Uppkörning med automatväxlad bil. Råd?

Mack Forum- och sitemoderator
21 februari 2015 · 26 155 Inlägg

DiwraZ skrev:

OpelP1 skrev:

Vettemannen skrev:
Min första bil var en Volvo PV -58, utan servobroms, utan servostyrning, 3-växlad manuell låda med osynkad etta. Det satt vevar på dörrarna som var till fönstren. AC fick man genom att veva ner fönstren. Man hade en bilstereo med kassettband (ej radio) om nån nu i den yngre generationen vet vad ett kassettband är. Stereon var på 12 volt alltså fick man ha en omformare från 6 till 12 volt. Det var två små plastlådor som innehöll högtalare som man la på hatthyllan i baksätet.

Så inte var man speciellt bortskämd för man visste inget annat.

OJ!!! Nu blev det lite OT!!!! wink

/Benny

Lyxigt med stereo, några av mina bruksbilar har bara haft en täckplåt. smile

Och liten generator så om man hade ljus, torkare och värme på så fick man slå av värmen ibland så den fick ladda i batteriet.

Sätt en 18åring av idag i en sådan bil. Mycket intressant

"- Öööh..var kopplar jag in min ipod?"

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
OpelP1
21 februari 2015 · 1 412 Inlägg

DiwraZ skrev:

OpelP1 skrev:

Vettemannen skrev:
Min första bil var en Volvo PV -58, utan servobroms, utan servostyrning, 3-växlad manuell låda med osynkad etta. Det satt vevar på dörrarna som var till fönstren. AC fick man genom att veva ner fönstren. Man hade en bilstereo med kassettband (ej radio) om nån nu i den yngre generationen vet vad ett kassettband är. Stereon var på 12 volt alltså fick man ha en omformare från 6 till 12 volt. Det var två små plastlådor som innehöll högtalare som man la på hatthyllan i baksätet.

Så inte var man speciellt bortskämd för man visste inget annat.

OJ!!! Nu blev det lite OT!!!! wink

/Benny

Lyxigt med stereo, några av mina bruksbilar har bara haft en täckplåt. smile

Och liten generator så om man hade ljus, torkare och värme på så fick man slå av värmen ibland så den fick ladda i batteriet.

Sätt en 18åring av idag i en sådan bil. Mycket intressant

Ja dom flesta skulle väl inte ens få igång en sån, och att använda funktioner som t.ex kylargardinen är nog också intressant.
F-250:n från 70-talet som används nu är ju riktigt modern med automatlåda, 12v, automatchoke, servo  och annat. Ojojoj. smile

Ibland undrar jag om jag verkligen är 25 år eller om jag borde hämta en rullator.

granadadr
22 februari 2015 · 7 290 Inlägg

OpelP1 skrev:

DiwraZ skrev:

OpelP1 skrev:

Lyxigt med stereo, några av mina bruksbilar har bara haft en täckplåt. smile

Och liten generator så om man hade ljus, torkare och värme på så fick man slå av värmen ibland så den fick ladda i batteriet.

Sätt en 18åring av idag i en sådan bil. Mycket intressant

Ja dom flesta skulle väl inte ens få igång en sån, och att använda funktioner som t.ex kylargardinen är nog också intressant.
F-250:n från 70-talet som används nu är ju riktigt modern med automatlåda, 12v, automatchoke, servo  och annat. Ojojoj. smile

man gillar olika saker smile så är det bara, endel tycker gamla bilar är trevliga och har sin charm, endel vill Bara ha det senaste,,

Ibland undrar jag om jag verkligen är 25 år eller om jag borde hämta en rullator.

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Evildan
22 februari 2015 ·

granadadr skrev:

OpelP1 skrev:

DiwraZ skrev:

Sätt en 18åring av idag i en sådan bil. Mycket intressant

Ja dom flesta skulle väl inte ens få igång en sån, och att använda funktioner som t.ex kylargardinen är nog också intressant.
F-250:n från 70-talet som används nu är ju riktigt modern med automatlåda, 12v, automatchoke, servo  och annat. Ojojoj. smile

man gillar olika saker smile så är det bara, endel tycker gamla bilar är trevliga och har sin charm, endel vill Bara ha det senaste,,

Ibland undrar jag om jag verkligen är 25 år eller om jag borde hämta en rullator.

Och så finns det "allätare" likt mig som uppskattar de flesta bilar för vad dom är.
En Amazon med centrallås, servostyrning, elhissar, elantenn och hela konkarongen blir dock bara fel.
(Jag har läst någon artikel om en ingenjör som uppdaterade sin Amazon på det viset, respekterar givetvis hans val, men för mg är det fel).

granadadr
22 februari 2015 · 7 290 Inlägg

Evildan skrev:

granadadr skrev:

OpelP1 skrev:

Ja dom flesta skulle väl inte ens få igång en sån, och att använda funktioner som t.ex kylargardinen är nog också intressant.
F-250:n från 70-talet som används nu är ju riktigt modern med automatlåda, 12v, automatchoke, servo  och annat. Ojojoj. smile

man gillar olika saker smile så är det bara, endel tycker gamla bilar är trevliga och har sin charm, endel vill Bara ha det senaste,,

Ibland undrar jag om jag verkligen är 25 år eller om jag borde hämta en rullator.

Och så finns det "allätare" likt mig som uppskattar de flesta bilar för vad dom är.
En Amazon med centrallås, servostyrning, elhissar, elantenn och hela konkarongen blir dock bara fel.
(Jag har läst någon artikel om en ingenjör som uppdaterade sin Amazon på det viset, respekterar givetvis hans val, men för mg är det fel).

why not?? syns det bara inte utanpå så blir det ju perfekt smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 februari 2015 · 3 730 Inlägg

OpelP1 skrev:

DiwraZ skrev:

OpelP1 skrev:
Lyxigt med stereo, några av mina bruksbilar har bara haft en täckplåt. smile

Och liten generator så om man hade ljus, torkare och värme på så fick man slå av värmen ibland så den fick ladda i batteriet.

Sätt en 18åring av idag i en sådan bil. Mycket intressant

Ja dom flesta skulle väl inte ens få igång en sån, och att använda funktioner som t.ex kylargardinen är nog också intressant.
F-250:n från 70-talet som används nu är ju riktigt modern med automatlåda, 12v, automatchoke, servo  och annat. Ojojoj. smile

Ibland undrar jag om jag verkligen är 25 år eller om jag borde hämta en rullator.

Samma här. Känner mig som världens älsta 24åriga gubbe ibland hehe

Edit: Det heter Rollator. Har en kvinnlig taxikund som kallar sitt hjälpmedel för "Rollsen". Lite lustigt tycker jag iaf. Hon tog Rollsen till affären till exempel

Senast redigerat av DiwraZ (22 februari 2015)

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
22 februari 2015 ·

DiwraZ skrev:

OpelP1 skrev:

DiwraZ skrev:

Sätt en 18åring av idag i en sådan bil. Mycket intressant

Ja dom flesta skulle väl inte ens få igång en sån, och att använda funktioner som t.ex kylargardinen är nog också intressant.
F-250:n från 70-talet som används nu är ju riktigt modern med automatlåda, 12v, automatchoke, servo  och annat. Ojojoj. smile

Ibland undrar jag om jag verkligen är 25 år eller om jag borde hämta en rullator.

Samma här. Känner mig som världens älsta 24åriga gubbe ibland hehe

Edit: Det heter Rollator. Har en kvinnlig taxikund som kallar sitt hjälpmedel för "Rollsen". Lite lustigt tycker jag iaf. Hon tog Rollsen till affären till exempel

Mmmm Nova, Opal och den fingerklämvänliga råttfälleliknande surdegen Carl-Oscar.
Fy bövelen för en extra bred fullastad korgförsedd Carl-Oscar extrautrustad med ryggstöd samt avlastningsbord. Kräks kattungar på den konfigurationen när den ska fällas och lastas i personbil, dom borde busscertifieras. mad

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 februari 2015 · 17 486 Inlägg

Episk OT nu :-)

En kompis visade mig årets vinterskott för ett tag sedan:
- Mercedes 240 Diesel automatic -75.

Vill ha.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
22 februari 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:
Episk OT nu :-)

En kompis visade mig årets vinterskott för ett tag sedan:
- Mercedes 240 Diesel automatic -75.

Vill ha.

Yuuuuuuupp! OT deluxe.


W115, dräggel.

Evildan
22 februari 2015 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:

granadadr skrev:

Och så finns det "allätare" likt mig som uppskattar de flesta bilar för vad dom är.
En Amazon med centrallås, servostyrning, elhissar, elantenn och hela konkarongen blir dock bara fel.
(Jag har läst någon artikel om en ingenjör som uppdaterade sin Amazon på det viset, respekterar givetvis hans val, men för mg är det fel).

why not?? syns det bara inte utanpå så blir det ju perfekt smile

Känslan blir fel för mig, en Amazon är just en Amazon med allt vad det innebär.

Hittade givetvis artikeln i tidningen Klassiker.
http://www.klassiker.nu/v%C3%A5ra-klass … in-nej-min
http://www.klassiker.nu/v%C3%A5ra-klass … mazonklass

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

OpelP1 skrev:

Ja dom flesta skulle väl inte ens få igång en sån, och att använda funktioner som t.ex kylargardinen är nog också intressant.
F-250:n från 70-talet som används nu är ju riktigt modern med automatlåda, 12v, automatchoke, servo  och annat. Ojojoj. smile

Ibland undrar jag om jag verkligen är 25 år eller om jag borde hämta en rullator.

Samma här. Känner mig som världens älsta 24åriga gubbe ibland hehe

Edit: Det heter Rollator. Har en kvinnlig taxikund som kallar sitt hjälpmedel för "Rollsen". Lite lustigt tycker jag iaf. Hon tog Rollsen till affären till exempel

Mmmm Nova, Opal och den fingerklämvänliga råttfälleliknande surdegen Carl-Oscar.
Fy bövelen för en extra bred fullastad korgförsedd Carl-Oscar extrautrustad med ryggstöd samt avlastningsbord. Kräks kattungar på den konfigurationen när den ska fällas och lastas i personbil, dom borde busscertifieras. mad

Opal i standardutförande är ju grym. Behöver ju varken ta av korg eller fälla ihop. Carl-Oskar utan korgen är ju lätt att stuva in 3-4st. Men avarter och specialare är aldrig kul.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DKSS
22 februari 2015 · 67 Inlägg

Jag har kort för automat enbart

Dock har jag en högerstyrd bil med manuell låda jag ha som lekbil men ska du ha nyare bilar bara så kör på automat är redan svårt o hitta manuella bilar från 12 och framåt

Jag är nöjd i vilket fall , bekvämt om inte annat

Senast redigerat av DKSS (22 februari 2015)

Evildan
22 februari 2015 ·

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

Samma här. Känner mig som världens älsta 24åriga gubbe ibland hehe

Edit: Det heter Rollator. Har en kvinnlig taxikund som kallar sitt hjälpmedel för "Rollsen". Lite lustigt tycker jag iaf. Hon tog Rollsen till affären till exempel

Mmmm Nova, Opal och den fingerklämvänliga råttfälleliknande surdegen Carl-Oscar.
Fy bövelen för en extra bred fullastad korgförsedd Carl-Oscar extrautrustad med ryggstöd samt avlastningsbord. Kräks kattungar på den konfigurationen när den ska fällas och lastas i personbil, dom borde busscertifieras. mad

Opal i standardutförande är ju grym. Behöver ju varken ta av korg eller fälla ihop. Carl-Oskar utan korgen är ju lätt att stuva in 3-4st. Men avarter och specialare är aldrig kul.

Opal är smidig.
C-O med stora hjul dessutom...gaaaaahh!!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

Mmmm Nova, Opal och den fingerklämvänliga råttfälleliknande surdegen Carl-Oscar.
Fy bövelen för en extra bred fullastad korgförsedd Carl-Oscar extrautrustad med ryggstöd samt avlastningsbord. Kräks kattungar på den konfigurationen när den ska fällas och lastas i personbil, dom borde busscertifieras. mad

Opal i standardutförande är ju grym. Behöver ju varken ta av korg eller fälla ihop. Carl-Oskar utan korgen är ju lätt att stuva in 3-4st. Men avarter och specialare är aldrig kul.

Opal är smidig.
C-O med stora hjul dessutom...gaaaaahh!!

Har inte alla C-O de stora hjulen?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Germax
24 februari 2015 · 12 086 Inlägg

Den enda anledningen att man kör upp med automat måste väl ändå vara att man av olika skäl inte kan köra en manuellväxlad bil?! Själva uppkörningen är det ingen som helst skillnad på.

Senast redigerat av Germax (24 februari 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
24 februari 2015 · 26 155 Inlägg

Germax skrev:
Den enda anledningen att man kör upp med automat måste väl ändå vara att man av olika skäl inte kan köra en manuellväxlad bil?! Själva uppkörningen är det ingen som helst skillnad på.

Njae, och så finns det den här mindre gruppen "ej intresserade" som bara vill kunna köra till och från jobbet eller till och från affären.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 februari 2015 · 17 486 Inlägg

Mack skrev:

Germax skrev:
Den enda anledningen att man kör upp med automat måste väl ändå vara att man av olika skäl inte kan köra en manuellväxlad bil?! Själva uppkörningen är det ingen som helst skillnad på.

Njae, och så finns det den här mindre gruppen "ej intresserade" som bara vill kunna köra till och från jobbet eller till och från affären.

Hon tillhör denna grupp. "Skit i hur jag kommer dit, bara jag gör det på bästa möjliga sätt". Troligen så åker vi och tittar på en nyare Toyota Prius när kortet väl är taget. Den ska fungera och ha alla bekvämligheter. Valet var inte svårt för min del...

Jag kan själv inte köra en manuell bil för efter över 100'000 mil (med god marginal) är jag skittrött på att växla. Min sjukdom kallas körvana och med tillägg "jävligt trött på att köra bil". Visst är det kul och plantera pedalen nästan i botten på vår Alfa trots att den bara har cirka 230hk. Men det är inget jag skulle vilja köra dagligen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
moparfarmer österbybruk
4 april 2015 · 267 Inlägg

min sambo funderar på att köra upp för automat då hon har svårt med dragläge och hitta växlar i stressade situationer med mycket trafik. vardagskörning på landet och i byhålor går utmärkt, men eftermiddag i centrala uppsala går mycket smidigare med automat. hon har övningskört till och ifrån i 4år både privat och på körskola...
om man klarar automatkortet räcket det med en extra uppkörning för manuell sen. bommar man får man behålla tomatkortet. idag ska vi övningköra i 1975års saab 95 (manuell med frihjul), och i morgon ska camaro98' (aut) tas fram från sitt vinterförvar. uppkörning för automat ska bokas före midsommar

p.s morsan min kör helst automat då hon upptäckte hur bekvämt det var för 10 år sedan.
lite o.t:räknas saab 900 turbo sensonic som automat? den har ju helt automatisk koppling, men manuell låda. (morsans roligaste bil var en sån)

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2015 · 17 486 Inlägg

moparfarmer skrev:
min sambo funderar på att köra upp för automat då hon har svårt med dragläge och hitta växlar i stressade situationer med mycket trafik. vardagskörning på landet och i byhålor går utmärkt, men eftermiddag i centrala uppsala går mycket smidigare med automat. hon har övningskört till och ifrån i 4år både privat och på körskola...
om man klarar automatkortet räcket det med en extra uppkörning för manuell sen. bommar man får man behålla tomatkortet. idag ska vi övningköra i 1975års saab 95 (manuell med frihjul), och i morgon ska camaro98' (aut) tas fram från sitt vinterförvar. uppkörning för automat ska bokas före midsommar

p.s morsan min kör helst automat då hon upptäckte hur bekvämt det var för 10 år sedan.
lite o.t:räknas saab 900 turbo sensonic som automat? den har ju helt automatisk koppling, men manuell låda. (morsans roligaste bil var en sån)

Den är manuell, du måste fysiskt flytta spaken för att växla. Hon ska köra upp på Torsdag.

Tja, har hon lite stressproblem med detta så är det väl en raka att göra?

EDIT: Man har 1 år på sig att köra upp för manuell. Det räcker med en uppkörning. I vårt fall är det inte aktuellt för tjejen ifråga har provat båda sorter och ser inte vitsen med att veva runt i bensinen för att bilfan ska växla. Kan bara hålla med.

Övningsköra i en Saab 95 med rattväxel? Du är inte snäll :-)

Senast redigerat av Hybridsmurfen (4 april 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
moparfarmer österbybruk
5 april 2015 · 267 Inlägg

Det gick bra att övningsköra med rattväxel! Hon tyckte det var kul... Tyvärr är inte förgasare och tändning helt rätt inställt så lite choke behövdes, men det gick bra. Vi körde bara landsvägar.
Hälsa tjejen lycka till!

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang