Kevaz skrev:
Tjena!
Har verkligen förstått att billjud är min grej efter att ha stått och klurat fram och tillbaka på hur man får loss kylet på min audi a3.
Så kort och gott, är det någon som kan ge en relativ enkel förklaring om hur man får loss kylet? Gärna en punktlista om det inte är för mycket begärt...

EDIT: Glömde skriva att det är en audi a3 1.8T -98.
Tack på förhand.

För enkelhetens skull;
1) Bort med batteriet
2) Töm kylsystemet; Av med locket på expansionskärlet, och sen har du en avtappningsplugg vid nedre slangen på kylaren, vrid denna ett kvarts varv eller liknande
3) Hissa upp bilen i framänden
4) Bort med kofångaren/fronten; Öppna huven. Titta på "plasten" ovanför kylaren. Där har du fyra (har jag för mig) svarta pluppr. I mitten av dessa sitter en "sprint". Tryck ner den med en skruvmejsel, dra sen upp plastpluggarna (hittar du "sprintarna" igen kan du återanvända dessa, annars kostar de (kompletta) inte så många kronor på VAG).
I framkant av varje hjulhus har du sen tre torsskruvar som du lossar. "Under" hela kofångaren har du sen två skruvar. Lägger du dig på rygg och tittar underifrån, så ser du dessa. Sitter väl "ungefär" rakt under strålkastarna.
Nu kommer det spännande; ta tag om kofångaren vid hjulhuset och dra utåt (åt sidan) och framåt, så den hakar loss. Helst är man då två och gör det samtidigt på båda sidor, annars går det att göra en sida åt gången. Sen ska du bara ha kvar att lossa slangarna till strålkastarspolarna. Så, det är bara att ha en balja till det redo
5) Ta bort hasplåten(plasten) om du ens har den kvar
6) Ta bort luftkanalen
7) Plugga ur kontakten till elfläkten och ta bort clipsen till kabeln
8) Bort med nedre och övre kylarslang
9) Plugga bort kablaget från tempgivaren som styr fläkten
10A) Om du inte har acc; lossa de fyra skruvarna (två på varje sida) om kylaren, som håller fast den i fronten)
10B) Om du har ACC;
11) Lossa skruvarna som fäster tvärbalkarna vid "resten av bilen"
12) Lossa (men skruva inte ur helt) skruvarna som sitter bakom/under/vid strålkastarna
13) Skruva bort skruvarna som håller kylaren och skruva sen bort skruvarna till kondensorn.
14) Dra fram tvärbalken så långt det går och efter det drar du ut kylaren "nedåt" och ner från kondensorn.
Bättre än så kommer jag inte ihåg utantill