2215
Sök

Vattenrör turbo Volvo s60 t5

3 Inlägg
7 mars 2015
Trådstartare
Hejsan, mitt första inlägg här på garaget!

Är mitt uppe i ett turbo byte på min nyligen införskaffade Volvo s60 t5, har några frågor som jag hoppas kunna få besvarade.
Det är så att jag valt att byta endast lagerhus på turbon då avgashus o kompressorhus såg ut att vara i fint skick.
När jag nu monterat det nya lagerhuset (Melett) så inser jag att hålen för vattenrören inte sitter som de gjorde på det förra lagerhuset....?
På det förra satt vatten tillförseln och returen på samma sida (mot torpedväggen) medans på det nya så sitter vatten tillförseln på ena sidan (mot motorn) och returen på andra sidan (mot torpedväggen).
När jag kontaktar firman där jag köpt det nya lagerhuset menar de på att det ska sitta på var sin sida original...?
Så till min första fråga, hur sitter vattenledningarna original på en Volvo s60 t5 td04hl-16t?

Till min andra fråga, kan man kapa av tillförselvattenröret och skarva dit en bit kylar/bränsle -slang för att få vattenledningen att gå till den nya placeringen på turbon? Eller bör man göra på annat sätt? Finns färdiga rör för denna situation?

Slutligen, vattentillförselröret sitter kopplat på ett grenrör som sitter strax efter kylarvätske-kärlet. Röret sitter in i grenröret vilket resulterar att man kan vrida på tillförselröret. Min fråga är hur dessa rör sitter ihop och ifall man kan lossa dem utan att fördärva något? (sitter tämligen hårt)
SE BILD!

Tack på förhand
/ Lukas

3 Inlägg
7 mars 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211719/211719-ed5b4b1c79977799d7217886c939f342.jpg

183 Inlägg
7 mars 2015
Jag har ett ny mittdel till samma modell där sitter dom på motsatta sidor.
Kolla om det är pluggat på andra sidan.

Det är inte laddet som dödar.

3 Inlägg
7 mars 2015
Trådstartare
Det ser ut som så på det nya lagerhuset, där är ett vattenhål på var sida. Bredvid dessa hål är där "frästa märken" för hål, alltså ett på var sida också.
Mvh

Sök