Uppkörning med automatväxlad bil. Råd?

WRL857
20 februari 2015 · 59 Inlägg

Varför finns valet ens? Låt alla köra upp med manuella bilar?

Jag förutsätter att det inte finns något handikapp iblandat som omöjliggör uppkörning med en manuell bil.

Senast redigerat av WRL857 (20 februari 2015)

Saab 9-5 Aero "Wrolle" (2005)
it_mutt Avstängd
20 februari 2015 · 10 388 Inlägg

WRL857 skrev:
Varför finns valet ens? Låt alla köra upp med manuella bilar?

Vad gör valet för skillnad menar du?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
WRL857
20 februari 2015 · 59 Inlägg

Hade valet inte funnits så hade vi inte haft denna diskussionen ens :-)

Varför har man infört detta val?

Saab 9-5 Aero "Wrolle" (2005)
it_mutt Avstängd
20 februari 2015 · 10 388 Inlägg

WRL857 skrev:
Hade valet inte funnits så hade vi inte haft denna diskussionen ens :-)

Varför har man infört detta val?

Infört? Det har ju funnits "i evigheter", men visst, någon gång infördes det ju.

Förstår inte vad där är att haka upp sig på att ge folk möjligheter. Det ställer ju inte direkt till några problem för någon, utan underlättar snarare.

Sen säger du att du förutsätter att det inte finns några handikapp, men, du tycker inte valet skulle finnas alls, utan att antingen kör man upp men manuell kärra, eller inte alls. Och om då de med någon form av handikapp ska ha möjlighet att köra upp med en automatare, så har de ju helt plötsligt valet igen. Valet du inte tycker behöver finnas.

Senast redigerat av it_mutt (20 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
WRL857
20 februari 2015 · 59 Inlägg

På vilket sätt underlättar det att ha ett val mellan att aldrig kunna köra manuellt växlad bil eller manuell/automatväxlad bil?

Jag tycker nog det är speciella omständigheter om ett handikapp påverkar möjligheten att växla sin bil. Då bör man få den möjligheten som handikappad. Valet måste finnas för den gruppen.

Senast redigerat av WRL857 (20 februari 2015)

Saab 9-5 Aero "Wrolle" (2005)
it_mutt Avstängd
20 februari 2015 · 10 388 Inlägg

WRL857 skrev:
På vilket sätt underlättar det att ha ett val mellan att aldrig kunna köra manuellt växlad bil eller manuell/automatväxlad bil?

Det finns folk som verkligen inte, och jo jag menar; verkligen inte, klarar av att köra manuell låda, trots mängder med träning och så vidare. De klarar helt enkelt inte det. Då ska dessa människor, enligt ditt resonemang, inte få ha körkort?

Vidare har vi då de som du tidigare var inne på; de som har någon form av handikapp. Om handikappet gör det -svårt- (inte omöjligt) att köra manuell, så ska de antingen tvingas köra upp men manuell låda, eller inte alls? Eller ska de erbjudas möjligheten att köra upp med automatlåda? Och om de ska få den möjligheten - varför? (sett till ditt resonemang).

- -

Det är ju verkligen ett ickeproblem. Om någon vill göra valet att vara begränsad till att köra bilar med automatlåda, så är det väl bara att låta personen ifråga göra det, även om det är en begränsning. Det ger trots allt människorna friheten att köra. Vi kan dra det långt; varför ingår inte E-kort i körkortsutbildningen. Menar; varför skulle någon vilja ha begränsningen att inte kunna dra ett större släp?

- - Edit - -

Nu besvarade du frågan, men inte "varför". Utan bara att du tycker att de ska ha den möjligheten

Senast redigerat av it_mutt (20 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
WRL857
20 februari 2015 · 59 Inlägg

Helt rätt! Kan man inte köra en bil med manuell låda trots att man är fullt frisk och inte är handikappad så har man nog inte att göra i trafiken överhuvudtaget.

it_mutt skrev:

WRL857 skrev:
På vilket sätt underlättar det att ha ett val mellan att aldrig kunna köra manuellt växlad bil eller manuell/automatväxlad bil?

Det finns folk som verkligen inte, och jo jag menar; verkligen inte, klarar av att köra manuell låda, trots mängder med träning och så vidare. De klarar helt enkelt inte det. Då ska dessa människor, enligt ditt resonemang, inte få ha körkort?

Saab 9-5 Aero "Wrolle" (2005)
it_mutt Avstängd
20 februari 2015 · 10 388 Inlägg

WRL857 skrev:
Helt rätt! Kan man inte köra en bil med manuell låda trots att man är fullt frisk och inte är handikappad så har man nog inte att göra i trafiken överhuvudtaget.

it_mutt skrev:

WRL857 skrev:
På vilket sätt underlättar det att ha ett val mellan att aldrig kunna köra manuellt växlad bil eller manuell/automatväxlad bil?

Det finns folk som verkligen inte, och jo jag menar; verkligen inte, klarar av att köra manuell låda, trots mängder med träning och så vidare. De klarar helt enkelt inte det. Då ska dessa människor, enligt ditt resonemang, inte få ha körkort?

Ja, du kan inte vara lastgammal du inte.

Du skapar ett problem som inte finns. Som inte är något problem (för det finns inte). Och motiverar det med "nog". Och passar samtidigt på att inte besvara andra frågor, mest troligt för att du helt enkelt inte kan (för inte väljer du väl att låta bli?!...).

Det är inget problem för dig, eller någon annan, om "Person A" väljer att bara få köra automatare. Det är antagligen inget problem för "Person A" heller, då denna har gjort just det valet.

- out -

Senast redigerat av it_mutt (20 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
20 februari 2015 · 5 087 Inlägg

Snacka om konstigt resonemang... Så om man inte klarar av att köra en manuell bil för att man inte kan lär sig växla så får man inget körkort, men amputerar man av sig ett ben så blir det ok ta körkortet trotts att man har samma kunskap och kör lika bra i trafiken.

Personligen kör jag automat då det är bekvämt och ser ingen anledning att köpa en manuell bil att bruka till vardags så jag hade mycket väl kunna ta ett automatkörkort utan att bli en sämre bilförare. Men vill ha möjligheten att välja och mitt arbete kräver att jag får köra manuella bilar.

Senast redigerat av mb_pucken (20 februari 2015)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2015 · 17 486 Inlägg

Misstänkte lite undrande inlägg från folk som kanske inte haft körkort så länge. Men irriterad blev jag! Hon är inte handikappad och hon har inte riktigt fått kläm på det där med växling. SAMTLIGA i släkterna har automat och hon har provat dessa bilar och förstår inte varför man ska växla när nyare bilar är rappare och snabbare än manuella?

Håller bara med.

Men tack för svar från några som säger att ECO fortfarande gäller. Det var väl till viss del svar på frågan! Jag har i princip bara kört automat från 1994 då jag var 21 år till dags datum. Förstår inte poängen med att veva runt i bensinen? Kört sjukt lång sträcka på dessa 21 år. Vår Alfa med automat är nervigare än en hjort vid ett vattenhål i sahara... De 230hk gör sitt jobb och den växlar gärna ner hysteriskt fort vid motorbroms. Skilland på aut och aut...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
20 februari 2015 · 7 290 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Misstänkte lite undrande inlägg från folk som kanske inte haft körkort så länge. Men irriterad blev jag! Hon är inte handikappad och hon har inte riktigt fått kläm på det där med växling. SAMTLIGA i släkterna har automat och hon har provat dessa bilar och förstår inte varför man ska växla när nyare bilar är rappare och snabbare än manuella?

Håller bara med.

Men tack för svar från några som säger att ECO fortfarande gäller. Det var väl till viss del svar på frågan! Jag har i princip bara kört automat från 1994 då jag var 21 år till dags datum. Förstår inte poängen med att veva runt i bensinen? Kört sjukt lång sträcka på dessa 21 år. Vår Alfa med automat är nervigare än en hjort vid ett vattenhål i sahara... De 230hk gör sitt jobb och den växlar gärna ner hysteriskt fort vid motorbroms. Skilland på aut och aut...

jag får be om ursäkt om du blev sur,, absolut inte min mening,, sorry neutral

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Misstänkte lite undrande inlägg från folk som kanske inte haft körkort så länge. Men irriterad blev jag! Hon är inte handikappad och hon har inte riktigt fått kläm på det där med växling. SAMTLIGA i släkterna har automat och hon har provat dessa bilar och förstår inte varför man ska växla när nyare bilar är rappare och snabbare än manuella?

Håller bara med.

Men tack för svar från några som säger att ECO fortfarande gäller. Det var väl till viss del svar på frågan! Jag har i princip bara kört automat från 1994 då jag var 21 år till dags datum. Förstår inte poängen med att veva runt i bensinen? Kört sjukt lång sträcka på dessa 21 år. Vår Alfa med automat är nervigare än en hjort vid ett vattenhål i sahara... De 230hk gör sitt jobb och den växlar gärna ner hysteriskt fort vid motorbroms. Skilland på aut och aut...

Enda anledningen till att "veva bensin" är ju att det är roligt när man svinkör. Vid vanlig arsleförflyttning är automat oslagbart och det enda rätta.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2015 · 17 486 Inlägg

Svar till båda: Äh! Sitter jag i en Porsche med sjukt mycket hk vil jag ha manuell... Alfan hade nog varit kul med den 6-petade lådan men tjejen vill bara köra automat sedan hon provade min Alfa 166 v6 för 2 år sedan... Hon kör den silverfärgade Alfan nu och man brukar sitta som klistrad mot ryggstödet eftersom det tydligen är roligt att dra på fullt med hysteriskt spinnande  framhjul...

Alla är vi olika men döm inte en nybliven körkortstagare som är tjej i ålder 30+ om hon nu vill köra aut...

Oviktigt vetande: Jag kör Alfan på cirka 1.07 l/mil. Hon kör den på 1.35 l/mil. Det går fan undan! Priusen vägrar hon numera köra trots automat. "Tråkig jävla bil" Ja? Och?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
20 februari 2015 · 7 290 Inlägg

DiwraZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Misstänkte lite undrande inlägg från folk som kanske inte haft körkort så länge. Men irriterad blev jag! Hon är inte handikappad och hon har inte riktigt fått kläm på det där med växling. SAMTLIGA i släkterna har automat och hon har provat dessa bilar och förstår inte varför man ska växla när nyare bilar är rappare och snabbare än manuella?

Håller bara med.

Men tack för svar från några som säger att ECO fortfarande gäller. Det var väl till viss del svar på frågan! Jag har i princip bara kört automat från 1994 då jag var 21 år till dags datum. Förstår inte poängen med att veva runt i bensinen? Kört sjukt lång sträcka på dessa 21 år. Vår Alfa med automat är nervigare än en hjort vid ett vattenhål i sahara... De 230hk gör sitt jobb och den växlar gärna ner hysteriskt fort vid motorbroms. Skilland på aut och aut...

Enda anledningen till att "veva bensin" är ju att det är roligt när man svinkör. Vid vanlig arsleförflyttning är automat oslagbart och det enda rätta.

mm MEN finns en annan anl att köra man och det är att en aut ej klarar mkt draglast,, ex fords aut suger,, smile

nåväl sorry för offtopic

frasse4
20 februari 2015 · 736 Inlägg

Intressant att så många ogillar automatkörkort... Det säljs ju fler och fler automater, exempelvis är ju alla hybrider automater. Så jag kan tänka mig att fler och fler bara tar automatkort i framtiden.

Jag menar, exempelvis kommer ju majoriteten av dem som från och med i år tar körkort (födda 1997 kan ju tilläggas wink )  aldrig att köra en bil med förgasare. Så ger du dem nyckeln till en gammal 240 kommer de ju inte ens lyckas starta bilen...

Vad vet jag, men om 15 år kanske det i princip aldrig begränsar att bara ha automatkort.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Mack Forum- och sitemoderator
20 februari 2015 · 26 155 Inlägg

frasse4 skrev:
Intressant att så många ogillar automatkörkort... Det säljs ju fler och fler automater, exempelvis är ju alla hybrider automater. Så jag kan tänka mig att fler och fler bara tar automatkort i framtiden.

Jag menar, exempelvis kommer ju majoriteten av dem som från och med i år tar körkort (födda 1997 kan ju tilläggas wink )  aldrig att köra en bil med förgasare. Så ger du dem nyckeln till en gammal 240 kommer de ju inte ens lyckas starta bilen...

Vad vet jag, men om 15 år kanske det i princip aldrig begränsar att bara ha automatkort.

Haha..ja på den tiden man var tvungen att kunna lite om bilen i fråga.
"Hm..det är lite kallt nu..då blir det lite extra utdragen choke.."

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2015 · 17 486 Inlägg

Lustigt men kul att tråden blev så aktiv! Tror nog vi går mot USA då deras bilar är automat och kör man en "manual gearstick" så är man en hillbilly. Dvs. bonnläpp. Fast deras bilar suger väl på fler än en punkt i detta fall? Men en manuell 6-petad camaro med 6.5-liers v8:a hade ju funkat...

Tror att den manuella är utrotningshotad pga att nya bilar kräver denna för att klara avgaskrav/miljökrav. Intressant!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 februari 2015 · 14 060 Inlägg

En helt onödig diskussion av WRL857. Det är faktiskt upp till var och en vad man vill välja. Har du överhuvudtaget körkort??? Jag har ett så kallat "vanligt körkort" som många väljer att kalla ett körkort som man får köra båda växlingsalternativen. Jag säger som så många andra "varför veva i bensinen"!! Kör man en liten tvålkopp med 50 hästar så spelar det ingen roll vilket körkort man har om man inte har en skada förstås. Dom flesta tycker inte det är bekvämt med manuell när man kör en stor V8:a med en jävla massa hästar. Då är automat rena drömmen kan jag säga.

Näe du, fram för att välja!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mervolic Yawn...
20 februari 2015 · 3 151 Inlägg

Jag tycker det är bra att valet mellan manuell eller automat finns när man ska ta körkortet.

Det finns tillräckligt många som är tillräckligt ofokuserade i trafiken utan att behöva oroa sig över vilken växel dom befinner sig i för tillfället. Tar man bort den sist nämnda distraktionen så minskar risken för olyckor för oss andra i trafiken, oavsett om vi kör manuell- eller automatväxlad bil.

Alla är olika, och det är väl tur det...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 februari 2015 · 14 060 Inlägg

Mervolic skrev:
Jag tycker det är bra att valet mellan manuell eller automat finns när man ska ta körkortet.

Det finns tillräckligt många som är tillräckligt ofokuserade i trafiken utan att behöva oroa sig över vilken växel dom befinner sig i för tillfället. Tar man bort den sist nämnda distraktionen så minskar risken för olyckor för oss andra i trafiken, oavsett om vi kör manuell- eller automatväxlad bil.

Alla är olika, och det är väl tur det...

Rätt tänkt!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang