2268
Sök

Porsche Cayenne S "Sveriges fetaste (den riktiga) cayenne 2015" Super update wekend

Ett enkelt projekt som så många gånger förr spårar ur helt, nu siktar vi högt o ser till att ha den fetaste Cayennen i sve. Mål för i år är garaget topp 100 o märkes toppen samt vinst i minst en utställning. Följ projektet för... Visa mer

Vestfold chiptuning Stockholm
385 880 Visningar
Projektet avslutat 6 maj 2016
2 405 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
Tack för de. Tyvärr blev inte dagen alls som planerad, eller ja tyvärr kanske e fel ord.
Blev kontaktad av en firma som vill ha in mig på intervju men efter ett telefonsamtal så blev de test jobb för att se hur jag fungerade. Detta resulterade tyvärr i att dagen sprang iväg till annat sad

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

så äre!
872 Inlägg
11 september 2015
Mötte dig i årsta för typ 5 minuter sen. Fyfan säger jag bara! Färgen gör sig helt underbar i solen. Sjukt snygg wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

2 405 Inlägg
11 september 2015
Trådstartare
Helt annat än på bild smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

2 405 Inlägg
16 september 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-e7ef0c143f77c9cc5747fed5c6a599f5.jpg
Har varit hektiska dagar med massor av jobb, planer inför dop mm. Igår kväll rev jag av skärm bredderna på båda sidorna iaf. Då slipper de allt för mysko ut när stöten inte e folierad så man slipper 2cm skillnaden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-b3683f2dda1711da22735bcb86f1355c.jpg
Fortsatte med o strippa andra skärmen från den grå foliera, demontera kanten av stötfångaren och även strålkastare så man kom åt ordentligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-8e21de64a14c530f7b6397e235d32e3e.jpg
Men i vanlig ordning så besvarades de små kliven framåt med ett jätte kliv bakåt. Hittade en dold skada som snart skulle ge mig en smärre huvudvärk. Efter olyckan där jag blev på backad så sa Porsche center att skadan endast tagit på skärm breddaren. Tyvärr bar det helt fel, skärm kanten är intryckt nästan 1.5 cm.
Tack och lov så har skadan inte lämnat några väck vilket gör att jag kan masers ut kanten med en skärm vals. Som min tur lyder så hade en vän till mig sönder min när jag lånade ut den sist. Så nu e de bara leta efter någon som kan låna ut en till mig.
Hoppas på att få detta gjort så jag kan fortskrida med resten

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

2 405 Inlägg
18 september 2015
Trådstartare
Snabb update:
Då luren är död så saknas bilder men kan lägga upp det senare för den som är intresserad.

Senaste dagarna har varit om något hektiska. Fullt ös med test jobbande på diverse firmor, hör och häpnad så har jag fått alla jobben som jag sökt big_smile Dock så tog de ett tag innan jag skrev på något.

Här om dagen så rev jag av folien på vänster bak skärm och hela vägen på taket fram. Detta då bilens sida skulle folieras snabbt och enkelt men min dag är väldigt duktig på att peka på andra saker som skall prioriteras (och när hon pekar med HELA handen så är de bara till och finna sig i det o köra hårt). Så just nu är bilen silver med en blå huv och skärm samt en svart bakskärm o framskärm med en tusch av svarta lim rester efter saknade skärm bredare.... bilen ser ut som en rullande circus och jag skäms verkligen för den just nu. Men jag vet ju att de blir bra sen smile

Utöver all dop planering där kakor, bullar och fan hans moster skall bakas. Smörgås tårtor skall beställas och lokaler som skall bokas o stökas till så har jag haft en fyrhjuling på besök för växellåds ombyggnad. Byggde om den från 2vxl till 5vxl och har äntligen blivit klar med åbäket efter mycket huvudverk. Snillet som meckat med den innan har dragit sönder varenda bult i lådan som han (bara för att jävlas lite extra) har limmat till råga på allt. Ny sitter dessa intill diverse packningar och lager så att värma loss limmet som man skall göra är inte ett alternativ. De slutade med en hel del borrande och petande av gängor. Tur att man e stabil på handen iaf.

Men skall vi komma till saken?

Jag skrev på för ett nytt arbete imorse. Den nya firman låg på ett bekvämt avstånd från hemmet. Helt ok tider och dessutom så jobbar man mot ackord vilket ger en rätt saftig lön i slutändan. Stort seriöst företag med fina verktyg och moderna lokaler så jag e riktigt nöjd. Kommer att börja jobba måndagen den 28e denna månad vilket ger mig nästa vecka att foliera så mycket jag kan på porschen. Men för att lägga till det så har jag en Peugot 308cc (cab) som skall folieras under den veckan så ni kommer få stora saftiga updates i veckan med mycket trevliga bilder smile

På Söndag skall bilen in på optimering är de planerat. Så förhoppnings vis går allt vägen denna gång så får vi lite flås i kärran. Då kanske jag kan köra ifrån alla sena blickar jag får från folk smile

Ni som känner mig vet var jag finns under veckan, dyk gärna förbi. Alltid kul med sällskap i garaget smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

2 405 Inlägg
19 september 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-1aab661e13855fc81359346c6809ccb3.jpg
Kvällen är äntligen slut, dopet blev långt över förväntningar och man kommer somna med gott samvete. Super lyckat så allt slit gjode dopet kanon. Fick jätte fina presenter och inser att Saga kommer bli snuskigt bortskämd. Får hoppas jag kommer in o jobbet fort och arbetar in de där akordet smile så man har råd.

Nu lägger vi ned dop planer och lägger i en lägre växel o gasar fullt på bilen. Imorgon åker jag ner och optimerar bilen på AKtuning. Sedan så är de hem, test köra fyrhjulingen så de kan hämta de och sedan e de fullt ös på folierinh av min bil och peggan.

Lördag nästa vecka så är det stege i kungenskurva. Porschen skall med o slåss om buklan och är garanterat inte vinnaren men vi skall ge dem en redig fight ändå. Kör ju på kul smile
Bilen skall enligt planen va folierad runt om utom stötfångare fram och bak. De tog extremt lång tid sist så lovar inte att de e klara helt enkelt. Hoppas ni hjälper mig genom er vanliga på hejning nu.

Fullt ös trevlig helg

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

2 405 Inlägg
20 september 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-8b94029b57660a4c71b5e3e4ad2f6ad2.jpg
Snabb morgon update smile
Idag var jag inne på optimering för bilen. Med lite pill i motorn och en optimering så landar effekten en bra bit över 400 sträcket och jag börjar nu fundera på att jaga 500. Tror dock att det är extremt mycket jobb utan att överladda motorn då jag nu ligger på ca 440 hk och 560nm.

Ikväll blir de mer fix av bilarna smile

Stort tak till AKtuning för optimeringen smile

Har ni inte röstat på bilen så gör gärna det. Inte många kvar till 100 röster smile
Senast redigerat av psyco (20 september 2015)

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

2 405 Inlägg
21 september 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-be06802e988c4817659e125997126d53.jpg
Just nu så är de lite sido projekt som jag försöker röja undan för att ge tid åt porschen. Dels så hade jag som tidigare nämnt en fyrhjuling inne som jag byggt om till 5vxl. Fick klart den idag så nu har den blivit hämtad. Har därför satt igång med grannens cab. Hela bilen skall bli matt krom och idag lades taket iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-5007beea787e539301b4eb30b6b40f88.jpg
Kommer troligen bli en rätt fräck färg smile
Imorgon blir defult ös på peggan. Hoppas på att ha den klar till ons-torsdag så jag hinner med en del på porschen

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

2 405 Inlägg
22 september 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-854ab2e28d0f8889317cabd11cb16182.jpg
Blev fullt ös på peggan ett par timmar idag. Klätt stolparna bak och fram samt tak båge o huv. En liten bit på vägen iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-51e59a7192eecfb2693e6c6227c4f3cb.jpg
Ena stolpen (höger) på rutan han jag inte klart med.. Eller jag skar inte rätt längd så jag orkade inte gå upp o göra nytt så de får bli morgondagens problem smile grymt häftig färg iaf. Ska bli kul att se hur de blir sen

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

2 405 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-5f10401856642fd00b02c3ef6822a588.jpg
I hopp om lite tid till min bil i slutet av veckan så har dagen ängnats till grannens peugot. Har lite mindre roliga delar att ta itu med som bakluckan. Så den har steippars från eblem och liste mm. Tog en bra jäkla tid men till slut va den redo smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-baa8f087424e980a9ad4a4363ae989f3.jpg
Formen på denna baklucka är väl inte direkt idylisk för foliering. Men den har sina fördelar. Då de e en cab så kan jag tilta bakluckan bakåt när man öppnar caben. De gör de enklare att komma åt. Sedan när man petar in bak kanten så kan man öppna bakluckan trotts att den e tilltad. Vilket gör att den hamnar i samma vi kel som stängd men längre upp. Dock så blir de väldigt mycket överskotts folie i bak delen så de e mycket värm o sträck som behövs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-5534db4103f9e849f2c630e8da29bf36.jpg
Efter mycket kämpande så var dock folien på plats och kl redan tio. Imorgon tnkte jag sätta igång redan vid 7-8 så har jag mål att göra båda två sidorna på bilen smile

Natti

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

2 405 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-0e7f41ddc4f4b50eca74e4a703794e91.jpg
Då dagen handlat om peugot så blir de inte mycket bilder. Rushar med att få klart alla andra saker innan man blrjar nya jobbet på måndag. Idag blev sidan folierad. Tnkte ta andra imorgon p hoppas på att hinna med en stötfångare med

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

2 405 Inlägg
26 september 2015
Trådstartare
Bilen ser ut som skit men ikväll så skall den till kungenskurva för lite lek smile hoppas ni dyker upp

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

2 405 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
Blev ju som sakt lite race i lördags. Gick väl både bra o dåligt.
Denna bil är lite halv seg i starten, tacka fan för de med den vikten som skall iväg. Åkte ut efter en liten halv förnedrande runda mot nisse järnets e30 turbo (4hjulsdriven) men lärde mig ett bra sätt att starta aset på iaf. Ny tanke slog mig i helgen som vanligt närmjag e på race.
1 jag måste beställa nya bromsar fort som attans då dom börjar sjunga på sista värsen.

2 då kompressor kostar så satsns samt e halvt omöjlig att få tag på så funderar jag på att plocka delar från en turbo och hänga på den här. Lär ju inte va direkt svårt smile

Vad tror ni om det? smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

servicetekniker
73 Inlägg
28 september 2015
personligen tycker jag du ska vara nöjd med effekten du har och fortsätta förfina den så bra som du gör.

Att bygga om den till Turbo kommer enda inte göra den till en Turbo Cayenne, problem vid besiktning m.m. Kommer inte få igen 1kr av det.
Bättre köpa en Turbo direkt i så fall. Men den kommer enda inte hänga med så många bilar. Den e för tung och har väl ett cw som ett höghus antar jag...

Man blir aldrig nöjd med effekten, finns alltid någon snabbare (förutom Nisses bmw som är en klass för sig).

2 405 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
Tanken är inte att efter bygga en cayenne turbo utan helt av bygga en s med turbo.. Logist?
Bygger man turbon så de ej syns så är bes inget problem om man ställer ner allt på bes och ger fan i massa mätare smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

1 534 Inlägg
28 september 2015
Håller med SaabTurbo95, smakar mer än det kostar.
En Cayenne kan visserligen vara "snabb", men det kommer som sagt alltid vara någon som är snabbare med en tredjedel så mycket vikt.

Bättre att satsa på att förfina som du gjort och komma med roliga idéer och lösningar.
Lämna motorn ganska original.

300 Inlägg
29 september 2015
psyco skrev:
Här finns de säkert miljoner olika knep men jag böjer diodernas ben åt varsin sida för att dioden skall komma så nära kortet som möjligt och dessutom stå still i rak position. Där efter löder du fast dioderna genom att smälta löd ten ner i hålet där benet går igenom. Tänk på att dioderna är av plast så värm inte på i evigheter. Men se till att du inte kall löder dioderna då det kommer lämna problem i framtiden.

Tennet innehåller en olje liknande medel som lämnar lite kladd efter sig.

Måste anmärka lite här..
Klipp inte av benen efter att du har lött, det skapar spänningar i din lödning när du knipsar av benen.

Det du nämner som "olje liknande medel" är flussmedel som finns i tråden, och ska egentligen tvättas bort då det är frätande.

708 Inlägg
30 september 2015
Nu är jag inget porsche freak men om du ska kasta på en turbo så måste du väl öppna motorn och byta lite annat än att bara kasta på en turbo o se glad ut ifall det ska hålla?

2 405 Inlägg
30 september 2015
Trådstartare
Kolvar mm håller. Behöver dock större spridare. Men övriga delar skall stå pall smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

Sök