3698
Sök

VVS fråga angående värme element?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Nån inom VVS som kan förklara hur man ökar flödet i denna ventil till elementet?

Hade sedan en tid tillbaka hyresvärden hemma och de ställde något på den vilket försämra värmen i den fullständigt. Vad jag såg så satte de en typ av nyckel/hylsa och skruva sedan dess är den endast varm i en liten del av elementet medans botten är iskall.
Har inte varit så alls tidigare. Öppnar man för lufta systemet är där bra tryck.

I de övriga elementen är där bra värme i men inte i denna sidan av lägenheten. Nån med VVS expertis??

mvh
Valle

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9f35ac122686cb2f2317d08a76378edc.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

14 376 Inlägg
11 februari 2015
valle22 skrev:
Nån inom VVS som kan förklara hur man ökar flödet i denna ventil till elementet?

Hade sedan en tid tillbaka hyresvärden hemma och de ställde något på den vilket försämra värmen i den fullständigt. Vad jag såg så satte de en typ av nyckel/hylsa och skruva sedan dess är den endast varm i en liten del av elementet medans botten är iskall.
Har inte varit så alls tidigare. Öppnar man för lufta systemet är där bra tryck.

I de övriga elementen är där bra värme i men inte i denna sidan av lägenheten. Nån med VVS expertis??

mvh
Valle

http://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9f35ac122686cb2f2317d08a76378edc.jpg

Man lossar mässingmuttern och med ett specialverktyg så skruvar man igen ventilen sedan så nollställer man verktyget. Efter det så öppnar man ventilen till den inställningen den skall ha för avsett flöde genom ventilen. Jag har ställt in hela värmeanläggningar med sådana där Markarydsventiler.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (11 februari 2015)

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
Vettemannen skrev:
valle22 skrev:

mvh
Valle

http://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9f35ac122686cb2f2317d08a76378edc.jpg

Man lossar mässingmuttern och med ett specialverktyg så skruvar man igen ventilen sedan så nollställer man verktyget. Efter det så öppnar man ventilen till den inställningen den skall ha för avsett flöde genom ventilen. Jag har ställt in hela värmeanläggningar med sådana där Markarydsventiler.

/Benny

Kan man lossa den minsta mutter-delen med den lilla "piggen" under trycksatt system? Jag har för mig de gjorde det väldigt fort när hyresvärden var där och pilla, sedan dess blev elementet iskallt.
Går det att öppna/ställa utan det här verktyget tror du?
De andra eldar på ordentligt i rummen.

Mest så jag inte fyller rummet med vatten smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

14 376 Inlägg
12 februari 2015
valle22 skrev:
Vettemannen skrev:
valle22 skrev:

mvh
Valle

/Benny

Kan man lossa den minsta mutter-delen med den lilla "piggen" under trycksatt system? Jag har för mig de gjorde det väldigt fort när hyresvärden var där och pilla, sedan dess blev elementet iskallt.
Går det att öppna/ställa utan det här verktyget tror du?
De andra eldar på ordentligt i rummen.

Mest så jag inte fyller rummet med vatten smile

Det är just under denna mutter som man gör injusteringen, lossar du den stora muttern så får du rummet fullt med vatten. Man måste nog ha specialverktyget så man kan se att man justerar upp ventilen.

/Benny

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
Jo, den stora kan jag tänka mig flyger ut om man lossar den smile den skall man inte röra på.

Däremot om jag fattat mig rätt så skulle man kunna skruva lite försiktigt på den lilla muttern(med piggen) så flödet ökar, är det rätt så? Vet hyresvärden satte ett litet rattliknade verktyg ovanpå den lilla muttern och skruva och efter det så blev det kallt.
Det sitter väl en O-ring även som tätar?
Om hela den lilla muttern med piggen ramlar ur, kommer det spruta då tro?

Sorry men har ingen vidare kunskap i ämnet men vill inte ha det kallt här hemma wink

14 376 Inlägg
12 februari 2015
valle22 skrev:
Jo, den stora kan jag tänka mig flyger ut om man lossar den smile den skall man inte röra på.

Däremot om jag fattat mig rätt så skulle man kunna skruva lite försiktigt på den lilla muttern(med piggen) så flödet ökar, är det rätt så? Nej, muttern med piggen måste bort varefter man med specialverktyget ställer in flödet. Vet hyresvärden satte ett litet rattliknade verktyg ovanpå den lilla muttern och skruva och efter det så blev det kallt.
Det sitter väl en O-ring även som tätar?
Om hela den lilla muttern med piggen ramlar ur, kommer det spruta då tro? Nej, inte om det inte är nåt fel på ventilen!

Sorry men har ingen vidare kunskap i ämnet men vill inte ha det kallt här hemma wink

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
OK, då som jag kan förstå är med det verktyget så kan jag skruva ur den lilla mutter och ändra så det flödar lite mer

Där är på ena änden man kan skruva och långa delen med att justera. Minns som sagt de sjorde det väldigt snabbt utan att stänga av elementet nere vid golvet.

Sorry men mina amatör frågor Benny wink

http://www.vvs-boden.se/element/radiato … erktyg-fn2

14 376 Inlägg
12 februari 2015
valle22 skrev:
OK, då som jag kan förstå är med det verktyget så kan jag skruva ur den lilla mutter och ändra så det flödar lite mer

Där är på ena änden man kan skruva och långa delen med att justera. Minns som sagt de sjorde det väldigt snabbt utan att stänga av elementet nere vid golvet.

Sorry men mina amatör frågor Benny wink

http://www.vvs-boden.se/element/radiato … erktyg-fn2

Ingen fara. Men vill du veta hur mycket du öppnar ventilen behöver du den andra delen den runda med skalan som man ser kv-värdet som man får med en översättning från liter/sekund. Allt sånt där har jag färdigt på ritningen när jag inreglerar värmesystem.

/Benny

Sök