Uppkörning med automatväxlad bil. Råd?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2015 · 17 486 Inlägg

Tjejens syster (30 år) ska köra upp den 26:e mars. Hon tar kortet via bilskola och med villkor automat. Både hennes och mina föräldrar har bara aut-bilar. Även vi och övriga släkt/vänner.

Någon här som gjort det eller vet om det skiljer sig ngt mot uppkörning med manuell? Fel forum och fråga på kanske :-)

Onödigt vetande: Hon kör upp i bilskolans äldre Ford Focus i Kungälv, bilen har en "normal" automat alltså ingen robotlåda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hermanssons_Garage
19 februari 2015 · 2 415 Inlägg

kör upp med Automat= köra enbart automat.
Köra upp med manuell = köra både auto o manuell.
detta sa dom till mig när ja tog körkortet iallafall. vet ej om det stämmer fortfarande?? rätta gärna mig om ja har fel

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
TomBjorklund VAGIS Car Club
19 februari 2015 · 1 093 Inlägg

Ingen skillnad på uppkörningen.
Kör man upp i automat får man bara köra automat!
Man slipper då även bry sig om eco-drivning mer än just anpassad acceleration och planerad körning

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
granadadr
19 februari 2015 · 7 290 Inlägg

en fråga varför ska hon köra upp med aut?? ger ju begränsningar i framtiden,, är det av kropsliga skäl?? du behöver absolut ej gå närmare in på det wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Mack Forum- och sitemoderator
19 februari 2015 · 26 155 Inlägg

t_one21 skrev:
Ingen skillnad på uppkörningen.
Kör man upp i automat får man bara köra automat!
Man slipper då även bry sig om eco-drivning mer än just anpassad acceleration och planerad körning

Är väl ingen direkt skillnad på ecodriving mellan manuell och automat?
Planering av körningen och att försöka hålla sig på höga växlar gäller båda modellerna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
granadadr
19 februari 2015 · 7 290 Inlägg

Mack skrev:

t_one21 skrev:
Ingen skillnad på uppkörningen.
Kör man upp i automat får man bara köra automat!
Man slipper då även bry sig om eco-drivning mer än just anpassad acceleration och planerad körning

Är väl ingen direkt skillnad på ecodriving mellan manuell och automat?
Planering av körningen och att försöka hålla sig på höga växlar gäller båda modellerna.

hur gör man det i läge D? eller vill dem att man vxl man med aut??

Mack Forum- och sitemoderator
19 februari 2015 · 26 155 Inlägg

granadadr skrev:

Mack skrev:

t_one21 skrev:
Ingen skillnad på uppkörningen.
Kör man upp i automat får man bara köra automat!
Man slipper då även bry sig om eco-drivning mer än just anpassad acceleration och planerad körning

Är väl ingen direkt skillnad på ecodriving mellan manuell och automat?
Planering av körningen och att försöka hålla sig på höga växlar gäller båda modellerna.

hur gör man det i läge D? eller vill dem att man vxl man med aut??

Det är nåt man får lära sig. Ge sjutton i kickdowns och i stället lyfta på foten så att fordonet i fråga växlar upp.
I alla fall funkar detta på normala automatväxlade fordon. Fiaten på jobbet fattar det inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
granadadr
19 februari 2015 · 7 290 Inlägg

Mack skrev:

granadadr skrev:

Mack skrev:

Är väl ingen direkt skillnad på ecodriving mellan manuell och automat?
Planering av körningen och att försöka hålla sig på höga växlar gäller båda modellerna.

hur gör man det i läge D? eller vill dem att man vxl man med aut??

Det är nåt man får lära sig. Ge sjutton i kickdowns och i stället lyfta på foten så att fordonet i fråga växlar upp.
I alla fall funkar detta på normala automatväxlade fordon. Fiaten på jobbet fattar det inte.

jaja vanlig vettig körning meo smile

Bosse-buss
19 februari 2015 · 210 Inlägg

Det gäller att släppa gasen och rulla och undvika att bromsa så mycket det går. Varje gång man bromsar slösar man bort gratis energi. Gratis energi som man har när man släpper gasen och rullar. Bränsletillförseln stänger också över ett visst varvtal när man släpper gasen oavsett manuell eller automat.

Själv har jag körkort och trampar hellre på gasen för att känna vridmomentet! smile

Senast redigerat av Bosse-buss (19 februari 2015)

TomBjorklund VAGIS Car Club
19 februari 2015 · 1 093 Inlägg

Mack skrev:

t_one21 skrev:
Ingen skillnad på uppkörningen.
Kör man upp i automat får man bara köra automat!
Man slipper då även bry sig om eco-drivning mer än just anpassad acceleration och planerad körning

Är väl ingen direkt skillnad på ecodriving mellan manuell och automat?
Planering av körningen och att försöka hålla sig på höga växlar gäller båda modellerna.

Skillnaden är väl ändå att sitter du och växlar själv bör du hoppa över växlar?
Ang planeringen av körning var det väl precis det jag sa INTE skiljde?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Mack Forum- och sitemoderator
19 februari 2015 · 26 155 Inlägg

t_one21 skrev:

Mack skrev:

t_one21 skrev:
Ingen skillnad på uppkörningen.
Kör man upp i automat får man bara köra automat!
Man slipper då även bry sig om eco-drivning mer än just anpassad acceleration och planerad körning

Är väl ingen direkt skillnad på ecodriving mellan manuell och automat?
Planering av körningen och att försöka hålla sig på höga växlar gäller båda modellerna.

Skillnaden är väl ändå att sitter du och växlar själv bör du hoppa över växlar?
Ang planeringen av körning var det väl precis det jag sa INTE skiljde?

Jo förstås, men man "slipper" ju inte ecodrivingen bara för att man kör automat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Cobraa
20 februari 2015 · 47 Inlägg

Bosse-buss skrev:
[...]
Bränsletillförseln stänger också över ett visst varvtal när man släpper gasen oavsett manuell eller automat.
[...]

Fast detta stämmer väl inte för automatbilar, de har ju inte motorbroms.
(bortsett från vissa nya bilar)

peter_1976 JDM
20 februari 2015 · 2 201 Inlägg

Det är absolut ingen skillnad på uppkörning. Jag har själv gjort det, ävenett antal år sedan smile   
O varför folk vill ha automat, ska folk inte lägga sig i. Finns olika orsaker.

När det gäller uppkörning så, precis som redan sagts, försöker att kör lite Eco. Inga kraftiga acceleration, släpp gasen i tid istället för att bromsa

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Cobraa skrev:

Bosse-buss skrev:
[...]
Bränsletillförseln stänger också över ett visst varvtal när man släpper gasen oavsett manuell eller automat.
[...]

Fast detta stämmer väl inte för automatbilar, de har ju inte motorbroms.
(bortsett från vissa nya bilar)

Jasså? Vad är det för autbil du kört som går ner på tomgång så fort du släppt gasen?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
pompe90
20 februari 2015 · 408 Inlägg

Cobraa skrev:

Bosse-buss skrev:
[...]
Bränsletillförseln stänger också över ett visst varvtal när man släpper gasen oavsett manuell eller automat.
[...]

Fast detta stämmer väl inte för automatbilar, de har ju inte motorbroms.
(bortsett från vissa nya bilar)

Dom flesta automatfordon gamla som nya motorbromsar, den kopplar dock ur så fort man bromsar eftersom det inte skall funka att bromsa och gasa samtidigt. Moderna automater har denna spärren elektriskt och funkar bra. Hur denna spärr funkar på äldre låter jag va osagt.

Men motorbroms... det gör automatlådorna

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
it_mutt Avstängd
20 februari 2015 · 10 388 Inlägg

Gällande eco...så skulle jag säga att det beror på lådan.

CVTn i Audin, ptja, där får du då inte ner förbrukningen till "noll" som du får/kan få med en manuell låda. O nej, det är inte specifikt för just min bil på något vis. Av de tre jag kört där jag kunnat kolla det, beter sig alla likadant.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 februari 2015 · 3 730 Inlägg

it_mutt skrev:
Gällande eco...så skulle jag säga att det beror på lådan.

CVTn i Audin, ptja, där får du då inte ner förbrukningen till "noll" som du får/kan få med en manuell låda. O nej, det är inte specifikt för just min bil på något vis. Av de tre jag kört där jag kunnat kolla det, beter sig alla likadant.

Menar du hurvida färddatorn visar förbrukning 0L/km? Det skulle jag nog skylla på bilens dator. På de taxibilar jag kör Volvo V70 DrivE Aut så visar de noll förbrukning så fort gasen släpps. Däremot min XC70 måste jag ha en väldigt lång utförsbacke för att färddatorn ska ta sig ner till precis 0. Så tror jag

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
it_mutt Avstängd
20 februari 2015 · 10 388 Inlägg

DiwraZ skrev:

it_mutt skrev:
Gällande eco...så skulle jag säga att det beror på lådan.

CVTn i Audin, ptja, där får du då inte ner förbrukningen till "noll" som du får/kan få med en manuell låda. O nej, det är inte specifikt för just min bil på något vis. Av de tre jag kört där jag kunnat kolla det, beter sig alla likadant.

Menar du hurvida färddatorn visar förbrukning 0L/km? Det skulle jag nog skylla på bilens dator. På de taxibilar jag kör Volvo V70 DrivE Aut så visar de noll förbrukning så fort gasen släpps. Däremot min XC70 måste jag ha en väldigt lång utförsbacke för att färddatorn ska ta sig ner till precis 0. Så tror jag

Kan ju omöjligt mäta det på något annat vis så; ja (ok, det -går- givetvis att ta reda på, men inte under några vettiga förhållande).

CVT-lådan är ju visserligen lite speciell, då den inte har några faktiska växlar (jo; en), så jag är inte så säker på att det ligger bara i en "puckad dator" s.a.s. . Men, det är ju en annan femma och bara ren spekulation (ska inte påstå att jag är vidare insatt i automatlådor alls).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
WRL857
20 februari 2015 · 59 Inlägg

Varför finns det överhuvudtaget alternativ? Antingen kör man upp eller inte, inte välja manuell eller automat.. det kan man ta ställning till senare i livet om man föredrar automatväxlad bil.

SucK!

Saab 9-5 Aero "Wrolle" (2005)
it_mutt Avstängd
20 februari 2015 · 10 388 Inlägg

WRL857 skrev:
Varför finns det överhuvudtaget alternativ? Antingen kör man upp eller inte, inte välja manuell eller automat.. det kan man ta ställning till senare i livet om man föredrar automatväxlad bil.

SucK!

Vad gör det för skillnad för din del som resulterar i denna "suck"?

(Nej, jag förstår genuint inte hur det gör någon som helst skillnad för din del)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang