Debatt: Nya förslaget - Förbjud alla gamla dieselbilar byggda före 2011

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
11 februari 2015 · 1 128 Inlägg

Growe skrev:
Men har man ingen verklighets uppfattning och gillar att banken äger allt man har och man skiter i att man blir röv kn*llad den dagen man står utan jobb så är det valfritt

men det fungerar inte för mig. och garanaterat många där till.
så man har helt enkelt inget val.

Håller med, bättre att köra sina egna bilar än bankens.

Men just ja, glömde bort att det finns miljonärer som "it_mutt" och "tkd_rille" och då går det ju att fixa sig 3 splitternya bilar utan lån.

Nöjeskör närproducerat
Izual
11 februari 2015 · 4 571 Inlägg

Vill ni ha denna tråden öppen så är det läge att lägga ner påhoppen.

Inga varningar har delats ut ännu då förolämpningar har förekommit åt båda håll.
Men jag håller koll på tråden.

IceEyes Varningar: För många..
11 februari 2015 · 2 552 Inlägg

DiwraZ skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Paris och Frankrike har bra mycket större problem än några få dieselbilar...

Hur menar du nu?

Stökiga invandrargäng som eldar bilar, orsakar kravaller och nu senast fick en satirtidning sota rejält för att man publicerade något som stack i ögonen hos den extremreligiösa falangen.

Vad beträffar förslaget så kvittar det egentligen då dieselbilar aldrig har attraherat mig överhuvudtaget, men en del förslag är så korkade och destruktiva att det är skrattretande. Skulle detta förbud träda i kraft även i Sverige så skulle jag faktiskt köpa en äldre diesel och blankt strunta i den nya lagen smile

Senast redigerat av IceEyes (11 februari 2015)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
xXSammy
11 februari 2015 · 6 580 Inlägg

Med tanke på att staten, försäljning och annat vill dölja att dieselbilar släpper ut kväveoxid som försurar och sotar så är det bra initiativ ändå. Hellre att inse fakta hur gifta avgaser dieselbilar släpper ut jämnt emot skylla allt på dubbdäck. (Dubbdäck hade heller inte varit ett problem ifall de lät bli att salta och bara plogade och sandade, men nu gäller inte tråden om sånt)

Men tycker nog att Tysklands system kan fungera bättre (Utan att vara allt för påläst)

De/Dem
Muttley
11 februari 2015 ·

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

köper du en åt mig med..  har då fan inte råd att köpa en ny bil.  ska man straffas för att man inte har råd att köpa den rätta bilen.

med 5000mil om året på ena bilen så är diesel det vättigaste valet
hade jag haft råd hade jag säkert låtit bli att åka en gammal d5 från 2002 men har man inte ekonomin till det så är det som det är man får gilla läget köra gammalt

om dom ska förbjuda bilarna får dom helt enkelt köpa bilarna för en summa man kan köpa en ny mijöriktig bil annars är det bara urbota korkat

Men du har råd med 3 bilar. Köper du dessutom en gasbil så blir skatten enbart runt 360 kr.

Någonstans måste de börjas.  I Sverige lär de väl dröja väldigt länge. Men vi kan ju börja med lastbilar åtminstone.  Varför ska polska, rumänska, ungerska gamla dragare få komma in och inte ha några krav på avgaskrav överhuvudtaget när svenska åkare har betydligt högre krav?

så om jag säljer mina bilar menar du att jag har råd med 2st bilar som går på gas?
skulle inte tro det..  en Seat Arosa som är värd kanske 10K
en v70N med över 30K på mätaren som kanske på sin höjd är värd 30K (som har kostat mig 5K i inköp)
en 850turbo från 1994 med 25K på mätaren och ner riven motor.. vart och i vilken värd har jag råd att köpa 2st gasbilar eller nyare bilar? varav ena ska rulla minst 5000mil om året?

även om skatten är över 7K på v70n så lönar det sig mot att åka något som är lika säkert som går på bensin och har lägre skatt.

lite det som är problemet att har man inte råd så straffas man inte bara dubbelt utan mångdubbelt så hårt som en som kan åka och köpa en ny bil.   

skulle vara skoj att försöka få ett lån på en bil när jag berättar att jag är timanställd jobbar under 200dagar om året. och har en lön som är som en berg och dalbana. arbetslös 2månader varje sommar osv.

man är fuckad nu har jag inte skit dåligt ställt men skulle aldrig kunna ha en kostnad varje månad som måste betalas. idag ställer jag av bilarna dom 2 som är i trafik och min kostnad blir 0kr
har man en bil på lån/lesing/förmånsbil har man den fasta kostnaden varje månad.
så det lönar sig helt enkelt inte om man inte har tillräckligt gott ställt.

har räknat såååå många gånger på det och det går inte för oss att köpa en nyare bil.

Men har man ingen verklighets uppfattning och gillar att banken äger allt man har och man skiter i att man blir röv kn*llad den dagen man står utan jobb så är det valfritt

men det fungerar inte för mig. och garanaterat många där till.
så man har helt enkelt inget val.

Du kommer troligtvis inte bli drabbad alls om vi får samma förslag i vårt land. Man måste ju inse att något måste göras. Om du hade bott i Sthlm och de blir förbud där så klarar du dig nog ganska galant utan att äga bilar överhuvudtaget.
Kan ju säg att även om jag skulle gå arbetslös nu så klarar jag med gott mått att betala de få krediter jag har. Till och med så pass att jag kan skjuta in pengar på sparkonton. 
Men de är ju bara min verklighet.

Muttley
11 februari 2015 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Growe skrev:
Men har man ingen verklighets uppfattning och gillar att banken äger allt man har och man skiter i att man blir röv kn*llad den dagen man står utan jobb så är det valfritt

men det fungerar inte för mig. och garanaterat många där till.
så man har helt enkelt inget val.

Håller med, bättre att köra sina egna bilar än bankens.

Men just ja, glömde bort att det finns miljonärer som "it_mutt" och "tkd_rille" och då går det ju att fixa sig 3 splitternya bilar utan lån.

De är en annan diskussion. Men tar gärna den privat om du känner för att öppna upp dig. smile

Evildan
13 februari 2015 ·

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Men du har råd med 3 bilar. Köper du dessutom en gasbil så blir skatten enbart runt 360 kr.

Någonstans måste de börjas.  I Sverige lär de väl dröja väldigt länge. Men vi kan ju börja med lastbilar åtminstone.  Varför ska polska, rumänska, ungerska gamla dragare få komma in och inte ha några krav på avgaskrav överhuvudtaget när svenska åkare har betydligt högre krav?

så om jag säljer mina bilar menar du att jag har råd med 2st bilar som går på gas?
skulle inte tro det..  en Seat Arosa som är värd kanske 10K
en v70N med över 30K på mätaren som kanske på sin höjd är värd 30K (som har kostat mig 5K i inköp)
en 850turbo från 1994 med 25K på mätaren och ner riven motor.. vart och i vilken värd har jag råd att köpa 2st gasbilar eller nyare bilar? varav ena ska rulla minst 5000mil om året?

även om skatten är över 7K på v70n så lönar det sig mot att åka något som är lika säkert som går på bensin och har lägre skatt.

lite det som är problemet att har man inte råd så straffas man inte bara dubbelt utan mångdubbelt så hårt som en som kan åka och köpa en ny bil.   

skulle vara skoj att försöka få ett lån på en bil när jag berättar att jag är timanställd jobbar under 200dagar om året. och har en lön som är som en berg och dalbana. arbetslös 2månader varje sommar osv.

man är fuckad nu har jag inte skit dåligt ställt men skulle aldrig kunna ha en kostnad varje månad som måste betalas. idag ställer jag av bilarna dom 2 som är i trafik och min kostnad blir 0kr
har man en bil på lån/lesing/förmånsbil har man den fasta kostnaden varje månad.
så det lönar sig helt enkelt inte om man inte har tillräckligt gott ställt.

har räknat såååå många gånger på det och det går inte för oss att köpa en nyare bil.

Men har man ingen verklighets uppfattning och gillar att banken äger allt man har och man skiter i att man blir röv kn*llad den dagen man står utan jobb så är det valfritt

men det fungerar inte för mig. och garanaterat många där till.
så man har helt enkelt inget val.

Du kommer troligtvis inte bli drabbad alls om vi får samma förslag i vårt land. Man måste ju inse att något måste göras. Om du hade bott i Sthlm och de blir förbud där så klarar du dig nog ganska galant utan att äga bilar överhuvudtaget.
Kan ju säg att även om jag skulle gå arbetslös nu så klarar jag med gott mått att betala de få krediter jag har. Till och med så pass att jag kan skjuta in pengar på sparkonton. 
Men de är ju bara min verklighet.

Varsågod Growe, här har du två gasdrivna bilar serverade på silverfat för den budget du själv ställde upp.
En säker V70N för begärda 24900kr. (Varför du vill ha en säker bil begriper jag dock inte då du alltid påstår att det bara är korkade individer som krockar).
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 12&w=3

Här nedan en för sin storleksklass säker 5 dörrars småbil från 2005 som drivs på gas för begärda 19000kr.
http://www.blocket.se/alvsborg/Fiat_Pun … 12&w=3

24900+19000=43900 och dom överskjutande 3900kr klarar vem som helst av att totalt pruta bort från de bägge tu.

Vilket då bevisar att man behöver knappast vara vid god ekonomisk ställning för att frakta sitt bleka arsel både miljövänligt och ekonomiskt.

För övrigt gällande trådens ursprungsfråga instämmer jag att det i en sådan smutsig storstad är ett gott initiativ precis som några andra globalt medvetna medlemmar redan skrivit.

meksara Avstängd
18 februari 2015 · 18 Inlägg

peegee skrev:
Ja, vad säger ni om detta då? yikes

http://www.bytbil.com/nyheter/jvgnpkyg/?cmpid=37

Visserligen i Paris men svenska Transportstyrelsen betvivlar jag inte ligga på latsidan att hänga på... roll

Förbud mot ALLA bilar producerade innan år 2005 tycker jag.

Tvångsskrotning i kommunistiska koncentrationsläger för bilar och 150 jihad piskrapp för ägaren.

Senast redigerat av meksara (18 februari 2015)

meksara Avstängd
18 februari 2015 · 18 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Growe skrev:
Men har man ingen verklighets uppfattning och gillar att banken äger allt man har och man skiter i att man blir röv kn*llad den dagen man står utan jobb så är det valfritt

men det fungerar inte för mig. och garanaterat många där till.
så man har helt enkelt inget val.

Håller med, bättre att köra sina egna bilar än bankens.

Men just ja, glömde bort att det finns miljonärer som "it_mutt" och "tkd_rille" och då går det ju att fixa sig 3 splitternya bilar utan lån.

Om man inte har råd är man inte företagsam förstår du väl wink

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 februari 2015 · 3 730 Inlägg

meksara skrev:

peegee skrev:
Ja, vad säger ni om detta då? yikes

http://www.bytbil.com/nyheter/jvgnpkyg/?cmpid=37

Visserligen i Paris men svenska Transportstyrelsen betvivlar jag inte ligga på latsidan att hänga på... roll

Förbud mot ALLA bilar producerade innan år 2005 tycker jag.

Tvångsskrotning i kommunistiska koncentrationsläger för bilar och 150 jihad piskrapp för ägaren.

Förbjud Danskar?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
meksara Avstängd
18 februari 2015 · 18 Inlägg

DiwraZ skrev:

meksara skrev:

peegee skrev:
Ja, vad säger ni om detta då? yikes

http://www.bytbil.com/nyheter/jvgnpkyg/?cmpid=37

Visserligen i Paris men svenska Transportstyrelsen betvivlar jag inte ligga på latsidan att hänga på... roll

Förbud mot ALLA bilar producerade innan år 2005 tycker jag.

Tvångsskrotning i kommunistiska koncentrationsläger för bilar och 150 jihad piskrapp för ägaren.

Förbjud Danskar?

Dansko-Kines-Australiensk-Svensk! mad

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 februari 2015 · 3 730 Inlägg

meksara skrev:

DiwraZ skrev:

meksara skrev:

Förbud mot ALLA bilar producerade innan år 2005 tycker jag.

Tvångsskrotning i kommunistiska koncentrationsläger för bilar och 150 jihad piskrapp för ägaren.

Förbjud Danskar?

Dansko-Kines-Australiensk-Svensk! mad

Ja förbjud det

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Presidento Of World
18 februari 2015 · 3 331 Inlägg

meksara skrev:

DiwraZ skrev:

meksara skrev:

Förbud mot ALLA bilar producerade innan år 2005 tycker jag.

Tvångsskrotning i kommunistiska koncentrationsläger för bilar och 150 jihad piskrapp för ägaren.

Förbjud Danskar?

Dansko-Kines-Australiensk-Svensk! mad

årets sämsta troll #bannadansken

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2015 · 17 512 Inlägg

Jaja, åter till ämnet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-jimmy
19 februari 2015 · 377 Inlägg

Förbjud både bensin och dieselbilar som spottar ut för mycket.
Inte bara dieseldrivna fordon.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
19 februari 2015 · 1 128 Inlägg

-jimmy skrev:
Förbjud både bensin och dieselbilar som spottar ut för mycket.
Inte bara dieseldrivna fordon.

Du skämtar väl bara hoppas jag? tongue

Sjukt fjantigt att det ens finns en diskussion om att bilar ska förbjudas, på ett bilforum dessutom... Förbjud alla jävla miljöpartister och svenssons som flyger flygplan hela tiden istället!

Nöjeskör närproducerat
Evildan
19 februari 2015 ·

_Blue_Speed_ skrev:

-jimmy skrev:
Förbjud både bensin och dieselbilar som spottar ut för mycket.
Inte bara dieseldrivna fordon.

Du skämtar väl bara hoppas jag? tongue

Sjukt fjantigt att det ens finns en diskussion om att bilar ska förbjudas, på ett bilforum dessutom... Förbjud alla jävla miljöpartister och svenssons som flyger flygplan hela tiden istället!

Nu var det ju förbjuda skitiga bilar det handlade om, inte bilar generellt.
Ja, ett bilforum är väl det ypperliga forumet att diskutera just ... bilar. roll

Däremot kan jag instämma i flygresorna, det är fruktansvärda utsläpp/person.
Kanske lagstifta som så att var person har en viss mängd Co2 att släppa ut, den som har en miljövänlig bil får rätten till flygresor och dom som åker runt i smutsiga bilar har helt enkelt förbrukat sin utsläppsrätt.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
19 februari 2015 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

-jimmy skrev:
Förbjud både bensin och dieselbilar som spottar ut för mycket.
Inte bara dieseldrivna fordon.

Du skämtar väl bara hoppas jag? tongue

Sjukt fjantigt att det ens finns en diskussion om att bilar ska förbjudas, på ett bilforum dessutom... Förbjud alla jävla miljöpartister och svenssons som flyger flygplan hela tiden istället!

Nu var det ju förbjuda skitiga bilar det handlade om, inte bilar generellt.
Ja, ett bilforum är väl det ypperliga forumet att diskutera just ... bilar. roll

Däremot kan jag instämma i flygresorna, det är fruktansvärda utsläpp/person.
Kanske lagstifta som så att var person har en viss mängd Co2 att släppa ut, den som har en miljövänlig bil får rätten till flygresor och dom som åker runt i smutsiga bilar har helt enkelt förbrukat sin utsläppsrätt.

Ja, vad är "skitiga bilar" då? Förbjuda 98% av Sveriges bilpark?

Nöjeskör närproducerat
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 februari 2015 · 3 730 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Du skämtar väl bara hoppas jag? tongue

Sjukt fjantigt att det ens finns en diskussion om att bilar ska förbjudas, på ett bilforum dessutom... Förbjud alla jävla miljöpartister och svenssons som flyger flygplan hela tiden istället!

Nu var det ju förbjuda skitiga bilar det handlade om, inte bilar generellt.
Ja, ett bilforum är väl det ypperliga forumet att diskutera just ... bilar. roll

Däremot kan jag instämma i flygresorna, det är fruktansvärda utsläpp/person.
Kanske lagstifta som så att var person har en viss mängd Co2 att släppa ut, den som har en miljövänlig bil får rätten till flygresor och dom som åker runt i smutsiga bilar har helt enkelt förbrukat sin utsläppsrätt.

Ja, vad är "skitiga bilar" då? Förbjuda 98% av Sveriges bilpark?

Ja i sinomtid kommer 98% av 2015års vagnpark va förbjuden/straffskattad. Det behöver du inte va orolig för. Den dagen kommer snarare än du tror

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
19 februari 2015 · 1 128 Inlägg

DiwraZ skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

Nu var det ju förbjuda skitiga bilar det handlade om, inte bilar generellt.
Ja, ett bilforum är väl det ypperliga forumet att diskutera just ... bilar. roll

Däremot kan jag instämma i flygresorna, det är fruktansvärda utsläpp/person.
Kanske lagstifta som så att var person har en viss mängd Co2 att släppa ut, den som har en miljövänlig bil får rätten till flygresor och dom som åker runt i smutsiga bilar har helt enkelt förbrukat sin utsläppsrätt.

Ja, vad är "skitiga bilar" då? Förbjuda 98% av Sveriges bilpark?

Ja i sinomtid kommer 98% av 2015års vagnpark va förbjuden/straffskattad. Det behöver du inte va orolig för. Den dagen kommer snarare än du tror

Straffskattade har vi ju redan blivit... Blir kul att se när ett totalt FÖRBUD kommer.

Nöjeskör närproducerat
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang