2787
Sök

Lite frågor angående turbo och wastegate på CA18DET

208 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
Hejsan.

Köpte mig en S13 som jag jobbar lite på smile

Men har lite funderingar.

svetsade ihop wastegaten med downpipen för jag vill inte ha massa liv vid besiktningen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70332/70332-00548f89bb71992fec45905bc5b2d42f.jpg

Men folk påpekar att så som jag har byggt det så kommer det att få ett väldigt kraftigt mottryck (notera att jag är tacksam att dessa har påpekat detta:) ).

Fråga: Hur och hur mycket kommer det att påverka prestandan med den rördragningen ?

Har även funderingar på att montera på den interna wastegaten och köra en elekronisk boostcontrol ist för den externa wastegaten som har en 1,5bars fjäder.

Kommer den interna wastegaten att hålla upp med effekten eller ska jag svetsa om den externa wastegaten?

Siktar på att få mellan 350 och 400HK ut min bil med denna specen:

Wisecokolvar
SPMstakar
84mm överdim.
Cometic toppackning
Dubbla avgaskammar
Portat på avgassidan
Walbro 255 bränslepump
Driftworks 5kg svänghjul monterad med ARP-bultar
stor Alukylare.
Setrab 19raders oljeskyl med stålomspunna slangar
T3/T4turbo
Z32 LMM
Nistune chip
444CC spridare
Ombyggt värmesystem med bortplockad Värmeväxlare så att oljan har en egen cirkulation och vattnet en egen krets den med

MVH

7 281 Inlägg
10 mars 2015
Hur grov är downpipen?
Det vore mycket bättre om du svetsade in wg röret i samma riktning sol avgaserna ska färdas i.
Nu åker dom rätt in i en vägg.

208 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
Downpipen är 2,5"

Problemet är att styrstången går ner precis igenom utrymmet under turbon så inte så lätt å göra nån vinkel hmm

7 281 Inlägg
10 mars 2015
Sätt en fläns eller v-band på wg röret så kan du bygga runt styrstången?
Det är mycket möjligt att det fungerar sådär men tråkigt om du satt ihop allt och får skenladd så du lär riva det igen.

Sök