Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 133 895 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
vEight Baronen
9 juli 2015 · 1 434 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Har nu även hört från annat hall att det borde bara var att dra ut axeln när man lossat de fyra muttrarna. Men den verkar sitta rätt hart såg. Såg nån red-neck tjoffa loss sin axel genom att använda bromstrumman som glidhammare på hjulbultarna, men jag är lite rädd om gängorna på mina. Kan en sån här funka för att rycka ur axeln?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000016770/

Där har du det rätta verktyget smile

Elbilar kan dra åt helvete.
MickeEng
9 juli 2015 · 489 Inlägg

Tja
Kollat in ditt projekt fina bilar det där, kommer bli som ny när du är klar.

Om drivaxelen så tog jag två gjängstänger tog av dem i lagom längd och skruva på några muttrar, vet ej om du har två hål i medbringaren eller om det går att skruva in dem från baksidan. Där skruvarna sitter som håller axeln.
Vred sidan medbringaren lite skruva ut stängerna och pressa ut axeln funkade fint på min Taunus har ju inte koll på hur det ser ut på din bil ett tips iaf.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
HG_
10 juli 2015 · 2 492 Inlägg

Ang. Drivaxeln så pratade jag med farsan & han var ganska säker på att det ska "bara" vara att dra axlarna
rakt ut (samma som taunus & caprin.) Men om han inte mindes helt fel så sitter det schims innanför lagrena.
Du kan ta lite bilder åxå så jag kan titta på tongue för jag ska plocka ner min axel åxå så småningom,
för den glappar en del kan man säga. big_smile

Senast redigerat av HG_ (10 juli 2015)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
10 juli 2015 · 294 Inlägg

Inspirerad av HG_s fina svetsande så måste jag ju göra nåt. Började med att plocka loss backarna på den bakbroms jag inte hade tänkt fixa egentligen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-9a0256e9fa320e120fd79af037edf15b.jpg
Pinnen på väg ut efter ett himla meckande

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-b9aba488333fcff44e96ebeb9a66adab.jpg
Clipset som håller fast pinnen som backarna roterar runt

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-ece444a1e99ab4248d1258ca252be2e0.jpg
Nerplockat

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-590427bd2f31ee2b07ade892df3efc62.jpg
Sådär satt clipset

RobbanGBG
10 juli 2015 · 294 Inlägg

Sen var det dags att ta loss handbromswiren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-e71b0421abe850a55429e40cba03d214.jpg
Den lilla kulan losstagen från sin hållare. Sitter inte helt praktiskt till...

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-34e96361ad01c4ccb5291d7372315e6c.jpg
Såhär skall alltså handbromswire me fjäder gå in i trumman. Kan vara bra att veta när allt skall sättas ihop igen. När man skruvat loss de två bultarna går det smidigt att plocka loss fästet och få ut handbromswiren.

Senast redigerat av RobbanGBG (10 juli 2015)

RobbanGBG
10 juli 2015 · 294 Inlägg

Efter att ha plockat rent bromsskölden och skruvat loss de fyra muttrarna var det bara kvar att få ut hela paketet. På min bil satt det redigt hårt. Jag använde glidhammaren från biltema (169 spänn) och fick ut det hela utan allt för mycket våld...

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-162f29353300178d3d3f28f6dac8da4f.jpg
Så här ser axel - sköld ut "bakifrån", det sitter en kvadrat (som är delad på mitten i två halvor) med ett hål i mellan kullager och sköld på den här bilden har ena halvan av kvadraten halkat ner lite... Tror detta är dina shims HG_.

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-b02ffcde817abbcaa83fe334960b1cdb.jpg
Plockar man bort shimsen får man ut kullagret genom hålet i skölden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-eb9d66fa91ce058e0e8ba3d8c1578c06.jpg
Såhär "fin" var basidan av skölden hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-1853746f652045f330a4f0a93b0998a3.jpg
Insidan var verkar också behöva lite kärlek... :

RobbanGBG
10 juli 2015 · 294 Inlägg

Vet inte om de syns på bilderna ovan. Men det verkarsom om en hel del material försvunnit från drivaxeln, och svart och hemsk är den. Kan det vara metallspån i bakakeln som åker runt och "blästrar" sönder den? Vad gör man i så fall åt det?

Apropå blästring, finns  det nån bra och billig lirare kring Göteborg som kan blästra mina rostiga bromsdelar?

Jag började slipa inatt men efter en massa gnet ser det fortfarande inte bra ut. Rost kvar i skrymslen och vrår samt i en massa porer...

Senast redigerat av RobbanGBG (10 juli 2015)

kgk
10 juli 2015 · 132 Inlägg

Tycker inte drivaxeln ser konstig ut, slitspår efter packboxen
brukar det bli. Kan du ta närbild på det du menar?

HG_
10 juli 2015 · 2 492 Inlägg

kgk skrev:
Tycker inte drivaxeln ser konstig ut, slitspår efter packboxen
brukar det bli. Kan du ta närbild på det du menar?

Jag får nog hålla med, jag kan inte heller se något konstigt med axeln.
Bilderna blev ju bra, lite hayns gör-det-själv bok över det hela big_smile
Mera sådant tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
12 juli 2015 · 294 Inlägg

Ha ha, ja lite Kapitänmekning för Dummies är det kanske, men jag måste ju kunna sätta ihop allt igen sen smile

Ska se om jag kan få fram en bättre bild på axeln, jag tycker det är ganska tydligt att det försvunnit material från den.

Annars har jag i vanlig ordning försökt avrosta bromsdetaljerna. Satan vad drygt det är att gneta med roterande stålborste, flap-disk och grovrengörare. Och lik förbenat blir det rost kvar i skrymslen och porer. Blir galen på detta! Provade med min fantasktiska punktböäster från Biltema och visst funkar det till viss del, men det blir ju sand överallt och kommressorn tar ärligt talat slut efter 4 sekunder. Och jag skojar inte, det är fyra sekunder.

HG_
21 juli 2015 · 2 492 Inlägg

big_smile hur har det gått med bakaxel?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
22 juli 2015 · 294 Inlägg

Håller på att arrangera lite blästring, men det är tufft nu under semestern... Får se hur det går idag smile

RobbanGBG
7 augusti 2015 · 294 Inlägg

Blästring och pulverlackning ordnat. Skall försöka ordna lite bilder smile

Hmm, hur får man in drivaxlarna igen... bara att bonka in eller finns det något ytterligare trick? Värme?

HG_
8 augusti 2015 · 2 492 Inlägg

Det ska bara vara att trycka tillbaka dom.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
9 augusti 2015 · 294 Inlägg

Ja, medan man väntar på att få hem broms grunkor från blästring och lack så kan man alltid polera sina navkapslar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-ae299f0fc4e892671621d2bd619cb2fc.jpg

RobbanGBG
9 augusti 2015 · 294 Inlägg

Men nu har jag fått hem mina upp piffade bakbromsar så då är det väl bara att bonka in dem med lite känsla och finess tongue Pulverlackat, yeah baby cool cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-661d552b565d2f179542ddc8670a9b62.jpg

Senast redigerat av RobbanGBG (9 augusti 2015)

Wolf_89 Wolf_89
9 augusti 2015 · 446 Inlägg

Ser ut som nya. Iaf på bild smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
RobbanGBG
10 augusti 2015 · 294 Inlägg

Wolf_89 skrev:
Ser ut som nya. Iaf på bild smile

Åh, tackar. Ser faktiskt rätt ok ut även i verkligheten smile

Insåg dock att en del detaljer inte följt med till blästring hmm så det blev till att gneta själv med stålborste:
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-e8218358ebc61ca0617a89827f985ea9.jpg

Den längst ut till höger har inte fått sitt på bilden ovan. Men även den fick smaka borsten till slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-06cda94f6e2a328801fe9778688ffe22.jpg
Nötte fan ut borsten med dagens gnet tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-b7332224095bf5774abc4967af1d4da5.jpg
Efter lite hemkokning i zinkfosfat och lätt anoljning ser de så här ut. Riktigt nöjd med dagens insats faktiskt. Skall bli ett nöje att pilla ihop bromseriet nu smile Batterihållar pinnarna fick samma behandling. Nu när hållaren har fått en snygg pulverlackning duger det ju inte längre med rostiga gamla pinnar!

Wolf_89 Wolf_89
10 augusti 2015 · 446 Inlägg

Ser ut som att det är dax att inhandla en ny borste smile
Borstade rent trummorna på min bil. Men jag fuskade och körde med skruvdragare smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
HG_
10 augusti 2015 · 2 492 Inlägg

Ser ju förträffligt ut, ska vi byta? lol Så kan du gnissa lite på mina grejer åxå med den där stålborsten. big_smile
finns ju några strån kvar. wink

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang