Skoda octavia rs -03 chippad eller inte?

storleffe
8 februari 2015 · 42 Inlägg

Tja!
va iväg och köpte en octavia rs -03 för ungefär en vecka sedan. Tyckte att bilen gick betydligt bättre än va min förra -02 gjorde som jag hade för några år sedan. Kopplade in en laddtrycksmätare och mycket riktigt så laddade den 1,2bar och min förra låg bara på 0,7. Finns det nått sätt att kolla ifall den är chippad?

Fekzen
15 februari 2015 · 181 Inlägg

Det finns lite olika sätt att kolla det, men det ända konkreta sättet att kontrollera det är ju att be någon som jobbar med chiptrimning läsa ur programmet och titta om något är gjort.

Det låter ju onekligen som att något är gjort om den laddar så mycket som 1,2 bar. Det är ungefär där man brukar lägga sig och sen antar jag att turbon inte orkar hålla mer än runt 0,8 bar på högsta varvtalen och så blir det oavsätt om den är chippad ifall du har K03 turbon då den inte orkar hålla högre tryck på toppvarv.

Du kan tex öppna boxen och posta en bild här så kanske jag kan se om den ser original ut eller inte.

Kikar jag i ett originalprogram så ser varvstoppet ut att ligga på 68oo rpm och när man programmerar om dessa är det vanligt att lägga det på 7ooo rpm så även det kan du prova.

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang