Uppkörning med automatväxlad bil. Råd?

Pierre_r Lastbilsmekaniker
21 februari 2015 · 729 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Lustigt men kul att tråden blev så aktiv! Tror nog vi går mot USA då deras bilar är automat och kör man en "manual gearstick" så är man en hillbilly. Dvs. bonnläpp. Fast deras bilar suger väl på fler än en punkt i detta fall? Men en manuell 6-petad camaro med 6.5-liers v8:a hade ju funkat...

Tror att den manuella är utrotningshotad pga att nya bilar kräver denna för att klara avgaskrav/miljökrav. Intressant!

Men fördelen med det om ca15-20 år är att har man en manuell bil så blir den aldrig stulen, tjuven kommer sitta som ett fån och titta på växelspaken och undrar hur man gör för att få den att röra sig(eftersom jag antar att 99% av bilarna har automatlåda då) eftersom tjuvar aldrig har varit dom skarpaste knivarna i lådorna så blir totalt handikappade om det inte står P,R,N,D bredvid spaken, sen hela 3st pedaler hur ska dom klara det? dom vet vilken som är gas och broms men kopplingen har dom aldrig hört talas om.

Att man blir kallad bonnläpp är väll något man får ta då, genom att tex fråga om det är kul att betala högre försäkring pga stöldrisken och man själv kan i princip ställa bilen med motorn igång och dörrarna öppna för den kommer stå kvar efter man har varit iväg en runda.

Evildan
21 februari 2015 ·

Jag tycker att alla hjälpmedel för en smidigare körning/resa ska tas bort ur bilen, servostyrning, elhissar, klimatanläggning, servobromsar, synkroniseringsringar, elstart för att nämna några och framförallt all möjlighet till uppkopling av telefon eller annan elektronik till den nu obefintliga stereon, klarar man inte av att köra bil utan detta ska man ändå inte ha körkort.

Jag har varit handledare vid övningskörning för automatkort och det är som skrivet precis samma förutsättningar vid uppkörning som med körkort utan restriktioner.
Önskar henne lycka till och förutsätter att även Alfasmurfans lillasyster hittas en Alfa-Romeo att skrämma slag på era grannar med när hon kommer på besök. big_smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 februari 2015 · 14 060 Inlägg

Evildan skrev:
Jag tycker att alla hjälpmedel för en smidigare körning/resa ska tas bort ur bilen, servostyrning, elhissar, klimatanläggning, servobromsar, synkroniseringsringar, elstart för att nämna några och framförallt all möjlighet till uppkopling av telefon eller annan elektronik till den nu obefintliga stereon, klarar man inte av att köra bil utan detta ska man ändå inte ha körkort.

Jag har varit handledare vid övningskörning för automatkort och det är som skrivet precis samma förutsättningar vid uppkörning som med körkort utan restriktioner.
Önskar henne lycka till och förutsätter att även Alfasmurfans lillasyster hittas en Alfa-Romeo att skrämma slag på era grannar med när hon kommer på besök. big_smile

Det tycker jag med, bort med alla bekvämligheter. Bort med bensinmackar som är öppna efter sex på vardagen och ett på lördagen. Automatstationer finns givetvis inte. Bort med plastkort att betala med och fram för plånbok med sedlar och mynt igen. Bort med bilen och fram med häst och vagn!!!!! Nu var jag väldigt ironisk!!! wink

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (21 februari 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
21 februari 2015 · 729 Inlägg

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:
Jag tycker att alla hjälpmedel för en smidigare körning/resa ska tas bort ur bilen, servostyrning, elhissar, klimatanläggning, servobromsar, synkroniseringsringar, elstart för att nämna några och framförallt all möjlighet till uppkopling av telefon eller annan elektronik till den nu obefintliga stereon, klarar man inte av att köra bil utan detta ska man ändå inte ha körkort.

Jag har varit handledare vid övningskörning för automatkort och det är som skrivet precis samma förutsättningar vid uppkörning som med körkort utan restriktioner.
Önskar henne lycka till och förutsätter att även Alfasmurfans lillasyster hittas en Alfa-Romeo att skrämma slag på era grannar med när hon kommer på besök. big_smile

Det tycker jag med, bort med alla bekvämligheter. Bort med bensinmackar som är öppna efter sex på vardagen och ett på lördagen. Automatstationer finns givetvis inte. Bort med plastkort att betala med och fram för plånbok med sedlar och mynt igen. Bort med bilen och fram med häst och vagn!!!!! Nu var jag väldigt ironisk!!! wink

/Benny

Haha.
jag tycker att man ska få prova att köra en gammal bil utan några som helst hjälpsystem när man övningskör, speciellt på halkbanan så ska man prova en bil utan abs för att lära sig lite hur den reagerar.
Min syster tog körkortet förra året och hon sa att dom inte fick prova en bil utan abs på halkbanan.

Så skulle hon låna min gråa cherokee eller C20 på vintern så vet hon inte vad hon ska göra när hon bromsar och låser hjulen så den inte går att styra.
Det kan ju va bra att få känna hur hjälplös man verkligen är istället för att bara läsa om det och aldrig uppleva det.

Senast redigerat av Pierre_r (21 februari 2015)

granadadr
21 februari 2015 · 7 290 Inlägg

Pierre_r skrev:

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:
Jag tycker att alla hjälpmedel för en smidigare körning/resa ska tas bort ur bilen, servostyrning, elhissar, klimatanläggning, servobromsar, synkroniseringsringar, elstart för att nämna några och framförallt all möjlighet till uppkopling av telefon eller annan elektronik till den nu obefintliga stereon, klarar man inte av att köra bil utan detta ska man ändå inte ha körkort.

Jag har varit handledare vid övningskörning för automatkort och det är som skrivet precis samma förutsättningar vid uppkörning som med körkort utan restriktioner.
Önskar henne lycka till och förutsätter att även Alfasmurfans lillasyster hittas en Alfa-Romeo att skrämma slag på era grannar med när hon kommer på besök. big_smile

Det tycker jag med, bort med alla bekvämligheter. Bort med bensinmackar som är öppna efter sex på vardagen och ett på lördagen. Automatstationer finns givetvis inte. Bort med plastkort att betala med och fram för plånbok med sedlar och mynt igen. Bort med bilen och fram med häst och vagn!!!!! Nu var jag väldigt ironisk!!! wink

/Benny

Haha.
jag tycker att man ska få prova att köra en gammal bil utan några som helst hjälpsystem när man övningskör, speciellt på halkbanan så ska man prova en bil utan abs för att lära sig lite hur den reagerar.
Min syster tog körkortet förra året och hon sa att dom inte fick prova en bil utan abs på halkbanan.

Så skulle hon låna min gråa cherokee eller C20 på vintern så vet hon inte vad hon ska göra när hon bromsar och låser hjulen så den inte går att styra.
Det kan ju va bra att få känna hur hjälplös man verkligen är istället för att bara läsa om det och aldrig uppleva det.

sant smile har många vintermil i Granada jag smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 februari 2015 · 14 060 Inlägg

Min första bil var en Volvo PV -58, utan servobroms, utan servostyrning, 3-växlad manuell låda med osynkad etta. Det satt vevar på dörrarna som var till fönstren. AC fick man genom att veva ner fönstren. Man hade en bilstereo med kassettband (ej radio) om nån nu i den yngre generationen vet vad ett kassettband är. Stereon var på 12 volt alltså fick man ha en omformare från 6 till 12 volt. Det var två små plastlådor som innehöll högtalare som man la på hatthyllan i baksätet.

Så inte var man speciellt bortskämd för man visste inget annat.

OJ!!! Nu blev det lite OT!!!! wink

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (21 februari 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2015 · 17 486 Inlägg

Vettemannen skrev:
Min första bil var en Volvo PV -58, utan servobroms, utan servostyrning, 3-växlad manuell låda med osynkad etta. Det satt vevar på dörrarna som var till fönstren. AC fick man genom att veva ner fönstren. Man hade en bilstereo med kassettband (ej radio) om nån nu i den yngre generationen vet vad ett kassettband är. Stereon var på 12 volt alltså fick man ha en omformare från 6 till 12 volt. Det var två små plastlådor som innehöll högtalare som man la på hatthyllan i baksätet.

Så inte var man speciellt bortskämd för man visste inget annat.

OJ!!! Nu blev det lite OT!!!! wink


/Benny

I stort sett hela tråden är OT men jag tycker det är kul läsning! Jag gissar på att de som skäller mest på bilar med automat är "farbröder" i 18-22 års ålder? Rätta mig om jag har fel.

Topic: Hon har en stor fördel i att köra en lektion precis före uppkörning och bilen är samma vid denna... Tänkte dock att vi ska köra en rejäl vända en vecka innan då hennes föräldrar är på semester. Vi kör då deras Yeti 4x4 DSG6 170. Den har hon kört en hel del och jag ska i teorin inte behva säga ett pip?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
21 februari 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Vettemannen skrev:
Min första bil var en Volvo PV -58, utan servobroms, utan servostyrning, 3-växlad manuell låda med osynkad etta. Det satt vevar på dörrarna som var till fönstren. AC fick man genom att veva ner fönstren. Man hade en bilstereo med kassettband (ej radio) om nån nu i den yngre generationen vet vad ett kassettband är. Stereon var på 12 volt alltså fick man ha en omformare från 6 till 12 volt. Det var två små plastlådor som innehöll högtalare som man la på hatthyllan i baksätet.

Så inte var man speciellt bortskämd för man visste inget annat.

OJ!!! Nu blev det lite OT!!!! wink


/Benny

I stort sett hela tråden är OT men jag tycker det är kul läsning! Jag gissar på att de som skäller mest på bilar med automat är "farbröder" i 18-22 års ålder? Rätta mig om jag har fel.

Topic: Hon har en stor fördel i att köra en lektion precis före uppkörning och bilen är samma vid denna... Tänkte dock att vi ska köra en rejäl vända en vecka innan då hennes föräldrar är på semester. Vi kör då deras Yeti 4x4 DSG6 170. Den har hon kört en hel del och jag ska i teorin inte behva säga ett pip?

Akta dig för Yetin, finns risk att du blir sugen på en DSG Skoda igen. wink

Näe, du ska inte behöva pipa något om hon är så nära uppkörning, men det går väl alltid att finslipa något å andra sidan?
Rulla fram till korsningar med gasen uppsläppt brukar uppskattas vid uppkörning, det blir "Ecodriving" även med en automat.

Senast redigerat av Evildan (21 februari 2015)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 februari 2015 · 14 060 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Vettemannen skrev:
Min första bil var en Volvo PV -58, utan servobroms, utan servostyrning, 3-växlad manuell låda med osynkad etta. Det satt vevar på dörrarna som var till fönstren. AC fick man genom att veva ner fönstren. Man hade en bilstereo med kassettband (ej radio) om nån nu i den yngre generationen vet vad ett kassettband är. Stereon var på 12 volt alltså fick man ha en omformare från 6 till 12 volt. Det var två små plastlådor som innehöll högtalare som man la på hatthyllan i baksätet.

Så inte var man speciellt bortskämd för man visste inget annat.

OJ!!! Nu blev det lite OT!!!! wink


/Benny

I stort sett hela tråden är OT men jag tycker det är kul läsning! Jag gissar på att de som skäller mest på bilar med automat är "farbröder" i 18-22 års ålder? Rätta mig om jag har fel.

Topic: Hon har en stor fördel i att köra en lektion precis före uppkörning och bilen är samma vid denna... Tänkte dock att vi ska köra en rejäl vända en vecka innan då hennes föräldrar är på semester. Vi kör då deras Yeti 4x4 DSG6 170. Den har hon kört en hel del och jag ska i teorin inte behva säga ett pip?

HAHAHA!!!!!!

Min fru tog automatkort p.g.a. skada och jag ser inget konstigt med det. Själv gillar jag automat mycket bättre för det är ju mycket bekvämare. Vi har inte på 30 år köpt nån bil med manuell låda.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
marcus80 Sir
21 februari 2015 · 935 Inlägg

Jag köpte min första automat när jag var 25 och kan inte tänka mig köra annat. Nu kör jag manuell med då både firmabilen och cabben är det men hade jag fått välja firmabil så hade den varit automat.

Det viktigaste att tänka på vid uppkörning är köra som dom vill och kolla speglar.
Annars kommer det nog gå bra ska du se.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
pompe90
21 februari 2015 · 408 Inlägg

Manuell banräser å automat på bruksis!

Automat är underskattat, jäklar va bekvämt :-) sen är vissa automater snålare än manuella.
Tror vi kommer fortsätta att köra OT på denna tråd X)

Senast redigerat av pompe90 (21 februari 2015)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 februari 2015 · 3 730 Inlägg

pompe90 skrev:
Manuell banräser å automat på bruksis!

Automat är underskattat, jäklar va bekvämt :-) sen är vissa automater snålare än manuella.
Tror vi kommer fortsätta att köra OT på denna tråd X)

Håller med du... Men jag har aldrig kört "samma" bil med aut och man och fått aut att gå snålare. V70 drivE taxi som jag kör tar en deciliter extra med aut

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mack Forum- och sitemoderator
21 februari 2015 · 26 155 Inlägg

Jag undrar hur det skulle vara att köra postbilen som manuell?
Ett jävligt tränat vänsterben är nog givet i alla fall..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:
Jag undrar hur det skulle vara att köra postbilen som manuell?
Ett jävligt tränat vänsterben är nog givet i alla fall..

Delat reklam i vanlig vänsterstyrd bil. Manuell. Helt vätärdelöst

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
21 februari 2015 · 1 004 Inlägg

Insåg just när jag läste i tråden att 8 av mina 12 bilar är ju för tusan automatbilar lol

"My drinkingteam has a racingproblem"
xXSammy
21 februari 2015 · 6 577 Inlägg

Automat?

Selespeed för fan! big_smile

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2015 · 17 486 Inlägg

Malheus skrev:
Automat?

Selespeed för fan! big_smile

Intressant att du tog upp det ämnet. En nyare Alfa med Selespeed har jag fått för mig att dessa lådor är skräp? Är det så? Eller är de som säljs med rasade lådor misskötta? Skulle gärna äga en selespeed om nu en service och god omvårdnad gör att dessa går och lita på?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
21 februari 2015 · 6 577 Inlägg

159an finns med Selespeed ihop med 2.2an. wink Men osäker på om ens någon sån är såld i Sverige.

Rent generellt så är de med trasig Selespeed misskött, finns bytesintervall på transmissionsvätskan.

Edit: http://www.subito.it/auto/alfa-romeo-15 … 121862.htm

Finns en ifrån vars min kommer ifrån smile

Senast redigerat av Malheus (21 februari 2015)

De/Dem
OpelP1
21 februari 2015 · 1 412 Inlägg

Vettemannen skrev:
Min första bil var en Volvo PV -58, utan servobroms, utan servostyrning, 3-växlad manuell låda med osynkad etta. Det satt vevar på dörrarna som var till fönstren. AC fick man genom att veva ner fönstren. Man hade en bilstereo med kassettband (ej radio) om nån nu i den yngre generationen vet vad ett kassettband är. Stereon var på 12 volt alltså fick man ha en omformare från 6 till 12 volt. Det var två små plastlådor som innehöll högtalare som man la på hatthyllan i baksätet.

Så inte var man speciellt bortskämd för man visste inget annat.

OJ!!! Nu blev det lite OT!!!! wink

/Benny

Lyxigt med stereo, några av mina bruksbilar har bara haft en täckplåt. smile

Och liten generator så om man hade ljus, torkare och värme på så fick man slå av värmen ibland så den fick ladda i batteriet.

Senast redigerat av OpelP1 (21 februari 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 februari 2015 · 3 730 Inlägg

OpelP1 skrev:

Vettemannen skrev:
Min första bil var en Volvo PV -58, utan servobroms, utan servostyrning, 3-växlad manuell låda med osynkad etta. Det satt vevar på dörrarna som var till fönstren. AC fick man genom att veva ner fönstren. Man hade en bilstereo med kassettband (ej radio) om nån nu i den yngre generationen vet vad ett kassettband är. Stereon var på 12 volt alltså fick man ha en omformare från 6 till 12 volt. Det var två små plastlådor som innehöll högtalare som man la på hatthyllan i baksätet.

Så inte var man speciellt bortskämd för man visste inget annat.

OJ!!! Nu blev det lite OT!!!! wink

/Benny

Lyxigt med stereo, några av mina bruksbilar har bara haft en täckplåt. smile

Och liten generator så om man hade ljus, torkare och värme på så fick man slå av värmen ibland så den fick ladda i batteriet.

Sätt en 18åring av idag i en sådan bil. Mycket intressant

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang