desinfektionsprodukter som är till t.ex golv etc brukar innehålla etanol istället för ipa.

Kjell & Company säljer IpaClean >99,5% isopropanol för 100kr/1000ml http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals … -ml-p18356

Köper du i en kemaffär så kostar det typ 150-200 inkl moms för 5 liter utan rabatter, så 99 för 1 liter....dyrt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang