Vw buss 1981 hjälp med att hitta ev startrelä

raggarmellgren
28 januari 2015 · 16 Inlägg

hej det är så att jag har en vw buss som inte vill starta då startmotorn bara klickar har provat allt man skulle prova på en (gammal bil). Det är så att jag undrar om det finns något startrelä som avlastar tändlåset vid start och vart sitter det isåfall? tänkte kolla det innan man plockar ner startmotorn för ev renovering. tacksam för svar smile

Senast redigerat av raggarmellgren (28 januari 2015)

Mercury 4D "dust devil" (1949)
Mercury 4D "rusty dust devil" (1951)
raggarmellgren
28 januari 2015 · 16 Inlägg

Jag börjar misstänka att felet är att bussningen i växellådan är dålig hmm

Mercury 4D "rusty dust devil" (1951)
Mercury 4D "dust devil" (1949)
uhlin
28 januari 2015 · 2 834 Inlägg

raggarmellgren skrev:
Jag börjar misstänka att felet är att bussningen i växellådan är dålig hmm

Ja, eller bromsarna på vänster framhjul...... nä skojar.

Har du prövat knacka på startmotorn, det klickar i den skriver du, tycker det låter som kol jag.

Kommer du åt den, ge den några rapp med hammaren får du se om den går igång.

raggarmellgren
28 januari 2015 · 16 Inlägg

haha humor måste man när man skruvar. vet att det låter kanske skumt men när den är dålig så kan axeln hänga sig. japp jag kommer åt startmotorn och har slagit som en smed eller plåtslagare på startmotorn haha:P

Senast redigerat av raggarmellgren (28 januari 2015)

Mercury 4D "rusty dust devil" (1951)
Mercury 4D "dust devil" (1949)
Anni
28 januari 2015 · 47 Inlägg

Om de bara klickar är det antingen för lite ström eller solenoiden

raggarmellgren
28 januari 2015 · 16 Inlägg

batterit är det kräm i och grejen är om det finns något startrelä som avlastar tändlåset vid start och vart sitter det isåfall? finns det inget så är nästa steg att renovera startmotorn men räcker det att kanske bara byta ett relä för under 100 lappen så är det ju det det smidigaste för startmotorn sitter under h.b bärarm =bökigt så vill inte göra en chansning att renovera startmotorn och så kanske det är så enkelt som ett separat startreläbyte smile tongue

Senast redigerat av raggarmellgren (28 januari 2015)

Mercury 4D "dust devil" (1949)
Mercury 4D "rusty dust devil" (1951)
Anni
28 januari 2015 · 47 Inlägg

Du hade redan hunnit plocka isär den o smort upp o putsat lite vid de hör laget !smile nep, ta ner o fixa

raggarmellgren
28 januari 2015 · 16 Inlägg

hehe ja det ligger något i det du säger tongue har nu gått igenom hi teck elen i ormboa magic box och relän och fan och hans lossas mormor för det va ett fel som va trasigt där med så nu har han ström så han drar runt men dock segt som en gammal glapp cementblandanare från 47:P så det är fel på startmotorn med så blir att plocka ner och styla den haha nej men renovera iaf men standard elen med stomanslutning kopplade och gjorde jag rent för ett tag sen så den beten är klar va fel på det också så höll på att bli galen men nu är det bara själva startmotorn kvar inte lätt att felsöka när allt är fel hehe tongue

Senast redigerat av raggarmellgren (28 januari 2015)

Mercury 4D "dust devil" (1949)
Mercury 4D "rusty dust devil" (1951)
zzr94092
28 januari 2015 · 4 385 Inlägg

byt bussningen oxxå,men var försiktig när du "knackar" in den nya,vill gärna spricka,jag bytte på en Golf 2,andvände en gängtapp som urdragare av gamla bussningen...innan du monterar den nya bussningen så håll den i handen fyll den med olja,ta tummen o tryck över bussningen,då pressas oljan ut i bussningen,,hoppas du förstår min konstiga text..

raggarmellgren
29 januari 2015 · 16 Inlägg

ja för det är en sjukdom på dom att dom blir eller är dåliga så det tycker jag låter mycket vettigt ja absolut det är ett riktigt bra sätt du beskriver att gå till väga man kan nog inte göra det på ett enklare sätt tack för svar det va (bussigt) haha tongue

Mercury 4D "dust devil" (1949)
Mercury 4D "rusty dust devil" (1951)
zzr94092
29 januari 2015 · 4 385 Inlägg

har för mig att jag svetsade fast gängtappen på en lite ryckhammare,eller vad det heter,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang