Rquired skrev:
Lindoz bekanta behöver inte ha helt fel för det kan vara Toyota MMT (Multimode manual transmission) de tänker på. Ett modernt exempel på en halvautomatisk växellåda som du känner igen genom att växelväljaren har lägena R, N och E istället för det typiska P, R, N och D, men även ett läge där du kan växla själv med hjälp av spaken eller paddlar på ratten.
Det finns många åsikter om den typen av växellådor men jag upplever dem som fullt körbara även om man måste anpassa sin körning efter den, och då menar andra att man lika gärna kan koppla och växla själv eller köpa en 'riktig' automatlåda.
Poängen är att den inte håller och kan kräva reparationer för tiotusentals kronor, köp inte en Auris med det alternativet.
M/M är inte heller det en dålig konstruktion, snarare att det är som du skrev att föraren måste anpassa sin körning efter den. När en förare kör en M/M som en traditionell automatlåda och direkt pressar ned gaspedalen vid start istället för att låta roboten mjukt släppa upp kopplingen så sliter detta oerhört på lamellerna och starten blir dessutom ryckig. Även i rull behöver föraren vara lite mer aktiv än vid en trad.aut och släppa lite på gasen vid växlingarna för att inte elda lameller eller få en ryckig körning, precis som vid körning med en manuellt växlad bil.
Huruvida M/M är särskilt smidig eller inte är en annan sak utöver dess hållbarhet, jag har inga problem att köra den, även om jag ändock föredrar att köra min CVT eller en trad.aut då dessa är smidigare.
Vi har en Turkiskt ihopmonterad Corolla Verso -07 sedan snart 4år inom familjen med M/M, den har ett hårt förflutet som parkeringsvaktsbil i 17000mil i Västerås innan den hamnade i familjen och har nu rullat ytterligare 5000mil utan några problem med varken koppling eller växellåda vilka aldrig är utbytta. (Inga andra problem heller förutom ett clips till värmespjället som trillade av, enkel och billig reparation).
Det min poäng är att den håller om den körs rätt, kör någon vårdslöst går alla växellådor oavsett typ sönder.
Varken koppling eller själva växellådan är inte dyrare att reparera än någon annan automatväxlad bil om något skulle haverera. Däremot själva växlingsroboten som sällan går sönder kostar givetvis den att byta utöver de delar som finns på en manuellt växlad dito.
Ett enkelt vis att känna om kopplingen är sliten på en M/M är att först köra motorn varm, köra 50km/h eller däromkring på vanliga E-läget trycka gasen i botten och göra en fullgasaccelaration, slirar kopplingen
mycket vid uppväxlingarna är det snart dags att byta lameller,
lite ska den slira för att inte göra F&F kamikazeväxlingar.
Självklart har olika personer olika erfarenheter och meningar gällande M/M lådan, jag skulle dock tveklöst våga köpa en sådan om jag gillade typen som sådan.